Dilemma eventuele woningruil.

Discussie in 'De lounge' gestart door Prettykitty, 27 jul 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Prettykitty

    Prettykitty Fanatiek lid

    22 dec 2016
    4.641
    3.012
    113
    Vrouw
    Ik twijfel enorm of ik de woningbouw zal bellen ivm een eventuele woningruil.

    Mijn opa is ziek, en wordt niet meer beter.
    Echter is het een wens van hem als ik in zijn woning zou gaan wonen.

    Ik ben een soort van opgegroeid in zijn woning (als in ik was daar altijd) want mijn ouders in dezelfde straat.

    De woning beschikt over een groot balkon, en aangelegen een grasveld zodat mijn kind normaal buiten kan spelen.


    Woning opa :
    - Kleiner (woonkamer)
    - Slaapkamer minder
    - Groot balkon
    - Grasveld achter de woning
    - Rustigere omgeving
    - Boven en beneden.
    - Bij mijn ouders in de straat.
    - Iets verder van school
    - Jongere kinderen in de buurt, waarmee mijn kind zou kunnen spelen.
    - Alleen links buren

    Huidige woonkamer :
    - Grotere woonkamer
    - Slaapkamer extra
    - Zeer klein balkon waar net een schelp kan staan in de zomer (waar je water in kan doen, of zand)
    - Gelijkvloers (In dit geval een nadeel ivm geluid kind, ik kan bijvoorbeeld niet afwassen in de avond dan wordt hij wakker)
    - Dichtbij school
    - Geen kinderen in de buurt om te spelen, en ook geen plek om te spelen voor kinderen.
    - Erg drukke omgeving. Een normaal gesprek voeren in de zomer met het raam open zit er niet in.
    - Links en rechts, en onder buren.


    De huur zal waarschijnlijk omhoog gaan, ik gok z'n 200 euro maar dat zou ik gewoon kunnen betalen.

    Wel hebben wij het altijd heel erg gevonden dat ons kind geen normale plek heeft om buiten te spelen.

    Ook vind ik het geen fijn idee om te bedenken dat er iemand anders in opa zijn woning gaat wonen. (Natuurlijk is dat de normale gang van zaken maar ik bedoel meer om te geven dat het mij wel wat doet als er iemand anders zou gaan wonen)

    Maar ik weet echt niet wat te doen?
    Waar hadden jullie voor gekozen in deze situatie?


    De huidige woning waar ik woon vind ik trouwens heel fijn hoor op wat nadelen na, het grote nadeel is dat wij dus geen buiten hebben voor ons kind en het gelijk vloers is hier dus ook een nadeel, verder is het enorm gehorige woning in een hele drukke straat.


    Wel hebben wij eens wens voor een 2e kindje, en dan zou het kindje geen eigen kamer hebben.


    Over een jaar of 5 willen wij een woning kopen. (Als de huizengekte eventueel wat minder is... Maar de vraag is natuurlijk of dat ooit zal gebeuren)

    Nadeel is wel dat wij dan iets minder kunnen sparen voor eventueel een koopwoning.
     
  2. Sophy

    Sophy VIP lid

    28 aug 2011
    5.779
    2.677
    113
    Noord-Holland
    Weet je of het uberhaupt zou mogen van de woningbouw? Ik denk nl aan particuliere huizenruil maar kan me voorstellen dat bij sociale huur er nog weer regels bij komen kijken.
     
    Prettykitty vindt dit leuk.
  3. goblins

    goblins Fanatiek lid

    27 okt 2013
    3.591
    3.222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    Een baby kan in de eerste periode op jullie kamer. Daarna samen op 1 kamer met een kamerverdeler ertussen.
    Grootste kamer voor hun 2en.
    En dan sparen tot de oudste 12 is en dan verhuizen.
    Buiten spelen is heel wat waard.

    Zijn wat ideeën.
    Het is wel lastig....
    Woonde jij alleen bij je opa
     
    hummeltje5, citroenrasp en Prettykitty vinden dit leuk.
  4. Prettykitty

    Prettykitty Fanatiek lid

    22 dec 2016
    4.641
    3.012
    113
    Vrouw
    Het zijn beide sociale huurwoningen, maar het ligt net even iets genuanceerder (Wat ik helaas niet kan toelichten, maar opzich hoeft dat ook geen probleem te zijn zeg maar)
     
  5. Deedee91

    Deedee91 VIP lid

    10 jun 2015
    13.097
    5.274
    113
    De woning van je opa klinkt wel beter! Op de slaapkamer na. Een groter balkon is wel fijner als je kindje groter word. En 2 verdiepingen voelt al meer als een huis. Je gaat er in ieder geval op vooruit, evt een 2de kindje samen met de ander op een gegeven moment.
     
    Dubbelgeluk en Prettykitty vinden dit leuk.
  6. Leolove

    Leolove Fanatiek lid

    16 apr 2016
    3.954
    1.585
    113
    Als je toch wil gaan verhuizen naar een koopwoning komt er ook iemand anders in de woning van je opa. Dus daarvoor hoef je het niet te doen. Dus ik zou echt kijken naar de voor en nadelen van de woning op zich, niet naar de emotionele waarde
     
  7. Prettykitty

    Prettykitty Fanatiek lid

    22 dec 2016
    4.641
    3.012
    113
    Vrouw
    Nee, maar ik was altijd bij opa over de vloer. (En oma natuurlijk)

    Ja precies, kan eventueel altijd nog een schot tussen.
    Ook weet ik niet of de woningbouw de woning eerst wil moderniseren voordat ik zou gaan ruilen.
    Ik denk het niet hoor, maar dan zou er denk wel 3 slaapkamers van worden gemaakt.
     
  8. Prettykitty

    Prettykitty Fanatiek lid

    22 dec 2016
    4.641
    3.012
    113
    Vrouw
    Ja, dat sowieso!
    Maar mocht een koopwoning niet te realiseren zijn, dan zou ik in principe wel op een hele fijne plek wonen.

    Een 2e kindje is ook een wens, maar dit moet ons ook maar gegund zijn.
    (Dan maakt die slaapkamer minder ook niet zoveel uit) :roflmao:
     
  9. Ayla7000

    Ayla7000 Actief lid

    24 jun 2021
    491
    218
    43
    Volgens mij weet je al wat je gaat doen als ik je antwoorden lees; in het huis van je opa wonen.
    Nieuwe dingen zijn vaak eng, dus ik zou zeggen gewoon doen!
     
    Soturi, Athina, citroenrasp en 2 anderen vinden dit leuk.
  10. Prettykitty

    Prettykitty Fanatiek lid

    22 dec 2016
    4.641
    3.012
    113
    Vrouw
    Ja, het grotere balkon is een heel groot voordeel en het grasveld bij de woning ook. Mijj zoontje is best gefrustreerd soms omdat hij niet echt een plek heeft om buiten te spelen, nu ga ik vaak met hem weg maar dat geeft ook niet altijd voldoening.
     
  11. Madelie

    Madelie VIP lid

    14 jun 2014
    11.381
    8.487
    113
    Als er de mogelijkheid is om er een derde slaapkamer te maken en doet de woningbouw dit niet, dan kan je altijd nog dmv losse tussenwand zelf een derde slaapkamer creëeren.
    Ik zou gaan voor het buitenspelen met vriendjes. Is zo belangrijk.
     
    Prettykitty vindt dit leuk.
  12. Deedee91

    Deedee91 VIP lid

    10 jun 2015
    13.097
    5.274
    113
    Nou ideaal zou ik zeggen! Wij hebben het eerste jaar van onze dochter in een appartement gewoond. Balkon was oke maar konden net en stoel en idd een schelp er op kwijt. Wij zijn daarna wel naar een tuin verhuisd dat wel maar iets meer ruimte is al een enorm pluspunt.
     
    Prettykitty vindt dit leuk.
  13. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Bij woningruil mag de sociale huurprijs niet omhoog gaan.

    Je moet geloof ik wel allebei een bepaalde tijd in een woning gewoond hebben voordat je woningruil mag doen.

    Een andere manier om van rechtswege direct medehuurder van je opa te worden is door met hem te trouwen, of je man ;)
    Niet netjes maar het kan wel.
     
    Prettykitty vindt dit leuk.
  14. 1991Mamavanvier

    1991Mamavanvier Fanatiek lid

    1 apr 2020
    1.689
    1.292
    113
    Vrouw
    Wat ikzelf altijd belangrijk vond was dat mijn kind kon buiten spelen... Wij z'n dus van een grote vrijstaande woning naar een kleine woning gegaan, omdat het een kindvriendelijke buurt was waar ze lekker naar buiten kunnen, en dicht bij school. Dat was wat ik belangrijk vond.

    Hier kunnen wij wel woningruil doen, mits het huis bij de zelfde woningbouw wordt verhuurd. Is dat bij jullie het geval?

    Ik zou dan indd voor de woning van je opa gaan!
     
    Prettykitty vindt dit leuk.
  15. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.110
    3.377
    113
    Vrouw
    Klopt. Je moet je wel aan de regels van passend toewijzen houden.
     
    Prettykitty vindt dit leuk.
  16. Saartje33

    Saartje33 Fanatiek lid

    6 dec 2018
    3.497
    5.164
    113
    Vrouw
    Als het allemaal kan qua huurregels zou ik voor het huis van je opa gaan. Buiten spelen, kinderen in de buurt en niet op je tenen lopen wegens gehorig huis vind ik zelf echt grote pluspunten.
     
    hummeltje5 en Prettykitty vinden dit leuk.
  17. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.110
    3.377
    113
    Vrouw
    Ik zit in dezelfde situatie alleen woningruil met een onbekende.
    Waarom ik hier weg wil is omdat ze hier begin volgend jaar gaan renoveren en dat echt niet zie zitten.
    Plus de nodige buren overlast.
    Ook hier weet ik niet of er nog een 2de kindje gaat komen, biologisch of pleeg.

    Boven is het klein/krap. 1 grote slaapkamer van 17,5 m2 die ik eventueel wel weer in 2 kan delen. En 1 van 6m2. Klein halletje waar ook de vlizotrap van de zolder uitkomt. Nieuw badkamer.
    Beneden wel ruim, al ben ik geen fan van een open keuken. En joekel van een tuin op het zuid(westen).
    Maar midden in het centrum van het dorp met een drukke weg voor deur. Basisschool, winkels, bushalte, gastouder op loopafstand.
    Beneden moet er zeker een nieuwe vloer in. En er zitten veel schrootjes her en der.
    Twijfel twijfel dus.
     
    Prettykitty vindt dit leuk.
  18. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.407
    3.964
    113
    noord holland
    Ik vind eigenlijk alles in jullie voordeel klinken behalve dan dat de kamers wat kleiner zijn.
    De overige redenen geven echter ook 'ruimte' maar dan net op een andere manier. Ruimte om buiten te spelen, Ruimte in het gevoel van meer vrijheid vanwege een boven- en benedenverdieping, rustigere buurt, dichtbij je ouders.
    Ik zou dat zelf best fijne voordelen vinden, en over een aantal jaar zie je wel weer verder.
     
    hummeltje5 en Prettykitty vinden dit leuk.
  19. G89

    G89 VIP lid

    18 sep 2008
    9.911
    1.188
    113
    Nederland
    Volgens mij was het al gezegd, maar het zijn woningen van de sociale woningcorporatie.
    Woningruil is mogelijk, maar dit moet wel kunnen ivm de wet passend toewijzen.

    Er wordt dus gekeken naar de grote van het huishouden, bruto jaarinkomen en de maximale huur van de woning. Als deze situatie niet passend is met één van beide dan kan woningruil helaas niet.

    Huren jullie van de zelfde woningcorporatie? Dan zou ik vooraf alvast even informeren bij een verhuurconsulente.
     
    Prettykitty vindt dit leuk.
  20. Prettykitty

    Prettykitty Fanatiek lid

    22 dec 2016
    4.641
    3.012
    113
    Vrouw
    Wij huren inderdaad bij dezelfde corporatie.

    Wij gaan van het weekend even langs opa om bepaalde dingen op te meten.

    Wij vinden het geen probleem om de slaapkamer in te leveren. Maar er kan bijvoorbeeld ook geen kastje in de hal, geen kast in de badkamer. Al met al gaat dit misschien wel voor "opslag" problemen zorgen.

    Bedankt voor alle overtuigende reacties, als het dus mogelijk is ga ik voor opa zijn woning. :D
     
    G89 en Saartje33 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina