Dilemma verhuizen naar een andere stad

Discussie in 'De lounge' gestart door Annefien, 8 sep 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Annefien

Annefien Bekend lid

4 jan 2021
    594
    359
    63
    Vrouw
    Wij willen graag een ander huis. Wonen nu in een grote plaats waar ook mijn familie woont en een deel van mijn man zijn familie. Hebben niet heel veel vrienden maar er zijn wel wat leuke contacten met ouders op school waar nieuwe vriendschappen uit zouden kunnen ontstaan.
    De oudste zit in groep 3, de jongste gaat nog niet naar school.

In onze huidige woonplaats komen best wel wat woningen te koop, maar het grootste deel daarvan is niet wat we zoeken. Als we in onze huidige stad blijven moeten we geduld hebben tot er wat voorbij komt. Lastige is dat als het dan te koop komt, we niet de enige zijn die dat zoeken dus je moet het ook nog zien te bemachtigen.

Nu denken we er dus over na om in een andere plaats te gaan zoeken. Er zijn 2 plaatsen een optie voor mijn man, maar bij een van die twee voel ik het niet, huizen prachtig, echt wat we zoeken, maar ik word gewoon niet blij van de plaats.
    De andere plaats vind ik wel goed voelen. We hebben daar een mooi huis gezien waar ik mezelf echt zie wonen. Ik heb ook echt het gevoel van ik hoop niet dat het huis ineens verkocht is dus ik zou het huis echt wel willen hebben. Maar toch durf ik geen bod te doen. Wil ik alleen het huis of wil ik het totaal plaatje…?

Het is 25 min rijden van onze huidige woonplaats en echt een veel kleinere plaats. Basisscholen en winkels genoeg en ook sportclubs etc. Maar voor de middelbare school moeten de kinderen 40 min fietsen of ze moeten met de bus.
    Mijn ouders passen nu 1 dag in de week op en nog regelmatig even tussendoor. Als de jongste naar school gaat vervalt die vaste dag dus daar is overheen te komen. Maar de kinderen kunnen er straks niet zelfstandig naartoe wat binnen onze woonplaats tzt wel zou kunnen. En we waaien regelmatig ff langs voor een kop koffie. Dat kan met 25 reistijd nog steeds, maar dan moet je wel ff bellen want dan is het zonde als ze er niet zijn, het voelt minder vrijblijvend. En als mijn ouders ouder worden en hulp nodig hebben is het ook handig om dichtbij te zitten al woont mijn broertje dan gelukkig nog wel om de hoek.

Ergens zou ik graag rond de huidige basisschool blijven, maar de kans zit er dik in dat bij een verhuizing binnen onze woonplaats we ook een andere basisschool moeten zoeken. Dus die leuke school en contacten raak je dan ook kwijt.

Ik vind het dus lastig waar we goed aan doen.

Iemand ervaring met deze situatie?
    Waar heb je uiteindelijk voor gekozen?

2. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    9.990
    11.537
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Ik zou gewoon toch eens een beetje rond gaan rijden in wat andere plaatsen. Er eens een bakkie koffie drinken op een terras. En laat de kinderen daar eens in speeltuintjes spelen. Dan hoor je snel genoeg van andere ouders of het een beetje fijn wonen is.

Verder een lijstje maken met noodzakelijk en fijn om te hebben. Als een middelbare school in de buurt gewoon belangrijk is, dan wordt dit hem niet qua optie. Maar wellicht dat een goede bus, fietsroute de noodzaak wat minder groot maakt.

Annefien vindt dit leuk.
  3. Relax

Relax Fanatiek lid

26 sep 2009
    1.770
    1.939
    113
    Vrouw
    Ik ben verhuisd toen de kinderen in groep 4 en groep 2 zaten. Het is helemaal goed gekomen met vriendjes en contacten met ouders. Want dat is het voordeel van kinderen op de basisschool: je leert gemakkelijk mensen kennen.
    Dat zou voor mij dus geen reden zijn om het niet te doen. De afstand tot de middelbare school ook niet. 40 min fietsen is prima te doen.
    Maar, je schrijft ook over de reistijd naar ouders. Persoonlijk is dat voor mij wel belangrijk. Ik verhuisde ook verder bij mijn moeder vandaan. Een paar jaar later is mijn moeder ook naar onze woonplaats verhuisd, van 20 min rijden naar 5-10 min lopen en dat is toch echt veeeeel fijner, we zien elkaar vaker daardoor en ze past vaste dagen en soms ook tussendoor op. Voor ons is dat belangrijk omdat onze jongste niet op de bso kan, maar de meeste kinderen kunnen natuurlijk prima 1 of 2 keer naar de bso dus ik kan me goed voorstellen dat dat geen probleem hoeft te zijn.
    Ik vind het wel fijn dat ik mijn moeder ook een beetje in de gaten kan houden en helpen nu ze ouder wordt. Ik zou nu niet meer verder weg willen verhuizen. Maar mijn moeder is alleen en de kinderen zijn een stuk ouder, dat scheelt ook.

4. Shay25

Shay25 Fanatiek lid

16 okt 2018
    2.774
    2.476
    113
    Vrouw
    Ik zou hierom niet verhuizen maar even wachten.

5. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    12.316
    11.277
    113
    Lastig! Hoe noodzakelijk is het om te verhuizen? Ik zou zelf toch voorkeur hebben om geduldig te zijn, tenzij je in alle opzichten zoveel fijner gaat wonen. Het moet dan wel echt een enorme stap voorwaarts zijn zeg maar.

25 minuten klinkt niet veel, maar mijn zus woont 35 minuten van mijn ouders vandaan en ik zie toch dat het echt wel een onderneming is in de drukke weekenden en je bent nu wel die luxe gewend. (Soms kan het ook juist een reden zijn om verder weg te wonen;))

Annefien vindt dit leuk.
  6. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    7.923
    4.304
    113
    Wat wil je voor “ander huis” zijn er geen aanpassingen te maken in je huidige huis? Of in de huizen die te koop komen, is daar niet wat van te maken?

Wij wonen niet in de buurt van mijn ouders/schoonouders, en familie woont ook door het hele land. Maar als je nu alles om de hoek hebt en ook veel contact hebt met de familie. Zou ik niet zomaar 30 min. Verder weg gaan wonen. Het is zo fijn om een oma, opa of oom/tante, misschien ook neefjes en nichtjes, in de buurt te hebben. Voor allerlei zaken. Wij missen dat echt wel. Zeker als de kinderen groter worden, dan gaan ze sporten in de avond/weekenden. Dan ga je niet ook nog even een paar keer in de week 2x 30 min in de auto naar opa en oma.
    Ook een keertje ophalen van school als je een afspraak hebt, even snel oppassen als je iets moet doen. Als je verder weg gaat wonen, vergt dat een andere insteek, een oppas, extra BsO, of werk aanpassingen.

40min fietsen naar een middelbare school is niet echt een groot probleem, dat doen heel veel scholieren.

wij hebben ook nagedacht over verhuizen, maar uiteindelijk hebben wij ervoor gekozen om een stacaravan te kopen. Waardoor een deel van onze behoeftes, namelijk vrijer, rustiger en bosrijker wonen, nu in de weekenden vervuld zijn. En in de werk/school dagen zitten we midden in de drukte, maar wel ook alle gemakken in de buurt.

Jo79, Annefien en Dubbelgeluk vinden dit leuk.
  7. Annefien

Annefien Bekend lid

4 jan 2021
    594
    359
    63
    Vrouw
    Rondlopen en rijden hebben we al gedaan, daar werden we wel enthousiast van. En ik heb een kennis daar wonen met zowel een kind op de basisschool als op de middelbare school en hij is ook vanuit mijn huidige woonplaats daar naartoe gegaan en hij is er erg positief over.

Dat lijstje met per optie de plussen en minnen is nog wel een goede. Mondeling hebben we het daar wel over en ik denk er ook over na, maar het echt inzichtelijk op papier maken wil nog wel eens inzichtelijk maken welke kant de weegschaal op gaat.

8. Eenkadootje

Eenkadootje Fanatiek lid

5 mrt 2013
    4.571
    2.384
    113
    Apart, 20-25 min. reizen naar je ouders vind je veel. Maar als de kinderen 2x40 min elke dag moeten fietsen vinden jullie goed te doen.
    Ook met slecht weer. Nou dat zou voor ons een dealbreker zijn. De oudste moest 45 minuten reizen met de bus. Heen en dan ook weer terug. Dat hebben we goed 2 jaar volgehouden. Uiteindelijk een huis dichter bij school gehuurd. Kind fleurde flink op, en had veel meer energie.
    Ik had die keuze veel eerder moeten maken.

