Welke onderzoeken zijn er nodig voor ICSI en hoeveel moeten wij er nog ondergaan????

Discussion in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' started by Em85, Oct 28, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Em85

Em85 Actief lid

Mar 30, 2009
    174
    0
    0
    Hay meiden,

Wij zitten ook in de MM. Mijn man had bij zijn derde zaadonderzoek maar 175.000 cellen:( Daarvoor helemaal niets. Dus bij ons gaat het waarschijnlijk ICSI worden.
    Er zijn nu
    * 3 zaad onderzoeken geweest
    * vrijdag het 4e zaad ondezoek
    * 2 onderzoeken bij mij, geen bijzonderheden
    * onderzoek naar cyclus (COLA screenning) (7 buisjes bloed en 7 weken wachten)
    * maandag een gesprek bij de Androloog, uitslag zaad en de uitslag van de COLA screening.

Nu is mijn vraag aan jullie, hoeveel onderzoeken hebben jullie gehad voordat ze overgaan tot de eerste behandeling.
    Voor ons gevoel komt er geen einde aan al die onderzoeken!!!!

Ik hoor graag van jullie......

2. Jippie

Jippie VIP lid

Feb 3, 2007
    11,784
    776
    113
    Volgens mij heb je dan al een hele hoop onderzoeken gehad! Voordat je met ICSI kunt beginnen, moet je beide nog onderzocht worden op HIV, Hepatitis en Lues. Dit kan dmv een bloedonderzoek. Deze uitslag is een jaar geldig, dus dat wordt gedaan vlak voordat je met de behandelingen begint.

Hebben jullie zaadonderzoeken en bewerkingstesten gehad? Dan wordt het sperma bewerkt, zoals ze bij ICSI doen en dan wordt er gekeken wat er aan goede zaadcellen overblijft.

Voor de rest zou ik het eigenlijk niet weten. In sommige ziekenhuizen zijn wachtlijsten voor ICSI, dus dat zou je nog kunnen navragen. Je komt meestal pas op de wachtlijst, als je het intakegesprek hebt gehad. Soms is een voorlichtingsbijeenkomst verplicht, maar dat doen ze niet in elk ziekenhuis. Als de eerste behandeling gepland staat, krijg je nog prikinstructies.

Succes met alles!

3. Elmo

Elmo Niet meer actief

Ik mis inderdaad het chromosomenonderzoek (verplicht bij ICSI) en de HIV (etc.) bloedtest inderdaad.

Verder zal het vooral wachten zijn...vrees ik. Ik hoop dat er geen of een korte wachtlijst is. I.v.m. de sluiting tijdens de feestdagen (in veel ziekenhuizen) kan je nu ook wat extra vertraging krijgen.

Heel veel succes,
    Elmo

4. Miepie80

Miepie80 VIP lid

May 6, 2007
    8,101
    4
    0
    Heftig om zulk nieuws te krijgen. En wat een berg onderzoeken he? Volgens mij wisselt het heel erg per ziekenhuis wat ze aan onderzoeken doen. Wij hadden 3x zaadonderzoek, scrotumecho, prostaatecho, bloedonderzoek (allebei) en cyclusanalyse gehad in een regionaal ziekenhuis toen we naar het AMC werden doorverwezen voor ICSI.
    Daar hebben we:

- nog 3x zaadonderzoek (waarvan 1 een "opzwemtest")
    - beiden bloedprikken (hormonen, HIV, Hepatitis, Lues, rubella, etc)
    - chromosomenonderzoek bij mijn man (in het AMC verplicht vóór ICSI)
    - waterecho bij mij (kijken of de baarmoeder geen poliepen/cystes etc heeft, bij mij volgde er ivm poliepje een kleine operatie op)
    - uitstrijkje

Dat was het volgens mij....
    Alles samen heeft dit vanaf de intake in het AMC bijna een half jaar geduurd, maar dat kwam voornamelijk door de wachttijd voor de ingreep om het poliepje weg te halen. En chromosomenonderzoek duurt ook een week of 8.

Heel veel succes!

5. Elmo

Elmo Niet meer actief

Ik heb zelf trouwens alleen een kweekje moeten afgeven, bloedonderzoek laten doen en een standaard cyclusanalyse. Verder niks.
    Hier was het direct bekend dat het een zaadprobleem was. Mijn lijf hebben ze verder dus met rust gelaten ;)

Dit is blijkbaar ook overal anders. Hun motto is: het wordt sowieso ICSI, dus hoe je eileiders er ook aan toe zijn...die worden niet gebruikt.

Elmo

6. Miepie80

Miepie80 VIP lid

May 6, 2007
    8,101
    4
    0
    Hier inderdaad ook geen hsg ofzo gehad, Elmo. En voor de volgende cryo vonden ze het ook onnodig nog een waterecho te doen, omdat die afgelopen 2x goed was. Mijn man hebben ze wel helemaal doorgelicht, maar niks kunnen vinden wat het slechte zaad veroorzaakt...

7. maartje84

maartje84 VIP lid

Oct 8, 2008
    12,811
    4,453
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Wij doen welliswaar geen ICSI maar IVF, maar bij mij was vanaf het moment dat de knoop definitief werd doorgehakt (de IVF-intake) duurde het nog 9 dagen tot aan het stimuleren... Ik was al bezig met cyclusonderdrukkers (ivm cystes) te spuiten, dus we mochten snel door. Ik besef heel goed dat we mazzel hebben gehad wat dat betreft want we horen hier op het forum ook wel eens andere verhalen.

Misschien kun je vertellen in welk ZH je geholpen gaat worden, misschien dat er iemand hier is die in hetzelfde ZH wordt geholpen?

Bij ons was er in het jaar daarvoor al cyclusanalyses gedaan, zaadtesten en bloedonderzoek op oa. HIV.
    Verder ook nog samenlevingstestjes, maar die zijn nvt bij IVF/ICSI.

Veel succes!!

8. Elmo

Elmo Niet meer actief

Hier is 1 bal verwijderd na draaien en afsterven daardoor.
    Zelfs geen waterecho o.i.d. hier.
    Gek he, zo'n verschil.
    Gelukkig bleek / blijkt bij mij alles ook oke!
    Elmo

9. Em85

Em85 Actief lid

Mar 30, 2009
    174
    0
    0
    hoi dames bedankt voor jullie reactie!

De HIV test hebben we volgens mij al gehad, erg maar soms weet je het gewoon niet meer. Mijn man heeft hem ieder geval al gehad!Morgen staat er nog een zaadonderzoek gepland.

Maandag een onderzoek bij de Androloog. Deze ars zal gaan kijken of hij iets kan vinden waarom het zaad zo weinig is en we krijgen de uitslag van het zaadonderzoek.De artsen weten waarschijnlijk al waarom het zaad zo weining is. Mijn man is behandeld voor kanker en die behandelingen zijn nou niet echt bevoordelijk voor het zaad.

Een uitstrijkje heb ik al gehad en er zijn al meerdere inwendige echo's geweest en bij mij zijn er geen bijzonderheden.

Fijn om jullie verhalen te lezen. Ik heb er heel veel.
    Ik zou zo graag weten wannneer we kunnen starten met de ICSI!??!!!?!?

10. Elmo

Elmo Niet meer actief

Ja, dat ligt helemaal aan de uitslagen van de resterende onderzoeken en de wachtlijst in jouw ziekenhuis. Houd rekening met extra vertraging door de feestdagen in december!
    Veel ziekenhuizen (niet allemaal) zijn dan 1 a 2 wk gesloten.

Elmo

11. klingel

klingel VIP lid

Feb 15, 2008
    16,318
    14
    38
    iets met kunst en michelinsterren..
    import drentherella
    zo zie je maar weer hoe verschillend de protocollen zijn, best wel eng eigenlijk.
    tis maar net in welk ziekenhuis je toevallig loopt...

ik denk dat dat het grootste verschil in wachttijd kan opleveren,
    bij het ene ziekenhuis kan je pas na 5 maanden beginnen, bij het andere morgen.

ik wens je heel veel succes!!

12. Jippie

Jippie VIP lid

Feb 3, 2007
    11,784
    776
    113
    De wachtlijsten zijn inderdaad overal verschillend. In ons ziekenhuis kom je elke keer op een wachtlijst van ongeveer 5 maanden, ook tussendoor. In andere ziekenhuizen kun je vrij snel van start gaan. De meeste ziekenhuizen hebben rond de kerst een stop van twee weken. Dus dan kun je waarschijnlijk pas in januari beginnen.

13. Elmo

Elmo Niet meer actief

Hier duurt het even voor je aan de beurt bent maar als je dan in de molen zit mag je doorgaan.
    Vond dat zelf wel prettig!

14. Miepie80

Miepie80 VIP lid

May 6, 2007
    8,101
    4
    0
    Ik zou er in elk geval vanuit gaan dat ze dus nog chromosomenonderzoek moeten doen, dat duurt zo'n 2 maanden.

In het AMC waar wij lopen is de wachttijd voor zoek-ICSI zo'n 4 maanden op het moment. Gewone ICSI is volgens mij geen of weinig wachttijd voor. Tussen 2 behandelingen zit gewoon opnieuw de wachtlijst (behalve voor cryo's).

Je zou evt. kunnen vragen aan de androloog of hij kan navragen hoe lang het ongeveer zal duren, dan kan je je daar in elk geval op instellen...

Share This Page