Dilemma: vriendinnetje van zoon kan haar billen niet afvegen

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door tupp, 18 apr 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Onze jongste zoon heeft een vriendinnetje waar hij de laatste tijd steeds vaker mee wil afspreken. Ik weet niet hoe oud ze nu precies is, 6 of 7, maar ze gaat in ieder geval volgend schooljaar naar groep 3.

    Nu kan dit meisje dus blijkbaar niet zelf haar billen afvegen. Ze zit dan dus vanaf de wc naar mij te roepen dat ze klaar is en verwacht dat ik dat doe. Ik heb al gevraagd hoe ze dat op school oplost, maar daar poept ze blijkbaar niet.

    Hoe dan ook: ik vind het vervelend om dit bij zo'n groot kind te moeten doen. En eerlijk gezegd ook onsmakelijk. Mijn man wil niet dat ze komt spelen als hij alleen thuis is, want hij wil dat gewoon niet doen. En het staat mij eerlijk gezegd ook tegen. Ik heb de laatste twee keer al tegen haar gezegd dat ze dit echt zelf moet gaan leren. Ook aangegeven dat onze zoon en stuk jonger is en het ook gewoon zelf doet.

    Ik vind het niet aan mij om moeder te adviseren haar dochter dit aan te leren. Hoewel ik de laatste keer bij het ophalen wel op het punt stond er iets van te zeggen. Maar ik heb me toch maar ingehouden. Ik wil me niet bemoeien met andermans opvoeding.
    Er is trouwens geen enkele medische / cognitieve / psychische reden waarom dit kind het niet zelf zou kunnen trouwens. Volkomen gezond / gemiddeld / doorsnee kind verder.

    Nu overweeg ik om dan maar niet meer te laten afspreken. Al zou ik dat voor de kinderen zelf wel weer jammer vinden. Maar in elke keer die billen afvegen heb ik ook echt geen zin.

    Dus ik dacht: ik leg het voor aan de jury van zwangerschapspagina. ;)

    Wat zouden jullie doen? Toch in gesprek met moeder? De laffe weg volgen en gewoon niet meer laten afspreken? Of toch maar die billen afvegen. En: tot welke leeftijd zou je dan dan voor andermans kind doen?

    Ik ben echt benieuwd hoe anderen hier tegenaan kijken.
     
  2. jolien 1986

    jolien 1986 Niet meer actief

    Ik zou gewoon de moeder er op aan spreken van joh je dochter vroeg de billen af te vegen.. Ik was eigenlijk verrast helpen jullie haar thuis ook nog?

    Op moment dat vriendinnetje speelt zou ik gewoon helpen het zelf te leren. Hier proberen we zelf. Kijk hier is papier, probeer maar /Papier aangeven en zeggen hoe het moet..
    (dat is misschien ook wel de fysiotherapeut /verzorgende) in mij.
     
    Mamalove2014, MaMa, Koekie1 en 2 anderen vinden dit leuk.
  3. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Zelf aanleren heb ik ook aan gedacht. Maar die valt voor mij een beetje af. Ik probeer namelijk ook al om haar te leren haar eigen boterhammen te smeren. :rolleyes: Dat vind ik nog tot daar aan toe. Maar ik vind persoonlijke hygiëne toch echt iets voor ouders. En bovendien moet het bij ons thuis geen school worden. Ik ben al “die moeder die ook juf is”. Als ik dan ook nog én ga aanleren brood te smeren én om haar billen zelf af te vegen, dan wordt het wel erg therapeutisch hier! Lijkt me ook niet de bedoeling dat straks kinderen niet eens meer bij ons thuis willen afspreken.
     
    Youtan vindt dit leuk.
  4. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.985
    5.817
    113
    Ja dit! (Ik ben/was ook een peut :p)
     
    jolien 1986 vindt dit leuk.
  5. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.985
    5.817
    113
    Maar het hoeft toch niet als ‘leren’ te voelen?
    En als het resultaat is dat ze niet meer af ‘mogen’ spreken omdat je het ook niet zelf wil doen lijkt me dan ook niet een optie of wel?
    Dan is de oplossing toch en/of aanleren of een balletje opgooien bij moeder (of vader).
     
  6. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik zou haar billen afvegen en klaar. Niet meer afspreken vind ik echt te ver gaan. Het zijn maar billen, en het is maar poep. Vies? Ja, maar ik vind het echt geen ramp. Ik zou best eens willen adviseren hoe ze het zelf kan doen, maar als ze dat niet wil dan ga ik niet aandringen.
     
  7. jolien 1986

    jolien 1986 Niet meer actief

    Beter dat, dan dat ze niet mogen komen omdat ze hun kont niet kunnen afvegen... ;)

    Als er verstandelijk of motorische niets speelt is dat zo aangeleerd. En anders remspoor in de onderbroek weet moeders ook waar ze aan moet werken .. :rolleyes:
     
    Sabje333 vindt dit leuk.
  8. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Tja, ik neem aan dat moeder dat zonder remspoor ook al weet. Maar goed, misschien is het dan inderdaad beter om gewoon te zeggen dat ik het niet meer doe en haar even een keer uit te leggen hoe ze het zelf moet doen. Dan kan ik bij het ophalen eventueel altijd nog tegen moeder kunnen zeggen dat ze misschien nog even moet napoetsen thuis. ;)

    Even voor de beide ‘peuten... het is (mits het aangeleerd wordt) toch niet heel veeleisend om van een kind van deze leeftijd te verwachten dat ze dingen zoals brood smeren en billen afvegen (lekkere combinatie ook, haha) zelf kunnen? Of ben ik nou gezegend met een stel bijzonder zelfstandige kinderen die dit soort dingen allemaal zelf doen? Voor mij is dit niet zo bijzonder, maar maar misschien overschat ik wat kinderen van die leeftijd moeten kunnen?
     
  9. taliaa

    taliaa VIP lid

    2 mrt 2007
    15.453
    1.634
    113
    Brabant
    Ik zou gewoon die moeder eens even vragen. Wie weet heeft die geen idee dat dit eigenlijk wel al normaal is op deze leeftijd!

    Mbt broodsmeren.. die van ons (5) kan brood smeren, maar dat ziet er smeriger uit dat de gemiddelde bil die geveegd moet worden
    Maar daar werken we aan:)
     
    MaMa, NiVa0230, Hakoek en 2 anderen vinden dit leuk.
  10. jolien 1986

    jolien 1986 Niet meer actief

    Ik werk met verstandelijk gehandicapten met iq onder de 70, die in groep 8 nog succesvol leren veters strikken. Kortom je bent nooit te oud om te leren.

    Mijn dochter van 3 veegt al zelf (maar moet wel na vegen)

    Nee, ik denk dat je verwachtingen best reëel zijn.

    Sommige ouders pamperen hun kinderen gewoon veel/graag en geven te weinig tijd om iets zelf te leren.
     
    Pepijnn vindt dit leuk.
  11. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier deden ze het met 3 ook al zelf, maar dat wil niet zeggen dat iedere 6-jarige het zelf kan - zeker als ze het bv thuis niet aangeleerd krijgen. Ik vind dan niet dat ik als moeder-van-speelafspraakje dat moet gaan aanleren; advies wel prima hoor, maar als ze per se hulp wil dan help ik. Ook met die boterham; eerst advies, lukt het dan toch niet, dan doe ik het wel.
     
  12. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Die van mij kan prima brood smeren. Hij kan alles smeren. Ook zijn mond, wangen, kin, neus... Brood smeren is echt het probleem niet, het netjes opeten daarentegen... :roflmao: Maar dat heeft weer als voordeel dat hij inmiddels al wel geleerd heeft om héél zelfstandig het opstapje te pakken, de kraan open te doen, zijn gezicht te wassen en zich weer af te drogen. Elk voordeel heb z’n nadeel.
     
    hummeltje5 en jolien 1986 vinden dit leuk.
  13. Emma86

    Emma86 VIP lid

    25 jun 2012
    5.153
    2.046
    113
    Vrouw
    Nederland
    Nee je hebt gelijk. Dat moeten ze op die leeftijd zelf kunnen.
    In november een informatieavond gehad op school waarbij ouders per klas werden geïnformeerd. Was erg leuk maar juf vroeg wel aandacht voor het billen vegen. Of iedereen daar thuis aandacht aan wilde besteden want zij vond het vervelend dat ze zo vaak de klas uit moest. Er wordt verwacht dat ze het zelf kunnen, ook als ze net 4 zijn.
     
  14. Peet1369

    Peet1369 Actief lid

    6 dec 2018
    399
    354
    63
    Vrouw
    Ik zou het even met de moeder bespreken, ik heb ook een zoon van 5,5 die voor het gemak geboren is.. hij probeert altijd iemand zijn billen af te laten vegen, hij heeft er zelf gewoon geen zin in.. Dat kan dus ook het geval zijn :rolleyes:
     
    Ysabella, Zusterke, Whysteria en 3 anderen vinden dit leuk.
  15. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ja, dat is ook nog mogelijk natuurlijk! Dat zou helemaal wat zijn, dat ze het wel zelf kan maar mij als lakei inzet. Wat dat betreft is even uitleggen hoe het moet en moeder dan bij ophalen zeggen thuis nog even te controleren en eventueel te poetsen, ook een manier om daar achter te komen.
     
  16. Rozemarijn33

    Rozemarijn33 Niet meer actief

    Yep, hier ook een 4 jarige die het prima kan, maar altijd probeert het een ander te laten doen. Ze vindt het namelijk zelf heel vies :roflmao:
    Ik zou het idd ook met de moeder bespreken
     
  17. Mila27

    Mila27 Fanatiek lid

    20 jul 2017
    3.153
    2.346
    113
    Vrouw
    Oeps, mijn zoontje van bijna 6 veegt ook nog niet zelf zijn billen af :| Maar hij poept gelukkig alleen thuis want zou het heel vervelend vinden als een andere moeder dat zou moeten doen... op school veegt de juf ook geen billen trouwens... Hier moest ik pas ook eens de billen van een vriendje afvegen maar vond dat ook echt niet fijn en toen hij hier daarna nog eens wilde poepen, heb ik hem naar huis gestuurd :oops: (woont hier in de buurt) Heb daar echt geen zin in elke keer...
     
  18. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.710
    32.571
    113
    Eerlijk? Ik vind dat dus echt ontzettend smerig en zou er absoluut niet op zitten te wachten om dat te doen op die leeftijd. Sorry, maar dan maar niet spelen of ergens anders.
    Als er medisch niks aan de hand is moet een kind van die leeftijd dat gewoon zelf kunnen.

    En luiheid zou zeker kunnen, mijn jongste had daar een handje van inderdaad, maar die liet ik dan ook niet ergens anders spelen tot hij dat echt zelf deed.

    Ik vind niet meer afspreken overigens ook niet laf, we hebben allemaal onze grenzen en dit zou eentje van mij zijn
     
  19. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.933
    7.855
    113
    Vrouw
    Ik zou toch een stuk papier geven en zeggen hoe het moet. Alles maar om het niet zelf te hoeven doen... Daarna heel goed handen laten wassen. Liever toch zelf aanleren dan een vriendschap moeilijker maken of ontzeggen. Dan zou ik eerder die boterham laten voor wat het is en maar even snel voor ze smeren.
     
    Syane en Strandbal vinden dit leuk.
  20. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.457
    13.054
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Ehhh jeetje, dit vind ik een lastige zeg! :eek:
    Maar komt misschien ook omdat ik het sowieso wel een 'gevoelig iets' vind om aan het lichaam van andermans kind te zitten.
    Als ik heel eerlijk ben denk ik dat ik het gewoon net zo aan zou pakken als ik bij onze eigen kinderen (tegen die tijd) zou doen: stimuleren om het zelf te doen. Dan maar een tijdje op haar inpraten desnoods. En prima dat ze het thuis niet doet (denk ik?), maar ons huis is onze regels dus tsja :rolleyes: :p

    Vwb. helpen met afvegen zou ik tot een jaar of 4-5 wel doen denk ik. Ligt wel aan het kind en de situatie vind ik.
     

Deel Deze Pagina