Dalton vs Jenaplan vs Montessori vs gewone school

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Cryptonism, 11 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Cryptonism

    Cryptonism Fanatiek lid

    6 feb 2012
    4.310
    0
    0
    NULL
    NULL
    Tja, ik weet dat ik er wat vroeg bij ben maar het houdt me toch bezig.

    Ons meisje wil ik straks de best mogelijke mogelijkheden geven. Dit komt vooral voort uit het feit dat ik zelf op een gewone openbare school gezeten heb. Ik was buitengewoon goed in talen en alles wat niet met cijfers te maken had. En dan heb ik het ook echt over heel erg goed. Maar rekenen was ik slecht in. En omdat ik slecht was in rekenen kreeg ik niet de aandacht die ik nodig had. Ik kon ook niet de tijd nemen voor dat onderdeel omdat er geen vrijheid was om zelf tijd te verdelen.

    Het is goedgekomen hoor. Ik ben gelukkig heel erg autodidactisch maar het leidde er bv wel toe dat ik geen goede voorlichting kreeg toen ik keuzes moest maken.

    Dit zit er bij mij een beetje diep in. En ik wil koste wat kost voorkomen dat mijn kindje daar ook mee te maken krijgt. Natuurlijk zal ik zelf heel alert zijn maar ik wil ook een goede keuze maken voor wat betreft scholen. In mijn beleving kan je niet vroeg genoeg beginnen.

    Dus mijn vraag. Kan iemand eens aangeven wat precies het verschil is tussen deze drie vormen van onderwijs. Wat zijn de voordelen en wat zijn de nadelen?

    Daltononderwijs spreekt me op het eerste gezicht enorm aan. Jenaplan ook. Maar waar ik normaliter naar vergelijkingssites kijk kan ik die hier niet vinden. Vandaar mijn vraag.

    Hoe zit het overigens met toelating op deze scholen. In de stad waar ik ga wonen zijn bv. maar twee Daltonscholen. Moet je dan al heel vroeg aanmelden?

    Bedankt alvast voor de informatie :).
     
  2. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    Hmm ik ben zelf ook wel groot fan van dalton.
    toch zit onze dochter op een semi-gewone openbare school :)