Dilemma oma en zoon

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door maartje1983, 8 aug 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. maartje1983

    maartje1983 Actief lid

    29 apr 2007
    184
    0
    0
    De afgelopen dagen luistert mijn zoon van 7 slecht.
    Hij is constant zijn zusje aan het uitdagen en heeft
    Regelmatig een grote mond. Ik zit er best wel heel erg
    Bovenop maar juist tegen mij heeft een grote mond.
    Mijn vriend is veel strenger en bij hem laat hij dit gedrag
    Ook niet zien.
    Normaal als het geen vakantie is gaat het eigenlijk altijd goed. Hij heeft dan ritme en is hij een lieve behulpzame jongen.

    Vanavond waren ik en de kinderen bij mijn ouders, lekker aan het
    Barbecuen. Mijn moeder is een type die erg weinig kan hebben en de dingen moeten op haar manier gaan.
    Ik heb hier zelf ook moeite mee maar heb dit geaccepteerd.
    Ik liep al de hele middag op mijn tenen in de hoop dat mijn zoon zich lief zou gedragen en zei geen last van hem zou hebben.
    Al vrij snel heb ik de tv aangezet. Het voelde wel tegenstrijdig om dit te doen maar ik dacht dan zal hij zich wel gedragen.
    Na een paar uur en een aantal waarschuwingen naar beide kids is het uiteindelijk geëscaleerd.
    Beide kids waren elkaar aan het uitdagen. Het was wel irritant maar mijns inziens viel het wel mee.
    Mijn moeder kon er niet tegen en heeft zich helemaal
    Laten gaan. Schoppen, slaan, hem uitschelden. Op een gegeven moment hoorde ik mijn zoon roepen oma ik stik bijna.
    Hij was ook niet lief en riep ik vind je het stomste mens van de wereld en ik haat je. (Valt ook niet goed te praten). Ze zei ook ik hoef je nooit meer te zien.
    Uiteindelijk heb ik gezegd dat het mijn kind is en dat ze hem niet mag slaan. Nu ontkend ze dat ze hem geslagen heeft, ze heeft hem
    alleen maar een trap gegeven.
    Ik gaf ook aan dat ik al de hele middag op
    mijn tenen loop omdat ik al bang was dat hij vervelend zou zijn. Ze zei dat als ik hem niet aanpak dat zei het wel zou doen en eigenlijk was ze heel verbaasd dat ik haar nu de schuld gaf.
    Ik heb mijn spullen gepakt en ben gegaan.

    Ik voel me er nu best wel rot onder maar vind wel dat ze hem niet had moeten slaan.
    Ik weet ook niet wat ik met dit verhaal wil maar moest het even kwijt.

    Bedankt voor het lezen.
     
  2. Syane

    Syane VIP lid

    21 aug 2013
    11.396
    10.593
    113
    Djeez wat een verhaal. Dit kan dus absoluut niet. Het roept een boel vragen bij me op. Oa waarom je zo lang daar bent gebleven ondanks dat je wist en ook merkte dat het fout ging lopen.
    Hoe is het mogelijk dat je je moeder hem liet slaan, schoppen en uitschelden. En dat hij ook nog kan roepen ik stik bijna. Dat gaat toch veel en veel te ver. En waar was opa op dat moment? En je vriend?
    Het lijkt me goed dat je meer uitlegd hoe het precies is gegaan, want dit roept allerlei vragen maar ook aannames op over oma en ook over jouw handelen.
     
  3. Fefe

    Fefe Actief lid

    8 mei 2014
    199
    0
    16
    NULL
    NULL
    Moest mijn moeder mijn kinderen zo op die manier aanpakken. Ik zette geen stap meer over de drempel. Heel zwart/wit maar 100% gemeend. Dit is méér dan een brug te ver in mijn ogen.
     
  4. Aszz

    Aszz Niet meer actief

    Huh?? Jouw moeder heeft je zoon geschopt, geslagen en half gewurgd of zo? ( oma ik stik bijna ).
    En ben jij er direct heen gerend?
    Wat een bizarre situatie.
    Heb je de politie al gebeld? Ik zou gewoon aangifte doen van mishandeling. Of het nu mijn moeder is of niet.
    Wat zegt je zoontje er van?
    Ik heb een 7 jarige die soms flink mijn grenzen op zoekt maar hij kan heel goed aangeven wat er is gebeurt.
     
  5. Sunbeam

    Sunbeam Niet meer actief

    Excuse me!

    Ongeacht of het je moeder is of niet, maar wat een belachelijk gedrag! Serieus, ze heeft hem niet geslagen, maar alleen een trap gegeven? Nou, dat is inderdaad een stuk minder erg zeg ;).

    Mocht mijn moeder zich ooit zo gedragen tegenover mijn kinderen dan is dat denk ik de laatste keer dat wij daar geweest zijn.
     
