Dieet zwangerschapsdiabetes

Discussie in 'Gezondheid' gestart door prulletje2, 12 jun 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. prulletje2

    prulletje2 Fanatiek lid

    20 mei 2014
    4.047
    2.039
    113
    Ik ben vandaag gebeld door de vk met mijn bloeduitslagen. Ze vond mijn suiker aan de hoge kant (6.8 geloof ik). Ik had toen niet nuchter geprikt, dus moet nog een keer terug om nuchter te prikken. Maar ze denkt dat het wel kan zijn dat ik richting de diabetes ga of dat ik dat misschien al heb. Mijn laatste kindje was al erg groot (3904 g, zat op de p90 lijn). Dus die combinatie maakt het enigszins zorgelijk.

    Eigenlijk wil ik nu echt proberen al gezond te gaan eten om erger te voorkomen. Wat voor dieet hebben jullie toegeschreven gekregen? Waar moest je op letten?
     
  2. Orchid24

    Orchid24 VIP lid

    19 nov 2018
    16.402
    13.232
    113
    Vrouw
    Hoi!
    Vervelend zeg.. Ik weet sinds bijna 2 weken dat ik zwangerschapsdiabetes heb via de ogtt test.
    Ik heb het volgende als voedingsadvies meegekregen:

    -Gebruik geen suiker in koffie en thee. Kan vervangen worden door zoetstof, maar ook daarmee opletten.
    -Niet meer dan 2 stuks fruit per dag. (Geen fruitsap zoals sinaasappelsap)
    -Geen gewone frisdrank, limonadesiroop, vruchtenlimonade en dergelijke. Light variant mag wel maar voorkeur gaat uit naar water of thee.
    -Gebruik zo min mogelijk snoep, koek, chips, gebak en dergelijke. In plaats hiervan volkoren cracker, volkoren boterham of groenten.
    -Zo min mogelijk zoet beleg op brood.
    -Geen melkproducten met toegevoegde suikers zoals vla, vruchtenyoghurt, vruchtenkwark en chocolademelk. (Gewone melk, yoghurt, kwark zijn wel toegestaan (liefst mager).
    -Gebruik multivitamine preparaat.

    Het is niet de bedoeling dat je koolhydraten gaat weglaten of beperken, omdat dit in de zwangerschap ook nodig is.

    Voorbeeld:

    Ontbijt: 2 sneeën volkoren brood, besmeerd met halvarine/dieetmargarine, belegd met kaas of vleeswaren. Thee zonder suiker. Als variatie: magere/halfvolle melk met brinta of havermout.

    Tussendoor: 1 stuks fruit, 1 snee volkoren brood, thee zonder suiker/water, 1 snee volkorenbrood staat tegelijk aan 2 volkoren knäckebröd of 2 volkoren beschuit. (Belegd met kaas of vleeswaren en besmeerd met halvarine/dieetmargarine)

    Lunch: Zelfde als ontbijt. Met als variatie glas melk/karnemelk/yoghurtdrink zonder suiker. I.p.v. vleeswaren en kaas kan ook pindakaas (liefst 100%), sandwichspread maar bevat wel koolhydraten. Gekookt ei en zuivelspread mag ook.

    Tussendoor: Zelfde als tussendoor 1.

    Avondeten: 3 kleine aardappelen of 2 opscheplepels volkoren pasta of zilvervliesrijst. Portie groenten (250 gram), 1 portie vlees, vis, vleesvervanger bereid in vloeibare margarine of olie.
    Nagerecht: yoghurt zonder suiker. Eventueel met suikervrije limonadesiroop.

    Tussendoor: glas melk/karnemelk/yoghurtdrink zonder suiker of klein handje noten.


    Ik zelf durf nog geen risico te nemen, ik heb met de vorige eerste dagcurve ondanks dieet 1 te hoge waarde gehad en ik neem dus ook geen frisdrank light of wat dan ook. Wat ik begrijp is als je waardes prima zijn dat je best eens een gebakje of iets kan proberen. Dat durf ik dus zelf nog niet. Vandaag is mijn tweede dagcurve en vorige keer was het na het avondeten te hoog dus ben benieuwd wat er straks uit komt. Ik kijk nog niet heel erg naar de hoeveelheden qua eten, ik eet sowieso niet echt veel. Ik heb maandag groeiecho en controle en dan ga ik hier nog wat vragen over stellen, ben geneigd de komende weken heel streng te eten en drinken, terwijl je misschien best een keer wat anders mag zoals saus bij eten (neem ik nu ook niet behalve tomatensaus dan bv). Het dieet vind ik verder prima te doen, omdat ik eigenlijk al zo at. Het is dus niet zo dat je daarmee diabetes kan voorkomen maar het helpt wel natuurlijk. Bewegen helpt ook. Succes! Hopelijk heb/krijg je het niet.
     
  3. prulletje2

    prulletje2 Fanatiek lid

    20 mei 2014
    4.047
    2.039
    113
    Ah bedankt voor je uitgebreide reactie!

    Tja ik eet eigenlijk ook al zo... Behálve koekjes/snoepjes ed. Dat moet ik écht minderen of gewoon laten! Logisch ook eigenlijk. Poeh moeilijk! Suiker is toch wel een beetje een verslaving denk ik. Maar mijn kindje staat wel voorop.
     
  4. Orchid24

    Orchid24 VIP lid

    19 nov 2018
    16.402
    13.232
    113
    Vrouw
    Herkenbaar! Ik at eigenlijk al zo, ik deed misschien 2 keer in de week keer wat niet goed is zegmaar of weleens saus bij het eten. Nu beide niet meer. Maar ik denk dat ik daarin ook weer wat te overdreven doe. Ik ga dat maandag even bespreken. Je hebt wel suikervrije koekjes etc misschien dat je die kan kopen? Je weet natuurlijk nog niet of je het hebt dus ik zou eerst gewoon minderen of kijken voor suikervrije varianten. Kan je daarna altijd weer verder kijken nadat je zeker weet of je het hebt ja of nee. Ik kan het zo streng blijven opvolgen als dat ik nu doe (dus zelfs iets strenger dan hier opstaat), inderdaad voor ons kindje maar dat maken de weken er ook niet leuker op. Dus als het af en toe eens best kan afwijken is dat wel fijn, maar dat ga ik maandag dus bespreken.
     
  5. AuroraLeigh

    AuroraLeigh Actief lid

    22 okt 2019
    164
    306
    63
    Bij mij is het pas met 35 weken vastgesteld dus weet niet of dat wat uitmaakt, maar ik kreeg van de diëtiste volgende richtlijnen:
    - 3 maaltijden per dag met 40 à 50 gram koolhydraten
    - 3 tussendoortjes per dag met 15 gram koolhydraten

    Voor mijn broodmaaltijd doe ik minder dan 40 gram koolhydraten omdat ik anders 2 uur na de maaltijd een iets te hoge waarde heb. De tussendoortjes doe ik ook altijd minstens 2 uur na het eten omdat het idee is dat je de suikerspiegel stabiel probeert te houden zonder grote schommelingen. De tussendoortjes overbruggen dus eigenlijk de tijd tussen je maaltijden zodat je spiegel niet eerst erg zakt richting je volgende maaltijd en dan omhoog knalt als je eet.
     
    Orchid24 en prulletje2 vinden dit leuk.
  6. liset22

    liset22 Actief lid

    21 jul 2007
    210
    99
    28
    Inderdaad. Heb ook zwangerschapsdiabetes gehad en insuline gespoten. Maar ook voor het insuline spuiten moest ik al koolhydraten tellen.
     
  7. MoesCH

    MoesCH Fanatiek lid

    23 jan 2009
    4.302
    1.389
    113
    Vrouw
    Hier ook zwangerschapsdiabetes sinds de 8e week vast gesteld.
    Direct over gegaan op een dieet en tot nu toe gaat dat nog steeds goed.

    Ik eet ong 40 koolhydraten bij ontbijt en lunch. Dat komt ongeveer overeen met 2 sneetjes volkoren boterhammen met beleg en komkommertjes met tomaatjes en een latte.

    Snelle koolhydraten zoveel.mogelijl vermijden. Verder is het vooral kijken op wat jij reageert. Dat kan per persoon verschillen.
    Ik reageer bv niet op volkoren pasta of aardappelen maar wel snel op brood.
    Tussendoortjes neem ik tussen de 15 en 20khd. Probeer elke 2u iets te eten om je suikerspiegel stabiel te houden.
    6.8 is niet schrikbarend hoog. Hier mag ik 2u na de maaltijd op 6.7 zitten. Nuchter mag hiet 5.3 zijn.
     
  8. LLxx32

    LLxx32 Actief lid

    5 apr 2018
    427
    215
    43
    Vrouw
    Hier ook zwangerschapsdiabetes gehad. Bovenstaande adviezen kreeg ik ook.

    Verder erg persoonlijk denk ik. Op sommige fruitsoorten piekte ik erg hoog (mandarijnen en sinaasappels). Andere weer minder (aardbeien).

    Ook het type koolhydraten verschilt. Langzame koolhydraten gingen goed. Bijvoorbeeld havermout als ontbijt. (Geen cruesli enz, dat is vol suikers). Havermout maakte ik met ongezoete (!) amandelmelk.

    Verder piekte ik vrij hoog op heel veel dus bijna koolhydraatarm/vrij gegeten gedurende de zwangerschap. Behalve dus de havermout. Ik heb door het strenge dieet (geen past, rijst, aardappelen en brood) geen insuline hoeven spuiten. Ik at dus veel groente, volkoren quinoa, eieren, kaas, enz.

    Tussendoor komkommer, tomaat, eitje, dat soort dingen.

    Om toch af en toe wat zoets te kunnen drinken dronk ik Cola Zero. Dat kon. Haha. Maar het was wel een strenge tijd.

    Ik hield bij wat ik at en m’n suikerwaarde daarbij. Na een tijdje wist ik goed wat er wel kon. Dat gaf wel wat overzicht.

    (Kindje bij geboorte 3305 gr, en zelf was ik meteen weer op normaal gewicht)
     
    prulletje2 vindt dit leuk.
  9. prulletje2

    prulletje2 Fanatiek lid

    20 mei 2014
    4.047
    2.039
    113
    Dat is dan wel een fijne bijkomstigheid dat je meteen weer op gewicht bent. Ben je ook nog veel afgevallen in die tijd eigenlijk? Behalve dan de groei van je kindje. Ik ben nu op aan het letten sinds ik dit topic gestart ben. Ik eet nog wel fruit en af en toe een boterham of een beetje pasta, want het is bij mij natuurlijk nog niet echt vastgesteld en ik heb ook niks om te controleren of ik ergens op piek. Het is meer preventief. Er is al 2 kilo af. Nou mocht ik best al wat kilo's kwijt, dus is dat wel meegenomen. Ik laat vooral de koek/snoep/chips staan. Dat was af en toe echt teveel en te vaak. Maar net als bij elk dieet in het begin lukt het nu wel en ben je gemotiveerd. De baby waar je het voor doet helpt natuurlijk ook mee. Maar ben wel bang dat ik er de brui aan ga geven op een gegeven moment. Hoe bleven jullie het zo goed volhouden?
     
  10. MoesCH

    MoesCH Fanatiek lid

    23 jan 2009
    4.302
    1.389
    113
    Vrouw
    Het idee dat te hoge suikers niet goed zijn voornje babytje, met name begin zwangerschap, zorgt er bij mij voor dat ik het vol houd! Ben nu 15 wkn op dieet, soms is het moeilijk en wil je gwn alles eten. Maar zodra ik al te hoog heb geprikt heb ik al spijt!
     
    prulletje2 vindt dit leuk.
  11. Orchid24

    Orchid24 VIP lid

    19 nov 2018
    16.402
    13.232
    113
    Vrouw
    Ik zou zeker nu het nog niet is vastgesteld het ook nog niet te streng doen, dan kan het langgg duren. Ik heb vandaag voor het eerst gecheat, nadat ik gesprek met verloskundige heb gehad dat ik zo streng ben hierin voor mezelf. Zij gaf aan dat af en toe best eens mag. Maar vind het wel spannend, als ik straks hoge waarde prik dan weet ik niet of ik het nog durf. Maar sommige kunnen bijna alles eten en prikken nog niet te hoog ondanks diabetes. Ik denk dat een moederinstinct vaak al zo sterk is, dat als ik merk dat af en toe cheaten niet gaat dan doe ik het ook gewoon niet meer. Alles voor die kleine. Ik hoef ook niet mega lang meer dat scheelt ook, maar als je aan die kleine denkt dan lukt het je wel!
     
    prulletje2 vindt dit leuk.
  12. LLxx32

    LLxx32 Actief lid

    5 apr 2018
    427
    215
    43
    Vrouw
    Bij mij werkte de motivatie voor de gezondheid van m’n kindje al sterk genoeg om het vol te houden.
    Daarnaast kun je met diabetes gemiddeld een wat groter kind krijgen. Dat motiveerde voor mij ook, met het oog op de bevalling :)

    Het is inderdaad zo dat het niet voor iedereen heel streng hoeft hoor. Bij mij was dat wel het geval. Dus vandaar meteen heel streng.

    Ik viel niet af. (Ontdekte het in week 16 ofzo) maar kwam een tijdje niet veel aan.

    Ik heb destijds wel heel veel gegeten. Doordat ik veel minder koolhydraten at, moest ik energie enz wel ergens anders uit halen. En ook ‘vulling’. Anders had ik honger. Dus ik at wat vaker. Maar minder grote porties. Zo bleef m’n suikerspiegel stabiel.
     
  13. Dubbeltje82

    Dubbeltje82 VIP lid

    7 jan 2011
    11.704
    3.815
    113
    Vrouw
    #13 Dubbeltje82, 22 jul 2021
    Laatst bewerkt: 22 jul 2021
    Ik kan je een LCHF eetstijl aanraden (low carb high fat). Geen honger, veel goede vetten, veel groente, noten en een eerlijk stukje vlees of een ei en een stabiele suikerspiegel. Je krijgt door de grote hoeveelheid groente genoeg goede koolhydraten en vitamines binnen voor jou en de baby. Wel opletten dat je 2 porties fruit per dag neemt (liefst appel, peer, bessen, aardbeien) en je calcium aanvult door minimaal 1 portie extra vette yoghurt. Ook hier en daar wat extra zout, omdat je anders te veel vocht verliest.

    Je zou dus wel alle brood, suiker, zoetstoffen etc. moeten laten staan. Maar daar ben je na 2 weken wel overheen.

    https://www.dietdoctor.com/low-carb/gestational-diabetes-pregnancy
     

Deel Deze Pagina