Dilemma oma en opvang

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Nonamenononsense, 10 sep 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nonamenononsense

    Nonamenononsense Bekend lid

    16 mrt 2018
    820
    234
    43
    Vrouw
    Hey allemaal,
    Ik heb een dilemma waar ik zelf even niet uit oom, qua opvang en oma. Aangezien het best een ingewikkelde situatie is... Here goes:

    2 zoontjes, 1 van 3 en 1 van 16 weken.
    1 dag gastouder, 1 dag oma.
    Vanaf 1 november nieuwe baan, dan komen op de oneven weken de vrijdag er bij.
    Werktijden 7 tot half 4 (zorg)
    Man werkt in de bouw, gaan met zijn allen in 1 werkbus rond half 7 naar de klus, rond half 6 is hij thuis. Ik moet alles alleen regelen dus.
    Tijdelijk in de ziektewet na een heftige kraamperiode, straks meer uitleg.
    Mijn oudste gaat ook 2 dagdelen naar de Psz, dit vind hij fantastisch. Hij loopt vrij ver in zijn ontwikkeling vooruit en is eigenlijk al toe aan school. Ik red het alleen niet om hem meer dagen naar de Psz te brengen, en de gastouder daagt hem niet genoeg uit. Kdv zou fijner zijn.

    Ik heb met beiden mannetjes een hele pittige kraamtijd achter de rug, beiden zijn heel prikkelgevoelig, sliepen niet, drinken slecht, kma en reflux en soms nog meer. Eerste weken voortdurend aan mij, op mij, tegen mij. Uiteindelijk is bij de jongste rond een week of 8 iets in mijn hoofd geklapt, ik dacht... Er moet nu iets gebeuren, anders wil ik niet meer. Ik ben direct geholpen in het ziekenhuis en ik heb thuis coaching gehad van een instelling voor huilbaby's.
    16 weken later is en blijf het een gevoelig mannetje, maar drinkt goed, groeit goed en is gelukkig. Hij lacht heel veel, en slaapt een stuk beter. Hij laat zich niet 1 2 3 weg leggen, maar het gaat goed. Ik kreeg wel een aantal weken geleden het advies me ziek te melden, met mij gaat het nog niet zo goed. Naast dat de extreme vermoeidheid er in heeft gehakt, slaap ik nog steeds bijzonder slecht, heb ik continu buikpijn (galblaas) en is mijn huidige werksituatie niet leuk. Ik werkte daar nog niet zo lang, en snap best dat ik geen favoriet ben door mijn zwangerschap en verzuim (bekkeninstabiliteit) maar het was er nooit echt gezellig. Veel roddel en achterklap. Toen ik me ziek melde zei mijn manager dat ik dan maar eens langs moest komen om mijn kraamcadeau op te halen want het kind kon bijna lopen. Ohja en er zou niet veel begrip zijn, want mensen snappen nietdat ik ziek ben na het krijgen van een baby.

    Dat onbegrip krijg ik al zo'n week of 14,en het doet teveel met me. Ik voel me een slappeling en een slechte moeder. Dat slijt vast nog wel, maar helpt de hele situatie niet.

    Nu dus het volgende, mijn moeder past al 3 jaar 1 dag in de week op mijn oudste. Ze hebben het altijd leuk gehad. In de kraamperiode heeft ze me onwijs geholpen, en op haar manier gesteund.(het niet snappen, dat ook zeggen, maar wel helpen)
    Ze is dus veel hier geweest, en heeft ondersteund met de kleintjes. Ze ging toen 3 weken op vakantie, en toen ze terug kwam... Ik weet het niet. Ze is anders.
    Mijn moeder is 56, en is afgekeurd door reuma. Ze kan nog goed rondkomen, maar echt niet meer werken. Ze is ontzettend lief, maar ook een ingewikkeld mens. Overal zit een maar aan, en ze houdt niet van veranderingen. Ze is een beetje een combinatie tussen Monica geller en Sheldon Cooper, kennen jullie vast wel.

    Sinds ze terug is, is ze best negatief over de kids. Ze snapt niet dat baby nog niet volgens een ritme slaapt. Ze uit meerdere keren dat dat lastig is, vervelend en niet handig. De oudste is pittig, dat snap ik, maar ze gaat nu keihard tegen 'm in. Ik krijg heel erg de vibe dat ze de kids niet echt wilt zien. Zoals ik al eerder zei, ik zit ziek thuis. Maar de dagen dat ik niet werk, hoor ik thuis te zijn en te rusten. Dat is een logische verwachting vanuit werk/uwv vind ik. Ik breng ze dus gewoon naar de gastouder. En de bedoeling was dus ook naar m'n moeder, maar ze houdt heel erg de boot af. Als ik vraag wat ze wilt, zegt ze ach ik zie wel. Ik kijk wel. Ik heb al 100 x gevraagd, wil je dit nog wel? Heb je nog wel zin in 2 kids?
    Ze heeft ze 1 x samen een halve dag gehad, ze was helemaal over haar toeren en bek en bek af. Dat gaat dan ook de hele familie door, dat mijn kinderen zo vermoeiend zijn. Ze is nogal een flapuit.
    Baby slaapt idd nog niet in een strak schema, zoals mijn oudste wel deed. Maar ik ben en niet meer zo moeilijk als ik toen was, en ik ben allang blij dat hij überhaupt slaapt, en!! Deze kleine man laat zich niet dwingen Op het moment dat ik HET SCHEMA los liet, ging het goed! Hij slaapt nu afwisselend 45 tot 90 minuten, wakkertijd is eigenlijk belangrijker. Ongeveer 1 uur en 15 minuten. Niet altijd praktisch nee, maar ik zie het wel.


    Nu dus na dit hele lange verhaal, wat moet ik nou?
    Elke x als ik vraag, wat wil je nou? Zegt ze ik kijk wel, het went wel, ik zie wel.
    Maar ondertussen wordt ik gek van de onzekerheid en nerveusiteit, ik kan hier niet goed mee handelen. Ik snap wel dat ze het moeilijk vind, baby huilt bij haar super super veel. Thuis nauwelijks, en bij de opvang ook nauwelijks.
    Ik heb al gekeken naar andere opties, maar de gastouder zit vol. Ik wil liever geen andere go, omdat ik het toch minder flexibel vind qua andere dagen afnemen. (vol is vol, en ziek is geen opvang)
    Echter zijn de kdvs in de buurt pas open om 7,aangrzien ik om 7 begin.... Ellende.
    Ik weet gewoon niet wat ik moet... Ik wil ze best beiden naar een kdv doen, ook al vind ik het een enorme stap voor 3 mensen die niet van verandering houden maar wat moet dat moet. Maarja, die optie lijkt er nog niet te zijn.

    Ik lig hier dus nachten wakker van, de situatie die zij creëert en ik accepteer is vreselijk vermoeiend. Maar ik weet gewoon niet wat ik moet. Zie ik iets over het hoofd, wat vinden jullie?
    Ik werk op dinsdagen en woensdagen, oudste gaat dinsdag ochtend naar de Psz. Mijn moeder bracht en haalde hem dan, en woensdag gaan ze naar de go. Donderdagmiddag gaat de oudste nog naar de Psz.
     
  2. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hmm, ik vind het klinken alsof je moeder het niet meer kan, maar toch doet omdat ze het niet echt durft/kan aangeven. En misschien ook een soort ontkenning...

    Ik zou voor kdv kiezen, en dan de psz laten vervallen - de kdv’s hier hebben een heel goede peutermethode die ontzettend veel lijkt op de methode van de psz. Plus kdv geeft meer zekerheid, geen issues met ziekte, vakanties etc.

    Maar ja, je zit dan nog wel met die begintijd natuurlijk, bluh, wat onhandig! Hier starten ze om 6.30... Zou het te regelen zijn met jullie beide werkgevers dat jullie bv om en om brengen en dus (iets) later beginnen? Dat jouw man dan dus op die brengdag met eigen vervoer naar de klus gaat ipv met de werkbus? Niet ideaal he.. :(
    Of misschien kan je moeder ze brengen? Of is haar dat ook te veel denk je? Dan gaat het echt om bv ‘s ochtends een uurtje ofzo...
     
  3. Nonamenononsense

    Nonamenononsense Bekend lid

    16 mrt 2018
    820
    234
    43
    Vrouw

    Bedankt voor je opties! Ik vind het zo'n naar idee om de psz te laten vallen, hij vind dat zo leuk he. Ik ben echt een softie, want dan pak ik hem iets af voor ons gemak. Qua werktijden gaat het niet lukken, hij werkt door het hele land. Dat is neit te doen met eigen auto. En ik moet gewoon 7 uur mensen gaan wassen, anders is er niemand.

    Ik ga wel eens nadenken over dat uurtje. Weet je wat het lastige is, het is nog maar een jaartje dat de oudste opvang nodig heeft. Dan gaat hij naar de basisschool. Ik wil ze qua opvang ook niet uit mekaar halen, anders zou ik zeggen... Ik doe de oudste naar oma, dat ging prima. En de jongste een jaar opvang, en misschien wilt ze dan wel oppassen. Zo niet, dan zit ie al goed.

    Ik zou willen dat ze gewoon eens eerlijk zegt wat ze wilt. Ik ga iig eens nadenken over je opties! Bedankt!
     
  4. Eerstewondertje

    Eerstewondertje Fanatiek lid

    16 jun 2015
    1.220
    780
    113
    Het klinkt inderdaad wat Fuddey ook zegt dat ze eigenlijk hele graag wil maar het niet meer (aan)kan.

    Ik zit met hetzelfde probleem..
    Ik werk ook in de zorg en mijn man is internationaal chauffeur, dus al vroeg (4/5 uur) weg van huis. Mijn schoonvader woont ver weg en werkt nog gewoon (schoonmoeder is overleden). en mijn eigen ouders, mijn vader werkt nog, mijn moeder wil geen vaste oppas dag.
    De jongens gaan nu nog naar kdv dat om 6.00u open gaat, ideaal dus. Echter geven ze daar geen BSO, dus nu ook voor de oudste op zoek naar iets anders, hij gaat per februari naar de basisschool.
    BSO start echter pas om 7.00 uur. Wij gaan waarschijnlijk een vriendenstel vragen of zij de oudste vanaf 6.15/6.30 tot 7.00 (BSO brengen) of tot school begint (hun kids gaan naar dezelfde school) willen opvangen, of een buurmeisje of zij het eerste uurtje wil doen. De jongste blijft nog wel naar het KDV gaan waar ze nu heen gaan. en we krijgen nieuwe buren, misschien dat zij ook nog iets kunnen / willen betekenen.

    Dus misschien voor jou ook een optie om dat uurtje opvang te regelen dat er geen KDV open is.

    Wat betreft PSZ / KDV, hier gaat de oudste niet naar de PSZ omdat hij naar het KDV gaat en ze daar met de methode werken die ze ook bij de PSZ gebruiken, ideaal dus.
     
  5. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.450
    2.261
    113
    Is het geen optie om juist de jongste naar oma te doen? Voor de oudste is een kinderdagverblijf juist veel uitdagender en voor de jongste is de rust van oma en de gastouder juist wel fijn denk ik. Andere optie is dat je peuterspeelzaal gaat nemen op de dag dat oma oplet. Dan heeft ze in ieder geval ‘s ochtends een paar uur dat ze alleen de jongste heeft.
    Ik denk dat je moeder het gewoon nogal zwaar vindt met twee kinderen, en daar zou ik snel over in gesprek gaan. Tussen de regels door lees ik dat je toch wel heel graag wil dat je moeder op twee kinderen letten als je thuis bent, maar ik kan me voorstellen dat dat voor haar ook wel moeilijk is als het haar erg zwaar valt.
    Ik zou snel met haar in gesprek gaan en dan haar ook de ruimte geven om eerlijk te kunnen zijn.
     
  6. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.900
    3.317
    113
    Er zijn ook kinderdagverblijven met een peuterprogramma. Dus dan ‘mist’ hij de peuterspeelzaal ook niet.
     
  7. nicole18

    nicole18 Fanatiek lid

    20 nov 2013
    4.490
    1.089
    113
    Met het kinderdag verblijf overleggen? Wie weet is het wel mogelijk om vanaf 6.30 te brengen. Hier hebben ze ook vervroegde openingstijden vanaf 6.30. Vragen kan altijd toch?
     
  8. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.512
    26.048
    113
    Vrouw
    Bij mijn zoon is de peuterspeelzaal tegelijk met kdv. Zelfse groep.

    Is er in de buurt van je werk geen kdv met betere tijden?
     
  9. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.516
    7.317
    113
    Ik zou gewoon eens contact opnemen met KDV's in de buurt. Soms is er meer mogelijk dan je denkt.
    Bij je werk in de buurt klinkt nu handig, maar op het moment dat je oudste naar school gaat is dat waarschijnlijk al niet meer praktisch.
    Ook even vooruit kijken of ze ook BSO aanbieden.
    Je hebt bijv. ook kindcentra, alles onder 1 dak (school, BSO en KDV), ideaal.
     
  10. Nonamenononsense

    Nonamenononsense Bekend lid

    16 mrt 2018
    820
    234
    43
    Vrouw
    Bedankt allemaal voor jullie reacties!
    De psz waar hij nu naartoe gaat, is gekoppeld aan de basisschool waar hij voor is ingeschreven. Hij krijgt dan voorrang, en de ontwikkeling en het programma sluiten aan op die school en het eerste jaar.

    Ik heb vanmiddag even rustig met mijn moeder gesproken, baby had de hele ochtend gehuild en ze was er wel een beetje down van. Ze gaf nu eerlijk toe dat ze het op deze manier niet leuk vind, en dat ze het soms ook lastig vind omdat mijn eerste zoontje makkelijker was. (dat vind zij. Zij kreeg 'm "klaargestoomd" en al in handen) Ze wilt het echter nog niet opgeven, want ze weet dat ze het uiteindelijk wel leuk gaat vinden en dat kleintje gewoon moet wennen. We hebben afgesproken het nog een maandje aan te kijken, zit er dan geen verbetering in gaan wij als ouder zijnde wat anders zoeken. Ik heb wel vandaag 4 kdv een maik gestuurd om te informeren over de tijden, ik zoek qua locatie iets wat dicht bij huis en mijn moeder is. Zij blijft altijd eerste nood persoon als er wat is, aangezien man door heel nl werkt en dus vaak niet in de buurt is.

    Ik hoop echt dat ons kleine schurkje gaat wennen aan oma, het is namelijk zo mooi om een band met je opa en oma te krijgen. Maarja wat is het jou he, 16 weken. Vers uit de baarmoeder en dan al heel veel moeten vind ik. Hij zit nu iig nog in een sprong, en vorige week zei de kinderarts al dat hij qua gedrag nog heel erg jong lijkt. (ha, hij is natuurlijk jong. Maar zij bedoelde nog niet als een 4 maanden oude baby Qu geborgenheid) hij moet nog strak ingebakerd worden, drinkt nog heeeeeeeel vaak melk, meld zich nog om de 2 a 3 uur voor voeding, en ligt nog vaak als een balletje met zijn vuistjes.

    Ik hoop dat hij na deze sprong (die nog 12357271 dagen duurt) wat meer geaard is, en ook wat meer kan spelen en doen baby stijl.
     
  11. Shay25

    Shay25 Fanatiek lid

    16 okt 2018
    2.637
    2.373
    113
    Vrouw
    Ik zou ook het gesprek met je werkgever aangaan of je toch niet iets later kan beginnen. Vragen kan altijd en natuurlijk langer doorwerken.
     
  12. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.380
    3.907
    113
    noord holland
    In de zorg begint dan je dienst gewoon, nachtdienst gaat naar huis en alle ochtenddiensten starten. Daar zal echt geen oplossing in gevonden kunnen worden :(.

    Toen mijn kinderen jonger waren en ik in de zorg werkte, was mijn man ook vroeg van huis. Ik heb daardoor gekozen om alleen late diensten te werken doordeweeks, zodat ik niet met die onmogelijk vroege opvangtijden zat.
    Zal vast niet overal mogelijk zijn, maar tegenwoordig zullen ze ook niet gauw zeggen 'nee zoek dan inderdaad maar wat anders'.

    Wat betreft de situatie met je moeder is t wel lastig ja. Ik zou eerlijk gezegd liever voor een kdv gaan. Kdv ipv psz kan prima ondanks dat we wel wat verschillen zijn.
    Kinderen die al meerdere keren kdv hebben per week gaan vaak niet ook nog naar een psz en kunnen ook gewoon naar de basisschool.
    Qua opvang is t wel t makkelijkst, geen zieke gastouder of te weinig uitdaging.
     
  13. Overtherainbow

    Overtherainbow Bekend lid

    14 jan 2015
    771
    194
    43
    Is een gastouder aan huis nog een optie voor je 2 kids? Met 2 kinderen scheelt dat volgens mij niet zoveel in de kosten tov kinderopvang.
    Die zou dan de oudste ook naar de peuterspeelzaal kunnen brengen.
     
    bluedrake en Maslov vinden dit leuk.
  14. YaelStone

    YaelStone Fanatiek lid

    5 aug 2019
    2.269
    4.138
    113
    Ons kinderdagverblijf is om half 7 open, juist voor de ouders die in de (thuis)zorg werken.
     
  15. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.109
    3.377
    113
    Vrouw
    Wat de jongste betreft al eens naar de osteopaat geweest?
    Zou oma, na een draagconsult, hem kunnen dragen (of opa?)
    Kijk ook eens naar de methodes van stephanie lampe.

    En ik zou gewoon eens kijken naar een andere go.
    Ik heb een geweldige go. :)
     
  16. Elsss

    Elsss Fanatiek lid

    26 jul 2013
    1.936
    3.119
    113
    Een vriendin van mij had een soortgelijk probleem met kdv's die te laat opengaan. Zij heeft nu een studente gevonden die elke ochtend om 6.15 bij haar is, de kinderen uit bed haalt, met ze ontbijt en ze daarna naar het kdv brengt. Daarna gaat ze door naar college. Kost haar een tientje per dag, maar geeft heel veel rust.
    Misschien is zoiets nog mogelijk?
     
  17. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Als je je kids 7u op opvang brengt, hoe laat kun je dan op je werk zijn?

    Ik denk dat een werkgever niet moeilijk zal doen over 15 of 20 min later. Evt werk je dat langer door om je werk nog af te krijgen.
    Ik werk in de thuiszorg... Bij ons is het oké om ivm opvang wat later te beginnen zo nodig.
    Er kan vaak meer dan je denkt, maak het bespreekbaar met zowel opvang als werkgever.
     
  18. Haver11

    Haver11 Fanatiek lid

    3 sep 2013
    3.837
    2.180
    113
    Vrouw
    Herkenbaar probleem. Ik werk ook in de zorg. Ochtenddiensten gaan dus Zowiezo ook niet ivm opvang.
    Ik heb een paar jaar alleen avonddiensten gewerkt doordeweeks ( bij ons was het echt geen mogelijkheid om later te beginnen )

    Lukt dat ook niet? Avonddiensten?
    Dan breng je de kinderen om bijv 14.00 uur bij de opvang. Heb je nog even voor jezelf en je man kan de kinderen dan ophalen?

    Mijn moeder paste toen altijd op ( ook reuma ) ze kon Smorgens niet gemakkelijk uit bed komen door opstartproblemen.
    Ik bracht mijn dochter om 14.30 en mijn man haalde haar na het werk op.
     
  19. MissFluffy

    MissFluffy Fanatiek lid

    25 aug 2016
    2.218
    870
    113
    Vrouw
    Ik zou eerlijk gezegd een andere baan zoeken, of misschien gaan denken aan thuisblijfmoeder te worden. Je hebt nu al last met de werktijden, maar als je zoontje volgend jaar naar school gaat wordt dat alleen maar erger. En als je de sfeer er niet fijn vindt dan kan je denk ik net zo goed iets zoeken wat beter past.
     
  20. Haver11

    Haver11 Fanatiek lid

    3 sep 2013
    3.837
    2.180
    113
    Vrouw
    Misschien is het een idee om flexer te worden? ( Ik denk alleen even mee hoor )

    Dat is de beste stap die ik gezet heb.
    Ik plan mezelf in op de dagen dat mijn man thuis is. Hij jeeft 1 dag in de week ouderschapsverlof en de weekenden is hij thuis we hebben nooit oppas nodig. Ook werk ik vaak de feestdagen aangezien hij dan vrij is en wij hebben met sommige feestdagen toch niks. Of we kunnen dan smiddags iets gaan doen ( diensten tot 13.00 )
    Ik ben wel een stuk minder gaan werken. Van 20/24 uur naar 16 uur ongeveer.
     

Deel Deze Pagina