Dipjes hartslag op CTG

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door azucena, 25 sep 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. azucena

    azucena Fanatiek lid

    28 feb 2012
    2.366
    1
    36
    Omdat in het ziekenhuis alleen maar ontwijkende en andere antwoorden krijg, vraag ik het even hier!

    Ik lig nu twee weken elke dag aan de CTG in het ziekenhuis. Nu laat de kleine sinds anderhalve week vaak dipjes zien. Zijn normale hartslag zit rond de 140-150 en vaak zakt hij naar 110, maar ook vaak tussen de 90-100. Een enkele keer zakt hij nog lager (het record is nu 40, maar ook 60 en 70 zijn gehaald).
    Vaak reageert hij ook een beetje op mijn harde buiken, maar vaak gooit hij zijn hartslag ook tussen de buiken door naar beneden.

    Hij hersteld zichzelf wel vaak snel weer. Meestal zit hij rond de 140, dan zakt hij in een keer naar 110 en dan zakt hij steeds verder weg tot dus het dieptepunt. Dan schiet hij weer even omhoog naar 110, zakt nog een keer weg naar het dieptepunt en schiet weer terug omhoog. Meestal gebeurt dat dippen/terugschieten een stuk of 4 keer en dan heeft hij weer z'n normale hartslag.

    Ik lig meestal ongeveer anderhalf uur aan de CTG (na een dip, moet hij weer wat langer doorlopen). In die 90 minuten gebeurt het dan gemiddeld zo'n 5 keer dat hij dipt, waarvan bijvoorbeeld 2 keer wat erger.

    Hier in het ziekenhuis is een hartslag tussen die 120-160 goed, 100-120/160-180 acceptabel, mits hij hersteld. En 100-/180+ is alarm ;). Maar ze kunnen geen verklaring geven voor de dipjes die meneer hier laat zien. Soms opperen ze dat het apparaat mijn hartslag even oppikt, maar dat kan niet, omdat ik de hartslag duidelijk hoor dalen en klimmen, er zit geen stop tussen zeg maar.

    Mij lijkt het niet normaal dat hij dit zonder reden doet (en de artsen dus ook niet, anders had ik nu naar huis gemogen.) Hij groeit goed, heeft voldoende vruchtwater. Maar ze kunnen mij ook niet vertellen wát er nou is. Het antwoord wat ik dan krijg is 'het kan geen kwaad, maar we willen het wel in de gaten houden' :x. (Als het geen kwaad kan, hoef je het niet in de gaten te houden ;).)

    Dus heeft een van jullie hier misschien ervaring mee of een verklaring voor? Alvast bedankt!
     
  2. HooyoShimbir

    HooyoShimbir Fanatiek lid

    20 aug 2009
    4.390
    1.665
    113
    Vrouw
    Randstad
    Hehey,

    Ik snap wat je bedoeld, hier ook een basislijn van rond de 140 en ook soms zakt de harslag naar beneden. Vaak richting de 110 en soms iets lager. Nog niet onder de 100 gelukkig.
    Ook wat je zegt even richting 110 dan weer iets omhoog en weer naar beneden en komt dan weer lager uit dan de basislijn waar die op zat.

    Hier zeggen ze daar ook niks over. Wat ze mij hebben uitgelegd is dat ze mogen dippen zolang ze maar snel enoeg terug komen. Dus niet naar de 100 of lager en dan heel langzaam oploopt en een duidelijk patroon hierin laat zien. Bv elke harde buik.

    Hier heel vaak er langer aan gelegen omdat de hartslag te hoog was. Dan was de baby ook druk maar dan bleef vervolgens als de baby toch jn slaap was gevallen de hartslag tussen de 170/185.

    Hier reageer de beeb gelukkig nog niet op de 10000 harde buiken. Alleen heel af en toe.

    Ik denk wel dat de 40/60/70 jou hartslagen zijn geweest want dan hadden ze echt ingegrepen als het je kindje was. Heb ook dat wanneer de hartslag van de baby wat terug loopt die overgaat in die van mij. Heel gek. Of tijdens een harde buik die ineens de hartslag uit de navelstreng pakt.

    Hoe s het nu me je buik? Blijft t "rustig"? En je bmh?

