De huizenmarkt, hoe staat het ervoor?

Discussie in 'De lounge' gestart door Bloem85, 4 nov 2022.

  1. Bloem85

    Bloem85 Niet meer actief

    Wij staan op het punt om ons huis in de verkoop te zetten. We hebben een nieuwbouwwoning gekocht en nog ruim de tijd.... alleen: stijgende rentes, dalende prijzen/kijkers... Hoe staat het ervoor? Wie geeft recent verkocht en hoe ging dat? (Veel/weinig kijkers, biedingen?) Bedankt alvast!
     
  2. Beausecret

    Beausecret VIP lid

    26 apr 2016
    5.302
    5.920
    113
    Vrouw
    Recent verkocht. We hadden 15 kijkers en 7 biedingen. Zaten wel in een gunstig segment. Spannend hoor in deze tijd.. huizen zijn wel nog steeds ‘schaars’. Afhankelijk van jullie huis: instapklaar/locatie/segment. Ik zie overigens op Funda nog steeds geen extreme dalingen in de vraagprijs. Wat adviseert jullie makelaar?
     
  3. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.718
    15.148
    113
    #3 Sado, 4 nov 2022
    Laatst bewerkt: 4 nov 2022
    Ons huis staat nog niet te koop, maar we hebben wel recent 2 - waarvan 1 gisteren nog - makelaars over de vloer gehad.
    Beide hebben aangegeven dat de grootste gekte er inmiddels wel af is, maar dat er nog steeds een fikse woonschaarste is
    Oftewel: verkopen moet vooralsnog geen probleem zijn. Zeker bij een woning waar weinig tot niets aan hoeft te gebeuren.

    Ze gaven ook beide aan dat in de prijsklasse tot 4 ton (dat bedrag zal ongetwijfeld per regio verschillen ;)) nog altijd (flink) overboden wordt. In de prijsklasses daarboven lijkt het, volgens die makelaars, wel wat terug te lopen. Minder interesse en lagere biedingen, ook gerust onder de vraagprijs of zelfs onder een “bieden vanaf” prijs.
     
  4. ShineBright

    ShineBright Fanatiek lid

    29 jan 2014
    2.247
    668
    113
    Ja de markt is sinds een paar weken aan het veranderen. Minder kijkers en voornamelijk biedingen onder de vraagprijs.
    Het verschilt per woning maar ik heb het echt rustiger dan een paar weken terug. Sommige huizen zelfs geen of een enkele bezichtiging maar. Je moet geen gouden bergen meer verwachten qua overbieden in ieder geval. Maar kan misschien ook nog regio afhankelijk zijn hoor maar bij ons zie ik echt de verandering op de markt.
     
    Mieees vindt dit leuk.
  5. Deedee91

    Deedee91 VIP lid

    10 jun 2015
    13.076
    5.266
    113
    Zo ging het met ons huis in Mei idd!
     
  6. Lavendel89

    Lavendel89 Niet meer actief

    Onze (volgens de makelaar :)) VT wonen achtige woning had 3 kijken en 2 biedingen.
    Prijsklasse 500.000-550.000
    Liep dus echt geen storm meer en ben blij dat we het alsnog goed hebben kunnen verkopen.
     
  7. Ienemine

    Ienemine Fanatiek lid

    20 feb 2018
    1.352
    774
    113
    Vrouw
    Hier staan de huizen weer lang te koop (provincie Zeeland klein dorpje) paar kijkers geen biedingen hoor ik van mensen waarbij huis te koop staat.
     
  8. MissXray

    MissXray Fanatiek lid

    19 sep 2020
    1.668
    1.604
    113
    Vrouw
    Hier randstad is de markt binnen enkele weken echt totaal omgeslagen in het segment rond het miljoen. We zijn zelf nog zoekende en zijn een keer gebeld dat ze de prijs gingen verlagen en of we dan wel interesse hadden. Niet meer in de rij met andere stellen, geen briefjes meer in je handen voor een blind bod. Wij moeten echt even schakelen. Ons huis valt in segment 600-650k, ik ben benieuwd of die nog wel makkelijk verkoopt.
    Klushuizen staan hier overigens echt maanden te koop, prijzen voor materiaal zijn echt totaal niet meer realistisch.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  9. Mammavantwee

    Mammavantwee VIP lid

    4 feb 2019
    5.284
    4.639
    113
    Vrouw
    Zelf niet, maar wel m’n broer die sinds een paar weken zijn huis probeert te verkopen.
    Weinig aanloop, en al ver in prijs moeten zakken!
     
  10. zeilbootje

    zeilbootje Fanatiek lid

    15 jan 2014
    2.633
    1.283
    113
    Hier vooral veel verschil in energielabels. Huizen met D t/m F label verkopen slecht. Staan allemaal maanden te koop, ook de prijsklasse onder de 4 ton. Alles met A label en gunstig geprijsd is snel verkocht, maar niet meer overboden. Als alles goed gaat komt ons huis te koop binnen een paar weken en met A label verwachten we niet de hoofdprijs, maar wel voldoende aanloop om te kunnen verkopen voor de vraagprijs.
     
  11. Havermout

    Havermout Niet meer actief

    Hier keert het wel zei makelaar MAAR wel afhankelijk van wat en waar. Onze wijk is altijd populair en altijd al (ook in slechte tijden) goed gegaan in het segment waarin wij zitten (grote hoekwoning, 2011, energielabel A) dus dit verkoopt volgens hen nog goed en nog steeds ver boven waar wij het ooit voor gekocht hebben. Zo tot 550.000 gaat nog prima maar daarboven wordt het lastiger als het niet instapklaar, ruim of hoog energielabel is. Dan inderdaad maar enkele kijkers en biedingen onder vraagprijs.
     
  12. cw26

    cw26 Bekend lid

    6 mrt 2015
    989
    283
    63
    Hier in het dorp ( klein dorp) 30 km vanaf Amsterdam, worden de huizen onder de 5 ton allemaal nog binnen een week a 2 verkocht.
    En daarnaast zijn er de afgelopen 4 tot 6 wkn 3 huizen onderhands verkocht.
    Er worden hier 20 appartement opgeleverd eind december, dus voornamelijk de starters jagen hier op de ( oude jaren 70) nieuwbouw huizen die nu in de verkoop komen.
    Daarnaast gaan de vrijstaande huizen ook allemaal binnen no time weg. Hier komen voornamelijk de oudere stellen in te wonen die rust en natuur zoeken ( vaak afkomstig uit de stad).
    Hier dus voorlopig niets aan de hand.... en niets te merken...
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  13. ellalovescoffee

    ellalovescoffee Niet meer actief

    Alles wat hierboven geschreven werd en wat mij ook opvalt, is dat huizen weer terug komen op Funda. Dan zijn ze onder bod of zelfs verkocht onder voorbehoud, maar tijdje later zie je ze dan weer te koop (vaak in prijs verlaagd). Het lijkt alsof er dus ook meer deals sneuvelen.
     
    mamameer en MissXray vinden dit leuk.
  14. Bloem85

    Bloem85 Niet meer actief

    Wat een wisselende geluiden! Het zal sterk afhangen van de prijsklasse, ligging, energielabel en aanbod. Wij wonen in de randstad in een tussenwoning uit 2000, energielabel A, gewild stukje en er is geen direct zelfde aanbod. Prijsklasse wordt rond de 475.000. We gaan het zien! Bedankt voor de input!
     
  15. Basisuil

    Basisuil Fanatiek lid

    25 apr 2022
    2.562
    2.662
    113
    Vrouw
    Woon tussen Utrecht en Amsterdam en alles rond de 4 ton wordt echt binnen een week verkocht met flink overbieden. Wel is er klushuis die iets langer te koop staat inmiddels.
    Huizen boven de 5 ton lopen echt een stuk minder hard.

    Ik weet dat er in Almere een huis verkocht is pas boven de 4 ton, maar weinig aanloop en 1 bod.

    En 2 dorpen verder lopen de huizen weer veel minder goed, ook degene rond de 4 ton.
    Lijkt dus echt per woonplaats te verschillen.
     
  16. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.477
    2.380
    113
    Dat heb je dan zo verkocht. Succes!

    Hier worden huizen ook nog vrij snel verkocht. Tegen welke prijs weet ik niet, maar het zijn veelal ruime huizen, met niet altijd een hoog energielabel (D,C)
    Dorp verder staan een aantal huizen die vorig jaar nog wegvlogen, nu al veel langer te koop > 3 mnd
     
  17. bababoe

    bababoe Fanatiek lid

    11 mrt 2011
    1.623
    586
    113
    Hier is de gekte er echt wel af. Vriendinnetje van mijn dochter gaat verhuizen, woning tot 5 ton, van binnen helemaal netjes. Zij hadden na 2 weken 1 kijker die ook een bod heeft gedaan en is dus verkocht. Maar wel voor minder dan ze gehoopt hadden. Ze hadden zelf al een ander huis gekocht dus wilden zekerheid. Andere huizen die hier te koop staan zijn soms na weken nog niet 1 keer bezichtigd hoorde ze van de makelaar.
    Wij wonen midden in de randstad, tussen Amsterdam en Utrecht in.
     
  18. Ysabella

    Ysabella VIP lid

    27 jan 2017
    8.874
    16.202
    113
    Mijn moeder heeft een X aantal weken geleden in de regio Amersfoort hun appartement boven de vraagprijs en binnen 7 dagen verkocht. In een andere regio hebben ze een nieuw appartement gekocht die al weken te koop stond en die ze onder de vraagprijs hebben kunnen kopen.
     
    Lies1611 en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  19. Lils

    Lils Bekend lid

    11 sep 2017
    614
    648
    93
    Vrouw
    Wij zijn al een tijdje op zoek om een huis te kopen en wij merken dat huizen waar niet veel aan hoeft te gebeuren nog steeds snel weg zijn. Ook heb ik nog niet echt gemerkt dat de prijzen gedaald zijn. ( regio Zuid-Limburg). Voor ons heel jammer want de hypotheek is wel een stuk gedaald door de stijgende rente en we komen uit een huurhuis (dus geen overwaarde ofzo). De klushuizen staan wel een stuk langer te koop, maar dat komt denk ik vooral door de ontzettend gestegen materiaal en werk prijzen.
     
  20. Chechi

    Chechi Niet meer actief

    Wij zitten momenteel in de verkoop van onze woning. Prijsklasse 550.000-600.000. Nieuwbouw, gewilde wijk dicht bij het centrum van een grote stad. We hebben 5 bezichtigingen gehad (na een week funda) waarvan 2 nu serieus interesse tonen voor een tweede bezichtiging met aankoopmakelaar. De gekte is hier wel echt weg, eerder waren er voor dezelfde huizen 15 bezichtigingen. We zitten in dezelfde situatie, nieuwbouw pas eind 2023 af.
     

Deel Deze Pagina