Dans, zang of spel therapie. Of andere opties?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door din0, 30 sep 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. din0

    din0 Fanatiek lid

    14 aug 2011
    4.533
    1.527
    113
    Iemand hier ervaring mee.
    Goed of minder goede.
    En waarom is er gekozen voor een van deze therapieën?
    Of is er een andere therapie die geholpen heeft?

    En natuurlijk heeft het geholpen?

    Dochter moet dit krijgen volgens school.
    Ze is te vaak boos.

    Ze krijgt al rots en water en nog een op school.
     
  2. Mamavan2SE

    Mamavan2SE Fanatiek lid

    22 okt 2018
    3.936
    1.664
    113
    Vrouw
    Ik zou eens met een kindercoach dan gaan praten. Eens zien of de kindercoach kan achterhalen waarom ze boos is

    en daarbij wat vinden jullie zelf als ouders? Is ze ook boos thuis?
     
  3. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.973
    8.776
    113
    Het moet van school dat is toch wel opmerkelijk. Waarom is ze boos, in welke situatie is dat, voelt ze zich begrepen, is het niveau te laag of loopt ze voor?

    Wat zegt ze er zelf van waarom ze zo boos is?

    Wat zou anders bij haar passen? Is ze een dans of zang type of is spel meer passend? Bij speltherapie gaan ze tijdens spel gelijk ook praten maar weet niet of dat bij spel of zang ook zo 1 op 1 is
     
    zigzag vindt dit leuk.
  4. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.594
    3.483
    113
    Wat werkt of niet hangt denk ik sterk af van de oorzaak en het probleem zelf.

    Inderdaad, is ze thuis ook boos? Ik heb soms het idee dat scholen allerlei therapieën en trainingen adviseren zonder dat ze weten waar het probleem ligt. En soms is school zelf het probleem.
    Op school ook vragen om praktijkvoorbeelden.

    Kan je dochter zelf beschrijven wat haar dwars zit?
    Ik zou wat gesloten vragen stellen en daar op doorgaan. Ben je overdag moe? Vind je het rustig in de klas? Heb je het naar je zin met de andere kinderen? Vind je je schoolwerk makkelijk of moeilijk? Is het leuk op het plein in de pauzes en tijdens de overblijf? Evt. of het prettig is op de BSO?
    Maakt ze zich zorgen?
    Ik heb gemerkt dat kinderen vaak best goed zelf aan kunnen geven wat het probleem is met wat vragen (er geen verhoor van maken, het een beetje verspreiden, bijv. onderweg naar huis, in bed etc.).
    Maar misschien kan school prima aangeven wat het probleem is, dan kun je gerichter zoeken.

    Een kindercoach kan werken als je een goede treft. Het is geen beschermd beroep, dus ik kan me ook kindercoach noemen.
     
  5. din0

    din0 Fanatiek lid

    14 aug 2011
    4.533
    1.527
    113
    Wij hebben al een hele geschiedenis helaas.
    Met school maar er is voor nu geen andere optie (so)

    Zij geeft aan dat ze last van de klas heeft..
    Hoe en wat wisselt.

    En wij hebben coach wij waren aan het afronden.
    Wand het ging goed en nu hebben wij afgelopen week een gesprek gehad.
    Hieruit kwam de conclusie dat ze iets van deze therapieën moet gaan krijgen.
    Omdat zij dus zo boos is en er actie ,oet komen om haar emoties te regelen.

    En ja wij moeten van de school anders is er geen plek meer.
    En kunnen zij niets.
    Dus ook dit kan weer fout gaan zucht.

    En ook onze coach was aan het klapperen en verbaast
     
  6. Mamavan2SE

    Mamavan2SE Fanatiek lid

    22 okt 2018
    3.936
    1.664
    113
    Vrouw
    Sorry maar moeten van school anders geen plek voor je kind???

    serieus?
     