  6. Frisbie

    Frisbie Bekend lid

    3 apr 2015
    895
    1
    16
    NULL
    NULL
    :$:$:$

    Wat zijn jullie normale omgangsvormen binnen de familie?

    Ik ben echt in totale shock. Gaat het om een kind uit 2010?
    Hoe in vredesnaam kan een kind van die leeftijd iemand compleet op tilt laten slaan?

    Dit zou het laatste contact tussen mij en mijn moeder zijn geweest. Maar ja, mijn moeder slaat mij of de kids niet dus dat is makkelijk praten.
     
  7. Katenhond

    Katenhond Fanatiek lid

    14 aug 2014
    1.394
    174
    63
    Even een knuffel voor jou!

    Goed dat je weg bent gegaan!

    Ik kan mij hier dus niets bij voorstellen, maar ongeacht 't gedrag van jouw zoontje (dat idd misschien niet zo lief was), jouw moeder is een volwassene... en een kind fysiek "bestraffen" / "corrigeren"... dat kan (in mijn ogen) echt niet!
    Schelden etc. trouwens ook niet.
    Ik mag hopen dat er daarom verschillen zijn tussen volwassenen en kinderen...

    Tips heb ik niet direct, maar als ik in zo'n situatie kwam, denk ik dat ik eerst met ML zou bepraten, hoe we dit gezamenlijk willen aanpakken.

    Een stevig gesprek kwam er op z'n minst...

    Sterkte joh.
     
  8. sydneys

    sydneys Niet meer actief

    Wow heftig!
    Hab het al in mijn zwangerschap gezegd. Degene die ons kind aanraakt is exit. Wie het is maakt niet uit. Exit! Gedaan! Weg ermee. En dat meen ik!

    Een volwassen vrouw wat zich zo laat gaan? Kom op ej! Kan er bij mij niet in. Zo behandel je geen kind! Nooit niet! Kan wel begrijpen dat hij zei dat ze maar een stom mens is.
    Hoe is dat eigenlijk kunnen gebeuren? Is ze vaker agressief?

    Je leert kinderen mede agressief gedrag aan door het voor te doen dus ik zou echt afstand nemen.
     
  9. Cathelijne1986

    Cathelijne1986 Niet meer actief

    JIJ voelt je er rot onder?! Je moeder zou zich kapot moeten schamen! En jij moet goed voor je kind opkomen, hoe moeilijk dat ook is. Jouw kind is klein, jouw moeder een volwassene em dit is niet de manier on een kind op te voeden.
     
  10. lies276

    lies276 Niet meer actief

    Ten eerste denk ik dat je jezelf een heleboel ellende had kunnen besparen door niet zo lang naar je moeder toe te gaan ( je weet hoe het gedrag van je zoontje is en je weet hoe slecht je moeder daar op reageert).
    Ik had gewoon van tevoren gezegd: sorry mam, maar onze zoon is op het moment zo dwars dat ik eigenlijk niet zolang met hem op stap wil. Dan had je moeder nog kunnen zeggen dat het wel/ geen probleem was.
    Natuurlijk had je moede nooooooooit zo mogen reageren, maar ik vind dat je het ook nu zelf weer te ver uit de hand hebt laten lopen. Zodra je moeder geirriteerd begon te raken, had je al op kunnen stappen. Je laat het toch niet zover komen dat je moeder je kind lichamelijk pijn doet:$
    Ik ben bang dat dit heel lastig nog te lijmen is.
    Ik zou het maar even op zijn beloop laten en misschien over een paar dagen maar eens een pittig gesprek aangaan met je moeder ( uiteraard zonder kinderen). Als zij niet kan beloven dat ze zich niet meer zo zal laten gaan tegenover jouw kind, zou het wat mij betreft einde oefening zijn.
     
  11. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.554
    3.456
    113
    Jeetje, ik moest het verhaal eerst 2 x lezen, dacht eerst dat je kinderen elkaar onderling sloegen en schoppen, dat gebeurt hier soms ook, maar kennelijk was het oma :(! Ze heeft zich wel laten gaan zeg, niet normaal. Ze had jullie beter weg kunnen sturen zodra ze zich begon te ergeren aan je zoontje, ik neem aan dat ze van zichzelf ook wel weet dat ze een kort lontje heeft.
    Sloeg ze jou als kind vroeger ook?
    Waarschijnlijk draait ze wel weer bij, ik zou even rust inlassen en zoals Lies zegt, eerst eens een goed gesprek met haar voeren voor je daar weer eens met de kinderen langs gaat. Ze is veel te ver gegaan en als je zoontje kliert, dan moet zij dat op een volwassen manier oplossen, niet er op los gaan slaan...of schoppen, alsof dat laatste wel normaal is, dat ze hem 'alleen' geschopt zou hebben ;).
     
  12. Lies1611

    Lies1611 VIP lid

    3 jun 2013
    7.028
    3.113
    113
    wow. Ik dacht dat opa's en oma's juist alles wel konden hebben van hun kleinkinderen wat de ouders niet kunnen.
    Maar als dit mijn (schoon)moeder zou zijn mocht ze mijn kind nooit meer zien. ajuus.
     
  13. Vrolijkheid

    Vrolijkheid Niet meer actief

    Huh?? Heeft je moeder hem geschopt en gewurgd ofzo? Vrij bizar! Ik kan mij er niks bij voorstellen want mijn ouders en schoonouders hebben juist engelengeduld. Natuurlijk mag je zoontje ook niet zaken als ik haat je zeggen maar hij is een kind en je moeder een volwassen vrouw. Een kind schoppen en half wurgen is natuurlijk not done.

    Ik zou samen met je vriend een gesprek aangaan bij je moeder en afhankelijk van dat gesprek keuzes maken. Succes in elk geval.
     
  14. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.710
    32.571
    113
    Geef je haar de schuld van het feit dat haar moeder losse handjes heeft? Moet niet gekker worden zeg.

    Mijn oudste kan soms ook het bloed onder je nagels vandaan halen, ook bij mijn ouders, maar waar ik zelf vroeger nog wel eens een tik kreeg, raken mijn ouders hem met geen vinger aan. En een tikje zou ik ergens misschien (ok, heel misschien), nog kunnen begrijpen/vergeven, maar dit niet.
     
  15. Jeszss

    Jeszss Fanatiek lid

    16 jan 2013
    1.752
    0
    36
    Gelderland
    Ik leest niet dat ts de schuld krijgt hoor, maar dat ze wellicht wat eerder in had kunnen grijpen voordat de situatie zo enorm zou escaleren.

    Maar afgezien daarvan, vind ik het gedrag van oma echt niet kunnen. Zij is de volwassene en heeft zich als het kind gedragen. Ben dan ook heel benieuwd waar dit gedrag vandaan komt, want dat kan echt niet.
     
  16. Syane

    Syane VIP lid

    21 aug 2013
    11.396
    10.593
    113
    De schuld niet volgens mij, maar wel dat zij ook een verantwoordelijkheid heeft om de situatie in te schatten.
    Daar gingen ook mijn vragen (zie de eerste post na die van TS) over.
    Hoe kan het dat oma zo uit haar plaat gaat en niemand die alles ziet en op tijd ingrijpt.
    Uiteraard is het gedrag van oma zeer af te keuren. Ik vind het wel apart dat TS hier zo voorzichtig in is en zich afvraagt of dat dit wel echt niet kan. Zo lees ik het. Maar daarom ook mijn aanvullende vragen. Meer info vanuit TS lijkt me handig.
     
  17. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Inderdaad, ik kan de strekking van het verhaal ook absoluut niet begrijpen...

    Ts hoorde dat haar moeder uit haar plaat ging tegen haar kind, en toen? Naar binnen gerend, ingegrepen, haar zoon weggetrokken?

    Want ik lees dat de jongen op gegeven moment bijna stikte en dat ts uiteindelijk heeft gezegd dat hij niet geslagen mag worden.
    Waar gaat dit over? :$
     
  18. zonnestraal21

    zonnestraal21 Niet meer actief

    Dit zou voor mij geen dillema meer zijn. Maar een klinkklare zaak
     
  19. lies276

    lies276 Niet meer actief

    Ik geef ts zeker niet de schuld. Haar moeder is veel te ver gegaan en dat valt niet goed te praten.
    Ik geef alleen aan dat ts zichzelf ws een hoop ellende had kunnen besparen, omdat ze in haar post al aangaf dat ze al voor en tijdens het bezoek zenuwachtig was, omdat haar zoontje zich erg vervelend gedroeg en haar moeder daar absoluut niet tegen kan.
    Ik was dus óf niet gegaan, óf was opgestapt voordat het escaleerde.
    Ik neem aan dat er tussen de gezelligheid en het moment van schelden/ slaan/ trappen ook al iets in de lucht heeft gehangen.;)
     
  20. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.482
    2.382
    113
    Ik vind dat jij in gebreke bent gebleven als je moeder vindt dat ze moest ingrijpen. De manier waarop was niet goed, maar jij en je vriend hebben het zover laten komen. Jullie zijn de ouders en jij wist dat ze vervelend waren die dag. Grijp dan op tijd in, ook al stoort het jou niet. Dat is denk ik ook het probleem waarom ze bij jouw wel vervelend zijn en bij je vriend niet. Jij tolereert teveel. Mogelijk ook als ze de grens van een ander al lang overschreden hebben.
     

Deel Deze Pagina