Donor uitkiezen

Discussie in 'Donorschap' gestart door Lisa280887, 13 jan 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    Hoi allemaal!

    Ik ben een tijdje weggeweest van dit forum. Vind het ook echt lastig om weer hier terug te zijn, gezien alles wat toen gebeurde hier.

    Momenteel zit ik toch met een hoop vragen rondom ons donortraject en op andere fora is er weinig kennis hierover of wordt er niet gereageerd.

    Ik hoop dat jullie mij wel kunnen helpen, ondanks het feit dat ik even weg ben geweest.

    Ons verhaal in het kort: aug ‘17 ging mijn Mirena eruit. Mei ‘18 zaten we al bij de gyn vanwege familiaire vroege overgang aan mijn kant en vruchtbaarheidsproblemen aan zijn kant. We werden beide getest en toen kwam de meest bizarre uitslag voor ons: ik bleek in orde (op een oude chlamydia na), maar er was geen enkel zaadje gevonden in het sperma van mijn vriend!

    Eind okt ‘18 onderging hij een micro-tese. Deze was helaas niet succesvol: hij is onvruchtbaar. De celdeling om zaadjes te maken stopt halverwege het proces.

    Nu lopen we bij MCK Leiderdorp om een donortraject in gang te zetten. We willen een donor vanuit Denemarken om meerdere redenen: we willen zelf kiezen, we willen iets kunnen laten zien aan ons toekomstige kindje als het vragen krijgt, en er zijn geen wachttijden.

    Nu mogen wij kiezen bij welke bank we bestellen: Cryos of ESB. Voor het MCK maakt het niet uit en hun ervaring is met beide goed en volgens alle regels. We hebben bij beide al gekeken maar er staat zoveel op! Zoveel info over de donoren! Wat enorm fijn is, maar wij zien door de bomen het bos niet meer. Wat heeft nou prioriteit?

    We vinden het belangrijk dat de donor ee goede motivatie heeft waarom hij dit doet. Dit kan je lezen/luisteren.
    Ook zijn bepaalde uiterlijke kenmerken belangrijk.

    Hoe hebben jullie dit gedaan? Waar hebben jullie op gelet? Wat zijn jullie ervaringen met Cryos en ESB?
     
  2. Mila27

    Mila27 Fanatiek lid

    20 jul 2017
    3.153
    2.346
    113
    Vrouw
    @tilaena jij haalde je “rietjes” toch ook uit denemarken?
     
    Lisa280887 vindt dit leuk.
  3. angie18

    angie18 Actief lid

    31 jan 2011
    115
    71
    28
    Vrouw
    Knap van je dat je toch weer terug bent op dit forum. Ik begrijp dat het lastig is, maar hoop dat je wat gaat hebben aan onze ervaringen.
    Afgelopen oktober ben ik bevallen van een prachtige dochter. 6 jaar na dat verschrikkelijke moment dat mijn man amper zaadcellen bleek te hebben. Na meerdere mislukte icsi’s en teses, hebben we uiteindelijk de knoop doorgehakt om voor een donor te gaan.
    Ook wij vonden de keuze van een ‘juiste’ donor zwaar. We hebben vooral gekeken naar uiterlijke kenmerken en karakter eigenschappen die het dichtst bij ons beide lag. We hebben de belangrijkste dingen van onszelf opgeschreven en dat gefilterd op de site. Dus keek echt alleen naar donoren met onze voorkeuren. Maar het blijft een raar proces om zoiets uit te kiezen. Je bent gewoon aan het online shoppen, zo voelde het voor ons in elk geval.
    Uiteindelijk heb je er toch weinig invloed op, een kind groeit op als een uniek mensje en mag zichzelf ontwikkelen. Dus vandaar onze keuze op basis van uiterlijk en eigenschappen.

    Onze kliniek werkte ook met esb en Cryos. Uiteindelijk de keuze gemaakt voor cryos en hier hele goede ervaring mee. Ik heb een aantal keren mail contact gehad, snelle reactie, maar vooral ook ‘persoonlijk’. Ook de levering verliep altijd probleemloos en, de kwaliteit was ook prima (zover je dat kan zeggen).

    Mocht je meer vragen hebben, laat maar weten. En uiteraard heel veel sterkte!
     
    Lisa280887 vindt dit leuk.
  4. Kimberley92

    Kimberley92 Fanatiek lid

    27 jan 2017
    2.422
    2.715
    113
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Wij hebben een donor van het MCK zelf.
    Wij wilden juist niet te veel weten over de donor, omdat mijn vriend gewoon papa word en hij alleen wat hulp kreeg van een zaadje van iemand anders.

    Hun hebben voor ons de selectie gemaakt en wij hebben ook via hun de uiterlijke kenmerken te horen gekregen toen de donor beschikbaar was en hebben toen ook pas gekozen.

    Ik wens jullie veel succes, want toen wij via die sites keken vonden we het erg lastig.
     
    Lisa280887 en peque vinden dit leuk.
  5. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw

    Bedankt voor je uirgebreide reactie! Ja dat moment he... dat je hoort dat het er echt niet inzit. Heftig traject hebben jullie gehad zeg!

    Ja het voelt indd als zo’n raar proces! Wat heeft nou prioriteit? We vinden uiterlijk belangrijk maar ook zijn motivatie. Iemand die ervoor openstaat om contact te krijgen met een eventueel kindje, mocht dat nodig zijn. Maar dat weet je niet van iedereen natuurlijk.
    Als we puur kijken naar kinderfoto’s zien we niemand die echt lijkt op mijn vriend van vroeger. Dat maakt het ook niet makkelijker... heb je tips misschien?
     
  6. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    Bedankt voor je reactie! Wij kunnen geen donor via mck zelf nemen als we het hadden gewild, wij wonen niet in hun postcodegebied. Hadden jullie nog wachttijden of viel het mee?
     
  7. Kimberley92

    Kimberley92 Fanatiek lid

    27 jan 2017
    2.422
    2.715
    113
    Vrouw
    Verpleegkundige
    @Lisa280887 Bij ons is het een bijzonder verhaal.
    Mijn vriend wist dat hij onvruchtbaar was, maar ik als eigenwijze verpleegkundige wilde toch nog een zaad onderzoek.
    Hij had al een tese ondergaan waar 0,0 zaadcellen uitkwamen.

    We werden op de wachtlijst gezet en kregen op mijn verzoek toch nog een zaad onderzoek.
    En wonder boven wonder zatem er dus 5 zaadcellen in en mochten we voor icsi.
    1e en 2e icsi behandeling steeds 1 embryo, maar helaas zonder resultaat. 3e icsi waren er helaas geen zaadcellen gevonden.
    Ondertussen stonden we een jaar op de wachtlijst en waren we bijna aan de beurt. Toen is eerst mijn schildklier opnieuw gereguleerd en daarna zijn we gestart.

    Ik heb nog 7x iui nodig gehad en extra hormonen gekregen.
     
  8. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Hier een Nederlandse donor gekozen. Meerdere gehad ivm lang traject. Uiteindelijk zwanger geworden van een hele jonge donor (21 jaar ten tijde vd donaties), die totaal niet op mijn man lijkt.

    En zoontje lijkt sprekend op mij van vroeger, met dezelfde blauwe ogen als mijn man.

    In 't begin kozen we donoren op uiterlijke kenmerken van mijn man. Maar op 't laatst waren er niet zo veel meer en hebben we gevraagd om de "best scorende" blanke donor mbt verwekken van zwangerschappen.
     
    Lisa280887 vindt dit leuk.
  9. angie18

    angie18 Actief lid

    31 jan 2011
    115
    71
    28
    Vrouw
    Ik vind het fijn dat er plek is om dit te bespreken, ik heb en voel me nog steeds regelmatig eenzaam hierin. Persoonlijk ken ik geen andere mensen met onze situatie.

    Ook wij konden geen echte gelijkenis vinden van mijn man. We hebben gekozen voor een mix van ons. Dus we keken ook naar donoren die op mij leken, daar een combi van. Met het idee dat het dan in elk geval zo veel mogelijk op mij zou kunnen lijken. Tja, je bedenkt van alles (maar voorlopig lijkt onze dochter wel heel erg veel op mij!)

    Verdere tips heb ik ook niet echt voor je. De knoop doorhakken vond ik het allermoeilijkste, maar het gaf ook rust toen het eenmaal geregeld was.
     
    Lisa280887 vindt dit leuk.
  10. Rianne1988

    Rianne1988 Actief lid

    21 okt 2015
    150
    18
    18
    Wij hebben een donor uitgezocht via Arnhem rijnstate. Daar krijg je een boekje en daar staan dan de uiterlijke kenmerken in en hobby’s. We hebben toen gekozen aan de hand van bv de lengte, en postuur. Verder niet teveel over naar gedacht.
     
    Lisa280887 vindt dit leuk.
  11. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    Bedankt voor de reacties meiden. Ik lees toch veel over NL donoren. Maar wij willen dit echt niet. Die wachttijden zijn vreselijk lang nu en we willen juist wel zelf uitzoeken. Mocht ons kindje later vragen hebben kunnen wij zelf dan het een en ander al laten zien.

    Is er verder niemand op dit forum die het via Denemarken heeft gedaan?
     
  12. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    Dat eenzame herken ik helaas wel. Mijn vragen op 3 fora gesteld en het lijkt wel alsof er zooooo weinig ervaring in is. Gelukkig ook maar, denk ik dan.. maar voor onszelf niet fijn.

    Het kiezen van een mix is misschien wel een goeie. We gaan binnenkort weer eens kijken op de sites!
     
  13. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Toen wij starten was er een kid forum, wat alleen maar gericht was op kid. Geen idee of het nog in de lucht is.
    Zal ff kijken. Edit, helaas is het uit de lucht :(
     
  14. Kimmetjuh90

    Kimmetjuh90 VIP lid

    14 dec 2017
    16.976
    9.921
    113
    Vrouw
    Postbezorgster
    Wij hebben ook op de site van cryos gekeken toe we op de wachtlijst stonden voor een zwolse donor, maar er was er 1 die een beetje op mijn man leek qua baby foto en daarvoor moesten we dan 1000 euro per rietje betalen... als je bedenkt dat ik 7 iui's (2 verschillende donoren) en 1 ivf behandeling heb moe ten ondergaan voor t eindelijk raak was, mja dat geld hadden we niet.. ben blij dat t een zwolse donor geworden is, alleen erg jammer dat we nirt weten hor de donor eruit ziet...
     
  15. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    1000 euro per rietje?!? Jeetje. . Hadden wij met onze 36 iui's en 2x icsi ook niet kunnen betalen.

    Hier betaalden we 150 euro per rietje.
     
  16. Kimberley92

    Kimberley92 Fanatiek lid

    27 jan 2017
    2.422
    2.715
    113
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Weet je helemaal niets van de donor?
    Wij hebben een heel profiel gekregen.
    Haar soort
    Haar kleur
    Kleur ogen
    Lengte
    Gewicht

    Wij betaalden nu €225 per rietje van Nederlandse donor.
     
  17. Kimmetjuh90

    Kimmetjuh90 VIP lid

    14 dec 2017
    16.976
    9.921
    113
    Vrouw
    Postbezorgster
    Dat zijn betere bedragen idd, ach we zijn in de wolken dat t eindelikk gelukt is, en mijn man is gewoon de papa :)
    Nee wij weten hekemaal niets... dus hopelijk heeft t toch uiterlijke kenmerken van mijn man straks...
     
  18. Kimberley92

    Kimberley92 Fanatiek lid

    27 jan 2017
    2.422
    2.715
    113
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Dat is wel erg spannend indd! Maar het komt in een liefde vol huisje dus dat komt vast helemaal goed!
     
  19. Kimmetjuh90

    Kimmetjuh90 VIP lid

    14 dec 2017
    16.976
    9.921
    113
    Vrouw
    Postbezorgster
    Dat zeker;) hoe gaat t nu met jou?
     
  20. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    Wat een verschillen in prijzen! Ik heb gekeken en bij cryos zou het op ong 400 per rietje komen. Maar dan heb je dus wel hele profielen enz (EQ tests, interviews, handgeschreven briefje en voicerecordings). Daar voelen wij ons fijner bij, hebben we nog een beetje controle over het hele proces. In hoeverre je dat kan hebben natuurlijk. En we wilen ons kindje iets kunnen laten zien, als het er behoefte aan heeft.

    Het ligt er natuurlijk wel aan welke MOT je neemt. Hoe hoger de MOT, hoe duurder het rietje is.

    Sowieso vind ik het enorm oneerlijk dat donorzaad zelf betaald moet worden. Heeft iemand een idee waarom dat is?
     

Deel Deze Pagina