Dochter vaak ziek thuis, bang voor leerplichtambtenaar

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Marleen31, 21 jan 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marleen31

    Marleen31 Fanatiek lid

    5 aug 2011
    2.569
    470
    83
    NULL
    Noord Holland
    Hoi meiden,

    Mijn dochter van 7 ligt wéér met koorts op bed, 38.7. Als ze morgen nog koorts heeft dan moet ik haar ziekmelden.
    Maar ik krijg nu al de zenuwen om te bellen, ze is de laatste tijd wel vaker ziek. Het begon half oktober, toen werd ze halverwege de herfstvakantie ziek, koorts, hoesten, benauwd. De koorts hield al 5 dagen aan, inmiddels was school weer begonnen dus had ik haar ziek gemeld. De huisarts stelde vast dat ze bronchitis had, antibiotica gekregen, na 4 dagen AB knapte ze redelijk op, maar toen kreeg ze een allergische reactie, flinke huiduitslag kreeg ze. Uiteindelijk is ze 2 weken ziek geweest, waarvan anderhalve week school gemist.

    Toen werd het december, 12 december weer koorts, keelpijn en heel veel snot. Ziek gemeld, 4 schooldagen thuis gebleven.

    Vervolgens werd het 10 januari, ze werd wakker met hoofdpijn en nekpijn, ze huilde ervan! De dag daarvoor had ze ruzie met een paar grote jongens die haar in de bosjes hadden geslingerd, de pijn in haar nek was waarschijnlijk spierpijn wat uitstraalde naar haar hoofd. 1 dag ziek gemeld.

    En nu dus 21 januari, ligt ze weer met koorts op bed. Ik zit er zo tegenop om morgen weer naar school te bellen. Er gaat wel van alles rond in de klas, en ze heeft een vrij lage weerstand blijkbaar.

    Na wat googelen lees ik dat school verplicht is om het aan de leerplichtambtenaar door te geven na zoveel verzuim. Heeft iemand hier ervaring mee? Het is niet dat ik haar thuis hou met een snotneus of zo.. met koorts hoort een kind thuis, vind ik.
     
  2. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ziek is ziek, ik zou me er geen zorgen over maken.
     
    citroenrasp, Whoopy en RoIn vinden dit leuk.
  3. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.750
    113
    Ik zou het gewoon even op school bespreken. Volgens mij melden ze je niet zomaar bij de leerplichtambtenaar.
     
  4. Marleen31

    Marleen31 Fanatiek lid

    5 aug 2011
    2.569
    470
    83
    NULL
    Noord Holland
    Ik lees op internet dat ze dat dus verplicht zijn :(
     
  5. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.750
    113
    Zonder gesprek met ouders?
     
  6. Marleen31

    Marleen31 Fanatiek lid

    5 aug 2011
    2.569
    470
    83
    NULL
    Noord Holland
    Geen idee eigenlijk. Ik zal morgenochtend sowieso wel even uitleggen hoe het zit. Maar pfff, die zenuwen.
     
  7. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.491
    3.160
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Je weet zelf duidelijk dat het een reden heeft toch? Dus laat maar komen. Ook je huisarts is (deels) op de hoogte. Helaas zijn er kinderen met een minder goede weerstand/gezondheid. Het is niet anders. Zorg voor je meisje- en meer kun je niet doen.
     
    Whoopy, Zulema, Chelsey88 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  8. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.750
    113
    Ja ik zou het zeker doen. En ook al moeten ze het melden, er lijkt mij echt een verschil zitten in ongeoorloofd afwezig zijn of gewoon echt ziek zijn zoals bij jullie.
     
  9. Novi

    Novi Niet meer actief

    Waarom maak je je daar druk over? Ze is toch al die keren echt ziek geweest. Heel sneu en vervelend voor haar en jullie. Niet iets om je verder zorgen over te maken qua leerplichtambtenaar hoor. Meer dan een gesprek zal het niet zijn.
     
  10. Marleen31

    Marleen31 Fanatiek lid

    5 aug 2011
    2.569
    470
    83
    NULL
    Noord Holland
    Weet niet precies waarom ik er zo bang voor ben, ik denk omdat ik niet weet wat ik moet verwachten, bang voor een wijzend vingertje. Ik kan niet aantonen dat ze echt ziek was, behalve dan met de bronchitis.
     
  11. Marleen31

    Marleen31 Fanatiek lid

    5 aug 2011
    2.569
    470
    83
    NULL
    Noord Holland
    Ja is zo, het is niet zo dat ik op vakantie ga en haar daarom ziek meld, haha. Maar ja, ik kan niet aantonen dat ze die keren ziek is geweest, behalve dan die keer dat ze bronchitis heeft.
     
  12. Novi

    Novi Niet meer actief

    Ik denk dat er hooguit een gesprek volgt en ze dan wel aan jou zullen merken dat jouw dochter echt ziek was. Je bent niet de eerste met een regelmatig ziek kind. Komt echt wel goed :)
     
    Roanna en Marleen31 vinden dit leuk.
  13. Marleen31

    Marleen31 Fanatiek lid

    5 aug 2011
    2.569
    470
    83
    NULL
    Noord Holland
    Oke, dat stelt me wel wat gerust. Thanks.
     
  14. Elisje

    Elisje Fanatiek lid

    18 jun 2006
    3.919
    927
    113
    Hier hebben ze ook meldingsplicht. Alles wordt bijgehouden en als kinderen onder de verwachte aanwezigheid vallen dan spreekt school de ouders ook aan. In sommige gevallen terecht en in andere gevallen omdat het moet. Zo zat mijn oudste van september tot kerst vorig schooljaar onder de verwachte aanwezigheid.
    Zijn leerkracht zei toen ik moet jou er wettelijk op wijzen maar we weten dat hij ziek is geweest of ziekenhuis afspraken had tijdens de schooluren. Al zijn afwezigheid was gewettigd maar dan nog zijn ze verplicht om de ouders aan te spreken.

    Maak je niet te druk. School volgt gewoon de opgelegde regels. Maar theorie en praktijk draaien vaak anders uit.
     
    Marleen31 vindt dit leuk.
  15. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    1 keer flink ziek geweest en daarna nog wat virussen opgepikt in (nu) het griepseizoen; dat snappen ze echt wel hoor :) En je hoeft het ook niet aan te tonen met bv een doktersverklaring.
     
    Marleen31 vindt dit leuk.
  16. tasje

    tasje Actief lid

    20 mei 2014
    463
    186
    43
    Ziek is ziek.

    De leerplichtambtenaar is niet de eerste stap. Als er zorgen zijn w.b.t. haar absentie wordt een gesprek met ouders aangevraagd. In dat gesprek wordt geïnformeerd naar haar afwezigheid.
    Vervolgens wordt er een verslag van het gesprek gemaakt en eventueel een afspraak (bij ziekte waarschijnlijk niet, andere vorm van verzuim wel). Dit komt in haar dossier.

    (Mijn ervaring als basisschool leerkracht en verzuimprotocol)

    Beterschap voor je dochter!
     
    Marleen31 vindt dit leuk.
  17. Krtek

    Krtek Niet meer actief

    Hier een puber met heel veel meer verzuim. Nog geen leerplichtambtenaar gezien of gehoord hoor. Ze moest wel naar de schoolarts (regel van school na 60 uur verzuim), via haar is hulp geregeld, alhoewel we daar zelf ook al mee bezig ism school. Totaal andere situatie maar geen leerplichtambtenaar. Dus zou me niet zo druk maken hoor....
     
    Whoopy en Marleen31 vinden dit leuk.
  18. Jezz84

    Jezz84 Actief lid

    30 dec 2012
    455
    111
    43
    Wat vervelend voor je dochter!

    Ik zou me hier niet te druk om maken hoor. Werk zelf in het onderwijs en volgens verplicht protocol is stap 1 om een gesprek met ouders aan te gaan. Van daaruit worden dan vervolg stappen gepland. De leerplichtambtenaar zal juist in het geval van veel afwezigheid door ziekte mee kunnen denken dus kan een heel positieve bijdrage leveren.
     
    Marleen31 vindt dit leuk.
  19. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Ziek is ziek. Maak je niet druk. Weet niet hoe streng ze daar zijn maar mijn kinderen hou ik zelfs af en toe voor een snotneus thuis. Denk dat ik ze wel 10x per jaar een paar dagen thuis heb. Zoon voorheen vaker die had in de winter zo 4 longontstekingen en heb nog nooit een leerplichtambtenaar gezien of gesproken. Overigens ook nooit erop aangesproken door docenten of directie.
     
    Marleen31 en Anouk2005 vinden dit leuk.
  20. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.938
    15.247
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik zou me hier echt geen zorgen om maken, veel belangrijker is het dat je dochter weer snel opknapt.
    Hier ook weleens periodes gehad dat ze aan de lopende band ziek waren. Was de een weer naar school en dan zat de ander weer thuis en die zat dan ineens ook weer thuis en dan waren ze ook echt ziek ziek. Hoge koorts, hoesten, snotverkouden, keelontsteking, longontsteking. Ik vind de frequentie van het ziek zijn van je dochter ook niet heel extreem. Ik kan me niet voorstellen dat ze hier de leerplicht voor inschakelen. Beterschap voor je meisje.
     
    Whoopy, Marleen31 en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina