Hallo meiden ik ben nu bijna 5 weken geleden bevallen van een mooie dochter. ik heb tot nu toe fulltime borstvoeding gegeven, zelfs toen ik in het ziekenhuis kwam met een borstontsteking ben ik door gegaan. Maar toch heb ik nu besloten om te stoppen met borstvoeding. het is nooit echt helemaal goed gegaan en ik ben er nu echt helemaal klaar mee. nou wil ik gaan afbouwen en de borst vervangen door kunstvoeding, maar doordat ik best wel veel melk heb (overproductie) ben ik van plan 1 voeding per week te vervangen door kunstvoeding. nou vroeg ik me af of er moeders zijn die het zelfde hebben meegemaakt en of jullie misschien tips hebben hoe ik het beste kan gaan afbouwen?! alle tips en adviezen zijn welkom groetjes wonderzonnetje
Ik zou minimaal 10 dagen per voeding nemen, zeker als je overproductie hebt (had ik ook) en al een ontsteking achter de rug hebt. Iedere 10 dagen een voeding laten vervallen geeft je kindje ook de ruimte om rustig aan kv te wennen.
Bij overproductie en een borstontsteking in het verleden kan een voeding per week oms te snel zijn. Misschien is het beter om eerst een week lang je te concentreren op het aanpakken van je overproductie. Als die gereguleerd is bouw je makkelijker af. Op borstvoeding.com staat een handig artikel over hyperlactatie (teveel melk) met een stappenplan dat je kunt volgen. Ik weet niet wat je momenteel al doet, maar kortweg komt het neer op: voor je gaat slapen je borsten helemaal leegkolven (kun je mooi invriezen, dan krijgt je kind als je al afgebouwd hebt toch nog moedermelk) en de dag in blokken van drie of vier uur verdelen. Aan het begin van zo'n blok laat je borst X helemaal leegdrinken en geef je borst Y als toetje. In de daaropvolgende drie of vier uur bied je allen borst Y aan voor slokjes en troost. Aan het begin van het volgende blok begin je met borst Y en eindig je met borst X. Als je dit een week zo doet heb je de eerste stap van afbouwen gezet, omdat je op deze manier je overproductie afbouwt (bij erge overproductie heb je soms een dag of tien nodig, aar meestal is een week zat). Met een borstvoeding die op deze manier onder bedwang is gebracht is het makkelijker afbouwen, met minder kans op pijn, stuwing of blokkades.