Diabetes en zwanger

Discussie in 'Gezondheid' gestart door MoesCH, 18 mrt 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MoesCH

    MoesCH Fanatiek lid

    23 jan 2009
    4.302
    1.389
    113
    Vrouw
    Ben 10 wkn zwanger en blijk diabetes te hebben. Volgens de diabetesverpleegkundige is dit waarschijnlijk al voor de zwangerschap ontstaan. Dus de eerste weken waarschijnlijk ook onopgemerkt te hoge waardes gehad. We zijn er nu pas een week achter en moet een dieet volgen.
    Volgens de diabetesverpleegkundige heeft het kindje nu wel een verhoogde kans op afwijkingen. Krijg nu ook medische echo's etc..
    Hier maak ik me nu wel zorgen om.
    Iemand die ervaringen kan delen over diabetes en zwangerschap. Met verhoogde waardes in het begin?
     
  2. Linnidee

    Linnidee Fanatiek lid

    15 mrt 2019
    1.789
    1.804
    113
    Vrouw
    Ik heb al vanaf mijn 16e diabetes. Wel redelijk goed onder controle. De kans op afwijkingen is statistisch gezien iets groter maar wat ik begreep is dat het met name gevaarlijk kan zijn voor de baby als je gedurende de hele zwangerschap een te hoge bloedsuiker hebt. Baby kan dan te groot/zwaar zijn etc. Dus focus je vooral op zo gezond en goed mogelijk leven vanaf nu. Het fijne vond ik dat ik extra controles kreeg, met name in het begin. Mijn dochter is overigens super gezond ter wereld gekomen en ik heb een top zwangerschap gehad dus maak je vooral niet te veel zorgen :). Hou er overigens wel rekening mee dat je misschien eerder zal worden ingeleid, in mijn geval met 38 weken.
     
  3. MoesCH

    MoesCH Fanatiek lid

    23 jan 2009
    4.302
    1.389
    113
    Vrouw
    Bedankt voor je reactie.
    Ik weet dus niet hoe lang mijn suikerwaardes verhoogd zijn. Kan goed zijn dat het vruchtje vanaf het begin al blootgesteld is aan te hoge suikers. Ik ben er pas sinds de 9e week achter.
    Volgens de internist is er een iets verhoogde kans op een open ruggetje of iets aan het hartje. Dat maakt me wel bang.
    En ergens voel ik me schuldig dat ik zomaar van alles heb gegeten aan het begin van de zwangerschap en waarschijnlijk met te hoge suikers heb rond gelopen.
     
  4. Linnidee

    Linnidee Fanatiek lid

    15 mrt 2019
    1.789
    1.804
    113
    Vrouw
    Ja snap ik allemaal. Maar je wist het niet dus schuldig voelen is niet nodig. Mijn suikers zijn ook niet altijd perfect geweest. En ja, er is een iets verhoogde kans maar dat zegt zo weinig. Het is niet dat er bij hoge bloedsuikers automatisch afwijkingen ontstaan. Bovendien zijn ze er nu extra scherp op dus dat is wel fijn vond ik.
     
  5. Linnidee

    Linnidee Fanatiek lid

    15 mrt 2019
    1.789
    1.804
    113
    Vrouw
    @MoesCH ik moest ineens hieraan denken, hoe gaat het nu met je?
     
  6. MoesCH

    MoesCH Fanatiek lid

    23 jan 2009
    4.302
    1.389
    113
    Vrouw
    Wat lief! Gaat goed, kan me goed aan het dieet houden en mijn waardes zijn nu prima. Hoop dat nog even door te kunnen zetten. Mij hba1c waarde was ook goed.
    De guo staat gepland voor eind mei, dus dat is nog wel even een spannend dingetje.
     
    Linnidee vindt dit leuk.
  7. Linnidee

    Linnidee Fanatiek lid

    15 mrt 2019
    1.789
    1.804
    113
    Vrouw
    Sorry lees je reactie nu pas maar wat fijn joh, komt vast helemaal goed!
     

Deel Deze Pagina