Direct medisch nadat eerste kindje dysmatuur was??

Discussie in 'Dysmatuur' gestart door Annemieke37, 8 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Annemieke37

    24 okt 2010
    9
    0
    0
    Dierenarts
    Zaandam
    Hoi,

    Ruim een jaar geleden ben ik bevallen van mijn zoon. Op 38 weken en 2 dagen is de bevalling ingeleid en is hij geboren met een gewicht van 1990 gram. Dysmatuur dus.
    Hij deed het gelukkig goed, maar had helaas een van zijn balletjes gedraaid, waardoor hij op dag 3 geopereerd moest worden en dat viel dus even dubbel tegen.
    Hij ontwikkelt zich gelukkig hartstikke goed, maar is nog wel steeds klein. 8,0 kilo op 1 jaar.
    Ze kwamen er tijdens mijn zwangerschap pas in de laatste maand achter dat hij te klein was.
    Bij een tweede zwangerschap wordt ik direct medisch, maar vroeg me af of iemand daar ervaring mee heeft? Hoeveel controles/echo's kregen jullie?

    Groetjes Annemieke
     
  2. jongenmeisje

    jongenmeisje Bekend lid

    2 jan 2012
    838
    0
    0
    Ik had een risicozwangerschap met kans op groeiachterstand. Vanwege deze kans op groeiachterstand kreeg ik 2 wekelijkse controles en echo's.
    Ik ben met 29+4 spontaan bevallen. vroegtijdige weeen niet gelukt te remmen. Geen groeiachterstand, wel natuurlijk klein. Nu met 15 maanden nog steeds klein 8,5 kilo
     
  3. Annemieke37

    24 okt 2010
    9
    0
    0
    Dierenarts
    Zaandam
    Jeetje, dat is ook pittig!
    Was dat vanaf het begin elke twee weken controle en echo?
     
  4. jongenmeisje

    jongenmeisje Bekend lid

    2 jan 2012
    838
    0
    0
    Bij de 1e echo was ik 9 weken, wij wisten het toen 1 week. daarna echo met 12,14,17,19,22,24,27 ( wat de kerstmis tussen en ik was verwezen naar academisch ziekenhuis. In de week dat ik geen controle had bij de gyn moest ik op controle bij de internist. Dus al met al zeer veel controles
    Ik vond al die controles niet erg vond het wel een zeer zware spannende zwangerschap.
    Ik was erg bang dat ik ernstige zwangerschapsvergiftiging zou krijgen want daar had ik veel kans op. en net toen ik daarin wat rustiger werd kreeg ik dus weeen. Zo zie je maar dat het zelden zo gaat als je verwacht.

    Voor ons geen 2e meer. Op deze hebben we 7 jaar gewacht. Daarnaast heb ikzelf een chronische ziekte vandaar hoog risico zwangerschap. kans op wederom een vroeggeboorte is ook erg hoog gezien mijn verleden. Soms vind ik het jammer maar aan de andere kant is het goed zo. met zoontje gaat het goed ondanks wat hobbeltjes. ikzelf heb er ook geen schade van overgehouden.

    Soms denk ik ik zou best nog een 2e willen maar wat ik vooral wil is een normale zwangerschap met een normale kraamperiode en de kans dat ik die krijg is heel klein.
     
  5. Annemieke37

    24 okt 2010
    9
    0
    0
    Dierenarts
    Zaandam
    Jeetje,
    Wel fijn om te horen dat het met je zoontje goed gaat, ondanks de hobbels.
    Hier ook wel wat hobbels, maar allemaal wel te overzien. Ik hoop dat voor mij een tweede zwangerschap en kraamperiode wat rustiger zullen zijn, maar ja dat weet je nooit van te voren...
    Het nadeel van zoveel controles vind ik dat je er wel continu mee bezig bent en dat we alleen gefixeerd zijn op de grootte van de baby...
    Maar ja zonder controles zullen we dat misschien ook wel zijn ;-s
     
  6. Berte

    Berte VIP lid

    24 feb 2011
    6.870
    3.638
    113
    Vrouw
    Thuis
    Hoi,

    vanwege een extreme vroeggeboorte (en dus overlijden) van ons dochtertje* heb ik met de zwangerschap van mijn zoontje ook direct bij de gynaecoloog gelopen.

    Ik heb maandenlang op eigen verzoek wekelijkse controles gehad, ik mocht ook twee wekelijks komen, maar was daar te onzeker voor.

    Mijn ervaring is dat het in het ziekenhuis toch meer maatwerk is, maar mijn situatie was ook medisch interessant, helaas.

    Maar ieder ziekenhuis is hier anders in, wij hadden voordat ik zwanger was van ons zoontje al een plan van aanpak liggen. Dat geeft toch rust. Ik denk dat dat ook het beste is wat je kunt doen, de maatschap gynaecologie bellen van het ziekenhuis waar je onder controle komt en vragen wat ze van plan zijn als je weer zwanger mag worden.
     
  7. Jasnoo

    Jasnoo Lid

    9 nov 2010
    68
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi,
    Onze eerste was dysmatuur en heeft heel veel opstartproblemen gehad. De reden dat hij dysmatuur was omdat ik een zeer hoge bloeddruk had. Bij de tweede ben ik rond 20 weken over gegaan naar de gyn, ook wegens hoge bloeddruk en bij de derde ben ik overgegaan naar de gyn rond 18 weken weer wegens een hoge bloeddruk, maar ook omdat ik problemen had met mijn schildklier.
    Gelukkig hadden de tweede en derde wel een gezond gewicht.
    Groet,
     
  8. Annemieke37

    24 okt 2010
    9
    0
    0
    Dierenarts
    Zaandam
    Wat erg Berte van jullie dochter. Ook een goede tip inderdaad om gewoon even met het ziekenhuis te bellen...
    Ik vind het altijd raar om voordat ik zwanger ben er al zo over na te denken en te plannen....ik ben dan bang dat ik het over mezelf afroep dat het niet gaat lukken zeg maar...maar dat is allemaal onzin natuurlijk...

    Jasnoo...Bij mij hebben ze geen oorzaak kunnen vinden waarom mijn zoontje dysmatuur was. Alleen een kleine placenta met verkalking erin, maar waardoor weten ze niet...Ze (en ik) hopen dat de placenta gewoon op de verkeerde plek heeft gezeten en dat ik bij een volgende wel een goede placenta heb.. Mijn bloeddruk is eigenlijk altijd goed..
    Hoe gaat het nu met je eerste kindje? Wat voor opstartproblemen hebben jullie gehad als ik vragen mag? Wel fijn dat het bij je tweede en derde kindje wel goed is gegaan!!
     
  9. MissKimmy

    MissKimmy Lid

    5 apr 2012
    7
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bij mij werd pas in de laatste week ontdekt dat mijn meissie te klein was omdat ik amper nog vruchtwater had!.. dat kwam voornamelijk omdat ik een HELLP heb gehad en mijn lever bijna niet meer functioneerde! Was hier wel erg van geschrokken omdat het bij de laatste echo zo goed ging.. maar echt in de laatse 2 maanden is ze niet meer gegroeid en ging het erg slecht met haar.. dus precies op de uitgerekende datum ben ik ingeleid, maar dit ging ook niet super dus werd het uiteindelijk een keizersnee.. meissie werd geboren met een gewicht van 2200 gram en 42 cm.. dysmatuur dus.. maar dit heeft ze ruimschoots ingehaald hoor!! zie je niks meer van terug.. nu ben ik in verwachting van de 2e en ze houden me scherp in de gaten, heb om de 2 weken een afspraak in het ziekenhuis met daarbij ook elke x een groeiecho, want dit gebeurt me niet nog een x!!
     
  10. Kittycat

    Kittycat Lid

    29 okt 2011
    21
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn eerste was dysmatuur (2 kilo met 37wk). Nu ik zwanger ben van de 2e loop ik vanaf het begin bij de gynaecoloog en heb ik een medische indicatie.
    Ik vind het erg prettig dat ze de groei goed in de gaten houden, meten is weten wat dat betreft.
     
  11. WesDaan

    WesDaan Fanatiek lid

    10 sep 2009
    2.358
    6
    38
    Mijn eerste was ook dysmatuur mede door PE en HELLP verschijnselen.
    Wel was het onverwacht dat hij zo klein was. Want met 36 weken werd hij nog geschat op ruim 3000 gram en met de geboorte 38 weken 2550 gram.

    Daarom hebben wij bij ons 2de kindje groeiecho's gehad, maar ik liep wel gewoon bij de VK.
    Tot 30 weken groeide ze goed, en daarna werd het minder waardoor ik iedere 2 weken een echo had.
    Met 37+5 heb ik nog een echo gehad omdat ze dachten dat het de laatte 2 weken helemaal niet gegroeid was, het bleek van wel maar wel ienimiene gegroeid. Maar het lag niet stil.
    Geboren met 38 weken en 2480 gram ze hadden het mooi geschat want ze dachten dat ze misschie net 5 pond zou zijn.
     
  12. Jasnoo

    Jasnoo Lid

    9 nov 2010
    68
    0
    0
    NULL
    NULL
    Jasnoo...Bij mij hebben ze geen oorzaak kunnen vinden waarom mijn zoontje dysmatuur was. Alleen een kleine placenta met verkalking erin, maar waardoor weten ze niet...Ze (en ik) hopen dat de placenta gewoon op de verkeerde plek heeft gezeten en dat ik bij een volgende wel een goede placenta heb.. Mijn bloeddruk is eigenlijk altijd goed..
    Hoe gaat het nu met je eerste kindje? Wat voor opstartproblemen hebben jullie gehad als ik vragen mag? Wel fijn dat het bij je tweede en derde kindje wel goed is gegaan!![/QUOTE]

    Onze eerste is nu inmiddels 7 jaar en is bij 38 weken geboren met een gewicht van 1980 gram, flink dysmatuur dus. Daarnaast was hij in slechte gezondheid en heeft een paar dagen aan de beademing gelegen en een tijd in het ziekenhuis gelegen. Het eerste jaren waren moeilijk want hij liep achter in zijn ontwikkeling en had motorisch problemen. Daarnaast is hij nog steeds een zorgenkindje; heeft concentratieproblemen op school (werd toen door de kinderarts al gewaarschuwd dat dit waarschijnlijk zou gebeuren), spraakproblemen en is nog steeds heel veel ziek. Gelukkig is het wel een vrolijk en zorgeloos kereltje en heeft veel vriendjes, en dat is ook belangrijk:)
     
  13. kipjetok

    kipjetok Bekend lid

    21 jul 2011
    715
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja hier ook. Eerste bij 40+4 2860 gram. Voor de tweede extra groei echo's gehad, maar de tweede was bij 40+1 3675 gram (waren ze wel verbaasd over). De oudste is nu nog een kleintje 13,8 kilo en bijna 4 jaar! De jongste is 7 maanden en weegt al 8 kilo!
     
  14. Bizzy

    Bizzy Fanatiek lid

    30 okt 2007
    2.828
    2
    36
    thuisblijf moeder
    rotterdam
    Ik had dezelfde vraag ook gesteld hier op het forum bij de vk's maar die gaven het antwoord dat dysmatuur geen medische indicatie is voor een eventuele volgende zwangerschap!
    Hier overgens wel vast gesteld waarom mijn zoontje dysmatuur was hij had 2 knopen in zijn navelstreng die hij na de 31 weken er in heeft gedraaid (30,4 weken nog een echo gehad niks gezien) en ik had een mega hogebloeddruk vanaf 35 weken.
     
  15. Annemieke37

    24 okt 2010
    9
    0
    0
    Dierenarts
    Zaandam
    Hoi Allemaal,

    Bedankt voor jullie reacties!
    Altijd fijn om te lezen dat we niet de enige zijn die hier mee zitten te tobben...
    Ik heb inderdaad ook wel gelezen dat kinderen die dysmatuur geboren zijn een grotere kans hebben op AHDH en ontwikkelings problemen...
    Maar ja je weet het toch allemaal niet van te voren...
    En inderdaad Jasnoo, gelukkige kindjes die vrolijk zijn en lekker met hun vriendjes kunnen spelen zijn ook goud waard!!
     
  16. stopcontact

    stopcontact Fanatiek lid

    9 sep 2011
    1.674
    1
    0
    Onze eerste was ook flink dysmatuur en na een mislukte inleiding, gehaald met 37 weken. Hij is nog steeds klein en tenger maar voor zo ver ontwikkeld hij zich goed.

    Oorzaak: onbekend... nouja... ik had ook bijna een verdubbeling van mn bloeddruk (normaal heb ik 90/50 in rust)

    Bij nummer 2 moet ik zowiezo mezelf melden met 6 weken voor een echo ivm eerdere bbz. Hoe het daarna verder gaat, geen idee.
    Want bij nummer 1 had ik met de 20 weken echo nog geen achterstand. Het is dat de stagaire en de vk het kindje klein aan vonden voelen met 26 weken en me toen doorstuurden.

    Ik vind het niet erg als ik straks elke 2 weken een groei echo zou moeten. Je bent er dan wel meer mee bezig maar dat ben je denk ik toch wel. Je kunt het dan maar beter weten. Kun je ook maatregelen treffen voor (weer) een eventuele zkh opname. Ik lag namelijk met ruim 34 weken al in het ziekenhuis ivm de groeiachterstand. Toen hadden we nog geen ander kindje, dus dat is dan niet zo erg. Maar als je er thuis al 1 rond hebt lopen moet er heel veel geregeld worden.

    Mijn gyn weet iig al dat we weer zwanger willen worden.
     
  17. WesDaan

    WesDaan Fanatiek lid

    10 sep 2009
    2.358
    6
    38
    Hier had ik met 30 -32-34 weken een echo voor de groei.
    met 37 weken nog een keer extra omdat mijn baarmoeder toen op -2 stond vanaf d navel dus veels te laag.
    Ze was ook helemaal ingedaald en klein natuurlijk met de geboorte.
    45cm.

    Ze hielden het iedergeval allemaal goed in de gaten.
    En evt. bij weer een volgende weer extra in de gaten, dus ze letten er welgoed op gelukkig.
     
  18. Annemieke37

    24 okt 2010
    9
    0
    0
    Dierenarts
    Zaandam
    Het is ook afhankelijk van hoe klein je eerste kindje was of je bij de volgende direct medisch wordt. Tegen mij zeiden ze bij mijn zoontje dat hij in de laagste groep zat. Kleiner dan p5. Hij hoorde dus bij de 5% van de lichtst geboren kindjes. In relatie tot zijn zwangerschapsduur natuurlijk. Dan ben je bij een volgende direct medisch...Maar dat is misschien ook maar fijn ook...
     
  19. linda84

    linda84 Fanatiek lid

    3 sep 2006
    4.383
    36
    48
    Hier zijn geen plannen voor een 3e maar als die er wel komt ben ik wel medisch. Bij mijn 2e heb ik groeiecho`s gehad vanaf 30 weken. Doordat hij afzakte tot onder de p3 met de echo`s ben ik opgenomen geweest, thuismonitoring enz.
     
  20. Dreamer83

    Dreamer83 VIP lid

    16 apr 2008
    10.390
    30
    48
    Ik ben bij een 2e ook meteen medisch vanwege dysmature dochter.

    Onze dochter liep vanaf het begin al achter en heb het dus de hele zwangerschap geweten.
    Heb ook meerdere GUO's en zelfs 2x GUO2 gehad.
    (uitgebreide 20 weken echo's zijn dat)
    Daarna elke week echo, om de week placenta meting en groeiecho.
    En elke dag CTG vanaf week 30, daarvoor elke 2-3 dagen.

    Oorzaak zal waarschijnlijk erfelijk zijn, want verder was er niets mis.
    Ben ook geeindigd met HELLP bij 37 weken.
     

Deel Deze Pagina