Dochter groep 5 ‘begrijpend lezen’ blijft echt enorm enorm achter

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door bunchy, 10 apr 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bunchy

    bunchy VIP lid

    21 aug 2009
    6.432
    483
    83
    Dochter heeft op alles boven gemiddeld maar begrijpend lezen echt de laagste score ever... echt V op de Cito.. tja..
    ze houdt niet van zelf lezen, kan ze wel prima. Elke dag lezen we met haar dolfje weerwolfje en praten we erover na. Zij leest stukje voor en ik. Op school probeert ze ook onder het lees kwartiertje uit te komen horen wij terug

    wat kunnen we doen? Het gewoon laten gaan willen we eigenlijk niet omdat het zo niet past bij de rest..
    Donald duckjes vindt ze helaas ook niks.

    de iPad vindt ze geweldig dus misschien toch een squla abonnement? Hebben die iets voor begrijpend lezen? Of andere online tips? Dank jullie wel!
     
  2. jojo85

    jojo85 Fanatiek lid

    14 okt 2012
    1.160
    497
    83
    Misschien ook dingen samen lezen die heel erg haar interesse hebben? Hier is Freek Vonk bijvoorbeeld erg populair (lezen we dan voor). En nu begonnen met een proefabonnement op kidsweek. Hier is juist het technisch lezen een probleem, maar door veel samen lezen proberen we het begrijpend lezen toch op peil te houden.

    Squla heeft trouwens ook begrijpend lezen. Mijn oudste kiest dat niet uit zichzelf op squla, maar de kunt ook losse doelen instellen of samen afspreken hoeveel er geoefend voor met begrijpend lezen. En is het begrijpend lezen erg lastig op gr 5 niveau dan kun je squla ook aanpassen en bijv op gr 4 niveau laten oefenen als ze begrijpend lezen oefent.
    Het is miss ook even uitproberen wat jouw kind aanspreekt. Het moet natuurlijk ook geen enorme strijd worden.
     
  3. Sylver

    Sylver Fanatiek lid

    17 sep 2014
    1.488
    1.444
    113
    Ik weet hier of Squla gaat helpen. Wij hebben het ook, maar ik ga 't opzeggen, want onze oudste dochter speelt het echt nooit. Terwijl ze wel van spelletjes spelen houdt op de ipad en switch.

    Oudste houdt dus ook niet van lezen, tenzij het haar echt heel erg interesseert.
    Ik zie het ook terug in schooltoetsen, als ze de tekst interessant vindt scoort ze hoog en anders een stuk lager op begrijpend lezen.

    Maar wellicht vindt jouw dochter Squla wel leuk genoeg om spelenderwijs wat meer begrijpend lezen aan te bieden. Je kan het altijd een maandje uitproberen denk ik.
     
  4. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.976
    8.777
    113
    Maar gaat ze ook goed te werk. Veel kinderen die vlot en goed kunnen lezen slaan belangrijke dingen over en waar je bij begrijpend lezen tegen de lamp loopt.

    Tenminste dat zie ik bij onze knul toen we thuis moesten werken.
    Gaat impulsief aan netwerk, slaat standaard de eerste regel over en daar staat de instructie, leest de titel niet. Leest snel en slaat daardoor dingen over of vult het in.
    De vragen beantwoord hij vanuit zijn kennis en niet uit de tekst.

    Zoals hij zei juf ik heb ook begrijpend lezen gedaan, heb alles ingevuld en heb niet de tekst gelezen :rolleyes:

    Maar bij een moeilijke tekst waar hij die kennis nog niet heeft klaagt hij en piept hij. Als je dan vraagt heb je alles gelezen is eigenlijk het antwoord nee.
     
    Sopje1234 vindt dit leuk.
  5. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Heel herkenbaar ja. Daarnaast heeft mijn zoon een hekel aan lezen dus dat schiet niet op. Begrijpend lezen vult hij inderdaad in naar zijn eigen inzicht. Is wel moeilijk hoor, wij proberen te oefenen maar het gaat niet van harte. Het vervelende is ook dat ze op begrijpend lezen worden afgerekend qua vo advies.
     
  6. bunchy

    bunchy VIP lid

    21 aug 2009
    6.432
    483
    83
    Dank jullie wel!
    Ik ga een proef abo AFsluiten op squla sowieso
     
  7. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.594
    3.483
    113
    Op Wijzer over de basisschool enzo kun je ook zelf een paar gratis teksten oefenen en anders samen thuis eens Nieuwsbegrip maken. Op die eerste site staan ook tips.
    Ze leren niet altijd op school hoe ze zoiets aan moeten pakken. Mijn zoon bleek de hele tekst niet eens te lezen, begon meteen bij de vragen, zocht wat op of schatte gewoon een antwoord.
    Sinds we met thuis werken vorig jaar het 2 x samen hebben aangepakt, gaat het gewoon goed.
     
  8. Sylver

    Sylver Fanatiek lid

    17 sep 2014
    1.488
    1.444
    113
    Mijn oudste doet dat idd ook. Ze weet de opbouw van de vragen, daardoor weet ze bijvoorbeeld dat het antwoord van de eerste vraag in de eerste alinea zit. Ze leest dus pas het eerste stukje tekst nadat ze de vraag gelezen heeft.
    Daar komt ze nu nog goed mee weg.
    Alsin; ze scoort goed op begrijpend lezen, maar ik probeerde haar in de lockdown te leren hoe je zo'n tekst moet lezen en vooral waarom.

    Zelfde geldt voor rekenen, ze snapte de methode die ze proberen aan te leren niet, maar wist wel het antwoord. Daar probeerde ik ook bij uit te leggen dat als de getallen groter worden, je niet meer direct een antwoord weet en je een rekenmethode nodig hebt.

    Heb je het idee dat ze wel weet hoe het moet, maar het dan alsnog moeilijk vindt? Of wil ze te snel en probeert ze de antwoorden te achterhalen adh van parate kennis?
    Ik denk dat dat wel een belangrijke eerste stap is om te achterhalen.
     
  9. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.976
    8.777
    113
    Dat is wel apart. Je mag toch ergens minder op score. Ze zouden extra aandacht moeten geven aan hoe je kind het aanpakt.
     
  10. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Minder op scoren betekent lager advies :p Maar goed wij gaan proberen om wat meer te oefenen (valt niet altijd mee).
     
    owly vindt dit leuk.
  11. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.463
    2.293
    113
    Onze oudste had ook een 'moeilijke' start qua lezen. Zij moest elke dag oefenen samen met ons maar was erg moe smiddags en savonds
    Omdat we echter een vroeg ritme, hebben we inmiddels de afspraak dat de oudste twee sochtends in bed een kwartier lezen. Voordeel hiervan is dat ze nog helemaal fit zijn
    Dit werkt heel goed bij ons
     
  12. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Helaas. Rekenen en begrijpend lezen bepalen de score. Dochter haalt cito spelling en DMT boven de VWO lijn.
    Rekenen en begrijpend lezen IV en V- score. Zo komt ze dus op een VMBO basis advies uit. Naast cito is alles met taal en spelling qua rapport bovengemiddeld en de zaakvakken ook.
    Nu is het in dit geval geen enkel probleem. Dochter haat leren en wil heel graag practisch aan de slag. Maar ik kan mij voorstellen dat het voor sommige kinderen slecht uitkomt zo.
     
  13. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.976
    8.777
    113
    Bijzonder om te zien hoe groot het verschil is in sommige vakken. Heel blij om te horen dat je dochter weet wat ze wil en graag de praktische kant op wil.

    Maar kan me ook voorstellen dat sommige kinderen dat anders voorstellen.

    Als je maar op de juiste plek zit maakt het niveau niet uit want dan kom je er ook wel.
     
  14. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Ja vonden wij ook heel bizar. Bij de uitdraai cito, 2 lijnen helemaal bovenin de grafiek en 2 helemaal onderin.
     
  15. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Persoonlijk vind ik de ze veel te veel naar de cito kijken en te weinig naar het kind. Dat werkt prima bij sommige kinderen, maar vind het toch altijd jammer dat een moment opname zo bepalend is. Hier hebben ze nu niet eens naar spelling gekeken in groep 8. Mijn oudste zat altijd bovenin, behalve in groep 6, waardoor ze heel moeilijk deden bij het eindadvies. Slaat nergens op (want hij doet het echt supergoed nu). Voor mijn jongste gaat het nog moelijker worden.

    Die had een 1 op technisch lezen, een 4 op dmt.
    Vorige keer een 4 op spelling, nu een 2. Vorige keer een 1 op begrijpend lezen, nu een lage 3 en vorige keer een 2 op rekenen en nu een heel hoge 1:roflmao:. Veel succes daarmee haha.
     
    tuc vindt dit leuk.
  16. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Nope. Eigenlijk tellen alleen begrijpend lezen en rekenen mee voor het advies, de rest is bijzaak.
     
    owly en tuc vinden dit leuk.
  17. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Dat vind ik dus ook. Hier altijd een leuk bla bla verhaaltje dat ze wel naar het kind kijken maar het advies rolt dus uit cito begrijpend lezen en rekenen. Als ik de scores zie, dan kan ik zelf al “het advies” geven. Dan denk ik juf hoeft zeker niet veel meer te doen. En nu met corona zouden ze kansrijk adviseren maar niks van gemerkt. Kind wordt gewoon keihard afgerekend nav de cito tussen allerlei quarantaines in.
     
    suus1983 vindt dit leuk.
  18. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    HAVO :p
     
    suus1983 vindt dit leuk.
  19. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Hier precies zo! Dochter moest perse de cito maken tijdens de lockdown. Alleen begrijpend lezen en rekenen. 1 en 2. Ja hoor, dan kan ik ook vertellen dat er een havo/vwo advies uit komt. Niks kansrijk en zeker niet naar kind gekeken, mijn zoon had weliswaar allemaal eentjes, maar dochters werkhouding, inzet en gedrag was vele malen beter. Ze kijken alleen naar die cito, een kind is zoveel meer dan dat
     
  20. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Haha ja dat wordt nog een uitdaging.

    Maar klopt ook hoor. Een kind met de scores die mijn dochter haalt zou bv een hele goede tolk kunnen zijn, maar de weg daar naar wordt zo lang als je VMBO begint dat ze ws halverwege al afhaken.
    Voor onze dochter maakt het echt niet uit, maar ik denk dat veel kinderen hierdoor kansen mislopen.
    Nu kijken ze bij ons op school echt wel goed naar het kind, maar dan zitten ze uiteindelijk nog aan de cito richtlijnen vast.
     
    suus1983 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina