Dalton vs Jenaplan vs Montessori vs gewone school

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Cryptonism, 11 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Cryptonism

    Cryptonism Fanatiek lid

    6 feb 2012
    4.310
    0
    0
    NULL
    NULL
    Tja, ik weet dat ik er wat vroeg bij ben maar het houdt me toch bezig.

    Ons meisje wil ik straks de best mogelijke mogelijkheden geven. Dit komt vooral voort uit het feit dat ik zelf op een gewone openbare school gezeten heb. Ik was buitengewoon goed in talen en alles wat niet met cijfers te maken had. En dan heb ik het ook echt over heel erg goed. Maar rekenen was ik slecht in. En omdat ik slecht was in rekenen kreeg ik niet de aandacht die ik nodig had. Ik kon ook niet de tijd nemen voor dat onderdeel omdat er geen vrijheid was om zelf tijd te verdelen.

    Het is goedgekomen hoor. Ik ben gelukkig heel erg autodidactisch maar het leidde er bv wel toe dat ik geen goede voorlichting kreeg toen ik keuzes moest maken.

    Dit zit er bij mij een beetje diep in. En ik wil koste wat kost voorkomen dat mijn kindje daar ook mee te maken krijgt. Natuurlijk zal ik zelf heel alert zijn maar ik wil ook een goede keuze maken voor wat betreft scholen. In mijn beleving kan je niet vroeg genoeg beginnen.

    Dus mijn vraag. Kan iemand eens aangeven wat precies het verschil is tussen deze drie vormen van onderwijs. Wat zijn de voordelen en wat zijn de nadelen?

    Daltononderwijs spreekt me op het eerste gezicht enorm aan. Jenaplan ook. Maar waar ik normaliter naar vergelijkingssites kijk kan ik die hier niet vinden. Vandaar mijn vraag.

    Hoe zit het overigens met toelating op deze scholen. In de stad waar ik ga wonen zijn bv. maar twee Daltonscholen. Moet je dan al heel vroeg aanmelden?

    Bedankt alvast voor de informatie :).
     
  2. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    Hmm ik ben zelf ook wel groot fan van dalton.
    toch zit onze dochter op een semi-gewone openbare school :)

    Ze hebben hun eigen plannen getrokken en vooral erg gekeken naar dalton en montessori.
    Een combi die ons heel erg aansprak juist om de redenen die jij dus net geeft :)
    Dus differentatie in wat je wel/niet kan.. Dus je kunt bijv in lezen beter zijn dan rekenen... Vervolgens werken ze in niveaugroepen per vak.
    (dus dat is redelijk a la dalton)
    En in de hogere jaren werken ze veel met zelfstandigheid en eerst dagtaken en later weektaken.. Daar werken ze zegmaar vanaf kleuterklassen al naar toe.
    (meer a la montessori)

    Dus tja.. hier werd het gewoon een gewone openbare school :)

    de vraag is hoe het wordt toepast op school.
    daltonvereniging heeft een hele duidelijke website in ieder geval..
    Dus ik zou gewoon eens gesprekjes plannen op de betreffende scholen.
     
  3. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.485
    8.332
    113
    Ik zou ook gewoon eens afspraken maken op scholen om te gaan kijken, omdat het echt erg verschilt hoe scholen iets vormgeven. Kun je ook direct vragen hoe het zit met wachtlijsten ed, want dat verschilt erg per stad/regio/wijk/school/... daar is zo dus niets zinnigs over te zeggen. :)

    Wij hebben onze dochter ingeschreven op twee scholen (eigenlijk willen scholen dat niet...): een Jenaplan en een reguliere school. We zijn ook op een Dalton school wezen kijken, maar dat sprak ons totaal niet aan. We werden kriebelig van de regeltjes en van de niveaugroepen en de stempels die daar aan hingen. De openbare school werkt volgens het principe van meervoudige intelligentie en gaat in hun onderwijs en manier van omgaan met kinderen heel erg richting Jenaplan, dat sprak ons dus wel erg aan.
     
  4. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.485
    8.332
    113
    Misschien heb je iets aan: Vijf tradionele vernieuwingsscholen

    En anders de sites van de verschillende verenigingen eens doorlezen, daar staat ook veel informatie op. :)

    Maar het kan echt enorm per school en per klas en leerkracht verschillen wat ze wel/niet doen en hoe ze het doen ed. Ik zou dus echt gewoon gaan kijken bij verschillende scholen. :)
     
  5. Cryptonism

    Cryptonism Fanatiek lid

    6 feb 2012
    4.310
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dank jullie wel. Dat is inderdaad een interessante link.

    Bezoeken is inderdaad een goeie mogelijkheid alleen moet ons meisje nog geboren worden :D. Ik ben overal al zo vroeg bij, ze zien me aankomen haha.

    Vanaf wanneer kun je die bezoeken gaan plannen eigenlijk?
     
  6. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.485
    8.332
    113
    Ik denk dat je ze kunt plannen wanneer je wilt. Je zou vast kunnen informeren of ze überhaupt wachtlijsten hebben. Ik heb wel eens gehoord dat er regio's zijn waar je echt met een half jaar oid al in moet schrijven, omdat je anders te laat bent. Hier in de buurt valt het wel mee, dan ben je met een jaar of 3 prima op tijd (ik ben gegaan toen ze 2,5 was, omdat het anders wel erg dicht op mijn uitgerekende datum van de tweede zou zitten). Maar dat is natuurlijk wel handig om van te voren te weten. ;):) Soms hebben scholen trouwens ook open dagen, daar kun je natuurlijk altijd gewoon naar toe gaan. :)
     
  7. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    mja hier krijg je als ze 3 worden.. folder van de gemeente met alle scholen uit de wijk.
    heel handig.. alleen kozen wij dus voor een andere wijk.
    Maar ook daar waren we ruim op tijd :)

    school tegenover ons huis was echter enkel maar plek voor ons omdat we er bijna IN wonen.. daar is de wachtlijst wel lang en hebben broertjes/zusjes en kinderen uit de directe omgeving voorrang.
     
  8. clijntje

    clijntje Bekend lid

    13 mei 2012
    759
    0
    0
    Docente
    Bij Nijmegen
    Hoi,

    Ik heb zelf op een jenaplan basischool en middelbare school gezeten. Ik werk nu op een Montessori school en een Daltonschool heb ik ook van zeer dichtbij meegemaakt.
    De grote overeenkomst tussen deze 3; De zelfredzaamheid en zelf-te-leren behoefte. Dit is op het Montessori wel 'extreem', dat je echt je eigen weg mag en kan gaan als kind. Je krijgt de uitleg en je krijgt dan een 'planning' en die moet uiterlijk afzijn (door middel van aftekenen 'kleuren' van hokjes zien de kinderen zelf waar ze zijn). Mijn Jenaplan werk je veel samen en leer je ook anderen te helpen met jouw kennis. Hier is het samenwerken en samen leren ook belangrijk.
    Bij Dalton laten ze de kinderen nog wat meer 'vrij' en coachen ze meer.
    De site die (volgens mij) iemand eerder al opgaf..is een goede!

    Dan nog een tip...Ga vragen of je mag komen kijken, sfeer proeven en een gesprek mag op alle scholen, alle richtingen.
    Dat helpt je het beste om een beeld te geven. Iedere school doet het toch een beetje anders.

    Succes met deze leuke zoektocht!
     
  9. Cryptonism

    Cryptonism Fanatiek lid

    6 feb 2012
    4.310
    0
    0
    NULL
    NULL
    @Clijntje: zoals jij het uitlegt, maar ook wat ik elders lees, lijkt mij de Montessori een beetje te. In die zin dat Jena en Dalton mij dan meer aanspreken.

    Wat me bij het Jena dan nog net iets meer aanspreekt is dat ze anderen leren helpen met hun eigen kennis. Ik denk dat dat altijd een goede ontwikkeling is.

    Als ik mag aannemen dat jullie kinderen op een van deze scholen zit: hoe is hun ervaring? En hoe vinden jullie zelf dat het gaat met ontwikkeling?

    Leren ze makkelijk? Vinden ze het leuk? Als ze ergens wat minder goed in zijn, is er dan wel voldoende begeleiding?
     
  10. clijntje

    clijntje Bekend lid

    13 mei 2012
    759
    0
    0
    Docente
    Bij Nijmegen
    Ik vond het geweldig op het Jena!
    Ik leerde er zelf veel en vond het erg leuk dat er meer werd gedaan dan alleen maar leren (veel culterele dingen gebeuren er, meer dan op andere scholen)..
    Begeleiding was er bij ons zeker!
    Er wordt gekeken waar jouw lat ligt en dan kan je in een niveaugroepje komen bij bepaalde delen van de les, waardoor je eerst met elkaar kijkt en dan intensieve (of minder intensieve) uitleg krijgt van de leraar.
     
  11. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.485
    8.332
    113
    Het verschilt ook echt zo erg per school... Ik ken genoeg Montessori scholen waar ze bijna klassikaal werken...ik heb een paar jaar Montessori PABO gedaan en heb op een aantal scholen stage gelopen en ik vond het onderwijs daar veel gestructureerder dan op de Jenaplanschool waar ik vroeger zelf op heb gezeten. Maar het oorspronkelijke idee is natuurlijk juist niet strak. Maar er zit wel een duidelijke lijn in met het materiaal ed, dat is fijn, maar het moet je wel aanspreken.

    Ik heb zelf dus op een Jenaplanschool gezeten en ik vond het ook geweldig. :) Vond alleen de overgang naar het voortgezet onderwijs erg groot (van erg zelfstandig naar totaal niet zelfstandig). En ik had het idee dat ik op sommige gebieden wel het eea gemist heb (qua geschiedenis bijvoorbeeld), maar dat ligt echt aan de school niet aan het soort onderwijs. Ook vind ik het jammer dat ik nooit echt uitgedaagd ben, ik heb nooit 'leren leren'. Begeleiding bij ons was er op bepaalde gebieden wel en op andere totaal niet, niveaugroepjes ed waren er niet, iedereen werkte met een aantal vakken echt op zijn/haar niveau en andere vakken gingen gewoon per leerjaar. Maar ook dat is dus echt iets wat aan de school ligt en niet aan het soort onderwijs. Wat ik leuk en goed vond/vind was/is de zelfstandigheid, het leren plannen, het samenwerken (ook met kinderen die jonger/ouder zijn) en ook de creatieve/culturele dingen.
     
  12. Cryptonism

    Cryptonism Fanatiek lid

    6 feb 2012
    4.310
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dat klinkt heel positief allemaal. Begint me steeds meer aan te spreken.

    Misschien is het overdreven dat ik er nu al aan denk maar de manier waarop er met mij werd omgegaan is iets dat me wel altijd bijgebleven is. Als er meer naar mijn talenten gekeken was in plaats van naar dat ene waar ik niet goed in was dan had ik nu heel veel beroepen kunnen uitoefenen. Tenslotte hoef je niet voor alles wiskundige te zijn.

    Ik ben er wel gekomen hoor. Door trainingen en dergelijke. Helaas helpt me dat even niet aan een baan nu door die crisis maar goed, ik heb mezelf gelukkig wel heel veel bij kunnen brengen. Dat heb ik te danken aan een onbedwingbare nieuwsgierigheid.

    Maar voor mijn dochter wil ik dit natuurlijk anders. Ik wil niet dat ze meteen zou worden afgeschreven omdat ze toevallig op een onderdeel wat minder scoort. Dat is best wel een angst die diep zit bij me.

    Ik ben heel benieuwd. Ik moet natuurlijk van de eerste jaren gaan genieten maar kan het niet laten om me alvast wat voor te bereiden om haar straks het beste te bieden.
    Op mijn basisschool werd ook niet veel aan beweging/cultuur/muziek gedaan. Terwijl ik dat wel heel belangrijk vind. Zeker muziek gezien zowel de achtergrond van mij en mijn vriend. Nu gaan we daar zeker naast school ook een hoop mee doen maar ik vind het wel heel positief dat dat op school ook meegenomen wordt.

    Dank jullie wel allemaal. Heb hier erg veel aan.
     
  13. Amethist

    Amethist Niet meer actief

    Ik ben zelf voor onze kinderen erg geïnteresseerd in Jenaplan-onderwijs. Wat ik begrijp van de website van de Jenaplanschool bij ons in de stad is dat er geen "vaste" regels zijn hoe een Jenaplanschool in te richten en dat er daardoor een grote verscheidenheid aan Jenaplanscholen is. Letterlijk staat er dit op de site:

    "Omdat er geen vaste regels zijn hoe je een Jenaplanschool inricht, vindt men een rijke verscheidenheid aan Jenaplanscholen."

    Het is dus denk ik (iig bij Jenaplan, ik heb geen idee hoe het is met bijv. Daltononderwijs) zaak dat je een goede indruk van de school kan krijgen, omdat er dus geen vastomlijnde manier van Jenaplanonderwijs is.
     
  14. Cryptonism

    Cryptonism Fanatiek lid

    6 feb 2012
    4.310
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dat denk ik inderdaad ook Amethist. Vind ik sowieso wel belangrijk maar juist omdat hier de regels vrij gehanteerd mogen worden is dat nog belangrijker.
     
  15. Amethist

    Amethist Niet meer actief


    Ja, idd dat bedoelde ik, maar jij verwoord het iets beter ;).

