Cyste, wel of geen ovulatie?

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door DangerBlonde, 1 jan 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. DangerBlonde

    DangerBlonde Fanatiek lid

    3 feb 2017
    3.491
    2.487
    113
    Vrouw
    Limburg
    Ik kreeg deze week te horen dat ik een cyste op mijn eierstok heb van >22 mm (eigenlijk 2, maar de tweede was klein).
    Ik heb afgelopen cyclus clomid gehad waardoor er meerdere eitjes waren, alleen zijn deze twee niet gesprongen en niet verdwenen helaas.

    Heeft iemand ervaring hoe lang het ongeveer duurt voor een cyste weg is? Kan dat binnen 1 cyclus?
    Groeit hij door en knapt hij dan, of krimpt hij en verdwijnt?
    En kan het zijn dat hier toch nog een gezond eitje in zit, of is dit eitje al dood?
    Zijn er dames die naast een cyste toch nog een gezonde ovulatie met nieuw eitje hebben gehad in diezelfde cyclus?

    Ik moet wachten tot de cyste weg is, en dan mag ik pas weer starten met nieuwe hormonen. Baal enorm en hoop dat hij gewoon weg is eind januari... Ben als de dood dat hij niet weggaat en dat we nog maanden moeten wachten voordat we verder mogen met spuiten.
     
  2. Daydreamer1

    3 jul 2020
    81
    28
    18
    Vrouw
    Wat een jammer nieuws! ☹️ Ik had in juni ook een cyste van 23mm en moest deze laten opvolgen na mijn volgende menstruatie. Bij mij was de cyste mijn volgende cyclys weg. Ik heb geen ervaring of er al dan niet een (gezond) eitje in zit. Bij mij zeiden ze toen dat zo’n cystes meestal bij een menstruatie verdwijnen (wat uiteindelijk ook het geval was).
     
  3. Mim89

    Mim89 VIP lid

    29 jan 2019
    8.713
    6.983
    113
    Vrouw
    Ik heb een paar maanden terug 2 cystes gehad. Ben erachter gekomen omdat ik pijn had die maar niet weg ging. Naar de huisarts en die verwees me meteen door naar de gynaecoloog met spoed (bang voor verdraaiing eierstok). De grootste cycste was toen 4cm. Na een week moest ik terugkomen en toen was ie al een stuk kleiner.
     
  4. DangerBlonde

    DangerBlonde Fanatiek lid

    3 feb 2017
    3.491
    2.487
    113
    Vrouw
    Limburg
    Dat klinkt goed, ik hoop het echt! En dat er uberhaupt een menstruatie komt uit zichzelf..

    Oei dat zal schrikken geweest zijn! Zijn ze uiteindelijk helemaal uit zichzelf weggegaan?
     
  5. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    Hier ook weleens gehad. Niet na hormonen maar ‘natuurlijk.

    na 1 cyclus was het weer weg, gelukkig! Ik had die cyclus wel een ovulatie maar geen poging vanwege de cyste. Cyclus was toen niet extreem van slag.
     
  6. Mim89

    Mim89 VIP lid

    29 jan 2019
    8.713
    6.983
    113
    Vrouw
    Ja zijn uit zichzelf weggegaan.
     
  7. Freesias

    Freesias Bekend lid

    14 jan 2021
    501
    375
    63
    Vrouw
    Na 10 dagen was hij bij mij verdwenen
     
  8. DangerBlonde

    DangerBlonde Fanatiek lid

    3 feb 2017
    3.491
    2.487
    113
    Vrouw
    Limburg
    Ik hoop dat ie hier ook weg is, ik voel hem niet meer dus dat lijkt een goed teken. Heb geen teken van ovulatie gemerkt helaas.
     
  9. Jippie

    Jippie VIP lid

    3 feb 2007
    11.784
    775
    113
    Ik kwam er na een IUI-behandeling achter dat ik twee cystes had. Ik werd maar niet ongesteld en de zwangerschapstesten bleven negatief. Ik had buikpijn, die uitstraalde naar mijn lies en zij. Ik had een cyste van 8 cm en eentje van 6 cm.

    Alles werd stopgezet en ik mocht niet opnieuw aan de hormoonmedicatie. Menstruatie opgewekt en daarna een echo gehad. Helaas zaten ze er beide nog. Toen is besloten om een kijkoperatie in te plannen om de cystes weg te halen. Daarvoor was een lange wachtlijst, ik moest 3-4 maanden wachten. Een week voor de operatie voor de zekerheid nog een echo gehad en toen bleken beide cystes weg te zijn! De operatie kon afgezegd worden en in plaats daarvan konden we meteen een nieuwe inseminatie inplannen, want er bleek wonder boven wonder spontaan een eisprong op komst te zijn. Ik had zware PCOS en was in de tussentijd helemaal niet ongesteld geweest. Ik was echter wel bezig met afvallen en al bijna 20 kg kwijt. Dus dat heeft een gunstig effect op mijn cyclus gehad en misschien ook op de cystes.

    De mijne waren veel groter dan de jouwe, dus waarschijnlijk is jouw cyste veel sneller weg. Vaak al na één menstruatie. Een cyste bevat geen gezonde eicel meer. En cystes schoppen alles hormonaal gezien in de war. De kans is dus groot dat je ook geen eisprong krijgt nu. In dat geval zou ik om een kuur vragen om je menstruatie op te wekken.
     
  10. DangerBlonde

    DangerBlonde Fanatiek lid

    3 feb 2017
    3.491
    2.487
    113
    Vrouw
    Limburg
    Pff wat een pech heb jij gehad! Wel super dat ze toch vanzelf weg zijn gegaan. Geeft de burger moed haha ;)
    De verpleegkundige zei ook dat de kans op een gezonde eisprong deze ronde heel klein was, dus ik denk dat ik de hoop maar los ga laten. Mijn lijf doet allemaal hele rare dingen nu, niet meer betrouwbaar. Ook hier flinke PCOS helaas. Ik heb geen overgewicht (misschien een kilootje of 4 hooguit). Zit nog net wel net niet op de bovengrens van gezond gewicht. Maar ben ook gezegend met een behoorlijke cupmaat, dus vind het niet helemaal eerlijk die berekening :roflmao:
    Dus afvallen hoefde ik niet gelukkig.
    Ik heb nu voor 3 februari de afspraak staan bij de verpleegkundige, idd voor een provera kuur om het op te wekken, en controle of de cystes weg zijn. Ik hoop dat we daarna snel verder kunnen..
     

Deel Deze Pagina