Dochter regelmatig thuis

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Nougat, 1 jun 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nougat

    Nougat Fanatiek lid

    27 mei 2018
    2.656
    1.187
    113
    Onze dochter van bijna 14 zit in de tweede klas. Sinds een tijd zit ze vaak thuis. Ze is te moe. Moet er ook om huilen. Voelt zich niet lekker. Ze vind de school verder wel leuk en ze heeft ook vriendinnen. Ze heeft autisme, daar komt het ook vandaan. Ze mag nu af en toe naar een aparte plek toe waar het rustiger is. Daar maakt ze ook gebruik van, maar het wordt niet beter. Ze zit nog steeds regelmatig 1 of 2 dagen thuis. Herkent iemand dit? We nemen weer contact op met haar mentor.
     
  2. Lils

    Lils Bekend lid

    11 sep 2017
    614
    648
    93
    Vrouw
    Mijn zoon van nu 14 (zit in de derde) heeft dit ook gehad in het begin. Hij heeft adhd en ook autisme. Bij hem op school hebben ze een coach plek, voor kinderen met een rugzakje. Sinds hij daar zijn pauzes doorbrengt (lekker rustig) en hij daar regelmatig ook tijdens een lesuur heengaat, heeft hij er gelukkig geen last meer van.
    Die lesuren dat hij erheen gaat gaan trouwens in overleg (ook met de leerkracht) en hij heeft dan een afspraak met een van de coaches, om te praten, om zijn huiswerk te plannen of om gewoon even bij te komen.
     
  3. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.179
    6.711
    113
    Onze dochter had dit ook in het begin.

    Onze dochter deed thuis dan netjes het huiswerk en leerde goed voor de toetsen. De dagen thuis waren dan geen probleem.

    Hier houd ik onze zoon ook nog weleens bewust thuis. Vaak kan hij zich beter concentreren thuis en krijgt dan ook meer gedaan.

    ( beide kinderen zijn prikkelgevoelig...1 angststoornis met HB en 1 met waarschijnlijk angststoornis of add..moet nog worden bekeken en ook waarschijnlijk HB)
     
  4. Nougat

    Nougat Fanatiek lid

    27 mei 2018
    2.656
    1.187
    113
    Hier doet ze ook netjes haar huiswerk en leert ze goed voor haar toetsen thuis. Ik hoop dat het geen probleem is als ze zoveel thuis is voor school. Zit ermee dat ik bang ben dat de leerplichtambtenaar problemen gaat geven. Of moet een school die zelf inschakelen?
     
  5. Nougat

    Nougat Fanatiek lid

    27 mei 2018
    2.656
    1.187
    113
    Bedankt voor jullie reacties trouwens. Niet fijn voor jullie kinderen, maar wel fijn dat er herkenning is.
     
  6. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.965
    7.895
    113
    Vrouw
    Zijn er nog prikkels te beperken in de heen en terugreis? En zoals al is aangegeven in de pauzes/tussenuren. Heeft ze veel tussenuren? Zo ja zou ze dan misschien in die tijd wat vakken kunnen volgen die ze normaal aan het begin of einde van de dag heeft?
     
  7. Nougat

    Nougat Fanatiek lid

    27 mei 2018
    2.656
    1.187
    113
    Ze hoeft gelukkig niet ver te fietsen naar school. 10 minuutjes. Ze heeft weinig tussenuren moet ik zeggen. Maar bedankt voor het meedenken.
    Ik hoop gewoon dat de mentor zegt dat het niet erg is als ze dagen mist. Anders moeten we toch wat anders bedenken.
     
  8. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.407
    3.964
    113
    noord holland
    Heel herkenbaar. Hier twee dochters met ass en adhd. Eentje inmiddels volledige thuis (wat poit begon met af en toe uitvallen) en eentje op het vso. Dochter op t vso is met tijd en wijle periodes een dagje thuis. Toevallig gaat t nu best redelijk. Ligt wel geregeld uit school te slapen op de bank en gaat ook altijd meteen douchen of in bad (ontprikkelen).
    Inmiddels weet ik dat zij zelf als beste weten wanneer ze thuis moeten blijven.
     
  9. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.595
    13.147
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Mijn nichtje van bijna 13 is onlangs gediagnosticeerd met autisme en ook die zit regelmatig thuis omdat het gewoon niet lukt om naar school te gaan.
    Ik weet eigenlijk niet heel goed hoe veel last ze van het autisme heeft als ze eenmaal op school ís
    De begeleiding (gesprekken) die ze krijgt heeft ze wel wat aan zei ze toevallig vandaag nog tegen me :thumup:

    Zelf ben ik op latere leeftijd gediagnosticeerd met autisme, maar op de middelbare heb ik van het autisme eigenlijk nauwelijks last gehad.
     
  10. zegenwens

    zegenwens Fanatiek lid

    28 sep 2021
    4.730
    4.723
    113
    Vrouw
    Eén van mijn stiefdochters had/heeft dit. Die is eind van de basisschool uitgevallen met een autistische burn-out. Ze heeft uiteindelijk vrijstelling van de leerplicht gekregen en heeft haar basisschool voornamelijk thuis afgemaakt. Ze stond wel nog ingeschreven op haar basisschool en heel af en toe ging ze daar een dagdeel heen. Daarna is ze naar het voortgezet speciaal onderwijs gegaan. Drie dagen in de week gaat ze: maandag, woensdag en vrijdag. Dus steeds een rustdag ertussen. Ook zijn de klassen veel kleiner natuurlijk. Er zijn veel minder prikkels. Zo houdt ze het vol en vindt ze school weer leuk. Ze doet het ook erg goed op school.
     
  11. Nougat

    Nougat Fanatiek lid

    27 mei 2018
    2.656
    1.187
    113
    Sneu hè! Als het niet lukt. Mijn dochter had eerst ook gesprekken op school. Misschien dat dat iets is om weer op te pakken.

    ik had er vroeger ook veel last van. Was ook veel thuis. Al wist ik toen nog niet dat hetmijn autisme was. Ben later in mijn volwassen leven pas gediagnostiseerd.
     
  12. Nougat

    Nougat Fanatiek lid

    27 mei 2018
    2.656
    1.187
    113
    Wat fijn dat ze nu een weg heeft gevonden waarbij het wel lukt. Wel sneu dat ze zo diep heeft gezeten.
    Ik had het er met een vriendin toevallig over speciaal onderwijs. Alleen geen idee of dat iets voor mijn dochter is. Wel iets om mee te nemen.
     
    zegenwens vindt dit leuk.
  13. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.496
    3.161
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    onze dochter trekt het ook niet helemaal, ook angst en paniek erbij af en toe. Met name als ze erg moe is wordt dat versterkt. Inmiddels mag ze dus op maandag om 10.00 uur beginnen (mentor uur en dalton uur slaat ze over) de dag duurt tot 16.10 , op dinsdag en vrijdag start ze een half uurtje later.
    Verder brengt ze op 3 dagen de eerste 50 minuten op school (de dalton lessen, die ze eigenlijk moet invullen bij een vakdocent voor extra begeleiding, met allerlei leerlingen uit allerlei klassen door elkaar) - door in een rustige, prikkelarme ruimte, met een vaste docent.

    De rust in de ochtend helpt haar wel.

    Is het voor je dochter ook geen optie, om iets later te beginnen of de dagen op een andere manier iets in te korten?
     
  14. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.144
    15.212
    113
    Hier is de oudste (havo1) ook regelmatig een dag "ziek". Vaak zie ik het wel aankomen. Laatste x zat ik al 3 dagen "op wacht" voor ik een appje kreeg of hij toch terug naar huis mocht want het ging toch niet. Het verbaasde me al dat hij ging ;)

    Tja, kan volhouden je moet maar uiteindelijk geeft dat meer kwaad dan dit. Maar zal ook afhankelijk zijn van hoe vaak het is. Wekelijks of maandelijks scheelt ook nogal
     
  15. Nougat

    Nougat Fanatiek lid

    27 mei 2018
    2.656
    1.187
    113
    Dat is dus de vraag of dat kan. We hebben nu een mail gestuurd naar haar mentor. Die is nu niet aanwezig nl. We hebben eigenlijk gevraagd of het erg is dat ze regelmatig thuis zit. Zo ja, zouden we toch verder moeten kijken. Dan komt dit ook ter sprake.
     
  16. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.496
    3.161
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Bij ons op school zitten er ook leerlingen die een topsport rooster volgen... Dat rooster hebben ze er bij mijn dochter als richtlijn gebruikt. Ik weet niet of ze bij jullie rekening houden met leerlingen die op hoog niveau sporten etc - zo ja, dan heb je kans dat ze al wat flexibeler kunnen zijn en daardoor wat gewend zijn.
     
  17. Catou

    Catou Fanatiek lid

    11 okt 2013
    3.482
    1.717
    113
    Mijn ervaring is inmiddels dat er veel kan als je het aangeeft. Zelf komen ze er niet snel mee. Vorig jaar is dochter uitgevallen vanwege een ongeluk. Toen is er een oplossing op maat gekomen waardoor ze over kon. Dit schooljaar is ze heel positief gestart, maar door omstandigheden ging het niet goed met haar. Ze heeft uiteindelijk docenten ingelicht en nu kan er van alles.
     
  18. Nougat

    Nougat Fanatiek lid

    27 mei 2018
    2.656
    1.187
    113
    Daar heb ik geen idee van eigenlijk. Ze hebben wel een richting sport, dus zou heel goed kunnen. Mocht het een probleem zijn dat ze vaak thuis is, kan ik dat wel eens vragen. Dank je wel.
     
  19. Nougat

    Nougat Fanatiek lid

    27 mei 2018
    2.656
    1.187
    113
    Wat fijn voor je dochter. Maar verdrietig waarom het moet.
    Nee klopt, zelf komen ze er niet mee helaas, terwijl het echt wel opvalt dat mijn dochter vaak thuis is.
     

Deel Deze Pagina