    Wat mij overigens erg aanspreekt voor wat betreft de Jenaplanschool bij ons in de stad:

    "Het vormen van een persoonlijkheid kan alleen binnen een gemeenschap. Een van de gemeenschappen waarbinnen een kind opgroeit, is de schoolgemeenschap. Op *naam school* willen we de kinderen leren een volledig functionerend lid van die gemeenschap te zijn. Dienstbaar aan die gemeenschap, maar ook weerbaar, kritisch en opkomend voor zichzelf en voor anderen. We willen de kinderen leren zijn/haar vrijheid goed te gebruiken. We willen kinderen leren dat vrijheid ook met verantwoordelijkheid te maken heeft. Het kind zal ook de vrijheid van andere leden van de gemeenschap moeten aanvaarden, mogelijk maken en stimuleren. Op *naam school* zullen de verschillen tussen de kinderen positief worden benaderd. Deze verschillen maken het zelfs mogelijk elkaar meer ten dienste te zijn."

    "Vrijheid moet je leren goed te gebruiken en heeft te maken met het nemen van verantwoordelijkheid. En zeker in een Jenaplanschool, waar men nastreeft dat elk mens zijn eigen identiteit mag ontwikkelen. Zo betekent vrijheid dus tegelijkertijd een vorm van beperktheid. Leren omgaan met vrijheid, in het belang van jezelf, maar ook in het belang van de ander is een proces van aftasten. Daarin zul je moeten kunnen experimenteren om te ervaren hoe nuances liggen tussen "ruime" en " krappe" vrijheid."

    "Op *naam school* willen we voorkomen, dat kinderen met elkaar vergeleken worden ten koste van elkaar."

    "Het erkent dat ieder kind een uniek wezen is, dat er recht heeft op zijn eigen identiteit op te bouwen."
     
  16. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.485
    8.332
    113
    Cryptonism. ik ben er ook via een omweg moeten komen, maar dat ligt, denk ik, meer aan de middelbare school dan aan de basisschool. Maar er zijn ook wel dingen die op de basisschool al anders/beter hadden gekund, denk ik. :)

    De meeste basisscholen doen tegenwoordig, denk ik, wel meer aan dingen als bewegen, cultuur en muziek. Hier tenminste wel. :) Ook het hele strakke, klassikale zie je op veel minder scholen. Het onderwijs is zo veranderd tov tien, twintig, dertig jaar terug.
     
  17. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    dit is meer het dalton idee:
    Overigens was ik zeer te spreken over "de dalton driehoek" :)
    het is echt 2 richtingsverkeer.
    En ze erkennen ook dat je best in 1 vak beter of juist slechter kan zijn.. ipv dat ze er vanuit gaan dat je overal gelijk presteert.
    De sterkeren helpen de zwakkeren.. en wie dat zijn kan per vak verschillen.
     
  18. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.485
    8.332
    113
    Wat mij op viel op de Dalton school hier in de wijk (en daardoor ook tegen viel), was dat de nadruk zo enorm lag op dat beter of minder goed zijn in een vak...kinderen kregen per vak echt een 'stempel', vond ik. Op de Jenaplan en de reguliere school hier erkennen ze ook heel erg dat ieder kind anders is (en dus ook goed in bepaalde dingen en minder goed in andere dingen), alleen lag er daar veel minder nadruk op, het 'was gewoon zo', zeg maar. Dat sprak mij meer aan. :)
     
  19. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    @niekekris: of dat stempel echt erg is.. is (denk ik!) afhankelijk van hoe je er mee omgaat...
    is het "je bent beter want je kan beter rekenen dan een ander" dan creeer je met dat waardeoordeel een hele negatieve sfeer en stemming.

    maar zeg je.. "nou jullie kunnen vast gaan beginnen, dan ga ik de rest nog even helpen. Oh en als je klaar bent mag je iemand anders gaan helpen als diegene dat wil." geef je helemaal geen waardeoordeel niks.
    dan stimuleer je enkel diegene zelfstandig te werken en bovendien daarna om een ander te helpen/stimuleren. Een vaardigheid die een hoop mensen best wat eerder hadden kunnen oefenen..


    althans.. dat is mijn gevoel erbij hoor :)
     
  20. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.485
    8.332
    113
    Saskia78, dat is grotendeels ook zo en daarom schreef ik ook specifiek over die school. :) Ik kreeg op die school de indruk dat de kinderen het zelf niet zo prettig vonden, de kinderen die ergens niet goed in waren, bedoel ik dan. De kinderen die wel goed waren en de andere kinderen konden helpen, vonden het wel leuk.

    Hoe dat op andere scholen is, weet ik natuurlijk niet. :) Maar ik denk wel dat kinderen op een bepaalde leeftijd zelf (onder invloed van wie dan ook) toch ook wel een waardeoordeel toekennen aan dingen en dat het dus op geen enkele school helemaal niet aanwezig zal zijn.
     

Deel Deze Pagina