De pil of spiraaltje?

Discussie in 'Anticonceptie' gestart door 86Elise, 9 mei 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 86Elise

    86Elise Actief lid

    19 nov 2011
    303
    42
    28
    Hoi!

    Ik slik ruim 16 jaar de pil (2x tussen stop ivm zwangerschappen).
    Maar ik laat over twee weken een spiraaltje zetten.
    Omdat ik lang de pil slik en ivm de hormonen die erin zitten wou ik eigenlijk wel eens wat anders.
    Huisarts raden het spiraaltje aan.
    Nu staat de afspraak maar zie er nu echt tegenop.

    Tegen het plaatsen doet het pijn?
    Ik heb nl geen tijd om na de afspraak mijn bed in te gaan.

    En de weken erna?Vloei je dan erg?

    Wat zijn jullie ervaringen hier mee?
    Op inet lees ik nl veel "horror" verhalen.
     
  2. ShineBright

    ShineBright Fanatiek lid

    29 jan 2014
    2.248
    668
    113
    Ik heb nu sinds bijna 6 maanden een koperspiraal en plaatsen heb ik niks van gemerkt maar dat kwam omdat ik verdoofd was en dezelfde dag beetje menstruatie gevoel gehad en nog een weekje gevloeid en toen was het over. Al met al geen slechte ervaring dus.

    Slik sowieso van tevoren 2 paracetamol en het is ook het beste om het te laten plaatsen tijdens een menstruatie heb ik begrepen.
    Maar ik heb zoiets als je een bevalling hebt meegemaakt stelt dit echt weinig voor en ik heb nog wel andere dingen gehad bij de gynaecoloog die geen pretje waren maar heb er nooit last van gehad maar nu is elke vrouw anders met een andere pijngrens natuurlijk.
     
  3. djoyz

    djoyz Fanatiek lid

    29 mrt 2019
    1.465
    1.509
    113
    Vrouw
    Hier een mirena spiraal laten plaatsen bijna 3 jaar geleden.
    Gewoon door de huisarts, ondanks nog geen bevalling gehad.
    Geen verdoving, wel advies opgevolgd om 2 paracetamol in te nemen een uur voordat je de afspraak hebt.
    Ik moest mijn handen los van elkaar op mijn buik leggen om bewust te zijn van mijn buikademhaling.
    Vrouw die het zette was ook heel aardig, was. Was best zenuwachtig, heel lang uitgesteld ook omdat ik het eng vond,

    Opmeten van diepte baarmoeder heb ik amper gevoeld, het enige wat ik naar vond is het ‘aanhaken’ van de baarmoeder om de spiraal daadwerkelijk te plaatsen. Dat is een naar gevoel, maar ik heb een lage pijngrens en het was niet ondragelijk wat veel mensen zeggen op internet hoor.. en het gevoel is zo weer over als ze het goed doen. Daarna moest ik opstaan en had wel maandverband mee omdat je zou kunnen vloeien, dit klopte ook. Net na het zetten behoorlijk buikkramp gehad, thuis ibuprofen ingenomen en zwakte af. S avonds nog wel last gehad en de dag erna ook wel iets.
    Heb wel een aantal dagen daarna nog gevloeid, terwijl hij op de laatste dag van mijn menstruatie geplaatst is omdat dat moest,

    Eerste maanden na het zetten nog wel ongesteld geworden, en tot 4 maanden geleden niet meer ongesteld geweest, ook geen spotting.
    Nu wel ongesteld, niet zo erg als ik altijd was maar ik ben het aan het bijhouden om te kijken of er een beetje regelmaat in zit.
    Ik had de HA ervoor gebeld, die zegt dat het kan komen omdat het hormoon wel minder word na een aantal jaar maar wel nog steeds zo betrouwbaar is als net na het plaatsen.
     
  4. 86Elise

    86Elise Actief lid

    19 nov 2011
    303
    42
    28
    Bedankt voor jullie reactie's,aangezien ik er zo tegenop zie en twijfel..Heb ik de afspraak toch maar niet laten doorgaan.
    Ik heb een fijn gesprek gehad met de dokter ass (Zijn er bij onze praktijk een heleboel telkens aan ander)En zij zei ook als je twijfelt wacht dan nog even..
     