    Liefs
     
  3. an12

    an12 Actief lid

    3 dec 2011
    487
    0
    16
    Vrouw
    huismama
    overijssel
    Ik heb voor 2 weken terug heel de week aan de ctg gelegen.. ze zeiden toen tegen mij..een hartslag van de baby tussen de 120 en 150 is prima, en het liefst zien ze af en toe uitschieters naar de 170.
    Bij mij gebeurde het een keer dat ik een harde buik kreeg, en dat het terug zakte naar 100, ik schrok toen ook heel erg..heb gelijk op de rode knop gedrukt, maar volgens de verpleegster was dat niet zo heel erg. Het kindje komt dat iets in het nauw, vandaar dat de hartslag zo daalt. Het was alleen wel heel belangrijk dat het daarna zich wel gelijk herpakt, en weer tussen die 120 en 150 komt. Gelukkig ging de kleine bij mij toen gelijk weer terug richting de 140, dus het was prima zei ze en ik hoefde me daar geen zorgen over te maken.
    Ik hoop dat je hier wat aan hebt, en anders gewoon flink door blijven zeuren hoor, je hebt toch recht om te weten wat er allemaal gebeurd!! Sterkte ermee
     
  4. azucena

    azucena Fanatiek lid

    28 feb 2012
    2.366
    1
    36
    @hooyoasiya, ik weet heel zeker dat het niet mijn eigen hartslag is geweest ;). Dan was 40 ook wel erg laag geweest. Je hoort het gewoon té duidelijk op en af gaan zonder onderbreking of ruis ofzo.. Heel af en toe hoor ik mijn eigen hartslag, maar die is veel doffer en minder aanwezig zeg maar. Jammer genoeg heeft de CTG de 40 niet geregistreerd, hij registreert maar tot 60 slagen per minuut ;).
    De 60 en 40 zijn wel een uitzondering geweest hoor, is maar 2x gebeurt. Maar 70 gebeurt wel vaker, ook een keer met verpleging erbij. Dus daarvan weet ik 100% zeker dat het de kleine is.
    Verder gaat het eigenlijk best goed, wel heel veel harde buiken, maar tot nu toe nog niks veranderd aan de bmh. Maar de laatste meting is alweer een paar dagen geleden en juist daarna heb ik veel meer last gekregen ;). Maar ik krijg nu geen echo, tenzij het echt nodig is (zucht.. Ze houden je goed in de gaten hoor, in het ziekenhuis!)
    Fijn dat jij nog maar maximaal 1,5 week hoeft rond te lopen :)! Lijkt me een onwijs fijn vooruitzicht! Hou je taai tot die tijd!

    @an, dankje voor je reactie. Ik schrik niet meer van een hartslag van 100 :p. Pas daaronder vind ik het niet goed meer en dat gebeurt dus jammer genoeg best vaak.
    Ze hebben inderdaad uitgelegd dat tijdens een harde buik de navelstreng wat verdrukt kan worden. Maar het gebeurt ook tussen harde buiken in, dus dan zou die theorie niet opgaan.
     
  5. mayke1980

    mayke1980 Fanatiek lid

    15 apr 2007
    1.017
    0
    0
    Docent wiskunde vmbo
    Nijmegen
    Kan het niet zijn dat de CTG even een minder signaal opvangt van je kleintje. Je baby is met 27wk nog best klein.
    Ik heb met 29 wk aan de CTG gelegen en toen zwom de kleine man soms ook wat weg waardoor de hartslag op de monitor even heel hard daalde, maar zich ook snel herstelde.
     
  6. VeraM

    VeraM Actief lid

    22 apr 2010
    463
    0
    0
    Leerkracht basisonderwijs
    Gelderland
    Ik heb om de dag CTG omdat ik sinds een week of 4 geen leven meer voel (Uk is juist extreem bewegelijk). En hier is het gemiddeld 150 met regelmatig uitschieters naar de 190. Meneer is dan zo vreselijk druk. Hier is het van 130 tot 190 regelmatig. En dat vinden ze hier prima, zolang hij maar weer na het sporten een rustige hartslag krijgt van rond de 150. Dergelijke dipjes als waar jij het nu over hebt, die heb ik nog niet gezien.
     
  7. zinzi

    zinzi Bekend lid

    22 jul 2012
    627
    0
    0
    Ik heb ook van die 'dipjes' op de CTG. Vaak ook bij een harde buik. Maar de kleine hersteld snel weer.
    Als het korter dan 10 sec duurt dan wordt het officieel geen dip genoemd door de gyn.

    Je eigen hartslag wordt ook gemeten, dus als het je eigen hartslag zou zijn dan zou die overeen moeten komen.
     
  8. HooyoShimbir

    HooyoShimbir Fanatiek lid

    20 aug 2009
    4.390
    1.665
    113
    Vrouw
    Randstad
    Hier meten ze mijn harstslag niet standaart erbij. Alleen als de kleine een strakke lijn heeft rond de 120.

    Zou t wel raar vinden als ze er zo luchtig over doen wanneer een hartslagje wegzakt naar de 60-70 en ze niks doen ermee. Ee vpl hier was van de week nog aan t vertellen dat dat s wat gevaarlijk is. En dat dergelijke dippen nauwelijks voorkomen. Alleen bij persweeen of inleiding wat de baby niet trekt...enz

    Bedankt, hoor vanmiddag de officiele inleidings datum

    Liefs
     
  9. Crazy angel

    Crazy angel Bekend lid

    13 jan 2008
    794
    0
    0
    ik met 33 weken aan ctg, een uur ofzo eraan gelegen en misschien wel 7 dipjes gehad.. ging ook wel richting de 40 ofzo.. super eng

    ook uitschieters van wel iets van 260!

    echt super eng, maar ze zeiden dat alles goed was..
     
  10. azucena

    azucena Fanatiek lid

    28 feb 2012
    2.366
    1
    36
    Wow crazy angel! Dat is inderdaad wel extreem. Gelukkig kan een babyhart veel hebben. Als dat bij ons zou gebeuren, denk ik dat we vaarwel kunnen zeggen.

    Hooyo, spannend! Ik hoop echt dat je snel aan de beurt bent :)! Mag nu onderhand wel na alle stress.
    M'n gevoel gister was trouwens goed, Bmh is nu 0,7cm. Dus heb m'n longrijping alweer gehad. Het word wéér spannend.

    Gister 4 uur aan CTG gelegen omdat de weeën niet afnamen en toen dipte hij bijna niet ;). Eigenwijs kind. Vanochtend was hij wel weer meer aan het rommelen, maar ja.

    Bedankt voor alle reacties :)!
     
  11. Cin85

    Cin85 VIP lid

    12 jan 2010
    11.832
    12.956
    113
    Vrouw
    Hier dipte de kleine meid op die termijn ook heel erg. Vooral als ik een harde buik/wee had. Mij werd toen ook verteld dat het niet schadelijk is op die termijn en dat alle kindjes dat hebben. Maar normaal zie je dat niet omdat je dan natuurlijk (nog) geen ctg's krijgt.

    Maar sterkte en hopelijk blijven jullie kleintjes nog even binnen!
    Hier ben ik trouwens bevallen met 37.3 (inleiding) dus er is hoop voor jullie!
     
  12. HooyoShimbir

    HooyoShimbir Fanatiek lid

    20 aug 2009
    4.390
    1.665
    113
    Vrouw
    Randstad
    Ohh wauw cin!! Wat super gefeliciteerd! Maken jullie het goed?
    ik word as dinsdag ingeleid met 36.3 :)
    Sorry voor de off-topic!
     
  13. kleintje88

    kleintje88 VIP lid

    17 nov 2008
    9.362
    2
    0
    Onze zoon heeft het ook gehad de laatste week.. Ze zeiden dat het kon dat hij reageerde op mijn harde buiken en daarom dipte.. Moest ook een nacht blijvem en daarna om de dag ctg..
    Ik maakte me ook steeds zorgen maar: wij hebben een kerngezonde zoon gekregen!
    Dus misschien zeggen de dipjes idd niks?
     
  14. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.489
    5.572
    113
    Vrouw
    Het kan miss ook idd zijn dat de kleine net even anders ligt wasrdoor de ctg t niet helemaal goed oppikt..
    Hier ook regelmatig gehad en ook dat ik helemaal niks hoorde en de ctg ook geen lijn meer had
     

Deel Deze Pagina