De taartdozen

Discussie in 'Algemene clubs' gestart door Sas26, 19 dec 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sas26

    Sas26 Fanatiek lid

    14 jan 2008
    3.291
    1
    36
    #1 Sas26, 19 dec 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 jun 2010
    Aphrodite: omgeving Groningen
    Francescak: deventer/twello/apeldoorn
    Sonja: omgeving Dordrecht/ Drechtstreek/ Breda/ Barendrecht/ Rotterdam/ Gorinchem/ Sliedrecht enz
    Sas: omgeving Den Haag Rotterdam
    Natasja: capelle aan den ijssel/nieuwerkerk/zoetermeer/rotterdam
    Pioen: omgeving Deventer/Apeldoorn
    Mamakitty: Gorinchem / Drechtstreek / Breda / Werkendam/ Oosterhout / land van heusden en altena & bij uitzondering: Arnhem en Apeldoorn (daar kom ik regelmatig ivm familie die er woont)
    MamaK: Rijswijk, Den Haag, Delft, Leidschendam, Voorburg, Zoetermeer, Nootdorp, Pijnacker, Westland, Wassenaar, Voorschoten
    Maia: Hoofddorp/omg. Haarlemmermeer/Amsterdam/Haarlem/Leiden/omg. Castricum evt
    Nathalie:Roosendaal eo, Breda
    Rozemarijke: Den Bosch, Zaltbommel, Waalwijk, Vlijmen, Vught. Maar voor m'n werk ben ik regelmatig in Culemborg, Houten en Zeist en ik kom eens in de twee weken ook in Eindhoven, dus daar zou ook nog kunnen
    Romaira: Arnhem , Velp,Duiven, Westervoort, Zevenaar, Oosterbeek, Driel, Heteren, Doorwerth,
    amfy:Didam,Beek,Doetinchem,'Sheerenberg,Giesbeek,Wehl,Zutphen
    Josianne: Regio: Rijswijk,delft,zoetermeer,ypenburg,nootdorp Denhaag,rotterdam en omgeving.





    hoi meiden, ik heb een vraag over het bakken van een taart om te versieren emt marsepein. Of eigenlijk een paar vragen haha!



    Dit zijn ze:


    wat is het verschil in rolfondant/marsepein? werk het beiden even fijn? Of is het een sneller 'beschadigd' (bijv. doordat je het in de koelkast bewaart? dan 't ander?)

    ik vind biscquitmix voor de cake niet zo lekker......liever bak ik een grote ronde cake van gewone cakemix.....kan dat ook gewoon, zijn er meer die dat doen of is dat echt niet werkbaar...?


    De verjaardag is op zaterdag. Wat denken jullie, kan ik op donderdagavond de cake bakken en dan op vrijdagavond versieren? Of is de cake dan niet lekker meer op zaterdag?

    als dat wel kan, moet ik de room en jam er dan pas op vrijdag tussen doen? dus op donderdag dan de cake bakken, af laten koelen en bewaren (in de koelkast of gewoon buiten de koelkast?) en dan dus vrijdag doorsnijden, vullen en dan decoreren?



    Ohohoh, wie kan me het antwoord geven op mijn vragen?

    Groetjes, Sas!
     
  2. navlis

    navlis Actief lid

    5 okt 2009
    490
    0
    0
    mama zijn
    ergens
    Hoi Sas,

    Ben je net begonnen met taarten maken??
    Ik ben nu een jaar bezig het is zo'n leuke hobby!!

    Hier de antwoorden
    -verschil tussen marsepein en fondant is zowieso de smaak sommige mensen vinden marsepein totaal niet lekker en werken dus alleen met fondant.
    marsepein blijft zacht zeg maar en fondant word hard en dat kun je dus ook gebruiken om figuren van te modeleren.
    Zelf vind ik marsepein lekkerder werken want dat scheurt minder snel en ikzelf krijg met marsepein minder vouwen als ik hem bekleed

    -Je zou idd gewone cake kunnen gebruiken maar zo'n taart met marsepein of fondant is al heel machtig en als je gewonen cake gebruikt word dat nog erger.

