Cyste - vragen

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Gliss, 26 sep 2020.

Tags:
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Gliss

    Gliss VIP lid

    5 jun 2019
    5.459
    4.812
    113
    Vrouw
    Hoi, ik ben op zoek naar ervaringen.

    Wij hebben 6 pogingen iui gehad vanwege onbegrepen onvruchtbaarheid. Nu zouden wij deze week starten met IVF, maar helaas zat er op CD2 een cyste van 2-3cm op mijn rechter eierstok. De gynaecoloog denk dat het een cyste is van een eiblaasje van de cyclus ervoor, er zit gewoon helder vocht in.
    Nu een wachtmaand in de hoop dat de cyste weg zal zijn volgende keer en we kunnen starten.
    Ik heb heel veel echo's gehad afgelopen jaar en nooit eerder een cyste gehad.
    Ik maak me geen zorgen over de cyste zelf, maar er is nu wel extra spanning omdat het de IVF tegenhoudt.
    Daarom de volgende vragen:

    - Bij wie was er aan het begin van een cyclus ook zo'n cyste aanwezig en was die de ronde erop dan weer weg?

    - Hoe kan het dat deze cyste rechts zit ipv links? Ik had namelijk 2 eitjes op links afgelopen ronde (iui6).
     
  2. Orchid24

    Orchid24 VIP lid

    19 nov 2018
    16.402
    13.232
    113
    Vrouw
    Ik heb ook een cyste, maar bij mij zeiden ze dat onder de 3 geen reden is om te stoppen met medicatie of iets dergelijks. Maar misschien dat dat met IVF net wat anders is vanwege de vaak hoge doseringen?..

    Bij mij is begin vorige cyclus een cyste ontdekt, toen had ik al clomid 150 op vervolgens kreeg ik echo's om die te vervolgen en hij bleef groter dan 3. Vervolgens kreeg ik provera mee, omdat hij met een menstruatie kleiner kan worden. Gisteren echo gehad en helaas hij is nog steeds rond de 6. Nu word ik geopereerd om de cyste te verwijderen (vaak doen ze dit pas bij 10).. het kan hormonaal wel de boel in de war schoppen maar hoeft niet. 2-3 is klein volgens mijn ziekenhuis, dus hopelijk gaat die wel gauw weg!

    Soms kijken ziekenhuizen het ook 3 maanden aan, dat zei hij gisteren bij mij maar hij zei tegen mij je hebt een kinderwens dus we gaan zo snel mogelijk er wat aan doen. Mijn eigen gynaecoloog had waarschijnlijk wel 3 maanden willen wachten, dus is ook beetje per gynaecoloog afhankelijk. Soms krijg je ook de pil lees ik online die moet je dan ook een tijd slikken.

    Op je andere vraag heb ik geen antwoord, bij mij zit ie links maar ik heb al sinds april geen eisprong meer gehad en hij zit er sinds vorige cyclus. Een cyste hoeft niet een gesprongen eisprong te zijn. Iedere vrouw krijgt weleens cystes, normaal doen ze daar niks aan maar omdat je in een traject zit is het een ander verhaal.
     
  3. Gliss

    Gliss VIP lid

    5 jun 2019
    5.459
    4.812
    113
    Vrouw
    Dank voor je reactie! Bij jou is ie idd een stuk groter, ik hoop dat de ingreep goed gaat en je er dan vanaf bent. Bij jou spelen natuurliik ook de cyclusproblemen nog mee.
    Ik hoop dat volgende menstruatie genoeg zal zijn bij mij.
    Ze willen niet met IVF beginnen omdat hij door de hoge dosering kan groeien. En dan neemt ie de groei van andere eiblaasjes weg in die eierstok, dus kan t zijn dat die helemaal niet mee doet :(

    Als ie er volgende keer nog zit zal ik wat meer vragen stellen , nu was ik zo overdonderd
     
  4. Jiji

    Jiji Actief lid

    5 feb 2018
    268
    124
    43
    Vrouw
    Hi @Gliss, ik heb ook helaas cystes gehad en weet hoe het is om dat te horen terwijl je NET blij was dat je weer mocht starten met een behandeling. Nadat ik 2/3 maanden moest wachten tijdens Corona mocht ik eindelijk starten met IUI 4 en had ik dus ook een cyste van 2/3cm groot op mijn eierstok. Ik weet niet waar het Ei is gesprongen die maand ervoor, maar ik heb toen een maand moeten wachten. Er is een grote kans dat hij zelf zou weggaan zeiden mijn artsen tegen mij. Helaas was hij gewoon nog steeds niet weg bij de volgende ronde. En kreeg ook opeens na 12 dagen weer een menstruatie wat niet echt een normale menstruatie bleek. Ik ben in die volgende ronde met de anti conceptie pil begonnen (vreselijk alsof je daar op zit te wachten), maar hierna was hij verdwenen, EN in die IUI cyclus na 2,5 jaar trouwens zwanger geworden....... die 2 maanden met die cyste en pil waren mega kut, maarrrrrr zie wat het dus heeft opgeleverd! Houd vol!
     
    Gliss en Orchid24 vinden dit leuk.
  5. Orchid24

    Orchid24 VIP lid

    19 nov 2018
    16.402
    13.232
    113
    Vrouw
    Dankje!
    Meestal verdwijnt hij vanzelf ja maar dat kun dus paar weken zijn of paar maanden.. Dat dacht ik al ja, ik mocht met 2-3 cm cyste wel starten met gonal-f zou eigenlijk gisteren starten maar hij is te groot dus mag ook niet. Maar voor IVF spuit je veel hogere doseringen volgensmij dus die risico wil je niet lopen inderdaad.

    Snap ik! Valt dan rauw op je dak! Grote kans dat ie vanzelf verdwijnt na een cyclus (menstruatie helpt meestal zeiden ze bij mij) en anders word het waarschijnlijk anticonceptie inderdaad of toch nog een cyclus afwachten. Weet ook niet of je met een cyste van 2-3 kan opereren echt geen idee.. Even wat vragen opschrijven dan kan je volgende keer even vragen mocht ie er nog zitten!

    Succes! Hopelijk verdwijnt ie gauw!
     
    Gliss vindt dit leuk.
  6. Gliss

    Gliss VIP lid

    5 jun 2019
    5.459
    4.812
    113
    Vrouw
    Dank!
    Als ik beter voorbereid was geweest had ik idd ook gevraagd of ik misschien een maand aan de pils moest oid.. nu al op cyclus dag 5 en maandag 7 dus dat heeft niet zoveel zin meer.

    Wat fijn dat het gelukt is! Gefeliciteerd
     
  7. Jiji

    Jiji Actief lid

    5 feb 2018
    268
    124
    43
    Vrouw
    Ze doen dat denk ik sowieso niet meteen de eerste maand bij heel veel gaat het nameljjk wel vanzelf weg bij je volgende menstruatie!
     
    Gliss en Orchid24 vinden dit leuk.
  8. Gliss

    Gliss VIP lid

    5 jun 2019
    5.459
    4.812
    113
    Vrouw
    O ik moet even heel hard om mn eigen vorige bericht lachen, ik ga keihard aan de pils ;)
     
    Mvm2018 en Orchid24 vinden dit leuk.
  9. Iemand1991

    Iemand1991 Bekend lid

    25 apr 2019
    893
    981
    93
    Vrouw
    Bij mij zagen ze op uitgangsecho voor IUI 1 een cyste van 2/3. Maar omdat deze niet ìn de eileider zat, maar ernaast, mocht ik wel gewoon starten. Inmiddels zit die cyste er nog. Waarschijnlijk hoort die gewoon bij me en gaat hij ook niet vanzelf weg. Hij groeit verder ook niet.
     
    Gliss vindt dit leuk.
  10. Meauxmeaus

    Meauxmeaus Actief lid

    4 jan 2020
    157
    109
    43
    Vrouw
    Ik had een cyste en die is inderdaad toen ik voor mijn volgende menstruatie kwam vanzelf verdwenen!
     
    Gliss vindt dit leuk.
  11. Ninah83

    Ninah83 Actief lid

    2 okt 2020
    443
    460
    63
    Vrouw
    Hi, ik heb een soort gelijk iets. Tijdens de aanloop voor mijn tweede IUI behandeling had ik op CD8, tijdens een echo een cyste op mijn linker eierstok van 3mm. Behandeling is uiteindelijk wel doorgegaan, en de arts zei dat deze cystes over het algemeen vanzelf weg gaan. Nu moest ik terugkomen op CD2 omdat mijn tweede IUI behandeling niet is gelukt, en ze wilde checken of de cyste weg was. Nu was de cyste op mijn linker eierstok vanzelf weggegaan, dus dat was fijn, alleen had ik er nu een op de rechterkant van 5mm. Dus, nu ook een verplichte maand rust.. Ga er vanuit de cyste vanzelf weggaat en je goed van start kan gaan. Ik ga voor je duimen iig!
     
    Gliss vindt dit leuk.
  12. Gliss

    Gliss VIP lid

    5 jun 2019
    5.459
    4.812
    113
    Vrouw
    Lief, dankje wel. Hoop het zo. Zit aardig in spanning want verwacht elk moment menstruatie en dan moet ik weer gaan bellen.
     
  13. crienatje

    crienatje Actief lid

    1 feb 2010
    344
    158
    43
    Bij mij zagen ze bij IUI 2 uitgangsecho een cyste van 5 cm, na mijn menstruatie was deze weg en konden we verder.
     
    Gliss vindt dit leuk.
  14. Gliss

    Gliss VIP lid

    5 jun 2019
    5.459
    4.812
    113
    Vrouw
    Dat biedt hoop, dankjewel!
     
    crienatje vindt dit leuk.
  15. anoniem02

    anoniem02 Actief lid

    22 mrt 2016
    409
    212
    43
    Hier ook bij de uitgangsecho 2 weken geleden een cyste gezien van 3.5cm. Ook verplichte stop en aan de pil voor 4 weken. Wat een domper!
    Over 2 wk opnieuw kijken, hopelijk dan weg en start met IUI2.

    Weet je al wanneer je kunt komen voor een echo Gliss?
    En bij jullie nog geen uitstel/afschaling door COVID in de kliniek?

    Heel veel succes!!
     

Deel Deze Pagina