Dochter houdt afstand andere kinderen

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Blijdorp, 17 okt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Blijdorp

    Blijdorp Niet meer actief

    Even korte geschiedenis: dochter ging van 13 weken tot 12 maanden 1x per week naar kdv. Daarna 6 maanden niet meer. De afgelopen maand gaat ze weer 1x per week naar het kdv.

    Vandaag zei de leidster dat opvalt dat m'n dochter alleen praat als ze 1 op 1 met een leidster is, dat ze niet echt met andere kindjes speelt en praat.

    Nu is ze dus 19 maanden en verwacht ik ook niet dat ze met andere kindjes speelt en "praat". Volgens mij komt dat later pas. Dat de leidster ernaar vroeg maakt me een beetje ongerust. Is dit terecht?

    We hebben 1 kind en verder geen vrienden met kinderen in de buurt. Ze is dus niet vaak met andere kinderen. We gaan wel iedere dag dat ze niet op de opvang zit wel even naar een speeltuin. Daar zwaait ze wel naar andere kindjes, maar speelt er ook niet mee.
     
  2. honkeytonk

    honkeytonk Fanatiek lid

    5 mrt 2018
    1.165
    868
    113
    Thuis
    Mijn zoontje is ongeveer even oud en "speelt en praat" wel met andere kinderen, maar hij is ook de hele dag kinderen om hem heen gewend (kdv, nichtjes, neefjes, buurtkinderen).

    Spelen is wel meer: gewoon er zijn / tussen staan en mee roepen, en nadoen.

    Zou je dochter niet gewoon weer even moeten wennen? 1x per week is best weinig (als in: ze is 6 dagen alleen met volwassenen en dan 1 dag met andere kindjes) dus kan me voorstellen dat ze wat langer nodig heeft om te wennen.

    En echt samen spelen is ze nog te jong voor. Dus zorgen maken hoeft niet hoor. Mijn nichtje is 3 en dat komt nu pas echt, dat samen spelen.

    Mijn zoontje kijkt ook altijd even de kat uit de boom en meestal gaat hij dan samen met 1 of 2 kindjes op boevenpad. Maar hij kan ook prima zich alleen vermaken in een groep kinderen.

    Voelt ze zich wel goed op de opvang? (vermaakt ze zich? vrolijk?) dat lijken me nu belangrijkere peilers.
     
    Blijdorp vindt dit leuk.
  3. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.595
    3.483
    113
    Ze zal denk ik gewoon moeten wennen. Ze gaat 1 x per week, dus na een maand is ze pas 4 x geweest. Komt vast wel goed als ze eenmaal gewend is.
     
    Blijdorp vindt dit leuk.
  4. NdNk

    NdNk Fanatiek lid

    8 mrt 2012
    2.321
    1.421
    113
    Vrouw
    Ze is 1,5! Natuurlijk praat en speelt ze nog niet met andere kinderen ;)
    Als ze al speelt dan is het parallel spel (naast elkaar spelen maar niet met elkaar spelen). En dat ze geen contact zoekt is dat erg?
    Ze mag zich daar toch verder in ontwikkelen?
    Mijn dochter deed dat ook niet hoor op die leeftijd. Is een kat uit de boom kijk type. Prima toch?
    Zou me er niet druk over maken. Ze moeten al zoveel en worden gelijk bestempeld of er wordt iets 'gezien'.
    Ze mag gewoon met haar 1,5 jaar de wereld ontdekken op haar eigen manier. Komt allemaal vanzelf.
     
    Blijdorp vindt dit leuk.
  5. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ze is nog super jong en moet nog wennen, ik vind het geen verontrustend gedrag voor een kindje van 1,5 jaar hoor.
    Hier zie je op de psz nog heel lang parallel spelen ipv echt samen, en dan heb ik het over kindjes van 2 tot 4.
     
    Blijdorp vindt dit leuk.
  6. Bloem2310

    Bloem2310 Fanatiek lid

    6 aug 2016
    2.545
    1.895
    113
    Mijn meisje is 2,5 en is dat ook pas sinds kort aan het leren. Zoals iemand al zei: ze spelen op jonge leeftijd vooral nog naast elkaar ipv met elkaar. Wat een onzin zeg, van die leidster. Ieder kindje is anders en leert/doet dingen op zijn eigen tempo.
     
    Blijdorp vindt dit leuk.
  7. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.147
    1.068
    113
    Ik denk dat mijn beide dames pas echt 'interesse' in andere kinderen kregen rond de 3 jaar. Dat ze antwoord gaven als een kindje iets vroeg of soort van 'samen' gingen spelen.
    Zijn afwachtende meisjes die zichzelf heel goed zelf kunnen vermaken ;).

    Dat je kindje af en toe kijkt naar wat andere kindjes doen en naast kindjes kan spelen zonder angstig/boos te worden lijkt me al meer dan genoeg op deze leeftijd!
     
    Blijdorp vindt dit leuk.
  8. Blijdorp

    Blijdorp Niet meer actief

    Dank jullie voor de reacties. Ik was ook echt verbaasd over de opmerking. Mn dochter is behoorlijk gevoelig en niet echt gek op harde geluiden. Ze moest ook vaak huilen om een kindje dat huilde als haar ouders weggingen.

    Nu speelt ze lekker met puzzels en ballen enzo en "praat" dus ook veel tegen de leidsters. Als die met haar naar andere kindjes lopen dan gaat ze daar ook gewoon mee naartoe en speelt er dan wel tussen.

    Ik herken heel erg van mezelf het kat uit de boom kijken. Was dus al heel trots dat ze de 4e keer alweer lachend het kdv in rende.

    We gaan juist zo vaak naar een speeltuin zodat ze meer onder de kindjes komt dus ik vond de opmerking wel vervelend.
     
  9. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik vind het eigenlijk wel gek dat ze geen contact zoekt met andere kindjes. Maar misschien is dat omdat beide kinderen heel veel omringd waren door andere kinderen.

    Ik vind overigens één keer per week een paar uurtjes samen met andere kinderen en de rest van de tijd vooral volwassenen niet ideaal voor een kind van die leeftijd. Is dat een bewuste keuze?
     
  10. Blijdorp

    Blijdorp Niet meer actief

    Ik was thuisblijfmoeder en daarom ging ze niet meer naar de opvang. Ook nu is er maar 1 dag niemand thuis om haar op te vangen. Ik vind het helemaal niet raar. Mijn moeder was thuis tot ik 4 was en ik ging pas met 2 naar de psz.
    Zoals je kan lezen ziet ze in de speeltuin iedere dag andere kindjes. En met 19 maanden is samen spelen nog helemaal niet aan de gang in de ontwikkeling.

    Overigens gaat ze vanaf januari 2 dagen per week.
     
  11. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Samen spelen hoeft niet per se, maar geen contact zoeken vind ik nog iets anders. Net zoals regelmatig dezelfde kindjes zien voor mij ook een totaal andere situatie is dan in de speeltuin wisselende gezichten zonder contact.

    Maar jij vindt het prima, dus dan is het toch prima?
     
    Blijdorp vindt dit leuk.
  12. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.147
    1.068
    113
    De vraag is wellicht wat versta je dan onder contact zoeken? Zelf bewust naar een kindje toe lopen? Lachen naar een kindje? Zwaaien? Aanraken? Aankijken als speelgoedje wordt afgepakt?

    Want van echt praten is nog geen sprake bij 1,5 jaar (veel kinderen althans) en samen spelen ook niet, dus contact zoeken is maar net wat je er onder verstaat. Mijn dochters gingen beide minstens 3 dagen per week naar KDV vanaf dat ze 10-13 wkn weken waren, in verticale groepen, dus gewend aan kindjes om zich heen. Toch zijn ze heel lang niet verder gekomen dan kijken/observeren, dat afwachtende, niet houden van onvoorspelbaarheid (graag weten wat je aan een kindje hebt voordat je interactie aangaat) zit echt in hun aard. Kindjes moesten echt goed bekend zijn voordat ze er 'iets' mee wilden.
     
    Blijdorp vindt dit leuk.
  13. Blijdorp

    Blijdorp Niet meer actief

    Dat eerste is denk ik de kern. Mn dochter zwaait wel en lacht ook wel naar andere kindjes, maar ze moet echt ontdooien en zich gesteund voelen voor ze eropaf stapt.

    Als kindjes naar haar toe komen, loopt ze niet weg ofzo en kijkt ze gewoon aandachtig aan. Ze vindt het ook prima als ze haar knuffelen of zich aan haar optrekken (bij de kleinere kindjes). Ze stapt er gewoon niet alleen naartoe.

    Ik denk dat ze zich prima ontwikkelt en dat ze misschien moet wennen/verlegen of gewoon wat meer afstandelijk. Ik hoop alleen dat de leidster dat ook ziet. Als ze echt afwijkend gedrag zou vertonen dan wil ik dat natuurlijk wel weten, maar vind haar nog zo jong om dat al te zeggen.
     
  14. Blijdorp

    Blijdorp Niet meer actief

    Klopt, voor mij is het prima. Ze is vrolijk eet, drinkt, slaapt, groeit, loopt, lijkt iedere dag een nieuw woord te leren en danst op alles wat op muziek lijkt. Ze is lief voor andere mensen, kinderen en volwassenen en lief voor dieren.
    Misschien duurt het langer om te ontdooien en contact te leggen, maar denk dat ze nog genoeg kans en tijd heeft om daarin te ontwikkelen. En als ze een beetje afwachtend blijft dan heb ik er ook geen probleem mee.
    Als het allemaal extreme vormen aan neemt dan wordt het natuurlijk wel iets om extra aandacht aan te geven.
     
    Shakes vindt dit leuk.
  15. Snoeki

    Snoeki Fanatiek lid

    30 jan 2014
    2.334
    258
    83
    Ik denk dat je de opmerking niet zo zwaar moet opnemen. De leidster heeft waarschijnlijk gewoon benoemd wat ze ziet, zonder dat daar meten een oordeel aan vast hangt of dat ze zich gelijk zorgen maakt . Is dat handig om dat zo te zeggen..... nee. Het kan ouders onzeker maken.

    Ik zie niets geks in het gedrag van je kindje zoalsje het hier uitlegt en zou me er geen zorgen over maken.
     
    Blijdorp vindt dit leuk.
  16. Blijdorp

    Blijdorp Niet meer actief

    Klopt inderdaad dat het me onzeker maakte. Maar ga me idd proberen er geen zorgen om te maken.
     
    Snoeki vindt dit leuk.
  17. Grietjenb

    Grietjenb Niet meer actief

    Ik lees in jouw berichtjes geen gekke dingen in het gedrag van jouw dochter.
    Ze is 1,5! Heel jong dus nog. Niet elk kind is haantje de voorste. Maar goed ook;)
    Als ze gewoon net de leidsters praat, vrolijk speelt en niet gaat huilen oid als andere kinderen naar haar toekomen lijkt mij dat er niks aan de hand is.

    Onze jongste is ook iemand die erg de kat uit de boom kijkt. Hij is nu bijna 3 jaar. Gaat sinds maart naar de psz. Hij heeft er tot de zomervakantie veel moeite mee gehad. Geen contact maken, in een hoekje blijven kijken Ed. Na de zomervakantie deed hij dat de eerste week ook nog, maar nu gaat hij meteen spelen en heeft hij het echt naar zijn zin.

    Ook gaat hij al vanaf dat hij ongeveer een jaar is iedere zondagochtend naar de oppas van de kerk. Dat duurt ongeveer 1,5 uur. Ook dat geeft heel lang geduurd voor hij daar ging spelen, contact maken Ed. (Hij zat rustig 1,5 uur op een stoel te kijken:eek:)
    Ik vond dat echt wennen. Hij is de jongste van 7. Hij is gewend aan anderen om zich heen. Zolang wij wij erbij waren speelde hij vrolijk en was hij heel vrij. Maar zodra er niemand van ons gezin erbij was trok hij zich terug.

    Ik zou me over jouw dochter geen zorgen maken.
     
    Blijdorp vindt dit leuk.
  18. Zonnebloem92

    Zonnebloem92 VIP lid

    4 dec 2012
    10.846
    4.212
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Ik vind haar gedrag ook niet zorgwekkend.
    Ze is nog jong, en zwaait en lacht dus ze maakt wel contact.
    Hier 2 hele verschillende kinderen, 1 sociaal kind wat makkelijk contact legt en 1 die minder sociaal is en de kat uit de boom kijkt.
    Hij begon pas echt contact met andere te zoeken toen hij 2,5 jaar was en dan vooral met bekende kindjes.
    Hij is inmiddels 5 en vind nieuwe contacten leggen soms best lastig... aard van t beestje.
     
    Blijdorp vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina