Diksap > Wel of niet?

Discussie in 'Voeding' gestart door MamaMiaatje, 22 apr 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamaMiaatje

    MamaMiaatje Bekend lid

    11 feb 2008
    887
    0
    0
    Mag je nou wel of niet diksap geven aan een baby van 7 maanden oud?
    Het CB raadde mij af diksap te geven omdat er zoveel suiker in zou zitten, maar dit zijn enkel natuurlijke suikers volgens de verpakking.
    Het CB zei dat ik water of thee moest geven, maar dat drinkt onze kleine helaas niet. Ja, soms een paar slokjes als het meezit.
    Is diksap slecht voor een baby, bijvoorbeeld voor het komende gebit of tandvlees?
    En moet je na diksap ook nog een paar slokjes water proberen te geven om de mond te spoelen?
    Mag je diksap iets verwarmen (lauwwarm)?
     
  2. Yjc

    Yjc Fanatiek lid

    18 jan 2008
    1.133
    0
    0
    Tilburg
    wij geven al vanaf 5 maanden diksap, dit omdat ze toen een buikgriep had en al het vocht wat ze binnen kreeg mooi meegenomen was. Was ook op aanraden van de huisarts. Het is wel zoet dus ik denk dat het CB dat bedoeld, zoet is lekkerder om te drinken dan thee of water. Maar goed dat komt ook wel een keer. Wel maken wij het minder sterk dan op de fles staat aangegeven dus dat er maar net een smaakje aan zit. Wij maakten het in het begin eigenlijk altijd net zo warm als de melk. Gewoon eerst even het water opwarmen en dan pas het diksap er in. Geen probleem en dan vinden de kleintjes het vaak ook lekkerder. Kan je ook met gewoon water proberen, natuurlijk.
    Of het slecht is voor het gebit, vast wel maar dat is melk ook, eigenlijk alles wat ze eten en drinken. Slokjes nageven om te spoelen lijkt me wel overdreven. Wij drinken zelf toch ook geen water om een frisdrankje weg te spoelen?
     
  3. mamavanukkie

    mamavanukkie Fanatiek lid

    2 jul 2008
    3.253
    16
    38
    Brabant
    je kunt het gewoon geven, maar ik verdunde het altijd heel erg. het was meer water met een smaakje.
     
  4. Cygnet2

    Cygnet2 Niet meer actief

    De reden waarom het CB het afraadt is omdat er een heleboel mensen zijn die hun kind op een gegeven moment alleen nog maar diksap geven (je moet het vergelijken met limonade maar dan net iets minder slecht). Kindjes raken gewend aan de smaak van diksap en leren dan niet meer dat water en thee ook lekker kunnen zijn.
    Als je kindje wat ouder is gaat het steeds gemakkelijker drinken. Dit betekent dat als je kindje de hele dag wil drinken, de hele dag door diksap wordt gedronken en dat is erg slecht voor tandjes en mogelijk gewicht.

    Diksap mag dus best met 7 maanden maar overdrijf het niet en blijf water en thee aanbieden. Probeer anders eens thee met een boel melk (KV) en bouw dan de hoeveelheid melk af zodat je op een gegeven moment nog vooral thee overhoudt (of alleen maar thee..)

    Mijn zoontje vond met een maand of 6 diksap eigenlijk het enige drinkbaar naast zijn melk. Inmiddels is hij ruim 8 maanden en zijn favoriet (naast melk) is thee! En daarnaast drinkt hij graag water, roosvicee, diksap en vruchtensappen. Door regelmatig aan te bieden is het helemaal goed gekomen. Hij krijgt maximaal 100 ml zeer sterk aangelende diksap op een dag (meestal minder)
     
  5. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.741
    6.922
    113
    Vrouw
    Brabant
    Eva heeft van 8 maanden tot ongeveer 13 maanden alleen maar diksap op (behalve melk dus), ze lustte gewoon geen water. Nu lust ze het sinds een paar maanden opeens wel. Ik zou dus gewoon diksap geven en water wel aan blijven bieden.
     
  6. raspberry

    raspberry Niet meer actief

    Hoi,

    je kunt gewoon diksap geven: dat mogen ze echt gewoon hebben. Als maar niet al het drinken wat je geeft naast de melk, diksap is, want je wilt ze ook wennen aan andere smaken dan zoete smaken...
    Overigens: diksap is wel echt mierzoet, (mijn stiefkids hebben een suiker-allergie en krijgen het ipv ranja). Ik doe echt in hun bekertjes een laagje van 2-3 milimeter ofzo, en dan verder water. En dan is het nog behoorlijk zoet!
    Je zou natuurlijk steeds wat meer water en minder diksap kunnen doen overigens, om je kleintje te wennen aan de smaak.

    Waarom zulke kleintjes trouwens al wel thee gegeven wordt... kruidenthee snap ik wel, maar ik neem aan dat er veel kleintjes zijn die ook zwarte thee krijgen. Als er iets is dat slecht is voor je maag, (is voor volwassenen al zo), dan is het wel zwarte thee met al die looizuren... :( Bij mij gaan ze dat niet krijgen dus hoor! 't Is hier 2 keer per dag een bekertje ranja en hebben ze verder nog dorst, dan is de kraan 24 uur per dag beschikbaar, :D En kruidenthee zoals rooibos of kamille mag ook, :)
     
  7. Alita

    Alita Niet meer actief

    diksap is toch ook voor kindjes en thee eigenlijk niet....
    Hier raadde het cb ook diksap af maar ze raden weleens vaker dingen af die ik niet nodig vindt dus ik zeg gewoon ja en denk bij mezelf het zal wel... ik geef weleens diksap na haar groentehapje maar niet zoveel want ze moet natuurlijk bv drinken...
     
  8. deepfreeze

    deepfreeze VIP lid

    29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Wij gaven ook gewoon diksap. Niet teveel natuurlijk, maar water en thee wilde hij niet.
    We gaven dan meestal 1 klein flesje per dag. Ongeveer 10cc diksap op 120cc water. Flink verdunt dus.

    Thee en water is hij pas beter gaan drinken toen hij tegen het jaar was.

    Qua thee kun je beter wel een soort kiezen zonder theine (broertje van caffeine). Bijvoorbeeld rooibos of kabouterthee (van piramide)
     
  9. Cygnet2

    Cygnet2 Niet meer actief

    Als ze een beker thee per dag drinken gaan ze echt niet stuiteren van de theine hoor... ;)
     
  10. Hanneke

    Hanneke VIP lid

    18 jun 2007
    14.893
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Denk niet dat het perse om het stuiteren gaat ;)! Denk dat het eerder gaat om dat het gewoon geen goede stoffen zijn, dus kan je ze beter niet geven ;)!


    Verder zou ik zeggen af en toe een keertje diksap kan best, maar zou toch vooral bij melkvoeding en water (evt thee) blijven. En niet lusten? Tja, als ze dorst krijgen gaan ze het vanzelf drinken hoor. Ik zou het dus gewoon aan blijven bieden en niet overstappen op wat zoets.

    Maar oke, das mijn mening en mijn kijk op die dingen ;)!
     
  11. Cygnet2

    Cygnet2 Niet meer actief

    Maar betekent dat ook dat je kindje nooit thee gaat drinken? Of koffie of limonade of een koekje gaat eten? Tja, als je iets niet goed vindt, dan moet je ook consequent zijn en die dingen nooit geven. Nu niet en over 2 jaar ook niet (over 2 jaar zijn die stoffen namelijk niet opeens beter geworden ;) )
    Oftewel: ik vind dat onzin. Thee is prima voor je zolang je er geen sloten van weg drinkt. Een klein kindje drinkt misschien 100 - 150 ml thee per dag (als ie dat al haalt): prima. Meneertje krijgt vocht binnen, geen suikers en hij drinkt het gemakkelijker dan water. Ik maak de afweging. Maar ik begrijp dat jij alleen bronwater geeft ;)
     
  12. Hanneke

    Hanneke VIP lid

    18 jun 2007
    14.893
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Uhm dat heb je dus even verkeerd gezien! Hier krijgen Malou en Ruben namelijk 'gewone' thee ;)! Dus met theine. En ook echt geen bronwater, maar gewoon kraanwater (slecht he ;)!). Ook krijgen ze zelfs sapjes verdunt met water (oei slecht voor de tandjes en allemaal suikers).

    Maar dat nog niet toen ze zo klein waren, toen ze 7mnd waren kregen ze alleen borstvoeding/kunstvoeding en later wat water. Maar ik bedoelde met dat stukje dus alleen maar uit te leggen hoe je die dingen kan zien ;)! Snappie?

    En dat je thee ipv water geeft, dat snap ik idd ook best. Maar ik zou dus niet ipv daarvan iets zoets gaan geven. Dat hebben wij dan ook nooit gedaan. Die sapjes krijgen ze gewoon af en toe, en waarom? Tja niet omdat ze het graag willen, ze vinden het wel lekker. Dus dan mogen ze dat best af en toe van mij ;)!

    En tja een wat gekke vergelijking, maar een kindje kan je dus voor kiezen om geen zoetigheid etc te geven voor een bepaalde leeftijd, dat betekend niet dat het op een andere leeftijd dan ook niet mag. Je geeft een kindje van 8 maanden toch ook geen biertje? Tenminste ik denk dat jij het er ook niet mee eens zou zijn als je je kindje op het kdv haalt en ze zeggen, ja hij heeft lekker een pilsje op vandaag. Toch? Maar dat je nu niet wil dat hij dat krijgt, betekend toch niet dat hij het nog steeds niet mag als ie bijv 18 is?
     
  13. Cygnet2

    Cygnet2 Niet meer actief

    @Bolbuikje.. ik snap het hoor en volgens mij zijn we van dezelfde mening. Verschillen we alleen van mening over leeftijd... hihi.. En nee, ik zou het inderdaad niet gaaf vinden wanneer mijn zoontje lallend thuis komt van het KDV :)
     
  14. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.473
    3.149
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    wij geven smiddags altijd 'sap' , roosvicee of diksap. Smorgens meestal water.
    Ik denk dat het belangrijk is om niet heel de dag door diksap aan te bieden, omdat dat gewoon ook slecht is voor de tandjes. En verder hangt het er een beetje vanaf denk ik, of je een kindje hebt, wat wat forser is of juist een mager kindje. Fae blijft qua gewicht wat achter bij haar lengte. Als dat andersom was geweest, had ze vooral thee en water gehad en heel af en toe diksap. Maar dat is nu zeker niet nodig, ze mag af en toe best wat extra suiker.
     
  15. Hanneke

    Hanneke VIP lid

    18 jun 2007
    14.893
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Helemaal prima ;)! En whaha lallend thuis komen. Maar oke, hoop dat het duidelijk was dat het niet altijd op gaat van wat je nu nog niet wil dat dat dan voor altijd geld.

    En ik kan er dus prima inkomen dat sommige mensen hun kindjes liever thee zonder die theine geven. Maar als ze niet weten wat het is, niet weten dat het erin zit en het dus gewoon geven zonder erover na te kunnen denken vind ik het wel goed dat die info gegeven word. Zodat ze zelf kunnen besluiten wat ze willen doen. (ik had er eerst ook nog nooit van gehoord hoor ;) hoorde het pas een tijd geleden ;)). Maar als je die dingen weet kan je een betere beslissing nemen denk ik dan ;)!

    En dezelfde mening hebben is prima, maar een andere mening als elkaar hebben is natuurlijk ook niks mis mee. Ieder mag zijn/haar eigen mening vertellen ;)! Daarmee kunnen andere dan weer hun voordeel doen ;)! Vind ik tenminste!
     
  16. Nikita23

    Nikita23 VIP lid

    31 jul 2006
    5.198
    0
    0
    Om die reden drink ik geen frisdrank en ik heb nog nooit een gaatje gehad... ;)

    Mij lijken diksap en dergelijke niet zo'n probleem, als het met mate gegeven wordt. Dat slokje na lijkt me helemaal niet gek eerlijk gezegd, ik ben alleen zo'n ontaarde moeder die dat echt teveel werk vind (jaja ze bestaan nog: slechte moeders ;) ) Mijn zoontje krijgt water, thee (rooibos, dat heb ik voor mezelf ook in huis), appelsap aangevuld met water en af en toe wat diksap. Flesjes gaan altijd voor meer dan de helft op, maar nooit helemaal op. Op warme dagen vind ik dat hij dan te weinig vocht binnenkrijgt en geef ik hem vaker diksap en roosvicee omdat ik dan zijn vochthuishouding belangrijker vind en de flesjes dan wel helemaal leeg gaan. Kortom: Ik heb er zo mijn eigen systeem voor en denk dat je zelf ook je eigen systeem moet bedenken. Wat vind jij belangrijk? Vind je het belangrijk dat het gebit niet teveel in aanraking komt met suikers? Of vind je dat je kleintje te weinig vocht binnenkrijgt zonder suikersmaakje aan het drinken? Je moet jezelf met een dosis gezond verstand en misschien een beetje advies van het cb afvragen wat je belangrijk vind voor je kleintje. Wat jij wil meegeven aan je kleintje.

    Zwaantje: Dat met dat leeftijd enz.: Hier komt er om de reden van suikers nooit frisdrank in huis. Er zit bijna net zoveel kristalsuiker in als in snoep en leeftijd speelt daarbij geen rol voor mij. Ik (en mijn man) vind het iets voor op een verjaardag, voor zo af en toe eens. Mijn stiefzoontje van acht hoor ik hier ook nooit over frisdrank, terwijl hij het bij zijn moeder wel krijgt. Blijkbaar mist hij het hier niet. Soms hebben we frisdrank over van een verjaardag en niemand hier in huis taait ernaar. Ik kan dan zo drie flessen weggooien omdat na drie weken de prik er echt wel af is haha. Ik denk dat je al van kleins af aan dingen als frisdrank kunt aanwennen aan je kind, je kan er alleen ook voor kiezen om het niet aan te wennen. En dus ook niet als je kind ineens vier is. Maar ik zou nooit iemand veroordelen die het wel doet hoor, ik ben weer makkelijker in andere dingen waar andere moeders misschien hun wenkbrauwen bij optrekken ;)
     
  17. Merijn

    Merijn Niet meer actief

    @ nikita23: ik drink wel frisdrank en heb ook nog nooit een gaatje gehad ;)
    Maar frisdrank komt er hier straks overigens ook niet meer in hoor. Vind ook niet dat kinderen daarmee moeten worden opgegroeid.

    Verder heb ik de ballen verstand van diksap dus heb er ook niet echt een mening over ;) Wel goed om te lezen welke thee beter is, want daar had ik ook niet bij stil gestaan. Zal ik op letten als we hem straks extra vocht moeten aanbieden. Overigens drinkt mijn zoontje wel water uit de fles :)
     
  18. Cygnet2

    Cygnet2 Niet meer actief

    MerleQ: water is nog beter!

    Ik drink me helemaal een versuffing aan frisdranken en kan helaas niet zeggen dat ik geen gaatjes heb maar hier zal frisdrank ook geen gewoon goed worden voor de kleine man. Als hij echt een stuk ouder is misschien in het weekend en bij feestjes maar verder? Nee, is niet zo nodig. Trouwens, om niet roomser te zijn dan de paus: in ranja zit ook een stoot suiker en wat dacht je van Fristie?
     
  19. B en N

    B en N Fanatiek lid

    13 sep 2007
    2.532
    0
    0
    Ik ben wat dat betreft denk ik echt een zeurpiet kwa moeder ;) wil niet zeggen streng maar wel consequent.

    Jamila krijgt kwa vocht vooral BV daarnaast kan ze de hele dag door water drinken uit de beker die er voor haar staat op tafel (dus geen fles gevuld met water waar ze de hele dag mee zeult maar een normale beker) 4x in de week krijgt ze smiddags thee (Pickwick fruit wellness, 100% natuurlijk en cafeïnevrij) en 3x per week een beker roosvicee, bij de gastouder (diksap vind ze echt totaal niet lekker).

    Misschien heel "saai" maar Jamila vind het prima en vind ook wat heeeerlijk. Daabij zijn we nu al vast aan het "oefenen" met mineraal water voor straks op vakantie zodat ze niet opeens "vreemd" water krijgt.
     
  20. Nikita23

    Nikita23 VIP lid

    31 jul 2006
    5.198
    0
    0
    Och ik zal ook wel een steekje laten vallen hier en daar, maar fristi, chocomel etc. komen er hier ook echt niet in. Karvan Cetivam heb ik wel, voor mezelf om een klein beetje door mijn spa te doen. Maar liever nog een slappe ranja dan echt frisdrank, yoki etc. Overigens kreeg ik vroeger karnemelk met een beetje roosvicee ipv yoki en wij noemden dat ook yoki. Nog steeds vind ik dat lekkerder dan echte chemische yoki/Fristi. Net als met gebak wil ik mijn kinderen opvoeden dat frisdrank lekker is op bijvoorbeeld een verjaardag. Zo hou ik ook nog wat dingen over die bij een feestje horen. En kan ik thuis zo gezond mogelijk leven met mijn kinderen.
     

Deel Deze Pagina