dochter 13 jaar nachtje alleen thuis?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Lexie74, 2 jan 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lexie74

    Lexie74 VIP lid

    14 sep 2006
    9.343
    189
    63
    Vrouw
    loonadministratrice
    nop
    Wij willen eerdaags ene nachtje weg met z'n twee. Nu denkt dochter van dan 13 jr oud dat ze wel alleen thuis kan en wil blijven. Zouden jullie dat doen of is ze nog te jong.
    Ze is op zich geen type "7sloten tegelijk" dus wat dat betreft zou ik het wel aan durven.
    Zelf denkt ze eventueel een vriendinnetje uit te nodigen om te logeren.
    En sowieso zouden mijn broer en moeder dan op de hoogte zijn dat ze eventueel heen kunnen als er iets is.
    Wat vinden jullie?

    Als je maar 1 kind hebt moet je het toch ook van de meningen van anderen hebben ;)
     
  2. Evanesco

    Evanesco Niet meer actief

    Lastig, persoonlijk zou ik zeggen dat ze te jong is.

    Maar de ene 13jarige is de andere niet.

    Een vriendin uitnodigen zou ik dan juist weer niet doen. Kan niet echt zeggen waarom, puur gevoelsmatig.

    Bij oma logeren geen optie?
     
  3. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.110
    3.377
    113
    Vrouw
    Zou dan wel vragen of de buren s Avonds een kijkje komen nemen.
     
  4. Featherr

    Featherr Fanatiek lid

    20 jun 2016
    3.113
    2.537
    113
    Vrouw
    Brabant
    Kan ze dan niet bij een vriendinnetje logeren? En ik zou als er een vriendinnetje zou komen slapen wel goed door communiceren met de ouders dat ze dan alleen zijn. "Mag ik bij die en die logeren?" Ja hoor is goed! En dan blijken ze alleen thuis te zijn.

    Ik vind het zelf denk ik nog te jong. Weet ze wat ze moet doen mocht er iets gebeuren? Stel er breekt brand uit, weet ze dan hoe ze moet reageren?
     
  5. PenF

    PenF VIP lid

    20 aug 2009
    8.277
    2.177
    113
    Vrouw
    Coach
    Dordrecht
    Ligt echt aan je dochter. Die van mij mag dat met 13 prima maar zit dan ook al in de derde klas op het vo. Mijn zoon mag het dan weer niet.
    Zo heb ik dus ook 1 in de noodopvang van school en 1 thuis.
     
    NiVa0230 vindt dit leuk.
  6. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.473
    24.331
    113
    Het is voor een deel natuurlijk kindafhankelijk, maar ik vind het te jong. Een avond zou ik wel doen, maar met een nacht en ochtend erbij zou ik niet doen.

    Ik denk ook niet dat ik erg van mijn nachtje weg zou kunnen genieten, dus dan zou het ook zijn doel voorbij schieten.
     
    Baileyy, 1991Mamavanvier, NiVa0230 en 2 anderen vinden dit leuk.
  7. Nee, dat zou ik niet doen!

    Maar dat zegt meer over mij dan over jou hoor.
    Ik zou mijn dochter veel te jong vinden.
    Bang zijn voor dat er iets gebeurd.
    Ik zou niet lekker liggen, maar een schuldgevoel hebben dan.
    Een vriendinnetje durf ik ook niet aan samen.
    Ik denk dat ik ging kijken naar bij wie ze een nachtje wilt logeren zodat jullie en zij allebei een leuk uitje hebben.
     
    NiVa0230 en Vergeten vinden dit leuk.
  8. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.402
    3.953
    113
    noord holland
    Ik heb er hier een van 14 en 16 en die zou ik het nog niet laten doen :roflmao:. Maar ieder kind is natuurlijk anders.
    Als wij hier een avond weg zijn en laat thuis komen krijgen we op een gegeven moment al appjes hoelaat we komen, ze hebben geen rust om in slaap te vallen tot we thuis zijn. Het grappige is, dat ze dit twee jaar terug wel wat beter konden.
    Daarnaast gaan onze kinderen nooit uit zichzelf naar bed dus dat weet ik ook niet dan :roflmao:. Met een avondje weg spreken we een tijd af dat ze naar boven moeten. Ik geloof nooit dat ze dat precies doen maar ze gaan op een gegeven moment wel. Ze hebben ook absoluut geen natuurlijke eigen rem op t gebruik van devices. Telefoons blijven normaliter om die reden ook beneden. Maar met een avondje weg willen ze die dan graag boven op de gang en gaan dus op een gegeven moment toch contact zoeken hoelaat we komen enzo. Helden :roflmao:.
    Maar goed, als jouw dochter het zelf wel zou willen lijkt me dat een situatie om zoiets eerder te willen proberen.
    Heb je t al wel eens geprobeerd middels zelf een avondje naar familie of vrienden en dat zij dan zelf naar bed gaat en de lampen uitdoet enzo. Of ze dan in slaap kan vallen voordat jullie thuis zijn. Dat zou voor mij de graadmeter zijn of het kan en bij ons kan dat dus nog niet ;).
     
  9. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.806
    32.714
    113
    Hier hetzelfde. Hier een heel verantwoordelijke 13 jarige, maar nee, vind het idee alleen al niets, ik vind het echt te jong

    Ik zou het ook niet goedvinden als mijn 13 jarige bij een vriendje zou slapen als er niemand thuis zou zijn.
     
    Prikje, Knuffelmonster, NiVa0230 en 4 anderen vinden dit leuk.
  10. Lexie74

    Lexie74 VIP lid

    14 sep 2006
    9.343
    189
    63
    Vrouw
    loonadministratrice
    nop
    @spruitje80 ja dat kan ze prima, hebben we al wel eens gedaan.

    @Featherr dat zou ik ook zeker eerst overleggen met die ouders hoor, of zij daar wel oké mee zijn. ZOu zelf ook niet willen dat dochter ergens te logeren gaat zonder dat ik weet dat ouders afwezig zijn...

    @Evanesco dan zou ik deze vraag niet stellen ;) Dochterlief is niet zo'n van van opa (mijn stiefvader) vandaar dat ze dat liever niet doet
     
    Featherr vindt dit leuk.
  11. Vitamientjuh

    Vitamientjuh Fanatiek lid

    3 dec 2011
    3.069
    1.124
    113
    Vrouw
    Ik zou het niet doen. Ik denk ook niet dat je kunt genieten van je dagje weg. Overdag alleen thuis laten zou ik wel doen, maar niet de nacht.
     
  12. Vergeten

    Vergeten Bekend lid

    1 dec 2019
    989
    1.712
    93
    Vrouw
    Ik vind het zelf te jong.
    Maar ik ben dan ook een schijterd en durf zelf niet eens alleen een nachtje thuis te blijven:oops:
     
    owly vindt dit leuk.
  13. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.995
    5.821
    113
    Nee ik zou het ook niet doen. En zeker niet met die van mij:o: Die zijn nogal van het ehm grenzen opzoeken zeg maar.

    Er zijn geen wetten, maar richtlijnen geven aan vanaf 16 jaar zou het kunnen. Even los van het karakter gezien dan.
     
  14. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.179
    6.711
    113
    Ik zou het wel ok vinden als er een betrouwbare achterwacht is. Waar het kind 24/7 direct terecht kan.

    Ook ligt het aan het kind. Onze dochter zou het makkelijk kunnen.
     
  15. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    Als jij haar vertrouwd zou het best kunnen.
    Ik zou wel vragen of de buren of de buren willen op letten.

    goede afspraken maken en haar duidelijk laten weten wie ze kan bellen als er iets is.
     
  16. Strandbal

    Strandbal VIP lid

    3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Ik zou dan de buren inlichten of ze oogje in zeil willen houden en mocht er wat zijn dat ze bij hun terecht kan.
    Want ze is helemaal alleen, dat zou ik persoonlijk denk ik wel eng vinden. Samen met een broer of zus is denk ik wel anders dan helemaal in je uppie.
     
  17. Zonnebloem92

    Zonnebloem92 VIP lid

    4 dec 2012
    10.846
    4.212
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Dit inderdaad.
     
  18. Claprose

    Claprose Actief lid

    9 jun 2020
    289
    490
    63
    Vrouw
    Ik zou het gesprek vooral eerst met haar aangaan.
    Of ze het zelf ziet zitten en de escapewegen kent? Je bent neem ik aan zelf telefonisch bereikbaar en als ze in een kleine straal terecht kan bij een calamiteit lijkt me het het proberen wel waard.
    Ik ken meisjes van 13 die nog echt kind zijn, maar ik ken ook meisjes van 13 die een "eigen leventje" leiden en verantwoord hiermee kunnen omgaan. Ik zou vooral het gesprek aan gaan met haar en duidelijke wat-te-doen-als scenario's bij langs gaan. Dit is ook groeien en ontwikkelen. Voor jullie allebei ;)
     
  19. jade2011

    jade2011 Actief lid

    9 mrt 2013
    205
    305
    63
    Ik heb echt een heel verstandige 13 jarige, maar dit zou ik niet eens overwegen.
     
    wwrr, Baileyy, Prikje en 9 anderen vinden dit leuk.
  20. Tulp21

    Tulp21 Niet meer actief

    Hmm toen ik 13 was deed ik al behoorlijk veel dingen wat normaal een volwassene doet. Ik was zelf heel verantwoordelijk etc.. Maar mijn zusje bijv. absoluut niet. Zag de gevaren ed. niet in.
    Het klinkt fijn aan ene kant maar als 13 jarige en je bent weleens alleen tot redelijk laat in de nacht was ook niet altijd fijn ook al is er achterwacht etc..

    Nu ik zelf mama ben en ik een zoon van bijna 13 heb weet ik dat ik het absoluut niet fijn zou vinden als hij een nacht alleen is. Ook niet met een vriendje. Juist dan vind ik het nog moeilijker. Ik zou dan totaal geen rust hebben als mijn kind een nacht alleen is. Vind het nu al soms moeilijk als hij overdag alleen is. Ik denk dat ik 15/16 vroeg genoeg vind hiervoor.
     

Deel Deze Pagina