  7. din0

    din0 Fanatiek lid

    14 aug 2011
    4.533
    1.527
    113
    Nou omdat er veel verbazing is en ongeloof.
    Ja school lijkt zo ons te verplichten.
    Onze verstandhouding is ook knap lastig.
    Zij hebben ook al eens een meldi,,ng gedaan.
    Wij hebben wat ik zei al een hele geschiedenis.
    Vandaar dat wij ook de coach mee nemen naar gesprekken.
    Deze is bij ons gekomen door .... vt.( Mel.. ding was ongegrond.
    Op grond van de oude instantie die ons deze school heeft verplicht.
    Dus je snapt wij zijn behoorlijk niet te vreten.
    Ook halen ze die documenten aan van de oude en niet van de nieuwe.

    Zij staat gelukkig aan onze kant en gelooft in onze meid.
    Zij heeft ons heel goed geholpen, dus wat school ons verplicht komt ons allen rauw op onze dak.
    School heeft vaker van deze leuke ideeën en kijken naar het oude en luisteren niet naar het advies van onze huidige.

    Vandaar dat ik graag ervaring hoor van anderen.
     
  8. Mamavan2SE

    Mamavan2SE Fanatiek lid

    22 okt 2018
    3.936
    1.664
    113
    Vrouw
    Ik zou toch verder gaan met klacht naar onderwijsinspectie....
    en wat zijn de inspanningen van school om jouw dochter te helpen?
     
  9. din0

    din0 Fanatiek lid

    14 aug 2011
    4.533
    1.527
    113
    Niet genoeg dus.

    Maar ja baat het niet schaadt het niet zullen wij maar zeggen.

    Maar iemand ervaring lijkt mij wel fijn om dat te horen.
     
  10. Iris86

    Iris86 Fanatiek lid

    21 apr 2014
    2.078
    286
    83
    Emmeloord
    Wij zijn al een jaar bekend met speltherapie. Ons beste besluit ooit. Via spel word er door het kind vertelt wat het bezig houd, en de therapeut haakt daar op in. Heeft hier super geholpen om ziekenhuis trauma te verwerken, en nu andere dochter voor faalangst. hele goede dame gevonden. In een paar sessies hadden we een minder boze en gefrustreerde dochter.
    Als je iemand vind vraag dan om een kennismaking. Kijk of het goed voelt en vraag hoe ze werken.
    Sterkte met de situatie. Het is maar vreemd hoe het loopt.
     
  11. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.147
    1.068
    113
    Ik heb bij mijn middelste yogatherapie gekozen, omdat ik merkte dat ze vaak krampachtig ademhaalde cq hyperventileerde en moeilijk kon ontspannen. Ik zocht dus iets waar specifiek ook aandacht was voor ademhaling, lichaamsbewustzijn en houding. Naast gerichte (kinder)yoga vonden er ook gesprekjes plaats over wat haar dwars zat en werd er nagedacht over oplossingen en handvaten voor haar zelf. Ik vind dat ze hier wel baat bij heeft gehad.

    Maar goed. Dit was wel dochter zonder diagnoses op een reguliere basisschool, die simpelweg een steuntje in de rug nodig had om beter om te kunnen gaan met de 'normale' zaken die op school/in klas gebeuren.

    Het wordt een ander verhaal als je kind op speciaal onderwijs zit (en neem ik aan ook problematiek en/of achterstanden heeft). Het klinkt als een rottige situatie met school. Een kind wat veel boos is, is een kind dat niet goed in haar vel zit en zoals ik het lees zich niet prettig voelt op school. Inzicht waarom (te veel prikkels, pesten, te moeilijke of te makkelijke leerstof, emotionele of fysieke onveiligheid, sociaal-emotioneel overvraagd of...?) lijkt me wel belangrijk. Daar kun je wellicht wel de therapie voor gebruiken.

    Natuurlijk is leren omgaan met boosheid en emoties belangrijk, maar als je kind eigenlijk overspannen is, zal de effectiviteit beperkt zijn.

    Psychomotore therapie wordt ook vaak ingezet voor dit soort doeleinden weet ik. Dat is dan met 'bewegen/sporten'. Mijn zoon heeft daar een tijdje voor op de wachtlijst gestaan, maar gaandeweg werd duidelijk dat zijn cognitieve en sociaal-emotionele achterstanden groter waren dan eerder gedacht en dat zijn reacties/emoties redelijk passend waren voor zijn lage ontwikkelingsniveau. Hierdoor was hij geen geschikte kandidaat meer voor PMT, dus heeft uiteindelijk ook nooit gehad.

    Heel veel sterkte!
     
  12. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.594
    3.483
    113
    Fijn dat jullie wel een coach hebben die in jullie en jullie dochter gelooft.

    Misschien toch eens contact opnemen met een onderwijsconsulent https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/passend-onderwijs/vraag-en-antwoord/wat-is-de-rol-van-de-onderwijsconsulent-in-het-speciaal-onderwijs of de externe vertrouwenspersoon, niet de interne. Die vind je in de schoolgids als het goed is.
    En zelf op zoek gaan naar een goede kinderpsycholoog, die kan waarschijnlijk beter een passende therapie adviseren dan school.
     
  13. suus02

    suus02 Fanatiek lid

    30 jan 2009
    3.216
    751
    113
    home sweet home
    Je kan ook kijken naar vaktherapie (beeldend, muziek, dans, drama of psychomotorische therapie). Kan heel goed helpen bij boosheid en wordt vaak ingezet in de (kinder en jeugd) hulpverlening. Gaat juist om doen, ervaren en oefenen.
     
  14. din0

    din0 Fanatiek lid

    14 aug 2011
    4.533
    1.527
    113
    Dank je wel.
    T is gewoon niet leuk meer voor ons als ouders.
    Verstandshoudin is ook kapot en het vertrouwen.

    Maar omwille onze dochter moeten we wel om de tafel.
    Daarom ben ik blij dat er een goed geschoolde persoon naast ons zit voor goede back up..
    Zij is veel meer dan een simpele coach waren toen ook net gestart en geen wachtrij.
    Dus binnen een week stond zij al op onze stoep en pas 4 maanden later kwam vt thuis mee kijken.wij hebben alles aan gepakt en zijn door gegaan.
    Nu waren we aan de afronding maar boort school ons weer de grond in.

    Daarom wil ik ervaring.
    Kind is lekker sterk in haar doen en laten en laat goed weten wat zij wel of niet wil.
    Is sportief en creatief.
    En wat al ge zegt word over gevraagd zal best wel kunnen.
    Ze zit te vaak op de achterwacht voor een time out.
    Kan en wil niet (wij denken faal angst) en dat loopt vaak uit op frustratie/boosheid.

    T is dat wij niet mee mogen de klas in.
    Thuis is dit niet.
     
  15. PenF

    PenF VIP lid

    20 aug 2009
    8.288
    2.216
    113
    Vrouw
    Coach
    Dordrecht
    Hier een hele boze zoon en die krijgt speltherapie. Het werkt voor hem heel goed en naarmate hij het langer doet word er ook meer gepraat. Zijn boosheid is denk ik met 60% verminderd.
    Nu zijn er nog meer onderliggende dingen die we nu gaan onderzoeken maar ik kan speltherapie wel aanbevelen als ik spreek uit onze ervaring.
     
  16. din0

    din0 Fanatiek lid

    14 aug 2011
    4.533
    1.527
    113
    Fijn..
    Wij gaan iets met knutselen doen als het goed i.
    Vind het fijn te horen dat het beter gaat worden.
     
  17. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Hier ook hele positieve ervaringen met speltherapie bij een jongen die erg verdrietig en zelfs overspannen was.
     
  18. din0

    din0 Fanatiek lid

    14 aug 2011
    4.533
    1.527
    113
    Onze coach is geveld door..
    En omdat wij 2 weken verder zijn en er nog niets op gestart is, zijn wij zelf gaan zoeken.
    We hebben maandag een gesprek en hoop dan te kunnen starten.
    Wat het dan gaat zijn is dan nog even de vraag.
    Maar er moet actie gekomen en snel ook.


    Ze draait weer halve dagen omdat ze haar niet kunnen begeleiden en het te veel vergt zucht
     

Deel Deze Pagina