Dochter vaak verdrietig zonder reden

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Anan, 5 sep 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Anan

    Anan Fanatiek lid

    10 mei 2013
    2.839
    2.254
    113
    Mijn dochter van 6 is de laatste weken bij het naar bed gaan intens verdrietig. Niet van die krokodillentranen maar echt oprecht verdrietig. Als we er dan over praten wat er aan de hand is geeft ze aan dat er niks is. Ze vindt school leuk, heeft vriendjes en vriendinnetjes, heeft een leuke dag gehad etc. Ze is wel enorm perfectionistisch en erg slim/doordenkend voor haar leeftijd. We weten het even niet meer zo goed wat we er mee moeten. Het is zo sneu om je kind zo te zien zonder oorzaak. Iemand nog tips of herkenning?
     
  2. Novi

    Novi Niet meer actief

    Wat ontzettend sneu voor haar en moeilijk voor jullie. Ik heb er geen ervaring mee, maar als ze zelf niet weet waardoor het komt kun je wellicht eens aan haar juf vragen of zij iets aan haar merkt in de klas? Misschien speelt er toch iets op school wat er aan het eind van de dag uit komt?
     
    Anan vindt dit leuk.
  3. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Is het niet "gewoon" een stuk prikkelverwerking? Dat ze dat op deze manier als uitlaatklep heeft?
     
    Anan vindt dit leuk.
  4. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.985
    5.817
    113
    Dit dacht ik ook. Ik had als kleuter dat ik in mijn slaap huilde (en soms gilde). Dat was denk ik echt gewoon prikkel verwerking want ik kan me herinneren dat ik het superleuk vond op school, maar wel heel spannend. En misschien dat het bij jouw dochter er dan ook even uitkomt, op een ontspannen en rustig moment.
     
  5. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Mijn oudste had dat ook enorm. Ze vond het heel leuk op school etc, maar stond gewoon de hele dag echt áän, niks willen missen. En dan was dat ‘s avonds gewoon soms qua prikkels wat te veel. Naarmate ze meer lekker in haar ritme zat, ging dat vanzelf beter :)
     
  6. Suuzan

    Suuzan Fanatiek lid

    21 dec 2013
    1.804
    654
    113
    Zit ze nu in groep 3? Want hier waren de eerste weken heel pittig qua schoolwerk en het missen van het vele spelen in groep 2. Dit zei ze niet hardop, maar ze was telkens heel boos. En toen ik een keer goed doorvroeg waarom ze zo boos was, begon ze keihard te huilen en hoorde ik dit pas voor het eerst.
     
  7. Anan

    Anan Fanatiek lid

    10 mei 2013
    2.839
    2.254
    113
    Dank voor al jullie reacties. Dit stemt wel iets gerust.
    Ze staat altijd aan. Kan moeilijk stil zitten en niks doen. Vanaf 7u tot 19u. Praat ook hele dag door. Zit net in groep 3, loopt ver voor op de rest. Heeft zichzelf leren lezen en rekenen. Stelt de heeeeele dag door vragen en denkt over alles na. Het kan dus idd zijn dat het prikkel verwerking is door alles wat ze intens beleeft en mee maakt.
     
    FatihaSakura, Suuzan en Eppo82 vinden dit leuk.
  8. siets

    siets Fanatiek lid

    14 sep 2009
    1.196
    1.659
    113
    Leiden
    Ik herken het ook van onze dochter. Dat stuk van prikkelverwerking had ik zelf nog niet zo bedacht, maar klinkt wel aannemelijk.
    Wat voor ons werkt en wat we intussen al ruim een jaar doen is iedere dag afsluiten met 3 leuke/fijne dingen van die dag. Dit helpt haar om niet teveel te focussen op het verdrietige gevoel, maar haar gedachten te sturen en met prettige gedachten in slaap te vallen.
    Zelf zegt ze ook dat het verdrietige gevoel niet komt doordat er iets gebeurd of gezegd is, maar ze geeft wel eens aan dat het is alsof ze iets mist. Ik denk inderdaad dat de overgang van volop prikkels en drukte naar alleen in haar bed soms te groot is. Het gaat nu al heel lang goed nu wel consequent dit ritueel aanhouden.
    Hopelijk vinden jullie snel iets wat werkt, niet leuk om je dochter zo verdrietig te zien.
     
    Anan vindt dit leuk.
  9. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.801
    8.666
    113
    Klinkt inderdaad als prikkelverwerking. Gewoon echt allemaal teveel. Onze zoon is 6 en kletst van smorgens tot s'avonds, staat constant aan, stelt veel vragen
    Maar hij laat wel weten wanneer hij het er niet mee eens is op school.

    Het is daar drama wanneer de lesstof niet aansluit.

    Goed in de gaten houden dat de lesstof wel op maat is. Meestal komt er wel drama thuis of op school als het niet klopt.

    Misschien een interessant stukje op ieku over blokte meisjes
     
    Anan vindt dit leuk.
  10. Mop81

    Mop81 Fanatiek lid

    9 nov 2013
    4.027
    2.419
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Mijn zoon heeft het soms ook.
    Is verder ook blij elke dag en gaat graag naar school.
    Hij geeft dan zelf aan dat het even heel druk in zijn hoofd is. En dan zie ik dat hij bijna gaat huilen.
    Ik zeg dan ‘huil maar even lekker’ en dan moet hij even heel erg huilen, in mijn armen. Daarna zie ik de opluchting bij hem.
     
    Anan vindt dit leuk.
  11. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.450
    2.261
    113
    probeer haar overdag ook soms even af te remmen. Leer haar dat het ook belangrijk om soms even rustmomentjes te nemen. BV als er de tiende vraag op rij komt, mama wat is ... dit eigenlijk? Zeg dan, zo nu gaan we even geen vragen stellen en beantwoorden, nu even pauze (bv).
    En ik zou ook proberen er 's avonds luchtig over te doen. Ik kon vroeger ook ineens over iet s verdrietig zijn maar er was (achteraf gezien) eigenlijk niks. Het helpt als je ouder je gerust stelt door het een beetje te bagatelliseren. Ach huil maar even is helemaal niet erg hoor, iedereen huilt wel eens. En dan na een tijdje, zo nu is het wel genoeg geweest oid, dalijk zijn al je traantjes op haha. of afleiden met iets.
    succes!
     
    Anan vindt dit leuk.
  12. Anan

    Anan Fanatiek lid

    10 mei 2013
    2.839
    2.254
    113

    Dat afremmen doen we idd, maar als t in haar hoofd zit dan moet het erg echt uit haha.
    We zeggen idd dat we allemaal wel eens verdrietig zijn zonder duidelijke reden, en dat is natuurlijk ook zo. Je wilt als ouder zo graag pijn en verdriet wegnemen en dan word je geconfronteerd met dat dat niet altijd gaat. Niet leuk
     
  13. Anan

    Anan Fanatiek lid

    10 mei 2013
    2.839
    2.254
    113
    wat is blokte? Zit op site ieku maar weet niet wat ik zoek haha
     
  14. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.509
    26.044
    113
    Vrouw
    Onze zoon doet ook aan ontladingshuilen :)
     
  15. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.801
    8.666
    113
    Anan vindt dit leuk.
  16. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.047
    3.479
    113
    Kan het vermoeidheid zijn?

    Mijn dochter (8) heeft het ook af en toe wanneer ze op bed ligt dat ze zegt dat ze verdrietig is maar niet weet waardoor. Meestal is ze dan gewoon heel moe. Dat zeg ik dan ook dat ik denk dat het komt dat ze heel moe is en zich daardoor gewoon niet zo lekker voelt. Meestal gaat ze dan wel 'gerust' slapen. Overdag heeft ze het er nooit over.
     
  17. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.695
    14.045
    113
    Oef, ehm ik zou ook denken dat gezien haar perfectionisme en dat ze al behoorlijk voorloopt dat ze had gehoopt meer dingen te gaan leren die in haar straatje pasten en dat dat tot nu toe maar uitblijft. Daar had ik dan weer last van, altijd wachten tot de rest "bij" was. Vond school niet vervelend en had zeker vriendjes maar het schoot maar niet op, zoooo irritant. Samen lezen spande de kroon, moest elke keer terugbladeren. Ik zat zo te hopen op meer boeken, verder met rekenen allerlei plannen en opties. Zat ik weer te kleuren, hallo heb dat nu wel eens gehad hoor! Wist ik veel dat de rest van de basisschool en de middelbare dat zelfde gingen worden. Ik heb wat af getekend...maar goed het was mond dicht, respect hebben en geen rariteiten of protest. ('85 geboren, deden we niet aan versnellen of aangepaste leerstof..groep 2: we gaan tekeningen prikken met een prikpen en dan ritsen want scharen mochten we nog niet gebruiken...perfectionistisch me: "dat geeft echt super lelijke randjes!" oke...ram ram ram, zo jij je zin, zei toch dat t lelijk werd. Ben ik nou klaar, asjeblieeeeeft? En vervolgens staat er later op t rapport: "v raffelt haar taakjes af en moet meer zorg gaan werken"

    Dus kom je dat soort signalen tegen, dan even alert zijn.
     

Deel Deze Pagina