DIY Verzorgingsproducten, tips en tricks en recepten

Discussie in 'De lounge' gestart door MamavanLieverd, 31 jul 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamavanLieverd

    MamavanLieverd VIP lid

    1 dec 2014
    7.248
    5.202
    113
    Ik vroeg me af of er hier mensen zijn die zelf deodorant en dergelijke maken?

    Ik ben dat namelijk van plan. Ik heb momenteel bijvoorbeeld een deostick van Ben & Anna, maar ik vind hem eigenlijk iets te stevig en brokkelig. En ik kwam erachter dat in de meeste eco-deo’s bijna altijd dezelfde basis zit, aangevuld met verschillende toevoegingen voor smeerbaarheid, verzorging en geur. En hoewel je natuurlijk vrij lang met een deo doet en de prijs daardoor niet zo’n belangrijke factor is, vind ik ze over het algemeen belachelijk hoog geprijsd als je kijkt wat de grondstoffen nu eigenlijk kosten.

    Ik heb al een paar keer droogshampoo gemaakt met cacaopoeder en maizena, wat ook prima werkt (heeft wel iets langer nodig om in te trekken dan een spuitbus) en wil de maizena nog een keer vervangen voor arrowroot (dat heb/had ik niet in huis, maar schijnt nog wat fijner te werken).

    Kent iemand de volgende websites/webshops?
    Berivita.com
    Ybmc.nl
    Die 2e heeft ook heel veel diy recepten op de website, maar ook herbruikbare potjes/sticks, en ingredienten.
     
  2. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Die droogshampoo met cacao, daarna rook je niet de hele dag naar chocolade en de bruine kleur geeft dat niet af?
     
  3. MamavanLieverd

    MamavanLieverd VIP lid

    1 dec 2014
    7.248
    5.202
    113
    De cacao gebruik je alleen bij bruin haar, om een witte waas te voorkomen. Bij blond haar kun je gewoon pure maizena of arrowroot gebruiken. Je hebt ook recepten met baking soda, maar dat schijnt niet zo goed te zijn, voordeel van maizena/arrowroot is dat het alleen vet absorbeert en niet schadelijk is voor je haar.
    Ik heb bruin haar, vandaar de cacao ;).
    Maar je gebruikt echt maar heel weinig, paar vingertoppen zeg maar en na intrekken, borstel je het er weer uit, dus de geur is vrij subtiel. Wat ik doe is, ik maak meerdere scheidingen en masseer een beetje poeder op mijn hoofdhuid daar (behalve op mijn natuurlijke scheiding, want ik wil niet dat je het kunt zien zeg maar). Dan blijf ik een half uurtje van mijn haar af en daarna borstel ik het goed uit.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  4. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.259
    19.014
    113
    Geen recept, maar ik gebruik vaak zo'n stuk aluin ipv deodorant. Vroeger maakte ik wel een deodorant obv natriumbicarbonaat, maar aangezien ik geen kokosolie hier kan vinden ben ik daarmee gestopt (deze maakte ik met kokosolie, natriumbicarbonaat en maïzena).

    Als shampoo kan je tfal/ghassoul gebruiken. Dat is een speciale soort klei.
     
  5. MamavanLieverd

    MamavanLieverd VIP lid

    1 dec 2014
    7.248
    5.202
    113
    Ik weet dat er geen overtuigend wetenschappelijk bewijs voor is dat aluminiumzouten slecht zijn in deodorant (ze zijn wel slecht als je er teveel van inneemt, daarom wordt afgeraden zure dingen te bereiden in aluminium pannen), maar ik probeer ze toch te vermijden zoveel mogelijk, dus daarom ook geen aluin hier (want dat is gewoon een aluminiumzoutkristal).
    De meeste recepten die ik heb gevonden zijn inderdaad met kokosolie en baking soda, en dan wisselend met maizena of arrowroot en een of meerdere boters (shea butter of cacao boter) en evt essentiele olie voor de geur of werking (tea tree bijvoorbeeld).

    Ik had nog best veel shampoo op voorraad, waar ik nog vrij lang mee vooruit kan, maar heb ook een stuk aleppozeep in huis, waar ik mijn haren mee ga wassen. Ik heb inderdaad ook goede dingen gelezen over ghassoul, gebruik je dat zelf ook?
    Ik gebruik al een appelazijn spoeling als conditioner, dat werkt verbazingwekkend goed tegen pluizend haar, zodra ik de spoeling in mijn haar masseer, voel ik mijn haren glad worden. Ik denk dat ik ongeveer 1 deel appelazijn gebruik op 8 delen water, ik doe gewoon een klein laagje azijn in een beker voordat ik ga douchen en vul de beker dan aan met warm water onder de douche en giet het over mijn haar.
     
    citroenrasp vindt dit leuk.
  6. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.259
    19.014
    113
    Voor mij is het vooral belangrijk dat het 1) geen geur geeft en 2) een kleinere ecologische voetafdruk (lokaal product, geen verpakkingsmateriaal). En omdat er inderdaad geen bewijs is dat aluminiumzout schadelijk zou zijn gebruik ik het veel liever om bovengenoemde redenen dan een "gewone" deodorant. Maar als je dat liever vermijdt dan zou ik inderdaad iets obv natriumbicarbonaat gebruiken. Ik vond het met olijfolie alleen niet fijn omdat dat niet echt stolt, itt kokosolie en dan heb je een soort crème ipv blok deodorant.

    Ik heb wel een stuk ghassoul in huis, maar omdat er nog veel shampoo is maak ik eerst die op. En veel in de zin dat ik nog de enige ben die het gebruikt, aangezien de rest van het gezin is overgestapt op aleppozeep. Helaas krijg ik van zeep echt last van m'n hoofdhuid (heb het al meerdere keren voor een langere periode geprobeerd :() dus als die klei wel werkt ga ik daarop overstappen.
     
    MamavanLieverd vindt dit leuk.
  7. MamavanLieverd

    MamavanLieverd VIP lid

    1 dec 2014
    7.248
    5.202
    113
    Ja, ik maak ook eerst de shampoo, die alleen ik gebruik, op. Hopelijk gaat de ghassoul goed voor je werken. Hebben je dochters trouwens lang haar en hoe bevalt het wassen met aleppozeep hun? Ik lees heel wisselende ervaringen namelijk. Als het me niet bevalt, ga ik waarschijnlijk verschillende shampoobars proberen, ik denk niet dat ik die zelf zal gaan maken, maar je weet maar nooit. Wie weet, krijg ik de smaak te pakken. ;)
     
    citroenrasp vindt dit leuk.
  8. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.259
    19.014
    113
    Ja, mijn dochters hebben lang haar, maar beide wel heel ander soort haar: H heeft dik donkerbruin net-geen-steil haar, A dun krullend haar (en is blond). Maar bij beide bevalt de zeep goed! Bij mijn man trouwens ook, ivm jeuk op zijn hoofdhuid gebruikt hij juist deze zeep, dus wel raar dat het bij mij dan het tegenovergestelde effect heeft. Ik moet wel zeggen dat er kwalitatief veel verschil zit in verschillende soorten (merken) zeep.

    Een shampoobar zou ik best willen gebruiken, maar die heb ik hier nog nooit gezien. Ik hoop ook dat de ghassoul bevalt, want ik zoek echt een alternatief voor shampoo. (En zo niet, dan kan schoonmoeder het opmaken want die gebruikt dat dus wel regelmatig.)
     
    MamavanLieverd en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  9. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Wat leuk dat je een blonde krullenbol hebt? Heeft ze dat van jou? En hebben ze wel beide donkere ogen en een makkelijk kleurende huid of zijn ze daar ook verschillend in?
     
  10. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.259
    19.014
    113
    Nee, van mijn man, die is ook blond. En met hem zijn halve familie.
    Ze hebben geen donkere maar blauwe ogen, net als mijn man dus. (hij zou zo voor een noord-Europeaan kunnen doorgaan qua uiterlijk). Het enige bij A (de blonde) is dus wel dat ze heel snel bruin wordt, maar H is nog witter dan ik!
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  11. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Dan hebben zowel A. als H. Meerdere schoonheidsidealen. Blond haar icm snel bruinende huid. En witte huid met donker haar en ook nog lichte ogen.
     
    citroenrasp vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina