De schrik van mijn leven gehad, wat te doen?

Discussie in 'Veilig slapen' gestart door Pluisje88, 16 mei 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pluisje88

    Pluisje88 Niet meer actief

    Hoi,

    Vanochtend heb ik de schrik van m'n leven gehad en ik weet even niet wat ik eraan kan doen.

    Ik werd deze morgen wakker, ging naar de wc en toen ik bij terugkomst in de slaapkamer op de babyfoon keek zag ik dat mijn dochter met de dekens over haar hoofd heen lag! Ik had haar, zoals meestal 's nachts, vannacht opnieuw ingestopt, zo dicht mogelijk tegen het voeteneind, lakentje strak en onder het matras gestopt. Prima, dacht ik zo.

    Maar goed de kleine meid is nogal een woelwater, en draait zich vaak in allerlei bochten in bed. Ik vind haar regelmatig dwars in bed, tegen de spijlen aan gevouwen of compleet omgedraaid (hoofd bij het voeteind). Vanochtend was ze dus compleet omgedraaid en is ze met haar hoofd onder het laken gaan liggen.

    Mijn vermoeden is dat ze het laken heeft aangezien voor haar tutdoekje, wat ze vaak over haar ogen trekt als ze wil slapen. Deze haalt ze dan wel van haar gezicht af als ze het beu is.

    Zelf denk ik dat ze dus omgedraaid is ergens vannacht/vanochtend, en zichzelf onder het deken gewriemeld heeft. Hoe dat weet ik allemaal niet, heb het natuurlijk niet zien gebeuren.

    Wat moet ik hier nou mee? Vind het doodeng, en durf haar nu (ook overdag) niet meer onder een lakentje te laten slapen. Bang dat het nog een keer gebeurd. Overigens leek het er niet op of ze van plan was zich onder het laken vandaan te wriemelen, dat baart me nog meer zorgen!

    Overdag kan ze in principe prima zonder laken/deken slapen, ze is een warm kindje en overdag is dat dus niet zo'n punt. Maar als ik in de nacht wakker wordt heeft ze zich vaak onder het laken vandaan gedraaid (of ze wil vanaf het naar bed brengen al niet onder het laken slapen), ze voelt dan fris aan vandaar dat ik liever heb dat ze onder een laken slaapt i.p.v zonder iets.

    Een slaapzakje heb ik al geprobeerd, hier wordt ze meestal hysterisch van (een enkele keer accepteert ze het wel). Ik maak het bed zo strak mogelijk op, maar omdat ze het liefste op haar zij slaapt zit het vaak niet heel lang goed strak of ze huilt omdat ze niet makkelijk op haar zij kan draaien.

    Als ik eraan terugdenk zit m'n hart weer in m'n keel, en ik zou graag een oplossing bedenken voor het weer gebeurd. Oja een broekje en sokken aan heb ik ook geprobeerd, sokken doet ze uit trappen door haar voeten over elkaar te schuren en een broekje daar trekt ze continu aan in bed waardoor ze niet slaapt. Een pakje waar voetjes aanzitten b.v lijken allemaal niet goed te passen, of de beentjes van het pakje zijn te lang waardoor haar voetjes uit de 'pantoffeltjes' schieten, dit zit dan niet lekker, of als ze haar benen strekt is ie te klein..

    Iemand hier een goede tip?

    Groetjes!
     
  2. neletje

    neletje Actief lid

    25 jan 2009
    377
    0
    0
    Hoe oud is je dochtertje?
     
  3. Pluisje88

    Pluisje88 Niet meer actief

    Ze is nu 5 maanden..
     
  4. azucena

    azucena Fanatiek lid

    28 feb 2012
    2.366
    1
    36
    Ik zou toch proberen voor een slaapzak te gaan dan. Koop een maat groter zodat ze zich niet ingesloten voelt maar vrij kan bewegen.

    Eventueel kun je dan een dunne slaapzak kopen die extra lang is, die kun je dan vastleggen onder het matras waardoor je haar toch nog strak in kan stoppen met een lakentje.
     
  5. Rosao

    Rosao VIP lid

    3 nov 2007
    12.826
    1.298
    113
    Ik zou toch weer een slaapzakje proberen, dan kan ze woelen wat ze wil. Misschien eentje zonder armen proberen?
     
  6. Rosao

    Rosao VIP lid

    3 nov 2007
    12.826
    1.298
    113
    Slaapzak vastleggen is niet zo'n goed idee! Dan kunnen ze juist verstrikt raken omdat ze wel draaien maar de slaapzak niet meedraait.
     
  7. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Mijn eerste idee is ook om voor een slaapzak te gaan, als je het ziet zitten om dat opnieuw te proberen. Overigens heb ik ons zoontje (net zo oud) ook wel eens gevonden met een laken om zich heen en ik vind dat geen reden voor paniek. Ze komen daardoor niet in ademnood. Dat is juist (mede) de reden dat voor kinderen tot twee jaar een deken met lakentje wordt aangeraden in plaats van een dekbed.
     
  8. Purk

    Purk Fanatiek lid

    19 nov 2013
    3.189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik snap dat je geschrokken bent, maar van onder een deken komen zal ze écht niet zomaar stikken ofzo hoor!
    Een slaapzak maakt het natuurlijk wel onmogelijk om onder de dekens te raken, dus misschien toch weer proberen met een soepele slaapzak? En dan geen te grote slaapzak natuurlijk, en ook niet vast leggen, want dan creeer je een veel gevaarlijkere situatie.
     
  9. Juri

    Juri Lid

    7 dec 2012
    34
    0
    0
    NULL
    NULL
    #9 Juri, 26 mei 2014
    Laatst bewerkt: 26 mei 2014
    Ik vond mijn zoontje gisteravond ook omgedraaid in bed, met het lakentje over zijn hoofd. Hij draagt 's nachts een slaapzak (nu een dun zomerslaapzakje), maar het was weer wat kouder dan afgelopen week en daarom had ik hem een lakentje (zonder deken) erbij over gedaan. Ook in de hoop dat hij dan meer moeite zou hebben om zich om te draaien, want hij ligt anders geregeld overdwars en ligt dan niet lekker genoeg om te kunnen gaan slapen. Maar het lakentje hielp daar dus niet voor...
    Misschien dat ik toch de winterslaapzak met mouwen weer uit de kast ga pakken voor 's nachts.
     
  10. kaily

    kaily Lid

    7 aug 2008
    57
    0
    0
    Wij gebruiken een slaapzak de combi sleeper van little company, deze zijn net zo warm als een dekentje en je hoeft er geen deken of laken bij te gebruiken. Kijk maar eens op hun site. Bij mijn zoontje gebruikt en ook bij mijn dochtertje sinds zij 16 weken oud is. Nu is ze 6 maanden en ben er hartstikke te vreden over. Is wel duur in aanschaf (80-90 euro) maar marktplaats staat er vol mee.
     
  11. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik heb gewoon altijd een los dekentje in haar bed gehad. Nooit strak ingestopt. Dan kan ze er altijd vanonder.
     
  12. Kim11

    Kim11 VIP lid

    23 mrt 2011
    5.960
    178
    63
    Ik zou je kindje gewoon een lekkere pyjama aantrekken en inderdaad een los dekentje. Hier liggen de dekens nooit vast want dat vind ik veel gevaarlijker dan een los dekentje. Dat losse dekentje trappen ze wel weer weg als die niet lekker ligt.

    Natuurlijk geen dekbed, gewoon een babydekentje.
     
  13. trotsemama12

    trotsemama12 Bekend lid

    17 feb 2014
    848
    1
    0
    NULL
    Noord-Brabant
    Heb alleen je OP gelezen maar dit was voor mij de reden dat ik op een gegeven moment de lakens niet meer strak in stopte. Zo kunnen de dekens mee schuiven als je dochter zichzelf omdraait naar het voeten eind. Achja overal zitten voor en nadelen aan en iedereen heeft er een andere mening over. Doen wat voor jou en je dochtertje het veiligst voelt, er zijn genoeg mogelijkheden :)
     
  14. New miracle

    New miracle Actief lid

    1 jan 2014
    358
    0
    0
    Combisleeper is inderdaad ideaal :)
     
  15. VeiligheidNL

    VeiligheidNL Veiligheidsexpert

    5 mrt 2014
    542
    4
    18
    Signaleren, onderzoek naar veiligheid en het stimu
    Amsterdam
    Hoi Pluisje88,

    Misschien toch nog maar eens een slaapzakje overwegen? Er zijn zoveel verschillende soorten te koop; met of zonder mouwtjes, gewatteerd en ongewatteerd, er is er vast wel één die bij jullie situatie past.
    Het grootste pluspunt is dat je dochtertje niet de kans krijgt om onder de deken te kruipen.

    Als je een slaapzakje koopt, koop dan wel een goed passende babyslaapzak. Er zijn kleine en grote babyslaapzakken te koop. De armsgaten en de halsopening mogen niet te groot zijn zodat je dochtertje niet in de slaapzak kan kruipen. Verder kun je beter kiezen voor een slaapzak met een rits dan één met knopen.

    groeten,
    Digna
    VeiligheidNL
     
  16. Ellro

    Ellro Lid

    19 mei 2013
    11
    0
    0
    hee,

    wat aan te raden is als je bang bent dat je kindje snachts wat kan overkomen: koop een nannycare sensor matje! kost rond de 140 euro. ff googelen en je hebt m zo gevonden. echt aan te raden.
    die houdt de ademhaling en beweging van je kind nauwkeurig bij. haalt hij 20 seconden lang geen adem dan gaat er een alarm af waardoor je zelf snel naar je kind kan maar je kind vaak ook wakker schrikt.
    hierdoor zal je je een stuk geruster kunnen voelen! het was voor mijn in elk geval echt een verademing :)
    succes!
     
  17. mjs

    mjs Fanatiek lid

    14 mei 2009
    2.128
    1
    0
    Dat is helemaal levensgevaarlijk als ze zich dan omdraaid kan ze in de zak stikken.
     
  18. zonnetje1980

    zonnetje1980 Fanatiek lid

    9 feb 2009
    4.405
    11
    38
    in mijn huisje
    Hier hebben we vorige maand besloten om alle lakens en dekens uit het bedje te halen. B ligt op de dag in een zomerslaapzak met mouwen en snachts in de winterslaapzak met mouwen. Als het warmer is gaat hij snachts ook in de zomerslaapzak.

    En inderdaad kunnen ze in principe niet stikken onder het lakentje. Maar hier ook al meerdere keren gebeurd en B raakt dan in paniek als hij wakker wordt, waardoor hij helemaal verstrikt raakt in zijn laken. Moet wel zeggen dat ik altijd een vrij ruime slaapzak heb gekocht. Had met 5 maanden een slaapzak van 90 cm. En nu met 11 maanden heb ik die van de Hema van 86/104. Heb een zomerslaapzak met afritsbare mouwen. Dan kan ik hem ook evt zonder mouwen gebruiken bij warm weer.
     
  19. Miranda81

    Miranda81 Fanatiek lid

    22 jun 2012
    1.387
    111
    63
    Mijn moeder heeft voor onze kinderen dekbedhoesjes gemaakt.
    Die deed ik dan om het ledikantdekentje heen. Dus geen dekbed.
    Ik weet eigenlijk niet of het mag.
     
  20. zonnetje1980

    zonnetje1980 Fanatiek lid

    9 feb 2009
    4.405
    11
    38
    in mijn huisje
    Volgens mij mag een hoes wel. Gaat meer om het dekbed zelf.
     

Deel Deze Pagina