Dochter 2 jaar en 3 maanden praat nog niet

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Hela30, 12 aug 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hela30

    Hela30 Lid

    26 okt 2019
    98
    55
    18
    Vrouw
    Hallo allemaal,

    mijn dochter is van mei 2020 en praat helaas nog niet zo goed. Ze kan een aantal woorden zeggen en daar blijft het bij ze begrijpt wel alles wat je haar vraagt. Ik probeer zoveel mogelijk met haar te oefenen en woordjes te benoemen maar het lijkt wel alsof het haar helemaal niks interesseert. Ze begint nu wel meer met liedjes mee te zingen wat ze voorheen niet deed dat is al een vooruitgang. Ik zit er aan te denken om haar aan te melden bij een logopedist om haar spraak wat meer op gang te krijgen. Ik heb ook veel boekjes thuis waar mee ik met haar oefen en als ik haar dan vraag waar iets is dan moet ik het aanwijzen maar zelf wilt ze dat niet doen. Ze gaat naar de psz naar de vakantie ik hoop dat het haar iets gaat help. Hebben jullie misschien tips voor mij wat ik nog meer kan doen om haar beter te leren praten.
     
  2. blij83

    blij83 Fanatiek lid

    5 jun 2012
    1.949
    1.712
    113
    Gewoon lekker boekjes lezen zonder te oefenen. Het voorlezen van een verhaal is al heel waardevol en leerzaam.

    Eventueel nog eens gaar oortjes laten checken bij de huisarts? Voor de zekerheid.
     
  3. roever

    roever Niet meer actief

    Ons oudste was ook laat met praten… pas na 2,5 tot 3 jaar begon t pas…
    Nu kan ie die oren van het hoofd kletsen
     
  4. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    13.001
    25.442
    113
    Mijn zoontje (2 jaar en 5 maanden) praat ook niet/nauwelijks, verstaat ook slecht.
    Die blijkt na een bezoekje aan de kno arts al bijna driekwartjaar slechthorend te zijn door chronisch oorontstekingen (waar wij niets van hebben gemerkt)

    ik zou haar wel inschrijven voor logopedie want de wachtlijsten zijn lang, maar ook zeker haar gehoor laten testen.
     
  5. jvsd92

    jvsd92 Fanatiek lid

    12 apr 2019
    4.629
    8.838
    113
    Vrouw
    Naast haar gehoor misschien ook haar ogen? Q praatte ook echt bijna niet. Wij moesten ‘toevallig’ al naar de oogarts omdat hij een lui oogje heeft. Maar verder nooit het idee gehad dat hij niet goed kon zien oid. Daar kwam uit dat hij dus echt super slecht zicht had. Dus hij was niets anders dan de hele dag bezig met goed kunnen zien. Dus dat hoofdje had geen ‘tijd’ voor andere zaken zoals praten. Sinds hij een bril heeft maakt hij echt bizarre sprongen met praten. Want daar heeft hij nu dus wel energie voor.
     
  6. tasje

    tasje Actief lid

    20 mei 2014
    463
    186
    43
    Mijn zoon praatte toen ook niet/nauwelijks. Hij heeft nu logopedie en gaat naar psz (volgt daarbij ook het VVE programma)
    Gehoor is ook getest voor de zekerheid (was goed).
    Hij gaat op alle gebieden vooruit maar er is nog steeds sprake van een taalachterstand (blijkt uit taal in het dagelijks leven en de toetsen bij logopedie)

    Ik wil als tip meegeven om je dochter aan te melden voor logopedie en haar gehoor te laten testen (bij de KNO arts)
     
  7. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.578
    4.623
    113
    Laat inderdaad gehoor en ogen testen. Hoe is verder de ontwikkeling en grove en fijne motoriek? Is ze op andere gebieden ook niet zo snel? En hebben zich wellicht grote veranderingen voorgedaan in jullie situatie? Verhuizing, ziekte, overleden, scheiding etc?

    Psz is altijd een goed idee! Overleg met het consultatiebureau over een vve indicatie. Dan mag ze 4 dagdelen. Voor kinderen met taal of spraakproblemen is dat echt nodig! Daar zijn ze de hele dag gericht bezig met taal. Heel anders dan een gastouder of kinderdagverblijf. Daarnaast kan je altijd zelf een intake vragen bij de logopedie. Daar is geen verwijzing voor nodig.

    Blijf ook dagelijks voorlezen. En stimuleren om te praten. Door pogingen om te praten en geluiden te maken te prijzen en wijzen of niet praten te negeren. Natuurlijk nadat medische redenen zijn uitgesloten.

    Straks een goede start maken op school is erg belangrijk. Dus tijdig hieraan werken is erg verstandig.
     
  8. Hela30

    Hela30 Lid

    26 okt 2019
    98
    55
    18
    Vrouw

    Haar motoriek is verder erg goed ze liep al bij 12 maanden en ze kan klimmen als de beste. Heb ook het idee dat spraak niet zo goed gaat omdat ze toch wel weet dat ze alles voor elkaar krijgt door te schreeuwen of zeurend geluid te maken. Ze kan liedjes mee zingen van YouTube en ze kan bijvoorbeeld abc mee zingen maar wanneer ik met haar oefen om woordjes te zeggen wordt ze boos en heeft ze er geen zin in. Heb veel boekjes en een vtech speelgoed voor haar gekocht om te stimuleren maar dat vind ze niet leuk en is ze snel afgelijnd om iets anders te doen
     
  9. Hela30

    Hela30 Lid

    26 okt 2019
    98
    55
    18
    Vrouw
     
  10. Sophie2019

    Sophie2019 Fanatiek lid

    21 jul 2018
    1.755
    1.339
    113
    Vrouw
    Denk dat bijna alles al is gezegd. Zou haar zeker aanmelden voor logopedie vanwege soms bizarre wachttijden. Mocht t toch niet nodig zijn kun je dan altijd zien.

    zoon was motorisch ook snel en met spraak traag. Ik merkte veel verschil met wel/niet naar de opvang gaan (ivm lockdowns). Hij maakt daar echt de grootste sprongen.

    wat hier verder hielp was veel oogcontact tijdens het praten en hem vragen naar mijn mond te kijken als hij een woord probeerde na te zeggen.

    daarnaast merkte ik dat ik het hem vaak te makkelijk maakte door bijvoorbeeld te vragen wil je die of die? Ipv wil je pindakaas of appelstroop? Dat ‘dwong’ hem ook om meer woorden te gaan gebruiken.

    inmiddels is hij net 3 en gaat het super. Qua woordbegrip en zinsopbouw loopt hij zelfs voor, qua uitspraak blijft t veel oefenen. Wat ik een jaar geleden nooit had gedacht: soms wil ik dat ie z’n mond houd haha :D
     
  11. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.591
    3.483
    113
    Was jij of haar vader ook laat of later met praten? Mijn zussen spraken een stuk eerder dan ik. Mijn moeder maakte zich geen zorgen, omdat ik alles begreep.
    Mijn dochter sprak heel jong al goed. Het verschil met mijn zoon was best groot, want die zei rond zijn tweede verjaardag maar een woord of 10, waarvan de helft verkeerd uitgesproken. Hij verstond me prima, als ik hem opdrachten gaf of wat vroeg, deed hij dat ook. Leek me dus niet aan de oren te liggen. En aangezien ik ook niet zo snel was, leek hij misschien gewoon op mij.
    Een paar weken later ging hij opeens helemaal los, alsof bijna alles opgeslagen zat, maar er eerder niet uit kwam. Hij zong zelfs hele liedjes.

    Goed dat je kind naar de psz gaat, dat blijkt goed te zijn voor de taalontwikkeling. Dat vve-programma bleek na onderzoek weinig tot niets toe te voegen op het gewone psz-programma.
    Heb je het al bij het CB aangekaart?
     
  12. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.578
    4.623
    113
    Ik zou in ieder geval niet reageren op schreeuwen en zeuren. En rustig aangeven dat je haar dan niet begrijpt. Ze kan wel zingen en spreekt dan wel (redelijk) volgens de leeftijd. Behalve dat schreeuwen en zeuren geen praten is, wil je ook niet aanleren dat het een normale of prettige manier van omgaan met elkaar is.

    Probeer het oefenen als een spelletje te brengen. En hou het erg kort gezien de leeftijd. Voorlezen is een goede manier. En bij het eten wil je een appel of peer? Met welk speelgoed wil je spelen? Filmpje/boekje met dieren. Welk dier is dat. Welk geluid maakt een schaap etc? Kreten, wijzen etc negeren en zeggen "dat begrijp ik niet". Misschien een kleine beloning als ze wel iets uitspreekt (rozijntjes ofzo). Oefenen in een rustige omgeving zonder prikkels.
     
  13. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.800
    14.143
    113
    Dochter hier was ook met alles vlot behqlve praten. Daar kwam een pratende hamster voor in huis om dr uberhaupt aan t brabbelen te krijgen.

    Met dik 2 jaar was t nog "mjam jam" als ze wat te eten wilde. Ben toen maar eens "mjam jam" gaan negeren omdat we echt 100% zeker wisten dat ze t woord eten prima kon (zowel begrijpen als spreken) maar mjam jam was zo lekker makkelijk.

    3 minuten later "Eten!" en dan wel gaan rennen uiteraard, want goede woord voor wat ze bedoelde moest ze wel "beloond" worden met een vlotte reactie anders had ze er geen "voordeel" bij en dat is bij haar de trigger om dingen te gaan doen.
     
  14. Suuzan

    Suuzan Fanatiek lid

    21 dec 2013
    1.804
    654
    113
    Wij hadden dit ook met mijn zoontje op precies dezelfde leeftijd. Bij het cb aangekaart, omdat hij in 3 maanden na het laatste bezoek bijna geen woordjes had bijgeleerd (hij kende er toen zo’n 20)en die heeft gelijk een verwijsbrief gemaakt voor logopedie en heeft ook gelijk een VVE indicatie gegeven voor de peuterspeelzaal. Vooral aan de peuterspeelzaal veel gehad.
     
  15. Zxcvb

    Zxcvb VIP lid

    13 dec 2019
    10.275
    11.971
    113
    Vrouw
    Is dat een landelijk onderzoek of was dat bij jouw kind?
    Mijn ene zoon praatte op de psz niet, echt totaal niet. Thuis ging spraak ook moeizaam. Logopedie geprobeert, maar hij wilde thuis echt niet oefenen. Dus dan haalt dat half uurtje bij de logopedist ook niets meer uit. Toen is hij met vve extra naar de psz gegaan. Vanaf dat moment ging hij met grote sprongen vooruit. We startten met extra psz een paar maand na zijn 3e verjaardag. Voor hij naar school ging praatte hij uitstekend.
     
  16. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.591
    3.483
    113
    Dat is een landelijk onderzoek, stond eens in de krant. VVE-leverde nagenoeg weinig tot niets op boven het reguliere psz-programma. De PSZ zelf levert wel zeker een positieve bijdrage aan de spraak- en taalontwikkeling van kinderen bleek uit dat onderzoek. Maar kortom, kinderen maakten net zoveel vorderingen met een gewoon psz-programma als die met dat VVE. Voordeel met VVE is dat ze dus meer/langer per week op de psz zitten, omdat je dat vergoed krijgt. Hoe meer ze dus in die omgeving zitten, hoe meer profijt ze er van hebben.
     
  17. Zxcvb

    Zxcvb VIP lid

    13 dec 2019
    10.275
    11.971
    113
    Vrouw
    Hier betekende het vve gewoon 2 extra dagdelen psz en regelmatig namen de juffen de vve kindjes apart voor een extra spelletje of ander taalstimulerend iets.
    Dus ja is dan de vve het goede of gewoon die psz uren?
     

Deel Deze Pagina