De beruchte LISTERIA bacterie opgelopen!!

Discussie in 'Gezondheid' gestart door MevrS, 12 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MevrS

    MevrS Actief lid

    29 aug 2012
    300
    0
    0
    Ridderkerk
    Hey meiden,

    Natuurlijk ga ik jullie wel alles vertellen... Het verklaart in ieder geval een hele hoop... En ik wil jullie ook meegeven dat hoe voorzichtig je ook bent met eten... NOOIT voorzichtig genoeg, neem het dus echt serieus!!

    De ziekenhuisdagen/conclusie

    Vorige week dinsdag ging ik op normale controle naar de gynaecoloog. Niks aan de hand dacht ik... Oké ik spuugde wel al 4 dagen, maar goed dat deed ik bij mijn dochtertje ook regelmatig! Eenmaal daar aangekomen meteen de bloeddruk en het gewicht gemeten.... Schrik! Ik zie dat ik 6kg ben afgevallen in 4 weken... Dat is veel!! Ook de gyn spreekt me er op aan en wil dat ik meteen urine en bloed afgeeft. Ik mag niet naar huis tot de uitslag bekend is... Ik zal wel wat krijgen tegen de misselijkheid, dacht ik nog...???

    Pas om 1 uur komt er een verloskundige van de afdeling met de verlossing... Nou meid, we gaan je opnemen voor sowieso 2 tot 3 dagen omdat we ketonen in je urine hebben aangetroffen van maar liefst 3+... En een blaasontsteking!! En uit de bloeduitslagen blijkt dan ook nog eens dat ik een zeer hoge infectie (CRP) heb, wat verder onderzocht moest worden... PANIEK!! gelukkig heb ik nog het hartje gehoord...

    Maar wat zijn ketonen??????Zij legt mij uit dat ik volledig ben uitgedroogd... Mijn lichaam krijgt geen vitamines meer binnen en de baby heeft niet genoeg aan de reserves.. Die heeft zelfs mijn vetweefsel afgebroken en is nu aan het spierweefsel bezig... Oftewel dat zijn ketonen, die treffen ze aan in je urine en 3+ is gevaarlijk hoog!!

    Ik krijg een infuus en mag niks meer eten en drinken... Zelfs geen slokje water... misselijk, braken en ernstige hoofdpijn zijn de volgende 4 dagen mijn beste vrienden... 4 dagen niks eten en drinken! Een hel!! Ik heb alleen maar geslapen en pas op dag 3 komt de verlossing... Althans de uit de vele bloedafnamens blijkt uiteindelijk dat ik de beruchte listeria bacterie heb opgelopen...

    De vrees van elke zwangere en ik heb hem gewoon opgelopen!? Hoe is dit mogelijk? Ik ben de voorzichtigheid zelf? Ik eet niks wat ik niet mag, controleer elke verpakking op elk ingrediënt wat erin zit ( geen honing, geen anijs, niet te gekruid, niks rauws, geen rauwe melk, geen lever, dus geen rookworst!! Geen cervelaatworst enz enz enz en alles extra goed doorbakken)

    Maar inderdaad ik ben gaan spugen na het eten van een DOODSIMPELE spiegelei!! Weet je wel.. Gewoon zo'n eitje wat je op een boterham legt, die je in elk restaurant kan bestellen als uitsmijter?? De boosdoener!! Ik ben 2 uur na het eten van hiervan begonnen met spugen en niet meer gestopt.. Wat blijkt...? GEEN SPIEGELEIEREN! Dat is ook rauw, niet goed doorbakken! En nee niks salmonella, dit is dus echt uitgewezen dat het van die simpele uitsmijter is gekomen... 100%!!!

    Ik heb hierdoor dus die rot bacterie opgelopen, de vrees van een ieder! En ik ben er doodziek van geweest, 4 dagen aan het infuus gelegen, sterke AB, en 6 dagen ziekenhuis omdat je je eetpatroon van 0 moet opbouwen... Zelfs het drinken... Wat een hel! Ik wens dit niemand toe... Nu begrijp ik ook goed waarom ik al die tijd ziek was en maar niet lekker... Ik liep dus ook daarbij al minimaal 5 weken met een blaasontsteking.. Je snapt het wel... Die dikke buik, die was ook helemaal weg... Ik was gewoon graatmager en zwanger!

    Nu moet ik nog minimaal 4 dagen aan de AB zitten, het maximale om te HOPEN dat de bacterie uit het lijf wil gaan en ondertussen mag ik de komende 5 maanden in spanning zitten, want een leuke bijkomstigheid is een verhoogde kans op een vroeggeboorte of tot overmaat van ramp een miskraam die nog ergens de komende maanden kan ontstaan!! Heel fijn... Ik ben gebroken...

    DUS... Meiden ik geef jullie echt dit mee... ALSJEBLIEFT neem die lijst serieus en ookal denk je van in mindere maten, dat kan dus wel... Gewoon niet doen! En wat honing en specerijen betreft zoals heel simpel anijs... Doe het niet, want dit gun je niemand... Ookal ging het nu al die tijd goed... Kijk naar mij... Ik was ook bijna 15 weken en het ging fout door een hele simpele spiegelei! Oftewel de uitsmijter van een restaurant... Niks bijzonders, goed doorbakken, maar ABSOLUUT verboden voor zwangeren...!!

    Dat wilde ik jullie even meedelen... Ik ben moe en ga nu mijn bedje in.. Lekker thuis!

    Xx
     
  2. 2g4e

    2g4e Niet meer actief

    Wow heftig dit!!! Bedankt voor het delen en succes met je verdere zwangerschap!
     
  3. nikespits

    nikespits Actief lid

    2 jun 2012
    178
    0
    0
    Dordrecht
    Weet je zeker dat de besmetting van het ei komt? 2 uur na het eten al verschijnselen hebben, is namelijk (te) kort voor een listeria besmetting. De incubatietijd van listeria variëert normaal gesproken van enkele dagen tot enkele maanden. Daardoor is het het eigenlijk niet goed te achterhalen wat de besmetting veroorzaakt heeft. In theorie kun je hier al weken of maanden mee rond hebben gelopen.
    Ik schrijf dit niet om vervelend te doen, maar je wat je beschrijft, komt niet overeen met wat de wetenschap hierover meldt. Wat niet wegneemt dat voorzichtigheid geboden blijft tijdens de zwangerschap.
    Veel sterkte met je zwangerschap. Ik duim voor je 20-weken echo.
     
  4. SeaShell

    SeaShell Niet meer actief

    De incubatietijd van listeria is idd 2-4 weken ipv enkele uren. Listeria word je dus niet ziek van binnen enkele uren

    Listeriose en zwangerschap - Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu

    Als je na 2 uur ziek word gaat het om een voedselvergiftiging door andere bacteriën. Vorige zwangerschap een week of 5 opgenomen geweest met ernstige voedselvergiftiging en ook 3+ ketonen voor weken, het was een hel en weet precies hoe je je voelt TS. Ik lag aan de zakken vocht, vitamines, pijnstillers, kalium omdat mijn hartfuncties achteruit gingen, tijdens mijn opname nog een maagslang gehad met onderzoek, elke dag injecties in mijn bil voor extra vitamines, etc

    Ik had het opgelopen na het wokken en heb toen ook de voedsel en waren autoriteit ingeschakeld en naar deze zaak gestuurd en nog een hoop qua rechtsbijstand, maar bij mij was het 100% zeker dat het van die tent af kwam aangezien vrijwel al onze huwelijksgasten zien werden 3-4 uur na het wokken.

    Ik wil je heel veel sterkte toewensen meid! Dikke knuf!
     
  5. Jeetje, wat heftig voor je! Erg naar!
    Maar als je het van een doorbakken ei kunt krijgen, dan kan je het toch overal van krijgen of niet? Doorbakken ei is geen risicogroep voor listeria.

    Daantje hoe is het met die zaak afgelopen?

    Pff, durf zo nergens meer te gaan eten.. Blijf wel thuis ;)
     
  6. MevrS

    MevrS Actief lid

    29 aug 2012
    300
    0
    0
    Ridderkerk
    Volgens de gyn is het echt van het ei, want dit wordt ook afgeraden zo te eten en het kan ook niet anders. Ik werd pas opgenomen nadat ik al ongeveer 4 dagen gespuugd had... En daarvoor at ik alleen maar brood met jongbelegen kaas omdat ik die week ervoor ook de griep had dus deed al rustig aan (dus het is ook overduidelijk) helaas, wou echt dat het anders was... Verder niets bijzonders!

    De bloeduitslagen duurde ook heel lang, pas na 3 dagen kwam het te voorschijn, dus was op dat moment al ongeveer 1,5-2 weken verder... Maar de ziekteverschijnselen blijk je dus ook echt snel te kunnen krijgen, maar dat dit soms niet voor iedereen opgaat... Daar kan het idd zelfs soms maanden duren eer dat het ontdekt wordt, ligt aan de mate van jouw eigen weerstand en besmetting....? Ofzoiets... Ik heb een heel gesprek gehad en hij heeft me alles uitgelegd...