  5. djoyz

    djoyz Fanatiek lid

    29 mrt 2019
    1.465
    1.509
    113
    Vrouw
    Je moet vooral doen waar je je goed bij voelt!
    Ik heb er nooit spijt van gehad en heb nu helemaal geen last meer van alle bijwerkingen van al de hormonen via de pil die ik ook al bijna 9 jaar heb geslikt daarvoor.
    Succes!
     
  6. Meisje93

    Meisje93 VIP lid

    21 mrt 2015
    32.071
    14.402
    113
    4 weken geleden spiraaltje laten plaatsen. Viel me alles mee. Eigenlijk geen pijn gehad. Dag erna wat buikkrampen gehad.
    Ook een week gevloeid, maar twijfel of het niet mijn menstruatie was. (na bevalling nog geen menstruatie gehad)
    nu 4 weken later begint mijn menstruatie, in de tussenperiode geen last gehad van de spiraal.
    Heb overigens de koperspiraal geplaatst.


    Lees zojuist dat je je afspraak gecanceld hebt. Inderdaad zolang je twijfelt, wacht je gewoon even.
     
  7. Leraje

    Leraje Fanatiek lid

    19 apr 2013
    4.961
    2.790
    113
    Ik heb een koperspiraaltje gehad. Het zetten deed wel echt pijn, maar dat was ook meteen na het zetten weer over, alleen heel lichte menstruatieachtige krampjes. Ook wel wat bloedverlies, maar meer als een lichte ongesteldheid geloof ik, helemaal niet heftig iig. Ik heb het bij de huisarts laten doen. Verwijderen moest ik bij de gynaecoloog omdat de draadjes 'verdwenen' waren (naar boven gekropen), dus daar zag ik erg tegenop. Maar dat viel enorm mee, deed echt totaal geen pijn. De gyn zei dat de huisarts bij het zetten misschien net ietsje te 'ver' had geduwd, en dat het daardoor dus pijn deed.

    Qua symptomen vond ik het héél fijn om van de hormonen af te zijn. Ik had wel echt hevigere menstruaties: meer bloedverlies dan daarvoor (supertampons op de heftige dagen ipv normaal) en de paar dagen vóór de menstratie echt heel specifieke pijn door het spiraaltje, in golven. De 'gewone' menstruatiepijn was normaal. Maar ik vond het allemaal prima te doen, en het gebrek aan hormonen en ook nergens aan te hoeven denken vond ik altijd erg fijn.
     
  8. Kato98

    Kato98 Lid

    5 jan 2019
    51
    12
    8
    Vrouw
    Ik heb sinds 3 maand een kyleena. Ik heb nog een paar weken bloedverlies gehad, maar dat is nu al een tijdje voorbij. Ik kom van de pil en merk wel dat ik veel meer puistjes heb dan voordien. Laat je niet te veel leiden door andermans ervaring. Ik had ook allerlei horror verhalen gelezen en had zoooo veel stress voor het plaatsen, maar viel super goed mee! Kyleena is een hormoonspiraal, maar kleiner dan de mirena en dus minder pijnlijk!
     
  9. medj1983

    medj1983 Fanatiek lid

    12 jun 2012
    3.176
    499
    83
    Ik ben van 18 tot 29 jaar aan de pil geweest, ik werd hier vrij vlak van qua emoties, maar vond het wel te doen. Na de eerste bevalling bleek ik een bloedstolling probleem te hebben en mocht ik geen pil meer. De mirena mocht wel, omdat dit alleen progesteron bevat. Heb hem twee keer laten zetten, weinig van gevoeld. Ga hem er donderdag uit laten halen, omdat ik sinds een paar maanden veel last heb van bijwerkingen, zoals hoofdpijn, vocht vasthouden, meer eetlust en ben een emotionele heks geworden ;) voor heen werd ik niet meer ongesteld, maar nu ineens ook weer. Mijn man gaat zich laten helpen en tot die tijd wordt Durex onze beste vriend. Ben benieuwd of ik me snel weer de oude voel.
     

Deel Deze Pagina