Dochter 13 mnd laten logeren?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door koekjesbakker, 20 nov 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. koekjesbakker

    koekjesbakker Actief lid

    13 aug 2015
    277
    38
    28
    NULL
    NULL
    Hi, oma (mijn schoonmoeder) heeft aangeboden om onze dochter een nachtje bij haar te laten logeren. Ze past om de week een dagje op haar, bij haar thuis ook. De omgeving kent ze dus...
    Ze heeft het aangeboden omdat mn dochter de laatste tijd erg vaak slecht slaapt en wij allebei merken dat het lastig is soms met werk. Ook omdat ze het echt gewoon heel graag wil :)
    Ik twijfel omdat mn dochter nog zo jong is en niet kan zeggen of ze het leuk vindt en ook juist omdat ze veel wakker is snachts.
    Misschien denk ik er teveel over na en mag ik mn schoonmoeder gewoon vertrouwen dat ze het echt wel weet met haar.

    Laten jullie je kindje wel eens logeren en zo Oja vanaf welke leeftijd?
     
  2. babbel1983

    babbel1983 Fanatiek lid

    3 jul 2013
    1.324
    298
    83
    Je zal hier verschillende antwoorden op krijgen, zowel van ouders die hun kinderen al van jongs af aan laten logeren als van ouders die het pas doen als hun kind aan kan geven dat ze het zelf willen. Er is dan ook geen goed of fout hierin, het gaat vooral om je eigen gevoel.

    De vraag die je jezelf moet stellen, vertrouw je je schoonmoeder erin dat ze in de nacht naar de behoefte van je kind kijkt en haar kan troosten waar nodig is. Zo ja, dan zou ik haar met een gerust hard laten logeren, zo nee dan (nog) niet doen.

    Mijn dochter ging vanaf dat ze 4 maanden oud was (tot dat ze naar school ging) 1x per week logeren bij mijn ouders omdat dat handiger uit kwam met de werktijden. Ik weet dat mijn dochter bij hun in goede handen is en laat haar dan ook met een gerust hart bij hun achter. Dit zelfde geldt voor mijn zus, maar bij bv mijn schoonouders of de zus van mijn vriend heeft ze nog nooit gelogeerd, omdat ik daarbij wel denk dat ze in de nacht (ze wordt nog dikwijls elke nacht wakker) in paniek wakker wordt en dat vind ik geen fijn idee. En niet perse omdat ik ze niet vertrouw, maar omdat zij een andere band met mijn kinderen hebben en ze ook een stuk minder zie. Ditzelfde geldt voor logeren bij vriendjes/ vriendinnetjes, dit gaat voorlopig nog niet gebeuren, omdat ze daarvoor nog te onrustig slaapt en ik zeker weet dat dat paniek gaat opleveren in de nacht. Mijn zoontje heeft nog niet zoveel gelogeerd bij mijn ouders omdat de noodzaak er daar minder voor was, maar ook die laat ik met een gerust hart achter bij mijn ouders en zus, geen probleem.

    Mijn advies, ga vooral uit van je eigen gevoel en niet van de ervaringen van anderen wat een goede leeftijd is om uit logeren te gaan, iedereen heeft daar een ander idee van. Maar als je dochter bij je schoonmoeder vertrouwt is, zij geen probleem heeft om een keer een nacht wat vaker uit haar bed te moeten en jullie het nodig hebben om een nachtje door te slapen (of welke andere reden dan ook), probeer het dan gewoon eens uit.
     
  3. Pien86

    Pien86 Bekend lid

    3 sep 2018
    710
    686
    93
    Vrouw
    Wat lief en leuk dat ze het aanbiedt! Als je dochter snachts wakker is, is ze dan weer stil na een knuffel of flesje? En denk je dat dit bij je schoonmoeder hetzelfde zou gaan omdat dit ook overdag gebeurt? In dat geval zou ik het lekker doen!

    Ons zoontje van bijna 7 maanden is nog niet wezen logeren, maar als mijn moeder het zelf zou voorstellen dan zou ik het zeker doen, vooral omdat ik zie dat hij bij haar zo erg op zijn gemak is en ze precies weet wat ze moet doen. Denk dat dat per kindje en opa/oma's erg kan verschillen, dus zou gewoon kijken naar hoe je je erbij voelt :)
     
  4. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.509
    26.043
    113
    Vrouw
    Als je je schoonmoeder erin vertrouwd, doen :) maak gebruik van het aanbod. Schoonmoeder zal wel in waakstand modus zijn en heel licht slapen. Met hun kleinkinderen zijn ze vaak nog voorzichtiger dan ze met hun eigen kids waren :p
     
  5. Pien86

    Pien86 Bekend lid

    3 sep 2018
    710
    686
    93
    Vrouw
    Bijna tegelijk gereageerd en met zo'n beetje dezelfde strekking haha :D
     
    babbel1983 vindt dit leuk.
  6. MariekeRox

    MariekeRox Fanatiek lid

    6 nov 2015
    1.605
    788
    113
    Onze oudste zoon slaapt bij wekelijks 1 nachtje bij mijn ouders. Hij geniet er zo enorm van. En in het begin zei ik constant denk hier aan, dat moet je doen en zo moet je dit doen. Tot me moeder zei ik heb 3 kinderen gehad. Dit gaat echt wel lukken. En ze heeft nog gelijk ook. Dus iedereen geniet hier van de slaappartijen
     
