Decemberkind: jaar langer op kleuterschool of door naar groep 3?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door puzzelstukje, 12 mrt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. puzzelstukje

    puzzelstukje VIP lid

    13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Onze dochter is van eind december. Ze zit nu in groep 2, na 1 jaar en 3 maanden kleuteren.

    Wij hebben aangegeven dat we het fijn vinden als ze bij de kleuters blijft volgend jaar. Mijn man is hierin minder stellig omdat hij vindt dat ze dan zonder vriendinnetjes komt te zitten. Met groep 1 kinderen speelt ze niet.

    Ik ben bang dat we haar gaan frustreren als ze te snel doorgat. Ik ben zelf 10 jaar kleuterjuf geweest dus ik weet waar ik het over heb.

    Gesprek op school gehad vorige week: wat een sprongen heeft ze gemaakt! Onwijze stappen gemaakt en nu denken ze erover om haar toch naar drie te laten gaan na de zomervakantie.

    We hebben eind mei weer een gesprek. Ik was er helemaal over uit dat ze lekker zou blijven kleuteren... maar nu!?

    Ooh, haar fijne motoriek loopt iets achter. Misschien belangrijk om te weten.

    Wat ik hiermee wil? Van me af schrijven en ervaringen van jullie lezen. Want het kan alle kanten opgaan dus.
     
    Noorie vindt dit leuk.
  2. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Lastig als ik het zo lees. Ik ben in principe een voorstander van lang kleuteren. De onderzoeken die dat tegenspreken kan ik mij slecht in vinden. Maar er zijn altijd uitzonderingen. Een decemberkind vind ik wel het randje hoor. Ik vind dat een kind dan wel heel sterk moet staan om door te gaan.

    Wat betreft vriendinnetjes dat geloof ik niet zo, dat ze zonder komt te zitten. Kinderen zijn zo flexibel wat dat betreft. Mijn zoontje is van januari, speelde in het eerste 1,5 schooljaar met een bepaald groepje jongens die allemaal ruim een jaar ouder waren. Die zijn afgelopen jaar allemaal naar groep 3 gegaan, dus als je het zo bekijkt in 1 klap alle vriendjes kwijt. Maar meteen werden die plekken opgevuld door andere kinderen en heeft hij nu weer heel veel vriendjes (en vooral vriendinnetjes;))

    Je bent zelf juf dus kent de overwegingen. Kijk ook hoe ze sociaal en emotioneel is. En dat ze als ze doorgaat vrij jong is als ze naar de middelbare gaat. En qua werk en houding: is ze echt 100% aan groep 3 toe, of zou ze zich bij de kleuters ook nog fijn voelen. Eind vorig schooljaar voldeed mijn zoontje aan alle eisen voor groep 3 maar vooral emotioneel had hij het nog zo fijn bij de kleuters. En ik weet dat dat op onze school helemaal goed komt. Waar hij meer nodig heeft krijgt hij dat in de vorm van werkboekjes en de verrijkingsklas en verder kan hij nog heerlijk kleuter zijn!
     
    puzzelstukje, Whoopy en hummeltje5 vinden dit leuk.
  3. Wen86

    Wen86 Fanatiek lid

    12 apr 2011
    2.165
    178
    63
    Het blijft (zoals je zelf weet ;)) lastig wat verstandig is.
    Ik zou het voor nu even loslaten en mei afwachten.
    Als ze echt niet met groep 1 speelt, dan zal ze wel een klap krijgen als ze toch in groep 2 blijft. Dan gaat ze straks niet meer met plezier naar school.
    Welbevinden is natuurlijk zo belangrijk.
     
  4. puzzelstukje

    puzzelstukje VIP lid

    13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Dames, ik weet het echt allemaal! Dat maakt het zo frustrerend! Ik weet het van de middelbare school ook, ik denk overal over na. Ik word er gek van. Ik lig er echt van wakker.

    Sociaal emotioneel is ze prima. Wat dat betreft zou ik groep drie wel aandurven met haar. Ze leest ook avi start nu. Daarnaast had ze een goede cito score wat ik echt niet verwacht had.

    Toch vind ik het hele klaar zijn voor de rest van haar schoolcarriere zitten in de kleine dingen...

    Het voelt alsof ik geen goede keus kan maken: of ze gaat te vroeg door en krijgt het zwaar, of ze gaat langer kleuteren en vindt dit niet fijn en wordt een lang jaar...

    Daarnaast zit er echt een gat tussen de groep 2 kinderen en de groep 1 kinderen. De groep 1 kids zijn echt heel klein. Vanaf januari is er bijna geen instroom geweest.
     
  5. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.191
    4.337
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ik zou wachten tot mei en dan kijken hoe je dochter er zelf in staat. Heeft ze het dan nog naar de zin op school? Of wil ze toch leren lezen ed?
    Ik ben van mening dat ie een kind enkel door moet doen als je het kind geweld aan doet door het nog een jaar te laten kleuteren. Dus als ze zich echt vervelen, frustraties krijgen omdat andere kinderen niet op jouw niveau spelen/praten ed.
    Bij mijn oudste was de keuze snel gemaakt. Heerlijk lang gekleuterd. Die verveelde zich echt niet en had voldoende aansluiting. Bij de jongste (begin december) zal dat denk ik heel anders zijn.
     
  6. puzzelstukje

    puzzelstukje VIP lid

    13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Helemaal mee eens!

    Alleen leest ze nu al...
     
  7. rijo

    rijo VIP lid

    5 mrt 2014
    5.151
    1.943
    113
    Ik ben zelf ook juf, al bijna 13 jaar, en de 'twijfelgevallen' zijn het moeilijkst..... Want de zomervakantie duurt ook nog eens zes weken en sommige kinderen maken dan een enorme ontwikkelingssprong. Wij hebben een een soort tussentijdse screening (van ons lvs) die we kunnen afnemen bij herfstleerlingen halverwege het jaar. Niet dat dit doorslaggevend is, maar het kan net even een andere kijk op de situatie bieden. Heeft de leerkracht al extra observaties gedaan, en een beetje 'druk' uitgeoefend qua taken, om te kijken wat ze aan kan? Fijne motoriek is wel belangrijk in groep 3 ivm leren schrijven, maar dat weet je zelf ook wel. Maar als dat de enige reden is om langer te kleuteren.. Heel lastig inderdaad!
     
  8. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.598
    13.151
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Ik lees even mee want heb ook een decemberkind (weliswaar pas 1 geworden, maar toch ;) ).

    Wat ik me afvraag nav. de reactie "dat ze dan ook al heel jong naar de middelbare gaat": stel, je zou r door laten gaan naar groep 3, dan kan ze in een ander schooljaar toch evt. doubleren mocht dat noodzakelijk zijn?
    Kortom: volgens mij zijn er meer wegen die naar Rome leiden ;)
     
  9. Mammielove

    Mammielove Niet meer actief

    Ik zou er toch voor kiezen om haar nog een jaar te laten kleuteren. Ook al kan ze het nu, groep 3 is écht pittig!
    Mijn dochter is ook van december en heeft groep 1 1,5 jaar gedaan. Na groep 2 was ze echt toe aan groep 3. Had er reuze zin in, enz. Ze was er klaar voor. En toch.... ze vond het best pittig. Ze moest opeens zoveel, spelen een stuk minder, moeten op meer dingen letten, enz... ze loopt in bepaalde vakken wat voor, en dat is helemaal prima. Maar kan me dus heel goed voorstellen dat een kind wat niet langer gekleuterd heeft en er wat meer moeite voor moet doen, het nóg pittiger vind.
     
    humptydumpty en puzzelstukje vinden dit leuk.
  10. Mammielove

    Mammielove Niet meer actief

    Dat kan, maar heeft voor t kind natuurlijk geen voorkeur. Hoe ouder ze worden, hoe erger het is om achter te blijven. En dan is het wel zielig om vriendjes naar een andere klas te zien gaan. In groep 1 en 2 is dat nog veel minder aan de orde en ze passen zich zo snel aan aan de nieuwe klas dan
     
    DQueen, Whoopy, fairy2011 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  11. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.598
    13.151
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Goed punt :thumup:
     
    puzzelstukje vindt dit leuk.
  12. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.191
    4.337
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    #12 merah, 12 mrt 2019
    Laatst bewerkt: 12 mrt 2019
    Maar lezen is ook maar een ‘trucje’. Hoeft in het grote plaatje geen belemmering te zijn. Hoeft niet... kan natuurlijk wel.
     
    puzzelstukje vindt dit leuk.
  13. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.191
    4.337
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Dit hebben wij bij onze versnelde april-dochter idd ook los gelaten. Je weet niet hoe het met de jaren gaat lopen. Al die beren op de weg... als je je daar nu al druk over maakt... Het argument leeftijd op zich mag nooit een reden zijn om een kind ‘tegen te houden’ in zijn/haar ontwikkeling, dus verplicht langer kleuteren terwijl een kind zich daar niet gelukkig bij voelt. Liever een kind vroeg naar de middelbare school (of andere oplossing) dan ongelukkig op school.
     
    humptydumpty, puzzelstukje en hummeltje5 vinden dit leuk.
  14. humptydumpty

    humptydumpty Fanatiek lid

    9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Ik woon niet in NL en toen wij hier net woonden was ik meer dan verbaasd over hoe ze hier met wel/niet doorkleuteren omgaan. Wat ouders hier neigen te doen is precies het tegenovergestelde als in NL, namelijk het kind zo lang mogelijk laten kleuteren, zodat het kind zo oud mogelijk is in vergelijking met de rest van de klas. De redenering hierachter is dat het voor kleuters/ jonge kinderen wellicht niet zoveel uitmaakt, maar dat tieners en pre-tieners zich veel prettiger voelen en het beter doen wanneer ze een grote vis in een kleine plas zijn dan een kleine vis in een grote plas ;). Ik denk dat ze hier soms een beetje in doorslaan en dat er grote individuele verschillen zitten in wat het beste bij een kind past, maar die sterke focus op de toekomst was voor mij toch wel een beetje een eye-opener en zodoende hebben we onze dochter (die redelijk verlegen/ kat-uit-de-boom kijkerig is) destijds ook teruggehouden, zodat ze nu een van de oudere kindjes is. Ik zie elke dag weer dat het voor haar in ieder geval een goede beslissing is, ze blaakt van het zelfvertrouwen en vind het duidelijk heerlijk om een van de wat gevorderde kindjes te zijn. Academisch is het hier wel anders dan in NL en kan ze gewoon in haar eigen tempo werken, waardoor ze niet teveel geremd wordt. Maar volgens mij hebben de meeste scholen in Nederland nu ook plus-opdrachten en extra opdrachten enzo, toch?

    Lang verhaal kort, voor verlegen/ kat-uit-boom kijkende kindjes zou ik doorkleuteren kiezen, mits de school tegemoed kan komen aan de academische behoeften. Voor wat steviger in zijn/haar schoenen staande kindjes kun je denk ik makkelijker beiden kanten op.
     
    DQueen, Whoopy, Hoihoii en 3 anderen vinden dit leuk.
  15. puzzelstukje

    puzzelstukje VIP lid

    13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Ja precies! Als het even kan dan wil ik het voorkomen. Als ze nu al zo veel stappen heeft gemaakt, hoe sterk zal ze volgend jaar dan niet zijn!

    Vanmiddag zelf met haar over gehad en ze zegt echt niet naar groep 3 te willen want ze vindt werken stom.
     
  16. puzzelstukje

    puzzelstukje VIP lid

    13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113

    Welk lvs systeem gebruiken jullie?
     
  17. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Zomaar doubleren kan niet nee. Doubleren in groep 3 of hoger kan niet met reden dat een kind toch te jong is oid. Bij een doublure moet een hele goede reden zijn en er moet een heel handelingsplan opgesteld worden. Doubleren wordt nog weinig gedaan.

    Een kleuterverlenging van een herfstleerling zoals kind van ts is veel eenvoudiger.
     
    puzzelstukje vindt dit leuk.
  18. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.598
    13.151
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Thanks, wist ik niet, weer wat geleerd :thumup:
     
    puzzelstukje en tuc vinden dit leuk.
  19. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Maar... is het niet zo dat 1 januari de grens is en dat de kinderen gewoon overgaan mits er zwaarwegende redenen zijn om dit niet te doen. Ik heb een eind december kind en het ging gewoon over, ik heb niemand gehoord over nog een jaar kleuteren. En ja vorig jaar was hij de jongste van de groep maar volgens zijn juf was het niet te merken.
     
  20. puzzelstukje

    puzzelstukje VIP lid

    13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Over het algemeen worden herfstkinderen, oktober, november, december per kind bekeken en besproken met ouders.
     

Deel Deze Pagina