Direct medisch nadat eerste kindje dysmatuur was??

Discussie in 'Dysmatuur' gestart door Annemieke37, 8 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamavanJ&D

    mamavanJ&D VIP lid

    23 aug 2006
    7.212
    0
    0
    werkzoekende...
    Zwolle
    Ons mannetje is ook dysmatuur geboren.
    Hij woog op 37,3 2310 gram en was 44 cm. Bij hebben ze ook geen reden kunnen vinden. Mijn placenta was wel nagenoeg al helemaal verkalt. Ze vroegen aan mij of ik rookte, maar dat doe ik niet, dus daar kon 't niet van komen.

    Ik weet wel dat ik vanaf 30 tot 32 weken (weet 't niet meer precies wanneer dat begon) de kleine man niet meer voelde. Ik ben toen uiteindelijk opgenomen en kreeg ik tot aan de bevalling thuismonitoring. Ik was dus wel opgenomen, maar dan thuis. Dus elke dag thuis een CTG en controle van mezelf.

    Na de geboorte mocht hij de dag erna naar huis, maar op dag 5 moest hij weer opgenomen worden, omdat hij helemaal geel was. Hij is zelfs nog op de intensive care gekomen, omdat zijn waardes maar bleven dalen. Daar hebben ze hem ook klaargemaakt voor een algehele bloedtransfusie, maar gelukkig was dit niet nodig.

    Verder is hij in 14 maanden tijd zo'n 13 maanden ziek geweest. Regelmatig in het ziekenhuis gelegen en vanaf 3 maanden oud al een pufje.
    Nu is hij gelukkig er overheen gegroeid en heeft hij de pufjes niet meer nodig. Wel blijft zijn huid een probleem...

    Wij willen ook nog een tweede en zou in eerste instantie gewoon bij de VK mogen, maar vanaf de helft (ivm het niet meer voelen en de problemen in de latere termijn) wel overgedragen worden naar de gyn. Maar ik heb zelf zoiets van: doe mij maar gewoon meteen naar de gyn, ook omdat ik medicatie slik ivm mijn chronische ziekte.
     
  2. WorkingMum

    WorkingMum Niet meer actief

    Onze dochter was ook dysmatuur (2740 gram & 49 cm). Had de dag voor mijn bevalling nog een ctg en echo gehad en daaruit bleek dat ik ook te weinig vruchtwater had.

    Nu bij de tweede mocht ik in eerste instantie gewoon bij de gyn tot 36 weken, moest wel in het ziekenhuis bevallen vanwege mijn keizersnede.

    Met 7 weken bij de vk een echo laten maken, alles zag er prima uit. Wel met 8 weken een intake + echo gehad bij de gyn. Zo konden ze mijn zwangerschapsduur vaststellen. En toen merkte ze op dat ik een afwijking in mijn baarmoeder heb, dus vanaf dat moment gelijk over gegaan op medisch. Vind het wel fijner, maar moet nu wel vaker op controle.

    Ook krijg ik groeiecho's voor het geval dat deze prins niet goed zou groeien.

    Wat is HELLP? Had ook te weinig vruchtwater, zou dat een oorzaak hebben?
     
  3. snoebel

    snoebel Lid

    1 jun 2012
    44
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bij de zwangerschap van mijn dochtertje ontdekten ze 2 maanden voor de uitgerekende datum een achterstand in de groei; hoofdje aan de kleine kant. Vanaf die tijd doorverwezen naar ziekenhuis en werd er verteld dat ze dysmatuur zou zijn met eventueel alle mogelijke zaken die hier aan vast zouden kunnen zitten of waar je tegenaan zou kunnen lopen. Omdat ik een hoge bloeddruk had is uiteindelijk besloten dat ik ingeleid zou worden en dat was met 37.6 weken dus zeker niet te vroeg. Geboortegewicht was 2175gr en 46.2cm dus prematuurkleertjes. In het begin klein gebleven maar na de 4e maand een flinke groeispurt van ruim een kilo!!! en vanaf die tijd is ze bijgekomen. Nu is ze inmiddels 4,5 jaar oud en gaat helemaal mee met haar leeftijdsgenootjes in alles tot nu toe waar we heel bij mee zijn en zeker niet hadden verwacht :) Zijn nu bezig met een tweede maar gyn heeft verzekerd dat het zeker niet zo hoeft te zijn dat we hem weer zouden zien; m.a.w. hoeft het blijkbaar niet zo te zijn dat een tweede kindje ook dysmatuur geboren zal worden. In mijn geval is dan wel geen oorzaak verder gevonden voor het feit dat ons dochtertje dysmatuur is geboren. Zelf denk ik wel dat het met de hoge bloeddruk te maken heeft waar ik inmiddels ook medicijnen voor heb. Dus voor mij hopelijk nu snel op naar een tweede superfijne zwangerschap!
     
  4. Hamsteren

    Hamsteren Niet meer actief

    Ik had niet eens van deze term gehoord.
    Maar dan denk ik dat Mandy dat ook had, want ik was 2 dagen overijd, en Mandy woog bij geboorte 2420...47 cm.
    Wat ik er van begrepen had, was dat als ik in het ziekenhuis bevallen was, ze daar had moeten blijven.
    En dat als ik weer zwanger zou zijn, ik meer controles zou krijgen...
    Lees dus nu pas dat er een naam voor is!
    Mijn meisie heeft qua gewicht altijd onder de -1 lijn gezeten, en ik kreeg goede begeleiding van het CB, daar ik erg onzeker was over haar gewicht..
    Ze is nu 105 cm, en weegt 16 kilo, hihi, nog steeds een lekker licht meisie, ik kan haar in ieder geval nog best tillen!
    Verder totaal geen problemen gehad, meer mijn eigen zorgen.
    Ga wel ff wat meer lezen over dit begrip..
    Bedankt voor dit toppic!:)
     
  5. snoebel

    snoebel Lid

    1 jun 2012
    44
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mandysmamsie, toevallig dat ik je hier ook tegenkom. Ik begrijp hieruit dat jij een thuisbevalling hebt gehad met je dochter? Ik heb zelfs nadat ik doorverwezen ben naar gyn vanwege achterblijven groei baby nog meegedaan aan een onderzoek in deze. Het onderzoek zelf hield in dat er gekeken werd of de baby nog voldoende zou groeien bij het wachten op een spontante bevalling en anderzijds inleiden zodra het kan en dan kijken hoe de groei buiten de baarmoeder verloopt. Ach ja, achteraf ging dit bij mij niet echt meer op, ik koos voor afwachten maar werd ingeleid vanwege hoge bloeddruk. Mijn dochter moest nog een week in het ziekenhuis blijven maar hoefde niet in de couveuse. Maar goed, mijn dochter is nu bijna 110cm en is 17kg. Jeetje, dat ze jouw hierover nooit geïnformeerd hebben, ik kreeg meteen allemaal info omtrent dysmatuur baby maar hebben ze het bij jouw niet ontdenkt op de echo of gevoel? Mijn vk voelde door te voelen op mijn buik dat haar hoofdje te klein was voor haar leeftijd. Maar ik las meer dingen over dysmatuur hier op de website, bijvoorbeeld ook dat kinderen pas mogelijk op latere leeftijd, kleuter, dingen kunnen hebben die bij dysmature kinderen horen, daar keek ik ook weer even van op. Dus ik ben daar weer heel benieuwd naar ook!
     

Deel Deze Pagina