Dochter 11 jaar ziek en alleen thuis. Hoe zouden jullie dit doen?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door MamaChantal, 8 okt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamaChantal

    MamaChantal VIP lid

    14 okt 2010
    16.197
    2.836
    113
    Gistermiddag is dochter ziek naar huis gegaan, na overleg met mij.
    Prima natuurlijk, ik kwam 2u later thuis en bleef in contact met haar.

    Maar vandaag is ze nog niet lekker en blijft nog thuis.
    Maar beiden zijn we weg tot 16 / 17u.
    Oma komt hier om 15u heen.

    Ze blijft nooit hele dagen alleen thuis en weet nu niet zo goed of ik moet vragen of oma eerder komt.
    Ze heeft hoofdpijn en voelt zich gewoon niet zo lekker.
    Geen koorts/braken/"echt ziek" o.i.d.
    Maar gewoon "niet lekker"
    Ze is 11, zegt zelf dat oma niet nodig is.
    Ik kan in contact blijven met haar, maar kan niet zomaar naar huis toe.
    Oma kan ze wel bereiken als er iets is/ het niet gaat.

    Hoe zouden jullie dit doen?
     
  2. RoIn

    RoIn VIP lid

    3 feb 2014
    5.918
    595
    113
    Vrouw
    Ligt ook heel erg aan je kind denk ik.. Maar volgens mij kan dat best.. beetje op de bank liggen. Wat drinken en evt broodje pakken.

    Er zijn kinderen van 11 die al naar de middelbare gaan.. even ter vergelijk.

    Maar je moederhart zegt wat anders hè
     
  3. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.528
    6.220
    113
    zuid-holland zuid
    Ik denk ook dat het moet kunnen. Op de middelbare school zal ze in vakanties enzo misschien ook weleens een dag thuis moeten blijven. Ik snap dat je met een naar gevoel de deur uitgaat, maar ik zou in dit geval ook mijn vakantiedagen bewaren voor die dagen dat er echt iemand ziek is.
    Misschien vindt ze het zelf best wel stoer.. en als het echt niet bevalt dan weet je dat voor een volgende keer.
     
  4. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.474
    24.331
    113
    Dat is toch ook wel de leeftijd dat er kinderen zijn die niet meer naar de bso gaan, maar alleen thuis blijven tot ouders thuis zijn. Dus een beetje lamlendig bankhangen moet ook wel kunnen. Zeker als oma goed bereikbaar is, als er wat is en je zelf regelmatig contact houdt (al is het maar voor je eigen gevoel).

    Ik zou wel nog even afspreken dat ze voor niemand de deur open doet. En evt afspreken of klaarleggen wat ze kan/mag eten.
     
  5. Linda86

    Linda86 VIP lid

    Ik zou het ook wel aandurven als ze het zelf goed vindt. Mijn zoon is wel eens een paa ruur alleen thuis en dat gaat altijd goed. Als ze ziek/niet fit zijn doen ze toch niet veel meer dan op de bank (of in bed) liggen en misschien een filmpje kijken.
    Misschien kun je oma vragen om tussen de middag een uurtje langs te komen om samen te lunchen? Dat zou ik zelf wel een fijn idee vinden.
     
  6. Zwierezwaai

    Zwierezwaai Niet meer actief

    Onze zoon van 11 is ook wel vaker een paar uurtjes alleen thuis. Ik zou bij hem wel eten en drinken in de buurt zetten, omdat hij dat anders vergeet. Maar meer dan een filmpje kijken, met een dekentje op de bank, zal ie niet doen als hij niet lekker is.

    En dan zeg ik waarschijnlijk 100x dat hij mij of oma moeten bellen als er iets is en dan kijkt hij me met zo’n bijnapuber gezicht aan van; jaaaaa mam, ik weet het nu wel :roflmao:
     
  7. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.591
    3.483
    113
    Ja, ik zou het zo laten, ze geeft zelf aan dat ze het zo goed vindt. Ze is ook al 11 jaar.
    Desnoods meld je het even bij de buren als je daar goed contact mee hebt. Dat als het opeens erg wordt, er iemand kan helpen voor oma of jullie er kunnen zijn. Al denk ik niet dat dat nodig is als ik het zo hoor.
     
