dominante hond

Discussie in 'De lounge' gestart door mammie, 27 aug 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mammie

    mammie Lid

    5 jul 2007
    46
    0
    0
    beste,

    ik heb een probleem en wou graag weten wat jullie ervan denken.

    het zit zo wij hebben een bouvier van bijna 10 jaar nu is hij erg dominant,jaloers
    en dus de baas in huis
    ik moet binnen 2 weken bevallen en hebben er dus aan gedacht de hond weg te doen
    :(
    terwijl we dat helemaal niet willen hij woont namelijk al 9 jaar bij ons.
    nu hadden we bach bloesems geprobeert maar dat helpt niet ook hebben we heb een knuffel gegeven maar die trok hij aan stukken en we mochten hem niet afpakken.
    toen ik met een pop op schoot zat sprong hij er bovenop en haalde hem later uit de box.
    ik weet niet meer wat ik moet doen hij kan ook zo lief zijn maar tegelijk vind ik het doodeng.
    wat zouden jullie doen in mijn situatie?
    groetjes
     
  2. Minyaweth

    Minyaweth VIP lid

    20 aug 2006
    9.082
    1
    0
    Overijssel
    Ik zou het zekere voor het onzekere nemen en de hond toch wegdoen...
    Nu was het nog een pop, wat nou als hij dat ook doet als jullie kleintje daadwerkelijk bij jullie op schoot ligt of in de box?
     
  3. kellox

    kellox Fanatiek lid

    25 apr 2007
    4.533
    544
    113
    Vrouw
    Pfoe inderdaad een moeilijke situatie, maar ik zou denk ik ook niet het risico durven nemen dat het dalijk bij de kleine net zo gaat! Soms helpt het als je eerst je bevallingsshirt in de mand legt. . .

    tja ik weet het verder ook niet . . .
    Misschien anderen met ervaring?
     
  4. Lilya

    Lilya Fanatiek lid

    13 jul 2007
    1.135
    0
    0
    Ik zou de hond op zijn minst een kans geven. Laat NOOIT een hond en kind alleen. Zorg er bovendien voor dat het kind altijd ergens staat hoger dan de hond, zodat hij weet dat hij/zij dominant is tov de hond. Het is ook goed als je partner terwijl jij in het ziekenhuis ligt al kleertjes met de geur van het kind meeneemt naar huis, of een pamper, zodat hij daaraan kan wennen. Het is jammer dat je zo laat met je vraag komt. Het was beter geweest hier al negen maanden mee bezig te zijn (ik verwijt je niets hoor). Jammer genoeg komen op die manier te veel honden in een asiel terecht. Wie wil nog een hond van 9 jaar in huis nemen? Kun je hem desnoods niet in de tuin steken? Ik denk dat je hond gelukkiger is bij jullie in de tuin dan in een asiel. Maar vergeet niet: een hond weet heus het verschil tussen een pop en een baby en zal normaal gezien heel voorzichtig zijn met de baby. Waarom zou hij met een pop voorzichtig moeten zijn, dat is speelgoed...
     
  5. beeby5

    beeby5 Lid

    12 jun 2006
    65
    0
    0
    omgeving groningen
    hoi
    ze zeggen ook wel de eerste luier van het kindje geven,maar ja het risico is dan idd dat je zelf ook niet meer er bij kan want dan ziet ie het kind als zijn eigen en beschermd het als zijn eigen kindje.Dus ja het is wel een risico vind ik als je de hond al zolang hebt en aan de andere kant voor de hond er een indringer bij komt,ik zou ook overwegen toch om hem dan weg te doen.
    liefs beeby
     
  6. mammie

    mammie Lid

    5 jul 2007
    46
    0
    0
    beste,

    fijn dat jullie zo snel reageren
    we hebben ookal geprobeerd met geurdoekjes van zwitsal maar helpt ook niet
    hem buiten doen heeft helaas geen zin dan blaft hij alles bij elkaar.
    ook als we bezoek krijgen moet hij eerst naar buiten ivm dat hij mensen kan aanvallen tot nu toe is dat altijd goed gegaan maar wat als ik nu alleen ben met de kleine?
    en het laten ruiken van kleding word ook lastig denk ik omdat ik thuis beval
    heeft iemand nog andere tips ik vind dit zo erg wil eigenlijk geen keus maken
     
  7. mammie

    mammie Lid

    5 jul 2007
    46
    0
    0
    oja naar het assiel gaat hij niet dat is geen doen hebben daar al een gesprek gehad en dat raden ze ons af dus als hij echt wegmoet en we vinden niemand moet ik hem een spuit laten geven vandaar dat ik het zo erg vind
     
  8. kellox

    kellox Fanatiek lid

    25 apr 2007
    4.533
    544
    113
    Vrouw
    Is er niet iets van hondentraining in de buurt? dat je daar contact mee opneemt? Ja heb geen idee of dat kan hoor maar zit gewoon ff mee te denken . .
     
  9. demi123

    demi123 Bekend lid

    29 jun 2007
    820
    0
    16
    Ik zou met de hond naar training gaan. Je lost al een heleboel op door zijn dominantie weg te krijgen
    hij mag niet meer op bank of stoel
    en mag bv niet meer in de woonkamer
    ook mag hij geen "gratis"aandacht hebben
    hij mag ook niks van je vragen.

    Klinkt hard maar hij MOET een rang naar beneden JIJ bent de baas!

    Liefs
     
  10. berna1981

    berna1981 VIP lid

    10 okt 2006
    9.943
    0
    0
    een hond van 10 jaar nog wegdoen? dit ga je niet menen! en een pop is niet te vergelijken met een echt kind met bijbehorende geuren etc..
    ik zou heel strikt de rangorde regels vanaf nu gaan toepassen.. jullie eerst eten, jullie eerst de deur uit dan de hond, hond niet op de bank niet op bed. Jullie bepalen wanneer er gespeeld wordt en niet de hond.
    En luiers geven aan honden vind ik trouwens heel apart ik vraag me af waarom je dit zou moeten doen? Zodra je man uit het ziekenhuis komt ruikt de hond de nieuwe geur van de baby al wel hoor..
    en inderdaad nooit alleen samen laten...
    succes!
     
  11. Wup

    Wup Fanatiek lid

    23 apr 2007
    4.912
    0
    36
    Ik zou eerst eens een goede hondenschool raadplegen. Die hebben hier vaak ervaring mee en hebben meestal wel tips wat je het beste kan doen.

    Een hond nu zomaar wegdoen zou ik geen optie vinden. Het beestje komt in een asiel en zal er waarschijnlijk nooit meer uitkomen.
     
  12. mammie

    mammie Lid

    5 jul 2007
    46
    0
    0
    ja maar is dat nog te halen?,
    ook hoorde ik van de trainer dat ik dan in gevecht met hem moet omdat hij niet zomaar zijn rang af gaat geven en ik weet niet of we dat durven het zal niet de eerste keer zijn dat hij bijt
     
  13. demi123

    demi123 Bekend lid

    29 jun 2007
    820
    0
    16
    Ik heb zelf een jack russel, zijn van nature ook vrij dominant. Er is echt waar een heleboel aan te doen hoor
    Haal al zijn speeltjes maar weg en zijn eten. Van nu af aan moet hij gewoon alles verdienen. Dus eerst zit en dat een speeltje. Of eenrst af en dan wat eten enz.

    Ik hoop dat het lukt en dat je hem niet weg hoeft te doen. De enige reden dat een hond dominat word is omdat hij geen duidelijke leider heeft.

    Als je wat meer wilt weten mag je me ook een pb sturen hoor!

    Liefs
     
  14. Wup

    Wup Fanatiek lid

    23 apr 2007
    4.912
    0
    36
    Ik heb de meest rare honden zien veranderen (zijn zelf actief binnen een hondenschool). Het is nooit te laat, al zal het er niet makkelijk op worden nu de hond 10 is.

    Ik zou in ieder geval eerst alles, maar dan ook alles geprobeerd hebben voor dat hij weg moest.

    Hoe is de hond met andere kinderen?

    Als ik mijn hond een pop zou geven gaat hij er ook mee spelen, maar met kleine kinderen is ze juist heel voorzichtig.
     
  15. mammie

    mammie Lid

    5 jul 2007
    46
    0
    0
    en even voor de duidelijkheid
    ik ben inwonend en voel me erg schuldig om dit alles heb zelf al gekeken of ik kan verhuizen zodat de hond kan blijven!
    het is niet zo dat we hem zomaar weg doen
    groetjes
     
  16. Marieke1983

    Marieke1983 Niet meer actief

    Demi123 heeft gelijk, jij bent de baas, dat moet gewoon altijd zo zijn, of er een kind is of niet. Ik zou ook eens informeren voor training en nooit kind en hond alleen laten. Vorig jaar of 2 jaar terug is er in het noorden van het land toch een baby doodgebeten door een Husky? verschrikkelijk!
    Succes, ik hoop dat het lukt want je hond wegdoen is natuurlijk echt niet leuk!
     
  17. mammie

    mammie Lid

    5 jul 2007
    46
    0
    0
    hey,

    met andere kinderen moeten we hem ook in de gaten houden
    als dat kind eens lacht ofzo gaat hij blaffen en springt hij erop af
    ook ist zo dat als iemand bij het baasje (mijn moeder)
    in de beurt komt zit hij er boven op en doet niks dan blaffen dus ik weet t niet gewoonlijk als we alleen zijn is hij zo lief
     
  18. Niet meer actief

    je bent volgens de wet niet strafbaar als je je hond aan een boom bind en achter laat, zolang de hond maar in het zicht staat van anderen.

    Nou ja belachelijke wet maar moest er ineens aan denken mocht je zover willen gaan haha.

    Maar goed, jammer dat je er niet eerder mee bezig bent geweest.
    Een hond hoort in ieder geval NIET de baas in huis te zijn en het is zeer te betreuren dat dit al negen jaar word toegelaten!
    Was er eerder met de hond hieraan gewerkt, dan was alles zoals het zou moeten zijn.
    Een hond probeert in de puberteit (9 tot 12 maanden) zijn plekje in de roedel te verhogen van onderdaan tot leider, mensen die dit toelaten staan niet sterk genoeg in hun schoenen, waardoor de hond uiteindelijk de roedelleider word.
    bedenk dat een roedelleider ten alle tijden een onderdaan (mens of kind) mag straffen en dit ook zal doen als hij dit nodig acht.

    Feit dat de hond al de kamer uit moet omdat hij andee mensen bijt, zegt voor mij genoeg, hond is de roedelleider en straft indringers.

    Ik zeg niet dat je je hond weg moet doen maar wees wel zeer voorzichtig hiermee, deze hond heeft een heropvoeding nodig, maar je mag je afvragen hoe ver je hiermee komt op 10-jarige leeftijd.
    Vaak is de enigste optie nog een herplaatsing, waar de hond weer opnieuw leider zal moeten worden (of niet, als de nieuwe eigenaren stevig in hun schoenen staan)

    Succes en veel wijsheid toegewenst.

    Groetjes lentefee, hondentrimster en gedragstherapeute in opleiding honden en katten.
     
  19. demi123

    demi123 Bekend lid

    29 jun 2007
    820
    0
    16
    Lieve mammie, Je kunt een hond niet meer africhten als ie 10 is maar je kunt zeker zijn dominatie wegnemen. Het inderdaad niet makkelijk zijn. Misschien dat je man zich daar mee bezig kan houden?
    Ik snap dat je nu in dilemma zit, lijkt me een angstige situatie.

    Liefs
     
  20. Wup

    Wup Fanatiek lid

    23 apr 2007
    4.912
    0
    36
    Soms is het maar één keer nodig dat de hond goed op zijn plaats word gewezen. Maar dan moet je hem echt hard aanpakken vrees ik. Zoals ik zei: ik zou eens contact zoeken met een goede hondenschool. Ik weet niet waar je woont...maar er zullen er vast een aantal in de buurt zitten.
     

Deel Deze Pagina