Hoi Eveline, Mijn dochter is vandaag precies vijf maanden oud. Ze is nooit een goede drinker geweest (ik geef kunstvoeding), maar de laatste maanden is de hoeveelheid melk die ze drinkt niet toegenomen. Momenteel drinkt ze (en dus al een flinke tijd) 500-600 cc per dag. Dit lijkt mij erg weinig, maar ze lijkt vooralsnog goed te groeien. Het CB zegt dat ik me dus geen zorgen moet maken. Inmiddels geef ik sinds een maand bijvoeding: 's ochtend na de fles een half potje fruit en 's middags een half potje (soms minder) groente. Dat lijkt ze wel erg lekker te vinden. Ik hoop dus dat ze een goede eter wordt, alleen niet erg van melk houdt. Nu is mijn vraag tweeledig: 1) Denk je dat het inderdaad geen kwaad kan dat ze zo weinig drinkt en heeft het zin haar nu al meer vaste voeding te gaan geven? 2) Ze krijgt nog altijd een nachtvoeding. We proberen deze af te bouwen door haar speen te brengen tot vijf uur 's ochtends en dan pas de fles te geven, in de hoop dat ze op een gegeven moment pas dan wakker zal worden en we die tijd steeds verder kunnen opschuiven. Ik ben bang dat ze 's nachts echt honger heeft, omdat ze overdag gewoon niet veel drinkt, en vind het daarom zielig om haar 's nachts gewoon niet meer te geven. (Dit hebben we overigens wel een week geprobeerd. Ze ging niet huilen, maar was wel ieder half uur wakker, vanaf een uur of vier, tot we de fles gaven om half zeven. Met tot gevolg dat iedereen chagrijnig was die dag.) Denk je dat ik gelijk heb met dat ze echt honger heeft en de fles 's nachts nog nodig heeft? Heb je enig idee wat we kunnen doen? Of is de kans groot dat het probleem zichzelf zal oplossen als we meer vaste voeding kunnen geven? Alvast dank!
Ik heb het even opgezocht, maar de hoeveelheid melk die ze drinkt is eigenlijk vanaf haar geboorte niet toegenomen Hooguit met 50-100 ml, maar vaak ook niet...
Hoi Eveline, Ik wil je absoluut niet opjagen, maar ik hoop dat je mijn vraag niet over het hoofd hebt gezien? Alvast dank!
Hallo, Het ene kindje heeft meer voeding nodig dan het andere kindje. Je kindje krijgt in ieder geval wel alle vitamines en mineralen binnen met deze hoeveelheid voeding. Het kan wel zo zijn dat je kindje 's nachts komt omdat ze honger heeft. Wanneer je kindje 6 maanden is, zijn er meer mogelijkheden om de melk te verwerken in de bijvoeding. Er zijn ook toetjes op basis van opvolgmelk en kant en klare papjes met afwisselende smaken. Brood kun je om te beginnen straks ook weken in melk. Groeten eveline