Den Groote ZwangerschapsDiabetesch Klub

Discussie in 'Zwangerschap clubs' gestart door Ingeltje, 7 okt 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ingeltje

    Ingeltje VIP lid

    16 nov 2007
    20.510
    2.426
    113
    Vrouw
    Pedagogisch medewerker
    Noord-Brabant
    Ha die mama's!

    Volgens mij is er nog geen Clubje voor zwangere mama's met zwangerschapsdiabetes en ik vind het eigenlijk wel fijn om wat ervaringen uit te wisselen en tips te krijgen, te geven.

    Het is mijn eerste keer. Ik ga volgende week voor het eerst naar de gynaecoloog en daarna wordt alles opgestart.

    Kom er gezellig bij ;) misschien kunnen we elkaar helpen, beetje klagen over pepernoten en chocolade letters en fijne recepten uitwisselen ;)
     
  2. LMSB

    LMSB Fanatiek lid

    24 feb 2017
    3.989
    3.319
    113
    Present! Lijkt mij ook wel fijn om zo'n groepje te hebben. Wellicht kunnen we nog wat van elkaar leren. :)

    Ik gebruik 2 eenheden langwerkende insuline 's avonds omdat mijn nuchtere waarde (en daardoor ook mijn waarde na het ontbijt) te hoog is. Ik heb sinds gisteren een sensor op mijn arm om mijn glucose te meten maar ik merk dat het erg afwijkt van een vingerprik. Ik doe nu dus beide :roflmao:

    Lukt het je wel met het dieet om goede waardes te krijgen? Of heb je dan nog steeds te hoge waardes?
     
  3. Ingeltje

    Ingeltje VIP lid

    16 nov 2007
    20.510
    2.426
    113
    Vrouw
    Pedagogisch medewerker
    Noord-Brabant
    Ik heb nog geen dieet , maar ben op eigen houtje alvast een beetje aan het proberen nu. Koolhydraatarm heb ik wel eens gedaan om af te vallen dus weet een beetje waarop te letten.
    Sws geen limonade en frisdrank scheelt al wel denk ik en het lekkers (koek snoep chips)
    Drink nu meer thee en spa rood met citroensap.
    Nuchter is mijn waarde wel oké meestal.
    Ontbijt was goed vanmorgen, maar had wel erg honger daarna dus eens kijken komende dagen of ik dat nog iets kan uitbreiden
     
  4. Kimberley92

    Kimberley92 Fanatiek lid

    27 jan 2017
    2.422
    2.715
    113
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Hier ook present! Voor de tweede keer DG.
    Vandaag bij de diabetesverpleegkundige geweest en had al een dieet ivm vorige zwangerschap.
    Mogelijk volgende week aan de insuline.
    Als ik insuline gaat gebruiken, krijg ik direct ook weer een sensor.

    Verder heb ik ook HG dus het is een grote uitdaging.
    Zit nog aan de sondevoeding met zelf kleine beetjes eten.
    Maar als ik een flesje nutridrink drink schieten mijn suiker naar de 10.5 :confused:
     
    Ingeltje en LMSB vinden dit leuk.
  5. bozoe

    bozoe VIP lid

    9 jul 2014
    5.420
    5.779
    113
    Hier ook diabetes gravidarum voor de tweede keer. Bij de eerste twee geen diabetes gehad en ineens had ik het wel bij de 4e en nu dus 5e. Ik spuit voor de nacht sinds 10 weken zwangerschap. Best vroeg al dit keer dus diabetes. De vorige keer vanaf 20 weken pas. Ik spuit nu 13EH insulatard. Voor de maaltijd spuit ik soms novarapid maar omdat ik nog erg misselijk ben is dat nog niet regelmatig want dan krijg ik hypo's. Overigens was mijn zoon 4kg bij zijn geboorte (37+6) dus ik houd mijn hart vast dit keer:roflmao:
     
  6. bozoe

    bozoe VIP lid

    9 jul 2014
    5.420
    5.779
    113
    Een sensor lijkt mij zoveel fijner. Ik vind die curves dagelijks prikken echt ellende. Heeft de gynaecoloog dit zelf voorgedragen of op eigen initiatief?
     
  7. LMSB

    LMSB Fanatiek lid

    24 feb 2017
    3.989
    3.319
    113
    Mijn diabetesverpleegkundige heeft dit voorgedragen, ze mogen dit tot 20 weken zwangerschap aanvragen. Ik was 19+6 :roflmao: Maar die sensor geeft best wel wat afwijkende waardes dus ik prik nog steeds zelf met een glucose meter. Bij gewone diabetes is een marge van 1 a 2 niet zo erg (mijn schoonmoeder heeft type 2 en gebruikt ook een sensor) maar ik moet natuurlijk onder de 7 blijven dus dan vind ik die afwijkende waardes niet zo leuk.
     
  8. LMSB

    LMSB Fanatiek lid

    24 feb 2017
    3.989
    3.319
    113
    Ojee 4 kilo, haha. Hopelijk nu niet omdat je zo vroeg begonnen bent met insuline. Zijn je waardes nu wel netjes?
     
  9. LMSB

    LMSB Fanatiek lid

    24 feb 2017
    3.989
    3.319
    113
    Het is een beetje puzzelen met wat wel en niet kan he. Lastig vind ik dat. Ik kan niet veel hebben qua ontbijt als ik onder de 7 wil blijven. Ik weet nu dat ik bijv. geen glas melk kan drinken bij mijn ontbijt want dat gaat ie omhoog. En qua middageten en avondeten maakt het weer niet uit. Heel apart. :roflmao: Hoop dat het je gaat lukken met alleen een dieet!
     
    Ingeltje vindt dit leuk.
  10. LMSB

    LMSB Fanatiek lid

    24 feb 2017
    3.989
    3.319
    113
    Lastig is dat he, iets wat je wel moet eten (drinken in jouw geval) wat dan zorgt voor een hoge suiker. Wellicht dan na een flesje nutridrink insuline spuiten maar daar zal je diabetesverpleegkundige ook wel over beginnen denk ik.
     
    Kimberley92 vindt dit leuk.
  11. LMSB

    LMSB Fanatiek lid

    24 feb 2017
    3.989
    3.319
    113
    Dit is mijn grafiek voor vandaag, je ziet na mijn lunch (rond half 2) dat ie erg omhoog gaat. Ik had broodjes warm vlees met satésaus. :roflmao:
     

    Bijgevoegde bestanden:

  12. kimmv2

    kimmv2 Bekend lid

    7 mei 2015
    868
    356
    63
    Ik wil ook meeschrijven de laatste 5 weken.
    Hier niet behandelde diabetes type 2 die aan het licht kwam door de zwangerschap.
    Wordt nu behandeld als zwanverschapsdiabetes in de hoop dat het na de bevalling verdwijnt.

    Ik spuit nu overdag 12 eenheden novorapid en snachts 24 eenheden levemir maar sta helaas elke dag nog steeds op met te hoge waardes.

    Onze laatste woog al 4 kg bij de geboorte en deze wordt nog groter geschat dus ik ben heel blij met onze geplande keizersnede.
     
  13. Ingeltje

    Ingeltje VIP lid

    16 nov 2007
    20.510
    2.426
    113
    Vrouw
    Pedagogisch medewerker
    Noord-Brabant
    Oh wat gezellig druk al ♡

    Ik heb het dus nog niet eerder gehad. Mijn 2e zoon woog 4475 (40+5) en m'n 3e 4175 (39+4)
    Dus bang om grote baby's te krijgen ben ik totaal niet. De zwaarste ging het snelst en makkelijkst eruit:roflmao:
     
  14. Ingeltje

    Ingeltje VIP lid

    16 nov 2007
    20.510
    2.426
    113
    Vrouw
    Pedagogisch medewerker
    Noord-Brabant
    Gisteren met eten goed opgelet en de hele dag mooie waarden. Maar wel een honger gevoel, dus dan niet genoeg binnen gekregen denk ik.
    In de avond dus beetje lopen snaaien. Ook om even te kijken of ik niet toch tegen chips kan (dat is echt mijn grootste verslaving) en die test was duidelijk, nee, chips was echt teveel. Voor het slapen gaan 7,8 dus ik wil wel op zoek naar iets wat ik dan ipv dat kan pakken.
     
  15. kimmv2

    kimmv2 Bekend lid

    7 mei 2015
    868
    356
    63
    Als ik chips wil eten neem ik zon klein zakje uit zon grote uitdeelzak, daar zit precies eeen kleine hoeveelheid in dat ik niet te hoog zit.
    Van de hamkaas, chipitos en nibbits kan iknzelfs 2 zakjes eten.

    Weet niet of het voor jou werkt maar zo kan je misschien toch af en toe wat lief zijn voor jezelf
     
    Ingeltje vindt dit leuk.
  16. LMSB

    LMSB Fanatiek lid

    24 feb 2017
    3.989
    3.319
    113
    Denk dat het anders ook niet vol te houden is als je nog zeker 17 weken moet. En bovendien zei mijn diabetesverpleegkundige dat eens een te hoge waarde niet per definitie slecht is, ALS je maar weet waar die hoge waarde vandaan komt.
     
    kimmv2 vindt dit leuk.
  17. LMSB

    LMSB Fanatiek lid

    24 feb 2017
    3.989
    3.319
    113
    Hier mijn meiden 3850 gram bij precies 40 weken (S.) En R. woog 3830 gram bij 39+1, niet extreem groot dus. We zien het wel wat deze mini weegt. R. was er met 5 minuten persen. :roflmao:
     
  18. LMSB

    LMSB Fanatiek lid

    24 feb 2017
    3.989
    3.319
    113
    Ik heb wel een vraag waar een van jullie misschien het antwoord op hebben. Word je nou eerder ingeleid als je insuline gebruikt? Je hoort vaak verhalen dat dat dan gebeurd met 38 weken. En we moeten sowieso 24 uur blijven na de geboorte toch?
     
  19. Kimberley92

    Kimberley92 Fanatiek lid

    27 jan 2017
    2.422
    2.715
    113
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Ja het is echt heel lastig en hopelijk door de sondevoeding nog even iets stabieler, maar nu ook nuchter al goed te hoog door de sondevoeding en dan staat de voeding nog laag, omdat ik zelf moet proberen te eten erbij.

    Ik moet vandaag, morgen en maandag een 7 punts curve bijhouden en dan waarschijnlijk vanaf dinsdag weer insuline prikken.
    Ik ben er nu met 16 weken al achtergekomen dus lekker vroeg.

    Bij de eerste ook DG bij 24 weken ontdekt en toen ook gelijk aan de insuline gegaan.
    Hij was gelukkig nog geen 3kg bij de geboorte, maar de inleiding wel Mislukt waarvoor een sectio en die wil ik echt niet dit keer.
     
  20. Ingeltje

    Ingeltje VIP lid

    16 nov 2007
    20.510
    2.426
    113
    Vrouw
    Pedagogisch medewerker
    Noord-Brabant
    Ja dat is best een goed idee. Dan is het maat houden ook wat makkelijker.

    Ik ga deze vraag ook wel bij de diëtist neerleggen hoor. Misschien zijn tortilla chips ook wel beter omdat het niet van aardappelen is gemaakt ofzo.
    Als ik maar een alternatief heb voor als je wel een keer iets ongezonds wil eten:oops:.

    Zat vanmorgen ook een heel klein beetje te hoog. Voelde me ook niet lekker de rest van de avond dus dat is wel een goede stok achter de deur om gezonde keuzes te maken.

    Ik kijk wel uit naar de diëtist. Fijn om even samen alles op een rijtje te zetten.
     

Deel Deze Pagina