Diiba, chrystel73, Maryelle en 3 anderen vinden dit leuk.
  9. Annefien

Annefien Bekend lid

4 jan 2021
    594
    359
    63
    Vrouw
    Een jaar geleden had ik hier niet eens over nagedacht want dan hadden ze een dag extra naar de opvang gemoeten en dat wil ik niet, maar omdat de vaste oppasdagen straks verleden tijd zijn is de optie er wat opvang betreft wel. En voor het overige oppassen zijn mijn ouders absoluut bereid om ook daar naartoe te komen. Alleen ze even 1 of 2 uurtjes brengen omdat je even iets zonder kinderen wil doen, dat doe je natuurlijk wat minder snel.

Maar je benoemt wel echt mijn belangrijkste twijfelpunt, het is zo fijn dat je zo makkelijk even langs gaat.
    En mijn ouders begrijpen dat ook heel goed en zouden het jammer vinden, maar vinden ook dat we ons er niet door moeten laten tegenhouden.

10. Annefien

Annefien Bekend lid

4 jan 2021
    594
    359
    63
    Vrouw
    Bedoel je afwachten met verhuizen in het algemeen of afwachten tot er in de huidige woonplaats wat voorbij komt?

Die tweede gedachte heb ik namelijk ook gehad, maar ben heel bang dat het uiteindelijk gewoon lastig wordt en ik dan als we uiteindelijk toch voor een nieuwe woonplaats kiezen spijt heb dat ik nu niet voor dit leuke huis ben gegaan.

11. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    12.316
    11.277
    113
    Ik weet niet welke leeftijd je ouders hebben, maar mijn ouders kunnen steeds vaker wel even hulp gebruiken. Mijn zus woont te ver weg om even te helpen, dus dat doen wij vaak en ik vind het toch fijn dat dat kan (en zij vervelend dat dat lastiger is). Zijn geen dingen die je tegen zouden moeten houden, maar wel ter overweging mee kan nemen.

Cornflake en Annefien vinden dit leuk.
  12. Annefien

Annefien Bekend lid

4 jan 2021
    594
    359
    63
    Vrouw
    Dit zeggen mijn ouders ook, het moet dan echt de moeite zijn om de huidige woonplaats voor achter te laten.

Ik snap wel wat je over je zus omschrijft. Nu kunnen we bij wijze van elk weekend naar mijn ouders of zij naar ons, maar als we straks sportclubs etc van beide kinderen bij komen dan wordt dat wel een stuk drukker. Dus het zou inderdaad kunnen dat het dan lastiger wordt om elkaar ondanks de afstand veel te blijven zien.

Dubbelgeluk vindt dit leuk.
  13. Annefien

Annefien Bekend lid

4 jan 2021
    594
    359
    63
    Vrouw
    Een deel van de wensen kunnen we met verbouwen wel realiseren, maar dat zijn wel ingrijpende verbouwingen en dat is financieel niet interessant en door hoe complex dat wordt zie ik het ook niet zitten.

mamameer vindt dit leuk.
  14. Annefien

Annefien Bekend lid

4 jan 2021
    594
    359
    63
    Vrouw
    Ik weet niet of deze reactie op mijn bericht is of op de reacties van anderen.

Voor mij is dit dus wel degelijk een punt ter overweging omdat ik het veel vind. Maar ik moet dit punt voor mezelf ook relativeren, in mijn huidige woonplaats zitten meerdere middelbaren scholen verspreid over de stad en met een beetje pech kan het zijn dat je afhankelijk van waar je school is en waar je woont, dat je ook 30 tot 40 min moet fietsen. Al is dat wel in de stad en niet in de polder.

15. Annefien

Annefien Bekend lid

4 jan 2021
    594
    359
    63
    Vrouw
    Nu verwacht ik het nog niet, maar je weet nooit wat de toekomst brengt en uiteindelijk komt waarschijnlijk inderdaad dat moment dat de rollen omdraaien en zij onze hulp nodig zullen hebben.
    Ik heb dat verschil bij mijn eigen opa’s en oma’s gezien, de ene hebben altijd op een klein halfuur rijden gewoond, de andere zijn in mijn tienerjaren naar onze woonplaats gekomen en ja, dat was wat mantelzorg betreft voor mijn ouders wel makkelijker. Zeker iets waar ik over nadenk.

16. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    22.575
    16.025
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Lastig hoor, mijn moeder woont 20/25 min van ons rijden en ik vind het nu naarmate ze ouder wordt wel vervelend. Ze is ook maar alleen en ik kan niet zo 123 bij haar zijn. Mijn schoonouders wonen op fietsafstand en dat is zo velen malen makkelijker als er eens iets is waarbij ze ons nodig hebben.
    40 min fietsen voor een dichts bijzijnde school vind ik ver, hier is de max toch echt wel 30 min fietsen en dat vind ik ook al ver maar dat zijn hele persoonlijke keuzes die iemand maakt.
    Als jullie het echt willen moeten jullie er zondermeer voor gaan.

Annefien en Maryelle vinden dit leuk.
  17. Cornflake

Cornflake Fanatiek lid

12 jul 2023
    1.086
    1.147
    113
    Vrouw
    Herkenbaar. Wij wonen in een hoekhuis in een enorm fijne wijk. Kinderen kunnen zelf naar sport bso en school. Vlakbij de snelweg, tegenover het bos, 10 min van mijn ouders en centraal tov vriendinnen. 2 km van een stad.

Maar de stap die wij zoeken komt niet vrij in dit dorp. Maar mijn oudste (groep 7) begint al te kokhalzen als ik het heb over verhuizen. Hij is van de vaste vriendjes (al vanaf groep 1) en sporten om de hoek. Ik kan me daar niet helemaal voor afsluiten want ik ben zelf ook zo: ik ken echt mijn beste vriendinnen al 40 jaar (al heb ik wel overal gewoon hoor haha) dus ik begrijp hem wel. Ik vind het nu lastiger omdat hij al zo geworteld is, zeker omdat hij zijn laatste 2 jaar basisschool in gaat. Mijn middelste is heel anders die kan ik zo ergens anders neerzetten dat komt wel goed. En de jongste zit nog niet op school.

En het speelt mee dat mijn ouders een dag per week oppassen en ze uit school halen en we daar eigenlijk nog niet mee willen stoppen omdat de band zo leuk is en mijn ouders ook al begin 70 zijn en het nu nog graag doen. Ik wil graag ook dicht bij mijn ouders blijven met oog qua zorg straks en de andere plaats waar we wel zouden willen en kunnen wonen is gelijk bijna een uur van mijn ouders vandaan.

In de ideale wereld vonden we in dit dorp ons huis. Maar die wereld bestaat niet meer. Maar goed het is ook luxe want we hebben een huis natuurlijk. Ik vind het ook lastig.

Annefien vindt dit leuk.
  18. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    7.923
    4.304
    113
    ik denk dat dit ook erg verschillend is per kind. sommige kinderen gaan ook prima op zo'n moment na school, even los komen van de drukte van de school, even afsluiten op de fiets met muziek. of juist met een groepje terug van school naar huis fietsen en bijkletsen met de scholieren waarbij je niet in de klas zit.

Annefien vindt dit leuk.
  19. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    21.058
    9.451
    113
    Wij woonden eerder in een grote stad en nog geen 20 min van schoonouders en 10 van schoonbroer.

We zagen op geen enkele manier dat we daar bleven wonen. Toppunt was dat een paar straten verderop iemand doorgeschoten was en ik in het donker niet meer naar de winkel kon.

We zijn gaan kijken naar waar hebben ze voldoende basisscholen om te kijken waar je kind past. En waar is de middelbare school.

Wij vonden het belangrijk dat de basisschool als middelbare school fietsbaar was en voor ons als hij daar überhaupt naar school kan dan is het 10 min fietsen.

Schoonouders wonen nu op 40 min afstand en schoonbroer op 20/25 min.

We zijn zelf niet afhankelijk voor oppas. Dus er was geen noodzaak om in het zelfde dorp/ stad te wonen.

We hadden geen mega eisen voor een huis. En hadden geluk dat er iets betaalbaars op ons pad kwam. Als je ons huis zou zien in een woonprogramma zouden ze zeggen maatje poppenhuisje

Annefien vindt dit leuk.
  20. Shay25

Shay25 Fanatiek lid

16 okt 2018
    2.774
    2.476
    113
    Vrouw
    Ik zou afwachten, ik lees dat je het goede opties vindt maar dat dit het toch niet is, dan moet je het niet doen. Dan zal je altijd terugwillen. Je moet 100% achter je beslissing staan.

Annefien vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina