De wilde wereld van wasbare luiers

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door Thirza78, 19 jan 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Thirza78

    Thirza78 Fanatiek lid

    15 apr 2018
    2.026
    2.500
    113
    Vrouw
    #1 Thirza78, 19 jan 2020
    Laatst bewerkt: 19 jan 2020
    Hai! Het is nog wat vroeg want ik ben nog maar 10 weken zwanger, maar ik ben op zoek naar tips en ervaringen met wasbare luiers. Zelf heb ik een hekel aan maandverband en krijg ik snel uitslag van inlegkruisjes dus persoonlijk lijkt mij al die maanden wegwerpluiers best onprettig. Daarnaast is duurzaamheid ook zeker voor ons een belangrijke overweging.

    Maar als ik wasbare luiers Google dan ontploft mijn browser bijna van alle zoekresultaten. Dus advies gevraagd:

    - hoe gebruiksvriendelijk zijn wasbare luiers?
    - wat heb je nodig? En moet je voor 1 maat voor de verschillende fases gaan of aanschaffen per fase?
    - wat deed het met de billetjes van je baby/hoe reageerde hij/zij er op?
    - welk merk is echt goed?
    - katoen of bamboe?
    - wat vond je van de kosten?
    - andere tips?

    Alvast bedankt!
     
    Rosa5 vindt dit leuk.
  2. Zwierezwaai

    Zwierezwaai Niet meer actief

    Ik heb bij alle kinderen wasbare luiers gebruikt. Het liefst gebruik ik een bamboe luier zoals HU-da of bamboozle met een overbroekje. Ik heb ze zelf van Flip (bumgenius) en bamboolik. Deze combinatie zorgt er voor dat ik nooit lekkage heb. Als pasgeborene heb ik wat newborn luiertjes van milovia gebruikt. Dat zit bij zo’n heel kleintje net wat beter. Ze passen nu, met 6 maanden, nog net en dan verkoop ik ze wel weer door.

    All in one luiers zijn fijn voor overdag, oppas e.d omdat ze precies zo omgaan als een wegwerpluier, maar je moet dan wel wat vaker verschonen dan met een 2 delig systeem.


    Qua kosten kun je het zo duur maken als je zelf wil. Via marktplaats en Facebook groepen kun je makkelijk aan tweedehands luiers komen. Alles nieuw is duurder, maar minder duur dan 2,5 tot 3 jaar weg werp luiers kopen. Alleen spreid je die kosten dan.

    Ik gebruik zelf wasbaar maandverband en vind het voor de baby billen ook heel fijn. Zijn nooit geïrriteerd of rood.

    Qua wassen: ik bewaar ze in een luier emmer en als die vol is gaat het in de machine. Eerst spoelen dan wassen. En met vaste poep (nu hij met fruit en groente begint) gebruik ik papieren inlegvellen. Dan heb je geen poep in je machine.
     
    Thirza78 vindt dit leuk.
  3. Thirza78

    Thirza78 Fanatiek lid

    15 apr 2018
    2.026
    2.500
    113
    Vrouw
    #3 Thirza78, 19 jan 2020
    Laatst bewerkt: 19 jan 2020
    Hey @Zwierezwaai dank voor je snelle en enthousiaste reactie. Heel nuttig. Ik ga het allemaal googlen en bekijken.

    Best een goed idee ook. Kijken naar tweedehands. Na 1x wassen zijn ze toch niet meer nieuw, haha. Maar dan gaan ze dus echt lang mee?


     
  4. Bootcamp babe

    Bootcamp babe Niet meer actief

    Ik heb nu mijn tweede in wasbare luiers en die luiers heb ik sinds 2017 dus ja, ze gaan lang mee.

    Ik heb all in ones, de Bumgenius freetime maar die pasten wel pas bij 5-6 maanden. Met knoopjes gaan ze langer mee dan met klittenband want dat slijt.

    Ik heb een gewone afvalbak met een waszak erin. Waszak in wasmachine op hygiëne programma met extra water en alles is weer schoon. Voor beneden wetbags om vieze luiers in te doen.

    Ik gebruik inleggers van popolini. Met poep gooi ik ze weg en met alleen plas gaan ze in de wasmachine mee.

    Ja wasbare luiers zijn beter voor milieu, portomonnee en babyhuid. Onze middelste had met wegwerp altijd uitslag en met wasbaar niet.

    Tweedehands is echt helemaal prima, vaak over te nemen van mensen die ze maar kort hebben gebruikt en er niet mee doorgaan. Nieuwe luiers absorberen pas optimaal na meerdere wasbeurten.

    Je kunt ook een consulent raadplegen bijv van Nappys of eerst huren.
     
    Thirza78 en Zwierezwaai vinden dit leuk.
  5. Zwierezwaai

    Zwierezwaai Niet meer actief

    Ze gaan inderdaad lang mee. Ik heb de luiers van nr 1 nog bij nr 2 en nr 3 gebruikt. Toen was het meeste wel echt op.
     
  6. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Ik had zon mega plasser dat echt geen een wasbare luier t volhield. Zo een droge luier en 5 minuten later doorweekt. Luier niet verzadigd maar lekken langs de beentjes. Alles geprobeerd maar niks behalve wegwerp kon dit aan..
    Hoop dat we de luiers nog een keer kunnen gaan gebruiken en dan een kindje krijgen wat vaker kleine plasjes doet ;)

    Ik heb litlle lamb, milovia, totsbots, alie express, 2-delig, pockets, wolbroekjes geprobeerd.
    Idee echt super, niks smerigs aan en super leuk al die printjes. Hier helaas geen succes
     
    Thirza78 vindt dit leuk.
  7. Tuttebelleke

    Tuttebelleke Fanatiek lid

    19 mei 2017
    3.474
    3.841
    113
    Vrouw
    Hier ook wasbare luiers.

    - hoe gebruiksvriendelijk zijn wasbare luiers?
    Zeker gebruiksvriendelijk, al is er vaak wel even een handigheidje voor nodig om het goed onder de knie te hebben. Bijvoorbeeld hoe je de inlegvellen er het best is kan vouwen of hoe de overbroekjes het best aansluiten.
    - wat heb je nodig? En moet je voor 1 maat voor de verschillende fases gaan of aanschaffen per fase?
    Dit ligt een beetje aan het systeem dat je wilt gaan gebruiken. Probeer eerst wel wat verschillende dingen uit voordat je iets in bulk aanschaft. Het één kan net iets fijner werken dan het ander, hoe goed je je ook hebt ingelezen van tevoren (door bijv. de bouw van je kind).
    - wat deed het met de billetjes van je baby/hoe reageerde hij/zij er op?
    Weinig irritaties en ook nooit spuitluiers gehad.
    - welk merk is echt goed?
    Hier veel lol van Totbots Bamboozle, Grovia O.N.E. en Petit Lulu Snap-in-one. Voor de nachten Anavy XL
    - katoen of bamboe?
    Bamboe vanwege de grotere absorptie
    - wat vond je van de kosten?
    Inderdaad hier ook een aantal zaken tweedehands aangeschaft. Veel is straks waarschijnlijk ook weer prima door te verkopen.
    - andere tips?
    Gebruik voor je wasemmer geen waszak maar een wetbag. Bij een waszak zitten er gaatjes in waardoor je emmer ook smerig wordt van binnen. Bij een grote wetbag blijft je emmer ook gewoon schoon.

    Als je nog meer wilt weten, vraag maar raak :)
     
    Thirza78 vindt dit leuk.
  8. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.509
    26.042
    113
    Vrouw
    Idem. Hier ook een waterval plasser. Na 1 plas kon de luier al gewassen worden en was hij nat. Ook inderdaad te vaak gehad dat het gelijk tussen benen doorliep. Nam net te traag vocht op. Of ik nou all in one luier had, of juist zelf ging bouwen met onderleggers (in allerlei soorten en materialen) maakte geen verschil.

    Kind (bekend met eczeem) kreeg er ook meer uitslag van dan bij wegwerp, vanwege t te traag afvoeren van de mega plas.
     
    Thirza78 vindt dit leuk.
  9. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Blij dat t niet alleen hier zo was.
    Dochtertje was met 2 jaar 2 maanden wel zindelijk. Inmiddels lijkt ze ook snachts zindelijk te zijn
     
  10. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.509
    26.042
    113
    Vrouw
    Hier een luie daarin, 3 maanden voor zn vierde verjaardag en alleen omdat hij anders niet op zwemles mocht (al die stickers en beloningen geen effect, belt de zwemvereniging op of hij wat eerder wil beginnen met zwemles ipv met 4 of 5 jaar... kind gooit luier af en klaar haha)


    Nr 2 lijkt wat minder hevig te plassen dus ik hoop dat ik t fortuin aan wasbare luiers nu wel kan gebruiken
     
  11. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.840
    1.675
    113
    Vrouw
    Hier via marktplaats 3 verschillende merken geprobeerd maar helaas liep het er altijd langs de benen uit, te dunne benen?? Geen idee waar dat aan lag, maar moest zoveel wassen dat ik het echt niet milieuvriendelijker vond. Wel erg jammer maar heb toen voor 1e jaar, als ze nog tere billetjes hebben, van die eco wegwerpluiers Naty gekocht bij de ekoplaza.
     
    Thirza78 vindt dit leuk.
  12. Thirza78

    Thirza78 Fanatiek lid

    15 apr 2018
    2.026
    2.500
    113
    Vrouw
    Wauw wat een boel reacties. Hier kan ik echt wat mee. Ik begrijp dat het dus echt een zoektocht is, en dat we eerst gewoon moeten proberen wat wel of niet werkt.
    En ja best logisch dat ze eerst een aantal keer gewassen moeten worden. Handdoeken nemen ook geen vocht op als ze nog nieuw zijn.

    Ik ga alle merken even opschrijven en nazoeken, echt heel fijn. Dit helpt goed op weg.

    Bedankt voor het delen van ervaringen! Als ik het lees dan vind ik het echt meer dan de moeite waard om het goed uit te proberen.
    Enne... Nooit gezien dat ze luiers bij de Ekoplaza verkochten maar ik heb daar altijd overheen gekeken haha. Er gaat echt een nieuwe wereld voor mij open.
     
    vlinderCN vindt dit leuk.
  13. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.840
    1.675
    113
    Vrouw
    Houd de aanbiedingen alvast in de gaten want ze zijn wel stuk duurder ;)
     
    Thirza78 vindt dit leuk.
  14. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.109
    3.377
    113
    Vrouw
    Ik zou niks aanschaffen voor de geboorte! Neem na de geboorte samen met de baby een wasbaar luier consult bij bijvoorbeeld een consulent van nappy’s. En huur vervolgens een pakket om: eerste te kijken past het bij mij? en welke luiers passen bij het kindje?

    In het begin kan je met strikluiers of hydrofielen starten. Want niet ieder newborn past direct in een wasbare luier.

    Je hebt one size luiers en luiers die per maat/gewicht gaan.
    Pockets en AIO’s zijn makkelijker in gebruik, maar lekgevoeliger.
    Tweedelig minder lekgevoelig, maar wel iets dikker pakket.
    Dat dikke pakket is niet erg en juist goed voor de heupontwikkeling.
    Je hebt klittenband (velcro) of drukknoopjes. Drukknoopjes gaan langer mee, maar ik vind klittenband fijner.

    Ik ben pas met 9 maanden gestart door omstandigheden.
    Ik gebruik thuis little lamb maat 2 (tweedelig, bamboe). Hiervan hebben we 20 stuks en 10 overbroekjes (overbroekjes hang je te drogen en gebruik je later weer). Dit pakket tweedehands.
    Onderweg pockets van ali met een hennep en bamboe booster erin).
    En bij de gastouder close pop-ins (ik heb er 12, er worden er gemiddeld 3 per dag gebruikt).
    En in het zwembad wasbare van tots bots (ik heb er 2).
    Verder een klein wetbag voor onderweg en grote wetbag voor gastouder. En dan de fillur afvalbak van ikea met een net/sloop erin. Ik gebruik inlegvellen van bambinex of popolini, dat doe je vanaf de vaste voeding.
    Ik draai 2 wassen in de week. Voorwas met biotex blauw 1,5 schepje, duurt 40 minuten. En dan een hoofdwas van 60 graden met 1,5 schepje ariel color. Niet elk wasmiddel is geschikt. Sommige wassen luiers vaker en gooien bij de hoofdwas nog handdoeken oid. Ik vind dat geen fris idee.

    Verder raad ik de facebookgroep wasbare luiers aan.

    Nog vragen, stel ze gerust :)
     
    Thirza78 vindt dit leuk.
  15. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.509
    26.042
    113
    Vrouw
    Ik zou ook eerst huren aanraden of 2 oid kopen, maar niet gelijk een heel pakket aanschaffen voordat je het geprobeerd hebt. Die fout heb ik gemaakt en t is kastopvulling geweest ipv bruikbaar.
     
  16. Bootcamp babe

    Bootcamp babe Niet meer actief

    Ik zou de eerste drie maanden wegwerp gebruiken, dan een consult doen bij een consulent, dan huren en als je weet welke perfect is, kopen eventueel tweedehands.
     
    Thirza78 vindt dit leuk.
  17. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.840
    1.675
    113
    Vrouw
    Destijds vond ik huren duurder dan op marktplaats verschillende kopen en uitproberen.
     
    Thirza78 vindt dit leuk.
  18. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    5.750
    5.434
    113
    Vrouw
    Al je vragen over het hoe&wat zijn al wel beantwoord denk ik.
    Heel veel is afhankelijk van de bouw van je kindje.

    Ik ben fan van Totsbots bamboozles met Buttons maat super overbroekjes.
    Ook Anavy one size is favoriet, misschien nog wel meer dan de bamboozles. Voor de nacht gebruiken we Anavy XL met Thirsties maat 3 overbroekjes. (Sinds de baby een half jaar was ongeveer).

    Binnenkort ga ik zelf tweedelige luiers maken, heb eind vorig jaar een stapel wasbaar maandverband gemaakt.

    Op Facebook zijn er verschillende groepen over wasbare luiers en wasbaar maandverband.
     
    Thirza78 vindt dit leuk.
  19. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.840
    1.675
    113
    Vrouw
    Ziet er leuk uit, had laatst op ali gekocht om uit te proberen maar vond het echt niet fijn zitten zo'n dik stuk of drukknoop (ik draag vaak skinny jeans).. jij dus geen last van?
     
  20. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    5.750
    5.434
    113
    Vrouw
    Die van Ali zijn vaak recht toe recht aan. Deze zijn gevormd naar het lichaam, zit wat fijner.

    Drukknoopjes heb ik geen last van. Ik draag ook skinny jeans. Het is wel wat dikker dan wegwerp maar vind het erg prettig aanvoelen. Geen gebroei meer.

    Dit hieronder zijn inlegkruisjes.
     
    vlinderCN vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina