Domme opmerkingen topic!!

Discussie in 'Vlinder clubs' gestart door Hamstertje, 25 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hamstertje

    Hamstertje Actief lid

    8 okt 2009
    152
    0
    0
    Pedagogisch medewerkster
    Nederland
    Hey Dames!!

    Ik heb in Oktober j.l een miskraam gehad! Ben bij 12 weken zwangerschap gecuretteerd! Ik heb me er wel goed doorheen geslagen hoor! En voor de buitenwereld lijk ik alles wel aan te kunnen! Maar nog steeds zijn er momenten als ik alleen ben, dat ik wel eens een potje kan janken!
    Nu kreeg ik pas te horen dat mijn zus en schoonzus zwanger zijn, en zodra de hele familie bij elkaar is gaat het nergens anders over dan zwanger zus en zwanger zo!....En ook vragen aan mij van ''hoe voelde jij je? was jij ook zo misselijk?'' Of mn moeder die zegt ''anders was ik dit jaar 3x oma geworden, maar doe voorlopig maar rustig aan met zwanger worden hoor'' Of mensen die zeggen....''nou daar en daar is er een kindje dood geboren, eigenlijk is dat veel erger als dat van jou!''
    Nou weet ik ook wel heel goed dat het mensen zijn die waarschijnlijk geen idee hebben van wat je doormaakt bij zoiets! En dat ze je op de een of andere manier gerust willen stellen....maar ik vind het toch zulke domme opmerkingen!!!! Ik wilde het gewoon even kwijt!!!
     
  2. rijswijkse

    rijswijkse Fanatiek lid

    26 nov 2008
    2.012
    191
    63
    Zijn zeker domme opmerkingen Zeker hoe je je voelde met je zwangerschap;)
    ik kan er wel over meepraten ik heb een bbz(hartje klopte) gehad en 2 miskramen maar je moet toch door he ;)
    Ik vond de opmerkingen van je kan toch zwanger worden heel erg tja dat zegt niks (nu natuurlijk wel,ze is nu 3maanden)
    Alleen over de opmerking van doodgeboorte is zeker erger of net een verhaal gehoord over een baby die gezond was met 3 weken overleden.
    pfff lijkt me zo erg dat je al alles in huis hebt enz :(
    Maar op dit moment is dit voor jou nu erger en daar is niks mis mee hoor!
    Ik vond me soms ook zo zielig vooral met die bbz.
    Gewoon aan je gevoel toegeven en erover praten als je dat kan.
    Niet voor schamen hoor.
    sterkte
     
  3. denice

    denice Actief lid

    13 jul 2010
    423
    0
    16
    Sorry hoor maar dit vind ik een domme opmerking. Ik heb mijn zoontje vorig jaar verloren, hij was ook gezond en is 5 weken oud geworden. Maar heb geen moment gedacht aan de spullen die er waren. Ik vind het juist fijn dat ik even op zijn kamertje kan zitten en de box staat nog steeds in de huiskamer.
     
  4. rijswijkse

    rijswijkse Fanatiek lid

    26 nov 2008
    2.012
    191
    63
    sorrie voor me domme opmerking!
    ik denk dat het zeker troost heeft maar ook heel moeilijk.
     
  5. Hamstertje

    Hamstertje Actief lid

    8 okt 2009
    152
    0
    0
    Pedagogisch medewerkster
    Nederland
    Natuurlijk is doodgeboorte verschrikkelijk! Hoop zoiets nooit mee te maken! En wat moet het moeilijk voor jou (Denice) zijn geweest! Maar ikzelf zit persoonlijk niet te wachten op verhalen wat ''veel erger'' is! Hier ben ik gewoon verdrietig om! Komt voor mij een beetje over van! ''niet zeuren, er gebeuren veel ergere dingen!'' Terwijl ik toch echt nog steeds heel verdrietig hierom ben! Alsof je niet verdrietig mag zijn!....ofzo! En de opmerking ''je weet dat je zwanger kan worden'' is ook zo fout!....ik weet ook dat t 2x mis kan gaan en wie weet hoe vaak nog!?? Maargoed! durf dan ook niet echt boos te worden op deze mensen! Wil ook niemand tegen het zere been schoppen hoor met deze topic!
     
  6. rijswijkse

    rijswijkse Fanatiek lid

    26 nov 2008
    2.012
    191
    63
    Nee tuurlijk mag je verdrietig zijn!
    Ik weet nog toen ik dec 2009 opgenomen werd en tegen me familie zei:ik voel me zo zielig en zo voelde ik me ook!
    Je moet het ook rustig verwerken want je verwacht het gewoon niet.
    Waar ik me wel aan vast hield en me echt heeft geholpen is dat er veel ergere dingen zijn zoals hierboven het verhaal en zo zijn er nog veel meer helaas!
    Maar dat moet je zelf beslissen of dat je helpt.
    Ik had de eerste keer miskraam,toen weer en dacht toen ik voor de derde keer zwanger was dit wordt hem en toen belande ik in het ziekenhuis voor de operatie moest 12 uur nuchter wachten tot ik geopereerd werd.
    Ik ging er van uit dat er iets mis was dus kreeg ik bloedonderzoeken en een echo van me eierstokken.
    Had een soort rust over me,komt ooit goed en 1maand na me operatie was ik zwanger.
    Nee ik heb niet genoten van me zwangerschap ook bleek uit elke echo dat het goed was,het onbezorgde was weg.
    Gelukkig is het goedgekomen.
    (heel stom heb wel van me bevalling genoten;))

    Neem rustig de tijd,wie weet is er iemand in je omgeving die wel je verhaal wil aanhoren en geen rare of domme opmerkingen maken.

    Ben je weer bezig om zwanger te worden of wil je het eerst verwerken?
     
  7. Gizje

    Gizje Fanatiek lid

    11 feb 2010
    1.661
    0
    0
    Ik heb ook al een aantal domme opmerkingen gehoord de afgelopen maanden.

    De topper blijft toch "je bent nog jong", ja maar daarom was onze dochter* nog wel enorm welkom.

    Ik denk maar, ze bedoelen het niet zo of ze zijn gewoon echt dom ;)
     
  8. Hamstertje

    Hamstertje Actief lid

    8 okt 2009
    152
    0
    0
    Pedagogisch medewerkster
    Nederland
    Bedankt voor je reactie rijswijkse!! En je hebt ook gewoon gelijk hoor! Ieder persoon is natuurlijk anders en verwerkt zulke dingen op zn eigen manier!...Onze zwangerschap was een grote verassing! We waren er helemaal nog niet mee bezig! Was zelfs nog aan de pil! Heb wel een antibioticakuur gehad, en hoogstwaarschijnlijk daardoor de pil zn werk niet helemaal gedaan! (had ik kunnen weten maar we waren ook wel laks) Al met al hebben we na de curettage besloten om te stoppen met de pil! We werken geen (klus)schema af ofzo, maar een kindje zou hier wel van harte welkom zijn!

    Ach...we zijn nog zo jong!!!! HAHAHA!!! idd die had ik ook al eens gehoord Gizje;) Ze bedoelen het niet zo, laten we het daar maar op houden!!!
     
  9. Vlinder84

    Vlinder84 Niet meer actief

    Nou idd, als ik een euro kreeg voor elke keer dat ik die opmerking gekregen heb dan was ik nu rijk geweest. Vaak kwam het in deze vorm: je bent nog zo jong, je kunt nog een heleboel kinderen krijgen! Op een gegeven moment zei ik: fijn he, dat je vader een nieuwe moeder voor jou uit kan zoeken als jou moeder sterft? Mensen zijn nu eenmaal zo makkelijk te vervangen :( Het valt mij op dat er altijd mensen zijn die van elke verdrietige situatie een cliché weten te maken. Met zulke mensen wil ik mij niet meer omringen, zijn mijn energie niet waard. Want ja, natuurlijk zijn er ergere dingen, maar dat betekent niet dat je dan geen verdriet mag hebben. Sterkte meiden.
     
  10. Ukkie2

    Ukkie2 Niet meer actief

    ja hier kan ik er ook over meepraten. heb 2 dec een curretage gehad. gestopt met groeien rond de 6 weken. irritante opmerkingen die ik kreeg: tja dat gebeurd he....? het was nog lang geen kindje. bij mij was het veel erger ...anders was het ziek geweest,wees maar blij--> mag ik zelf bepalen waar ik blij mee ben?? ben ondertussen al wel weer 7 weken zwanger, xtreem snel, maar zelfs nu zijn de opmerkingen nog niet verdwenen..sommige mensen........grr....:mad: wat heerlijk even mijn hart luchten haha
     
  11. musicalfan

    musicalfan Fanatiek lid

    7 mrt 2009
    2.279
    0
    0
    Ik sluit me aan bij Ukkie. Ik ben zelf ook altijd zo van"er zijn ergere dingen". Maar op dit moment is dit voor jezelf verschrikkelijk.
    Ik kreeg ook bij mijn miskraam opmerkingen van:
    Je bent nog jong, je kunt in ieder geval zwanger worden (wat niet meer lijkt te lukken door wellicht de endometriose)
    Je moet er niet zo mee bezig zijn, dan lukt het juist niet (alsof de zaadcellen terugzwemmen en zeggen o nee, ze denkt er weer aan, dus nu maak ik rechtsomkeer)
    In feite was het nog helemaal niets (die vond ik het ergste), want voor mij betekende het alles. Een klein wondertje zo meer dan welkom.

    Zodra je een positieve test in je handen houdt zit je op een roze wolk.
    Mensen kunnen soms behoorlijk kwetsende opmerkingen maken. Vaak onbedoeld, maar komt wel keihard aan!

    Hamstertje, het is logisch dat je je verdrietig voelt, het is immers niet niks. sterkte met alles en ik hoop dat we allen snel een prachtig gezond wondertje op deze wereld mogen zetten!
     
  12. Romy1979

    Romy1979 Niet meer actief

    Mijn eerste zwangerschap was van een kindje met downsyndroom. Jullie willen niet weten hoeveel opmerkingen we gehad hebben. Jammer genoeg ging het mis bij 14 weken, door de de vlokkentest. De ergste opmerking vond ik de volgende:

    'Wees maar blij want je weet niet wat je in huis haalt met zo'n kind'

    Huh??? :(

    Sorry, maar ik kan er met mn pet niet bij waarom iemand zo'n opmerking maakt.

    Of de VK: Dit had eigenlijk een miskraam moeten worden :x

    Wat ik ook nog steeds vervelend vind is als mensen schelden met het woord 'mongool' of het over gehandicapte kindjes hebben.

    Ik vind dat een verschrikkelijk woord en het lijkt alsof iedereen om mij heen vergeten is dat ik ook zwanger was van een kindje met down. Voor mij is ze er nog steeds, in mijn hart natuurlijk.
    En daarnaast was het niet alleen maar een vruchtje meer. We hebben de echo op beeld en ze was toch een heel compleet kindje. Hoe klein dan ook. En natuurlijk heb ik ze ook nog in mijn handen gehad.
    Veel mensen begrijpen dat niet.
    Mijn eigen vriend vind het zelfs nog gek dat ik er elke dag nog aan denk. Tja, ik kan het nooit helemaal loslaten. Maar het verdriet is wel gesleten hoor. Ik kan er nu aan denken zonder dat het pijn doet.
     
  13. likaloetje

    likaloetje Actief lid

    7 dec 2010
    140
    0
    0
    NULL
    NULL
    Oh wat herkenbaar, ja dat zou veel erger zijn. Belachelijk.
    Ik ben geestelijk momenteel compleet doorgedraaid door stress die me achtervolgd na afbreking 2 weken geleden.
    En dan maar niet te spreken van de psycholoog waar ik pas over 3 weken terecht kan.
    Waardeloos allemaal.
     
  14. Romy1979

    Romy1979 Niet meer actief

    :(
    Sterkte meid...
     
  15. Hamstertje

    Hamstertje Actief lid

    8 okt 2009
    152
    0
    0
    Pedagogisch medewerkster
    Nederland
    #15 Hamstertje, 26 jan 2011
    Laatst bewerkt: 26 jan 2011
    Heerlijk om even je hart te luchten op een topic als dit!....Ik heb ook al eens gehoord; ''wees blij! anders had je misschien nu wel een gehadicapt kind gehad:(!.....Vind t gewoon zo dom om zoiets te zeggen! Hoe halen mensen het in hun hoofd!?....Wij gaan toch ook niet zeggen tegen mensen met kinderen met down syndroom o.i.d. ''nou je had beter een miskraam kunnen hebben?'' Dat is toch net zo hard en onbeschoft?! En tuurlijk moeten we verder maar onze vlindertjes/sterretjes blijven nou eenmaal altijd in ons gedachten, wat het ook is geweest. Als je het niet mee hebt gemaakt, dan begrijp je het ook niet!...denk ik!
    Wel fijn om te weten dat jullie deze opmerkingen ook niet zo kunnen waarderen! Ben toch niet de enige! Dank voor jullie reacties, en ook sterkte!
     
  16. Vlinder84

    Vlinder84 Niet meer actief

    Oh zo herkenbaar Het ziet eruit als een mens, beweegt als een mens, maar het is geen mens omdat het nog zo klein is? Of omdat het gehandicapt is? Die logica gaat mijn pet te boven hoor... :(

    En een knuffel voor likaloetje, het is ook zo zwaar meid... :(

    Heel eerlijk heb ik wel eens gedacht: was ze maar uit zichzelf gestopt, had haar hartje maar uit zichzelf stil gaan staan, want dan hadden wij die verschrikkelijke keuze niet hoeven maken. De natuur voelde op dat moment echt als falen, mijn lijf faalde, hield iets vast dat op niets uit zou lopen. 9 maanden zwanger en dan de dood. Dat vond ik zo gemeen! Maar een miskraam lijkt mij ook heel verdrietig. Het niet weten waarom, het missen, het verdriet, dat is er dan net zo goed... Maar het schuldgevoel, de wetenschap dat wij haar leven beëindigd hebben. Dat zal me mijn leven lang blijven achtervolgen. Terwijl ik weet dat het daar toch op uit zou draaien, wij hebben op dat moment de beslissing genomen dat haar leven eerder zou stoppen en dat vind ik heel zwaar. Ouders zouden hun kinderen niet moeten begraven...

    Sterkte meiden, ik hoop dat jullie allemaal snel een mooi wondertje mogen krijgen!
     
  17. cis1

    cis1 Actief lid

    27 jul 2010
    153
    0
    0
    consulente
    gelderland
    Hoi hoi,

    Gisteren feliciteerde ik iemand met zijn verjaardag en vertelde dat ik blij zou zijn als de kleine geboren is en hij zei mij, wij wachten ook met spanning af en dan kun je een slecht hoofdstuk sluiten en op nieuw beginnen met een mooi hoofd stuk, ik dacht wat een een eikel je sluit dit nooit af wij zijn 2009 een zoontje van 16 maanden verloren.

    een miskraam,vroeggeboorte of zoiets als wij het is allemaal even erg alleen er word anders mee omgegaan.
    En ja zijn spulletjes hadden wij ook en ik vond het heel moeilijk om zijn kamertje op te gaan maar je leert er mee omgaan.
    nu komt zijn nieuwe broertje op zijn kamertje en we gebruiken ook spullen van mitchel ik heb alleen wel zijn kamertje veranderd.

    Ik zou het tegen de familie zeggen als ze er teveel over zeggen en dan vertellen dat jij ook gevoel hebt en dat je dit even niet trekt,daar moeten ze toch begrip voor hebben lijkt mij?
    Sterkte Hamstertje en ik hoop dat je snel zwanger bent en dat alles goed gaat.
    mijn eerste zwangerschap werd ook een miskraam en daarna 3 x zo zwanger dus je weet nooit hoe het gaat lopen meis.

    Liefs cis
     
  18. likaloetje

    likaloetje Actief lid

    7 dec 2010
    140
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik realiseer me ook, je kan het nooit weglaten of helemaal loslaten.
    Je moet ermee verder leven, maar het zal altijd bij je blijven.
    Maar zoeken naar een manier om ermee verder te gaan.
     
  19. Hamstertje

    Hamstertje Actief lid

    8 okt 2009
    152
    0
    0
    Pedagogisch medewerkster
    Nederland
    Toen ik net wist dat ik zwanger was, ben ik op vakantie geweest naar Spanje! Ik heb daar toen een klein t-shirtje met een zonnetje en grote letters ''SPAIN'' erop gekocht! Als souviniertje voor de kleine. Daarnaast heb ik vanaf de dag van de zwangerschapstest een dagboek bijgehouden! Dit heb ik samen met de positieve zwangerschapstest en de eerste echofoto in een schoenendoos gedaan! Het staat nu in de kast en af en toe kijk ik erna! Dit helpt wel bij het verwerken! en ik blijf het altijd bewaren! Al met al leef je toch verder! je moet ook wel! Maar je vergeet het nooit! hoe klein het ook is geweest!
    Je kunt idd niet maar zo je gevoel uitschakelen ''afsluiten''
    Ook idd beetje rare opmerking Cis1! Alsof het nieuwe kindje een vervanging is! Mja...zo bedoelen ze het dan ook weer niet!
    Ik zie dat het ook opschiet voor jou!Spannend hoor! Hopelijk verloopt je bevalling goed!....heel veel sterkte ermee alvast!
     
  20. I S

    I S Fanatiek lid

    13 dec 2009
    2.224
    0
    0
    Nederland
    Wat een verdrietige gebeurtenissen allemaal zeg die jullie hebben meegemaakt.

    Ik blijf me toch verbazen over wat voor ondoordachte dingen mensen zeggen. Heb op ZP wel vaker stomme opmerkingen gelezen en gedacht dat ik ze nu allemaal wel wist, maar nee er zijn er dus nog veel meer.
    Zelf hebben we ook stomme opmerkingen en vragen gehad .... met name van mensen heel dichtbij.
    Ik heb zelf vijf MA/MK gehad. Ik wil jullie twee van meerdere uitspraken van een gynaecoloog waar wij zijn geweest niet onthouden:

    Je ben nog nooit zwanger geweest van een kind.
    Je wilt niet zwanger worden, je wilt een kind hebben.

    Wellicht kunnen jullie je voorstellen dat ik perplex was en met een mond vol tanden stond.
     

Deel Deze Pagina