Dilemma ivm koemelkallergie 1e

Discussie in 'Voeding' gestart door Christiana, 21 okt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Christiana

    Christiana Fanatiek lid

    23 apr 2013
    1.078
    1.176
    113
    Kapster
    Omgeving Eindhoven
    Ik ben nu 24 weken zwanger van de 2e en de vraag bv of kv houd me toch wel bezig.

    Mijn verhaal van nummer 1 jongen van inmiddels 4.5 jaar.
    Hij is geboren met 36 weken, had wel opstart problemen. Anti biotica ivm gemiste gebroken vliezen in het ziekenhuis dus te lang er mee door gelopen. Ik lag zelf na de bevallig op de ok. Dus zoontje kreeg al kv ipv dat ze even met de kolf naar de uitslaapkamer kwamen... erna wou ik zsm starten maar het borstvoeding beleid was destijds zeer slecht in Bernhoven. Baby viel meer als 10% af had geelzucht, erna kwam er verborgen reflux en later een koemelkeiwit allergie er ook nog bij.
    Thuis veel met de arts gepraat, die vond zoonlief gezond en viel gewoon onder de mom huilbaby. Daar was ik het totaal niet mee eens. Medicijnen voor de reflux, nou dat scheelde al. Advies van de arts om te stoppen met bortsvoeding omdat dit te dun zou zijn. Maar baby bleef huilen erna, nu dus niet meer van de reflux maar van de koemelk... op aandringen bij de arts toch mogen starten met nutramigen lgg. Nu zijn we inmiddels alweer 6 maanden verder. Zoonlief had erge obstipatie waardoor die tot 1.5 jaar ook nog laxeermiddel heeft gekregen. Al was dit wel beter met de nutramigen!

    Nu dus wat gaan we doen qua voeding met nummer 2!?!?!

    Ik weet dat ik borstvoeding niet op het werk kan combineren. Heb nu al fikse meningsverschillen met mijn bazin.
    Ook een 'nadeel' ik ben mijn medela kolf swing duo kwijt?!?! Eerst kolfde ik best veel zodat ook mijn man een flesje kon geven.
    Qua kma is borstvoeding miss beter maar moet ik zelf dan ook km vrij gaan eten? En als ik kv kies waar moet ik dan in godsnaam mee starten?? Ik hoop zo dat het met nmr 2 toch iets soepeler zou gaan. ♡
     
  2. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Hoi!

    Hier een eerste met koemelkallergie en de tweede nu ook.

    Ik heb begrepen dat je beter niet met koemelkvrije kunstvoeding kan beginnen omdat je dan meer kans zou hebben dat de allergie niet over gaat.

    Ben bij nummer 2 begonnen met h.a. voeding, maar meer omdat het net een tikkie lichter verteerbaar is dan standaard. Maar ben veel eerder overgestapt op pepti. Toen ben ik ook gestopt met borstvoeding (had niet genoeg dus het was borst en fles) want een koemelkvrij dieet was voor mij niet vol te houden omdat ik zelf nog andere eetproblemen heb.

    Overigens zat mijn eerste erg verstopt van waarschijnlijk de nutriton maar mijn tweede krijgt hetzelfde en heeft er absoluut geen last van
     
  3. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.425
    5.511
    113
    Vrouw
    Gewoon beginnen met borstvoeding.
    Of je 2e kindje ook kma heeft, daar is nu nog niets over te zeggen.

    Mocht je toch vermoedens hebben, als de baby er is, dan kan je inderdaad op dieet.
    Lijkt ingewikkeld maar er zijn hier op het forum een aantal moeders die er veel van af weten.
    De algemene mening is dat het, eenmaal op de hoogte goed te doen is (en ook niet voor de rest van je leven maar voor een korte periode).

    Ook al geef je kort borstvoeding, totdat je gaat werken, dat goede begin geef je dan mooi mee, elke week is meegenomen.
    Zorg er wel voor dat je alert bent op foute adviezen (dat advies van je arts mbt te dunne melk. O. M. G.
    schandalig hoe onwetend), laat je helpen door een lactatiekundige indien nodig.

    Wellicht ten overvloede, je hebt geen kolfgunst maar kolf/voedRecht. Je bazin heeft geen poot om op te staan, zij moet zich aanpassen, niet jij. Gewoon werken volgens de wet, zoals elk bedrijf moet doen

    Succes!
     
  4. Christiana

    Christiana Fanatiek lid

    23 apr 2013
    1.078
    1.176
    113
    Kapster
    Omgeving Eindhoven
    Qua werk krijg ik dat echt niet gewonnen. Dat loopt echt op mijn ontslag dan. Ze heeft al eerder personeel weg gepest ovm zwangerschap etc.

    Qua ervaring met koemelkvrij eten ben ik al aardig op weg. Zoonlief kan er nog steeds niet tegen. Niks extreems maar als die koemelk krijgt dan kan die dagen niet poepen en dan krijst die het uit als het eruit moet. Zo zeer en zo groot en hard. Echt super zielig! Dat was toen ook een van de weinige duidelijk signalen.
    Vroeger ook echt van me af moeten bijten qua artsen ziekenhuis en consultatiebureau. Toen ook giga spijt gehad van het stoppen met bv achteraf.

    Conclusie is dus. Gewoon met km beginnen. En dan opletten op de signalen van baby? Zowel met bv gewoon koemelk eten en met kv ook de gewone voeding.
     
  5. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik heb andere adviezen gekregen van de lactatiekundige en pediater toen ik zwanger was van de tweede. De eerste had ook een ernstige kma, dus ik had dezelfde vragen als jij nu.

    De lactatiekundige zei dat het het beste was om koemelkarm te eten, dus grote inname van koemelk te beperken. Geen liters melk drinken, geen yoghurt elke dag, etc. Maar wel gewoon de 'kleine' koemelkproducten blijven consumeren.

    De pediater zei dan weer dat starten met pepti wel aangewezen was, gezien de extreme kma van de oudste.

    Uiteindelijk is het hier bv geworden, en dat is prima gegaan. Geen idee of het door de adviezen was, of er los van stond, maar de jongste heeft nooit ergens last van gehad.
     
    Christiana vindt dit leuk.
  6. Kleinedaantje

    21 nov 2017
    19
    7
    3
    Anders starten met kunstvoeding op basis van geitenmelk. Voor veel kindjes is dit beter verteerbaar en soms net voldoende om geen allergiese reactie uit te lokken.
     

Deel Deze Pagina