De ziektewet in als het werk te zwaar word.

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Saffie1, 26 nov 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Saffie1

    Saffie1 Nieuw lid

    26 nov 2018
    1
    0
    1
    Vrouw
    Goedemiddag,

    Ik ben nu 27 weken zwanger dus nog ruim voor mijn zwangerschapsverlof.
    Ik ben 18 jaar en werk nu sinds een aantal weken (9 weken) 3 dagen per week oftewel 24u op basis van een 0 uren contract bij een productiebedrijf.

    Dit zijn dagen van 8 tot 16.30 met 1uur pauze. Je staat de hele dag en moet regelmatig bukken of redelijk zware dozen met kleding van de pallet op je tafel tillen en vervolgens als je klaar bent met vouwen en inpakken de dozen van de tafel op de band zetten. In overleg met de leidinggevende in mijn hal is al besproken dat wanneer de mogelijkheid er is ik rekken met hanggoed krijg.. waardoor ik dus alleen de dozen van de tafel op de band hoef te tillen.. maar toch merk ik dat het werk vrij zwaar word en ik ook lichamelijke klachten zoals banden en rugpijn krijg.
    Hierdoor ben ik bang dat ik het niet tot 34weken ga volhouden en zou ik graag willen weten wat er dan voor mij zou veranderen..
    Hoe berekenen jullie de hoogte van de ziektewet uitkering en moet ik die tegen de tijd dat het niet meer gaat zelf aanvragen of gaat dat automatisch als ik me ziek meld op het werk?

    Alvast bedankt!
    Mvg
     
  2. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Hallo Saffie1,

    Ik lees dat je op je werk veel moet bukken en zware dozen moet tillen Je bent daardoor bang bent dat je niet tot 34 weken kunt doorwerken.
    Goed dat je alvast uitzoekt hoe de hoogte van de Ziektewet-uitkering wordt berekend en of je deze zelf moet aanvragen.

    Wanneer je jouw werk niet meer kunt doen omdat dit te zwaar wordt ten gevolge van de zwangerschap, kun je je bij de werkgever ziek melden. In je bericht lees ik dat je een 0 urencontract hebt bij een productiebedrijf. Wordt je ziek tijdens een oproepperiode? Dan betaald de werkgever jouw loon gewoon door tijdens de oproepperiode. De werkgever geeft aan UWV door dat je ziek bent ten gevolge van zwangerschap en krijgt van ons een Ziektewet-uitkering voor de uren dat jij niet kunt werken.

    Word je ziek buiten een oproepperiode? Dan is het belangrijk om te weten wat voor contract je hebt. Heb je een 0 urencontract? (Je bent dan verplicht om te komen werken wanneer je wordt opgeroepen.) Dan is er tijdens het 0-urencontract geen recht op een Ziektewet-uitkering. Ben je nog steeds ziek wanneer het 0 urencontract eindigt? Dan meld de werkgever jou ziek uit dienst en kunnen we beoordelen of je een Ziektewet-uitkering kunt krijgen.

    Heb je een oproepcontract met voorovereenkomst? (Je bent dan niet verplicht om te werken als je wordt opgeroepen.) Dan kun je wanneer je ziek bent ten gevolge van je zwangerschap een Ziektewet-uitkering krijgen. Neem daarvoor contact op met onze telefonische klantenservice via 088-8989294.

    De hoogte van de Ziektewet-uitkering wordt berekend aan de hand van het sv-loon dat je hebt verdiend. Wanneer je korter dan 1 jaar hebt gewerkt, delen wij het sv-loon niet door 261, maar daar het aantal uitkeringsdagen geteld vanaf de datum dat je dienstverband begon. Meer informatie over hoe de hoogte wordt berekend lees je hier. Wanneer je ziek bent ten gevolge van de zwangerschap of bevalling is de Ziektewet-uitkering 100% van het dagloon.

    Ik wens je een voorspoedige zwangerschap toe.

    Met vriendelijke groet,

    Marjolein
    UWV Webcareteam
     

Deel Deze Pagina