    -ik zou als de verjaardag op zaterdag is de taart idd op donderdag bakken, het is altijd verstandig om hem een dag te laten staan omdat het dan minder kruimelt als je hem doorsnijd in lagen. vrijdag vullen en bekleden.
    Ikzelf bereken het altijd zo wanneer ik een taart maak: Als ik een taart bij de bakker zou halen en die ik op zondag nodig zou hebben haal je hem op zaterdag op en word hij bij de bakker een vrijdag gemaakt en dat smaakt ook altijd lekker.

    dus je zou de taart ook nog op woensdag kunnen bakken en donderdag vullen en vrijdag afmaken (bekleden en versieren)

    Hoop dat ik je hiermee heb geholpen als je nog meer wilt weten kun je het vragen!

    Liefs Navlis
     
  3. navlis

    navlis Actief lid

    5 okt 2009
    490
    0
    0
    mama zijn
    ergens
    Alleen de cake kun je trouwens gewoon op het aanrecht bewaren wel afgedekt, als hij is gevuld dan in de koelkast!

    liefs..
     
  4. Sas26

    Sas26 Fanatiek lid

    14 jan 2008
    3.291
    1
    36
    Hoi Navlis, dank je voor je antwoorden! Ik ga dan denk ik voor marsepein. Ik wil een ronde taart met witte marsepein maken, en dan erop een lieveheersbeestje. Aan de zijkant doe ik dan denk ik een strook groene marsepein met puntige sprietjes (als gras).

    en ik snap dat biscuitmix luchtiger is..... maar ik vind het net een sponsje dan om te eten.... Heb er toevallig net nog een stukje op! dacht ik kan dan toch kleinere puntjes snijden....?


    Nog wel een vraag: als ik de cake donderdag gebakken heb, hoe en waar moet ik die dan bewaren? Als ik hem vrijdag heb versierd denk ik dat ie in de koelkast moet...?

    Groetjes, Sas
     
  5. Sas26

    Sas26 Fanatiek lid

    14 jan 2008
    3.291
    1
    36
    haha, die vraag heb je net nog beantwoord zie ik, dank je!
     
  6. navlis

    navlis Actief lid

    5 okt 2009
    490
    0
    0
    mama zijn
    ergens
    gewoon op het aanrecht in een diepvrieszak ofzo doe ik het altijd. en idd als hij gevuld is dan in de koelkast.

    Ja je kan dan gewoon kleinere stukjes snijden.

    veel plezier met het maken!
     
  7. Sass

    Sass Fanatiek lid

    9 feb 2009
    3.772
    0
    36
    Verpleegkundige
    Gelderland
    Ik bak vaak appeltaart ook heeerlijk ;)
     
  8. guppie81

    guppie81 VIP lid

    13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    Ik doe het ook wel eens met cake hoor, maar dan snij ik plakjes ipv punten.

    Ik vind marsepein wel lastiger om te kneden, maar het is wel minder zoet. Een aantal mensen die ik ken vinden fondant veel te zoet.
     
  9. Sas26

    Sas26 Fanatiek lid

    14 jan 2008
    3.291
    1
    36
    Hoi meiden, bedankt! Ik heb nu de vormen, mix en marsepein binnen!

    Nog even paar vragen: waarin bewaar je m dan in de koelkast? En heb je per se een kunststof roller nodig om marsepein uit te rollen? en wat gebruiken jullie om te vullen?

    Groetjes, Sas!
     
  10. navlis

    navlis Actief lid

    5 okt 2009
    490
    0
    0
    mama zijn
    ergens
    slagroom is altijd lekker om te vullen alleen moet je wel dijkjes spuiten van botercreme omdat de slagroom de marsepein laat smelten. wat je ook goed mee kan vullen is de mona toetjes.
    Idd is een kunstof roller wel het handigst omdat anders de marsepein aan je deegroller blijft zitten. Ik gebruik altijd een pvc pijp om te rollen wel een nieuwe uiteraard en die smeer ik altijd licht in met plantaardig vet zodat het ook hieraan niet plakt.
    Je kan de taart gewoon zo in de koelkast zetten ik doe hem nooit eerst ergens anders in.
     
  11. navlis

    navlis Actief lid

    5 okt 2009
    490
    0
    0
    mama zijn
    ergens
    op het forum van deleukstetaarten.nl kan je ook veel info halen! daar heb ik het ook allemaal geleerd.
     
  12. Sas26

    Sas26 Fanatiek lid

    14 jan 2008
    3.291
    1
    36
    bedankt Navlis voor je snelle reactie! Ik ga nog even op internet snel zo'n roller kopen want heb ze niet bij de Blokker of hema gezien...
     
  13. Sas26

    Sas26 Fanatiek lid

    14 jan 2008
    3.291
    1
    36
    en meiden, nog een vraag (oooh ik ben nu al zenuwachtig voor die taart!!!) als je er slagroom in doet moet je die dan nog extra stevig maken met klopvast?

    Ik heb nu dit bedacht:

    do avond de cake bakken en bewaren in een zak buiten de koelkast,
    vrijdag versieren: doorsnijden, de delen tremperen met wat aangelengde siroop en dan vullen maar ik weet niet goed met wat!!!!! wat slagroom betreft zie ook vrag bovenaan.

    wat vulling betreft dacht ik eerst aan van die gele room (die kun je ook kopen in poedervorm dan moet je er water bij doen klopt dat? en slagroom en op de cake dan eerst een laagje jam smeren. Maar een vulling met fruitsmaak bijv. kersen of bosvruchten lijkt me ook lekker, maar hoe maak ik dat?????

    en dan weer stapelen, de randen afsmeren met botercreme en dan de marsepein uitrollen en bekleden....

    Ooooh, ik ben zenuwachtig! Willen jullie me tips en advies geven? Thanks, sas!

     
  14. Happy

    Happy Fanatiek lid

    9 aug 2009
    1.553
    0
    0
    Midden van het land
    Succes met de taart maken..
    Heb het nog nooit gedaan,lijkt me zn gedoe,heb ik het geduld niet voor hahaha

    Laat je een fotootje zien van het resultaat
     
  15. raspberry

    raspberry Niet meer actief

    @Sas: op www.deleukstetaarten.nl vind je een heleboel recepten voor vullen, decoreren enz enz. Daar heb ik een boel tips en recepten vandaan (begin ook net :) Dochter heeft koemelkallergie en de enige taart die we dus kunnen eten is een versierde biscuit :)).
    Las trouwens dat je een witte taart wilt: dan kun je beter rolfondant gebruiken, want marsepein wordt nooit helemaal mooi wit. (Of heb je kant en klaar besteld?)
    Ik gebruik gewoon een houten roller trouwens, (gewoon regelmatig de plak marsepein omkeren) die ik even wat insmeer met poedersuiker. Af en toe even bijsmeren en dan gaat dat prima :)
    Succes! Kom je ff een foto spammen als ie klaar is?
     
  16. MamaKitty

    MamaKitty VIP lid

    26 mei 2008
    9.749
    0
    0
    Hoe komen jullie aan de marsepein en fondant dan??
     
  17. Sas26

    Sas26 Fanatiek lid

    14 jan 2008
    3.291
    1
    36
    Hey meiden,

    ja ik wilde eerst wit maar nu wordt het toch anders. Marsepein heb ik besteld via internet en een roller net bij de leukste taarten. daar had ik de vullingen al zien staan ja, maar was ff benieuwd of iemand hier een tip heeft wat betreft fruit. Ik vraag me bijvoorbeeld af, kan ik kersen uit blik gebruiken als ik ze heeeeel goed laat uitlekken? En dan mengen met slagroom end an er in met een dijkje van botercreme?

    Groetjes! Sas
     
  18. Maia

    Maia Niet meer actief

    ja hoor, dat kan prima!
     
  19. Maia

    Maia Niet meer actief

    @mamakitty: via webshops kan je het kopen.
     
  20. Sas26

    Sas26 Fanatiek lid

    14 jan 2008
    3.291
    1
    36
    zo, heb net de roller binnen, echt supersnellll!! Gisteraond laat besteld bij leukstetaarten en nu net binnengekregen!

    Maar meiden, kan iemand me dan even vertellen over de vulling met kersen, want bij de leukste taarten lees ik alleen kersenvlaaivulling. Mijn idee is dus slagroom en aar kersen uit blik door uitgelekt. Maar kan dat, of moet ik ze eerst pureren? en is het dan wel of niet een idee om de tweede laag met jam en room te doen?

    Liefs, Sas!
     

Deel Deze Pagina