    Voedselvergiftiging geeft andere bloedwaardes.... Dat heb ik helaas tijdens mijn vorige zwangerschap gehad en uiteraard ook gevraagd... Het is ook op kweek gezet waar dus duidelijk is uitgekomen dat het om listeriose ging en dus daarom de eerste tijd niet zichtbaar, dat duurt even voordat je het in het bloed aantreft... Dus wilde jullie gewoon meedelen dat je echt voorzichtig moet zijn... Ik was dat al, maar nu eet ik dus ook echt geen eieren meer enz...

    Heb natuurlijk het hele verhaal ingekort! Maar ik wens het niemand toe, dus vandaar dat ik besloten heb om het jullie mee te delen....
     
  7. femkes

    femkes VIP lid

    24 jul 2007
    9.062
    10.329
    113
    Ik vind het echt vreselijk voor je en hoop dat alles goed komt.
    Maar rookworst mag je gewoon eten, mits niet te vaak ivm vet en zoutgehalte. Honing mag je oom gewoon hebben. Kruiden zijn ook niet erg, mits een beetje met mate. Er zijn genoeg landen waar vrouwen een stuk gekruider eten en ook gezonde kindjes krijgen. Rauw ei moet je inderdaad vermijden en het is vreselijk dat je daar nu ziek van bent geworden, maar een hoop dingen die je opnoemt zijn geen issue.
     
  8. Lov23

    Lov23 Niet meer actief

    Wat erg voor je.......maar wat ik dan denk...misschien heb je het al voor je zwschap opgelopen.
    Ik bedoel van een ei?
     
  9. Dubbeltje82

    Dubbeltje82 VIP lid

    7 jan 2011
    11.704
    3.815
    113
    Vrouw
    Hoe erg ik het ook voor je vindt, dit is dus precies de reden waarom ik zelf mijn eieren bak... het is algemeen bekend dat (half-)rauw ei listeria kan veroorzaken. Daarom eet ik buiten de deur al helemaal geen ei.

    En dat je zo snel last krijgt na dat ene eitje lijkt me ook stug... je kunt listeria namelijk ook gewoon oplopen door iemand die zijn handen niet goed heeft gewassen en jou een hand geeft..... En dat kan ongemerkt gebeuren en een langere tijd geleden zijn geweest.

    Ik hoop dat je buiten het afvallen en het slecht voelen niet te veel schade hieraan over zult houden.
     
  10. topper12

    topper12 Niet meer actief

    Uhmmm volgens mij heb ik iets gemist? Hoezo mag je geen rookworst, niet te kruidig, geen anijs, geen honing eten? Dit is nl mijn tweede zwangerschap en ik heb er echt nog nooit van gehoord dat dit niet mag?

    Heel veel beterschap en ik hoop dat je je snel weer goed voelt en de gevolgen voor je kindje meevallen!
     
  11. MevrS

    MevrS Actief lid

    29 aug 2012
    300
    0
    0
    Ridderkerk
    Ja, om eerlijk te zijn wist ik dit ook allemaal niet! Maar ik heb nu via de gyn een diëtiste uit het ziekenhuis gehad die mij dus op deze "gewone dingen" heeft gewezen!?? Juist omdat veel mensen dit niet eten en er maar wordt aangenomen dat het allemaal wel kan...

    Zij zegt ook als je gaat googlen lees je bij de een dat het wel mag en bij de ander dat het niet mag. Honing mag een kind tot 1 jaar sowieso niet, dus het is logisch dat je gedurende de zwangerschap en BV dit ook niet mag omdat het dan ook een percentage binnen kan krijgen.. ( ja, idd als je er zo overna denkt..!)

    Rookworst (zit lever in en bevat veel zout) en anijs stond ook op het lijstje? Daarom noem ik ze ook... Je mag deze laatste 2 wel maar in mindere maten... Maar mijn mening is op dit moment dat ik het zelf liever even helemaal vermijdt...

    Zo ook shoarma... Is eigenlijk te gekruid... En vaak vol bacteriën, daar komen de meeste gevallen van binnen vertelde ze me... Ik ben vreselijk geschrokken door alle verhalen... Natuurlijk, het zijn verhalen, maar goed het gebeurt dus wel en nu heb ik gewoon vette pech!

    Maar het gaat redelijk nu. Ik ben weer langzaam mijn voeding aan het opbouwen! De AB heeft er iig wel voor gezorgd dat ik me weer fitter voel en ik hou ook alles binnen... Alleen heb ik nu dus drinkvoeding mee gekregen (ook wel bekend als astronautenvoer) om te zorgen dat de voedingsstoffen weer worden aangevuld... En dat is heel erg vies kan ik je vertellen... Hahaha.. Alleen chocola en banaan is nog (als het ijskoud is) redelijk te doen, maar anders is het echt niet te drinken haha..
     
  12. Jacky78

    Jacky78 Fanatiek lid

    3 jun 2008
    3.425
    1
    0
    Jee meid wat een verhaal. Hopelijk komt alles goed met je en de bijft de baby lekker zitten.
    Maar eerlijk gezegd heb ik altijd uitsmijters etc. vermeden, daar hier altijd iets mis kan gaan met het ei.
    Een ei is wel vaker besmet met deze bacterie, dat lijkt me algemeen bekend. En als je het dan half rauw eet ....

    Maar neemt niet weg dat deze situatie *** is!
     
  13. Dubbeltje82

    Dubbeltje82 VIP lid

    7 jan 2011
    11.704
    3.815
    113
    Vrouw
    #13 Dubbeltje82, 13 nov 2012
    Laatst bewerkt: 13 nov 2012
    Ben het eens met de dame voor me...

    Ik snap dus niet dat TS aan de ene kant overbezorgd is over rookworst (mag gewoon hoor! Maar met mate) en anijs (mag ook gewoon, maar met mate) en daarvoor in de plaats wel eeh (half-)rauw ei eet... dat had je dan ook echt wel moeten weten...

    Hoe vervelend de situatie ook is, ik blijf het slordig vinden
     
  14. Maar waarom staat er dan overal op internet dat je van rauw ei alleen salmonella kunt krijgen? Begrijp daar niks van.

    Beterschap in ieder geval, hoop dat alles goed blijft gaan. Je kleintje staat ook goed onder controle toch? In verband met de kans op een IUVD. Die drankjes zijn zeker smerig, ik nam ook altijd de chocolade en banaan en daarna de aardbei.. 1 van de weinige herinneringen uit m'n jeugd die ik nog weet.
     
  15. Umm85

    Umm85 VIP lid

    17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Gekruid eten is echt niet slecht hoor, dat is echt kul.
     
  16. Umm85

    Umm85 VIP lid

    17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    En honing mag je ook gewoon, daar kan een bacterie inzitten wat bij een baby tot 1 jaar tot een probleem kunnen zorgen ivm een onvolgroeide darmflora maar dit kun je niet doorgeven dmv borstvoeding of tijdens de zwangerschap.

    Snap dat je angstig bent maar sommige dingen zijn gewoon niet waar.
     
  17. Umm85

    Umm85 VIP lid

    17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Het lijkt me trouwens ook logischer dat je het van iets anders hebt gekregen ipv dat gebakken ei.
     
  18. Amfy

    Amfy Niet meer actief

    nouja toen ik zwanger was van mijn zoon 2009 mocht je gewoon rauw ei eten toen ik in 2011 zwanger was van mij dochter mocht het niet tot ik 30 weken was en de regels ineens veranderde bij het voedings centrum en het wel weer mocht.

    verder vinden is de rookworst enzo echt te ver gezocht alleen omdat het zout is dan want het is gaar.
    anijs is goed voor de melk productie:D ( als ik veel muisjes at kreeg ik me stuwing haha)

    weetje gewoon je gezond verstand gebruiken mijn gynn loopt al 35 jaar mee en die man zegt zelf ook dat de regels iedere keer weer veranderen van hem moet ik me houden aan de 3 basis regels en verder niet.
     
  19. Roxyroxx

    Roxyroxx Niet meer actief

    Soms vraag ik me af of we niet te bang worden gemaakt. Ik let heel goed op mijn voeding (ben vegetarier en dus erg bewust bezig met eten) maar soms lees ik ook dingen van huh? Dat ook al niet?

    Rauw vlees etc. vind ik logisch, maar honing? Ik ben laatst erg verkouden geweest met ontzettende keelpijn... Hoe trek je dat zonder een kopje thee (uiteraard rooibosthee zonder kaneel) en honing? We mogen echt bijna niks meer... Ik bedoel moeders rookte en dronk 60 jaar geleden gewoon hoor en nu? Nu mogen we bijna niks meer... Geen kaneel, geen honing, geen dropjes (ofja, max 2 per dag?!) etc.

    Soms vraag ik me af wat we nog wel mogen... Rauwe dingen: logisch... Maar drop, specerijen etc? Ik kan er heus wel zonder 9 maanden en dat doe ik ook, maar toch!!!!
     
  20. Umm85

    Umm85 VIP lid

    17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Maar dat mag je ook gewoon hoor
     

Deel Deze Pagina