  7. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.380
    3.903
    113
    noord holland
    Ik zou het doen. Vooral omdat je kindje er al elke week komt en ze elkaar vertrouwd zijn. Het is zo fijn als er een plekje voor je kind is waar hij of zij zich ook zo fijn vertrouwd voelt net als thuis.
    En naar mijn idee is dat heel fijn om al van jongs af aan gewend te zijn. Ik denk dat het ook super goed voor hun band samen is. En voor jullie is het ook fijn dat je weet dat er ten alle tijden een plek is voor je kind waar het zich ook thuis voelt. Dan kun je ook juist af en toe iets voor jezelf of met elkaar doen, dat is ook belangrijk en geeft dan ook wat meer ruimte als je weet dat je kind op een veilige plek is.
     
  8. Imona

    Imona VIP lid

    8 feb 2014
    5.301
    3.882
    113
    Als je degenen vertrouwd waar je kindje heen gaat zou ik het doen. Mijn oudste ging met 9 weken voor het eerst logeren bij een vriendin bij ons in het dorp. Ik moest echt even nachtje bijtanken
     
  9. Mooiezomer

    Mooiezomer Fanatiek lid

    22 apr 2017
    2.048
    874
    113
    Vrouw
    Het klinkt alsof het iemand is die jullie vertrouwen. Dat is al erg belangrijk. Voor haar is het geweldig om haar kleindochter een nachtje bij zich te laten logeren. Voor jullie kan het een heerlijk rustmomentje zijn. Een gezellige avond samen en daarna een ontspannen nacht. Even bijtanken.
    Voor de band tussen oma en jullie dochter is het geweldig.

    Maar jullie moeten doen wat goed voelt! Sommige kindjes gaan voor hun 1e verjaardag al regelmatig logeren, anderen niet. Het doel is jullie even rust te geven. Maar dit gaat alleen lukken als je er volledig op vertrouwd dat ze in goede handen is. Anders ben jij met je hoofd nog bij haar.
     
  10. Jorietje

    Jorietje Fanatiek lid

    22 feb 2006
    4.128
    673
    113
    Zuid-Holland
    Lief dat ze het aanbied! Aan jullie zelf de keus wat je er mee doet. Maar als je het aan mij vraagt zeg ik doen! Daar krijgt je dochter echt niks van hoor.
    Ik weet alleen niet of je die nacht zelf kan slapen want je zal misschien heel de tijd denken hoe het zal gaan..

    Die van ons sliepen vanaf 4 of 5 maanden al een nachtje bij mijn schoonmoeder. Omdat s morgensvroeg wegbrengen naar haar filetechnisch niet heel handig zou zijn..
    De eerste paar keer appte ze dan als ze s avonds lekker lagen te slapen en s morgens vroeg ik dan hoe de nacht gegaan is.
    Voordeel vind ik dat ze van kleins af aan gewend zijn aan logeren. Inmiddels zitten die van mij op school maar in de vakanties gaan ze ook altijd graag 1 (of liever 2) nachtjes bij haar logeren.
     
  11. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.109
    3.377
    113
    Vrouw
    Gewoon doen! Ik wou dat ik een logeeroptie had. Lijkt mij heerlijk 2 dagen even geen kind thuis.
     
  12. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.693
    14.045
    113
    Hahaha dat dacht ik ook toen we aan de andere kant van t land moesten wezen. Vriend van ons was terminaal en dan is een wispulturige 2 jarige niet echt handig om bij je te hebben. We hadden een hotel geboekt zodat we alle tijd voor hem hadden.

    Die ukkies kruipen waar ze niet gaan kunnen, wilde niks anders dan op 2 plekken tegelijk kunnen zijn, vooral in de avond wilde ik niets liever dan naar huis. Uiteraard wel gebleven, maar toch ook erg blij mn draakje weer bij me te hebben. (Om vervolgens binnen t uur te zuchten over extra breed glasvezel behang).

    TS: als je er zelf een goed gevoel bij hebt gewoon doen. Het is nu nog redelijk makkelijk. Eenmaal in een bedje ontsnappen ze doorgaans nog niet zo rap. Die van ons wordt 3 en kan sinds net iets na dr 2e uit dr bed klimmen en blijft zeker niet braaf liggen als er nog onontdekte lades zijn.

    Hoe ze t moet doen maakt dr niet uit maar ze vindt wel een methode om t voor elkaar te krijgen. Dus wij kijken reikhalzend uit naar het moment dat ze wat beter luistert ipv de impulsieve dora explorer te spelen, tot die tijd slaapt ze uitsluitend thuis waar dr kamer terrorproof is.
     

Deel Deze Pagina