  8. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.529
    26.079
    113
    Vrouw
    Kan toch prima? Ik was op die leeftijd ook ziek thuis. Zolang ik maar niet te ziek was.

    Een kind van 11 red zich wel en anders bellen ze wel hoor :D ze weten je snel genoeg te vinden als ze wat van je nodig hebben hihi.kun je altijd nog oma bellen ;)
     
  9. sidmick

    sidmick VIP lid

    23 jun 2008
    17.222
    3.670
    113
    Qua leeftijd kan het prima maar het ziek zijn zou mij tegen houden. Ik zou oma rond 12 uur laten komen om haar lekker te vertroetelen, kopje soep, lekker kaakje, gezellig samen op de bank. Als het niet anders kan kun je haar prima alleen laten maar de optie van oma is er dus die zou ik inzetten
     
  10. Catou

    Catou Fanatiek lid

    11 okt 2013
    3.477
    1.715
    113
    De mijne is ook 11 en zou ik met deze verschijnselen wel alleen thuis laten.
    Als er iets is, kan ze jou bellen of oma bellen als ze niet meer alleen wil zijn.

    Ik zou het anders vinden bij zeer hoge koorts o.i.d. Want dan houd ik ze zelf ook meer in de gaten dan als ze gewoon niet lekker zijn. Beterschap voor je dochter!
     
  11. Kolibrie2

    Kolibrie2 Fanatiek lid

    9 nov 2018
    1.332
    1.135
    113
    Vrouw
    Ik zou haar alleen thuis laten. Zeker wanneer ze zelf aangeeft dat het kan. Ik heb zelf als ik ziek ben helemaal geen zin in andere mensen om me heen, dus heb ook liever dat anderen dan iets anders gaan doen. Misschien inderdaad wat drinken in de buurt klaar zetten zodat ze makkelijk wat kan drinken.
     
  12. bozoe

    bozoe VIP lid

    9 jul 2014
    5.420
    5.779
    113
    Ik was op mijn tiende al hele weekenden alleen, bizar eigenlijk.

    OT: ik zou haar gewoon thuislaten alleen. Wel zorgen dat ze kan bellen als er iets is.
     
  13. anica

    anica Fanatiek lid

    3 dec 2009
    4.528
    240
    63
    Taarten bakken
    zwolle
    Oudste is bijna 9 maar die laat ik nu al met een gerust hart alleen thuis ziek of niet, nu zit ik in de zw dus niet nodig.

    Jongste gaat aan de ketting als ze 18 jaar is... die kan met haar bijna 7 jaar nog geen 10 minuten alleen zijn...

    Verschild dus per kind
     
  14. Emma86

    Emma86 VIP lid

    25 jun 2012
    5.156
    2.051
    113
    Vrouw
    Nederland
    Lekker thuis laten. Duidelijke afspraken maken en vertrouwen hebben.

    Ik weet dat de meeste kinderen van de bso hier vanaf 10/11 jaar alleen naar huis gaan en de sleutel hebben. Die kinderen zijn doorgaans meerdere dagen per week alleen thuis. Kind van 11 of 12 jaar die nog naar de opvang komt is echt een uitzondering.
     
  15. MamaChantal

    MamaChantal VIP lid

    14 okt 2010
    16.197
    2.836
    113
    Ze is alleen thuis geweest en dat ging prima.
    Opvang gaat ze idd niet meer heen.
    Zo ziek was ze helemaal niet, als ze koorts had/Echt ziek was, had ik oma wel gevraagd.
     
  16. Miss T

    Miss T Fanatiek lid

    3 mei 2012
    4.351
    298
    83
    Fijn dat het goed gegaan is. Ik heb je topic gevolgd. Mijn dochter is 10 jaar en ik merk dat ze ook steeds meer zelfstandigheid nodig heeft. Ik had zelf geen antwoord op jouw vraag, maar ik vond het wel fijn om mee te lezen wat anderen ervan vonden.
     
  17. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.529
    26.079
    113
    Vrouw
    Fijn :) en eerlijk is eerlijk, t is ook heerlijk als je niet fit bent op die leeftijd om dan huis voor jezelf te hebben, beetje tv kijken etc. Knapt een mens ook van op :)
     

Deel Deze Pagina