Doop kindje kleding

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Mum1921, 12 mei 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mum1921

    Mum1921 Actief lid

    26 jan 2022
    394
    93
    28
    Hallo,
    Waar ik benieuwd naar ben hoe laten mensen hun kindje dopen, wat krijgt de baby voor kleding aan ?.

    Kiezen jullie voor gewone casual kleding, wat stoer een leuke blouse bijvoorbeeld, kopen jullie speciaal een doopjurkje nieuw of gaan jullie voor een 5 delig pakje of andere kleding ?

    Mijn zoontje is 2 weken terug gedoopt. een jongen, binnen de familie hadden we een hele oude doopjurk van zeker 150 jaar oud en een doopkleedje (zeker 90 jaar oud) Wij vonden het uiteraard super leuk dat onze zoon hier in gedoopt kon worden. Ik zelf ben hier ook in gedoopt

    Ik zag ook dat je bijv bij bol.com ook nog gewoon doopjurken kunt kopen. Zijn er mensen die dit doen ?
    ik zelf zou eigenlijk niet zoiets gaan kopen, omdat ik persoonlijk vind dat het een familie historie moet hebben.

    Ik hoor ook mensen zeggen dat een jurk niet meer van deze tijd is voor een jongen, maar in feite kun je het beter doopgewaad of doopkleed noemen.
    Als de jurk niet meer had gepast dan had ik op internet gezien dat je doopkleding hebt voor jongens 5 delige pakjes maar dat vond ik te.
    Ik vond het best duur en je draagt dit maar een keer, dan had ik waarschijnlijk gewoon een leuk wit creme blouse besteld en een licht broekje met een bretelsje, wat hij nog op een feestje kan dragen bijv.
    Onze neefjes zijn overigens in gewone kleding gedoopt, (vond ik overigens niet heel leuk, prima dat zij dit deden maar ik wilde toch iets speciaals, je communie doe je meestal ook niet in alledaagse kleding al kan het natuurlijk wel. Ik vind bij een doop lichte kleuren wit creme erg mooi.
    Benieuwd hoe andere mensen dit bij een doop gedaan hebben. Het viel mij op dat de oude generatie het prachtig vond. De Pastor ook. de jeugd had zoiets van huh een jongen in een jurk moet je dat willen.
     
  2. riean

    riean VIP lid

    21 apr 2014
    5.537
    7.040
    113
    Wij deden ze altijd gewone witte kleertjes aan.
    Ik vind zelf doopjurken ouderwets, ik heb er niks mee. Een neefje van mij is gedoopt in een speciaal dooppakje, dat was van dat broderie stof. Dat vond ik op zich wel een mooie vervanging van een doopjurk. Maar in onze kerk worden nog regelmatig jongens in een doopjurk gedoopt hoor, net als bij jou, meestal zit de jurk dan al in de familie.
    Bij mij hadden de jongens een wit broekje, wit shirtje en wit vest aan (wij kerken in een eeuwenoude enorme kerk, waar het nooit echt warm is). De meisjes een witte maillot, wit jurkje en wit vest.
     
  3. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.402
    3.953
    113
    noord holland
    Hier hadden mijn dochters ook een doopjurk uit de familie aan. Onze meiden zijn de enige kleinkinderen die gedoopt werden dus dat vond mijn schoonmoeder heel leuk, en ik hou er zelf ook van. Schoonmoeder zei nog heel wijs 'als t jongen was geweest, had t ook gekund hoor! Jongens kunnen ook prima een doopjurk aan'.......ze heeft zelf 3 zonen ;), waaronder mij man, dus ik vroeg haar of ze dat zelf wel gedaan had dan....maar nee, dat dan weer niet :roflmao:.
    Geen idee of ik als het jongens waren geweest t doopjurk had gebruikt, misschien wel hoor, maar ik kan het niet zeggen wat ik dan had gedaan. Ik denk andes ook een mooi blousje ofzo, had er dan ook gerust tweedehands voor gekeken hoor, inderdaad omdat t vaak maak zo kort en weinig gebruikt wordt.
     
  4. HvL

    HvL Bekend lid

    6 mei 2015
    646
    378
    63
    Onze jongens hadden een dooppakje aan. Witte broek, witte schoentjes, soort van wit overhemdje met een lichtblauw glimmend gilet en zelfde kleur stropdasje. Ik heb het gewoon zelf gekocht. Ik houd niet van doopjurk. Wij hadden er geen 1 in de familie. Bij de schoonfamilie wel, maar daar wilde ik geen gebruik van maken.
    En voor mijn meisje had ik een crème kleurig jurkje, met goudkleurige maillot, goudkleurige mutsje en een goudkleurig met crème armbandje..

    Ik vond het beide erg mooi, maar het is heel persoonlijk
     
  5. Lies1611

    Lies1611 VIP lid

    3 jun 2013
    7.035
    3.117
    113
    Wij hebben voor de meiden witte jurkjes gedaan. Voor onze zoon hadden we een wit pakje. Blouse, broek en spencer.
     
  6. Zxcvb

    Zxcvb VIP lid

    13 dec 2019
    10.269
    11.965
    113
    Vrouw
    Onze kinderen hadden allemaal een doopjurk aan. Ook onze 5 zoons. De ene keer de jurk waar ikzelf ook in ben gedoopt, de andere keer de jurk waar mijn man in is gedoopt. We deden het zo'n beetje om en om. Hier worden de meeste kinderen nog in een doopjurk gedoopt. Maar je ziet nu wel steeds meer ook andere kleertjes.
     
  7. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.798
    14.142
    113
    In onze kring gaan zowel knullen als meiden in een traditionele doopjurk, die gaat idd al vele generaties mee. Mja, we noemen t gewoon doopgewaad. Het lijkt meer op een slaapzak dan een jurk to be fair.
     
    Mum1921 vindt dit leuk.
  8. Mum1921

    Mum1921 Actief lid

    26 jan 2022
    394
    93
    28
    Klopt Doopgewaad of doopkleed klinkt wat passender
    Een pastoor draagt ook geen jurk.

    Als ik t kleed niet had gehad zou ik het niet kopen. Mijn moeder had er nog van haar maar die was wat kleiner en korter. Vind een echte lange doopkleed t mooiste. Net zoals bij Amalia bijv
     
  9. chrystel73

    chrystel73 VIP lid

    9 jan 2009
    6.186
    2.388
    113
    Mijn dochters hebben de doopjurk aangehad waarin ikzelf en mijn broers ook gedoopt zijn.

    Bij ons in de kerk het heel wisselend, doopjurk, wit pakje of gewone kleertjes.
     
  10. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.122
    15.186
    113
    Hier hebben ze allemaal hun eigen setje gehad. In de kerk waar we zaten bij de oudste mochten jongetjes geen jurk aan. De 2e paste de familiejurk niet en de 3e de jurk van de 2e niet dus toen besloten dat alle kinderen hun eigen setje zouden krijgen
     
  11. Zxcvb

    Zxcvb VIP lid

    13 dec 2019
    10.269
    11.965
    113
    Vrouw
    Oh echt? Dat heb ik nog nooit gehoord. Bij de kerk waar onze oudste kinderen gedoopt zijn werd vriendelijk doch zeer dringend verzocht om je dochter bij het dopen wel een mutsje op te doen. Want elke vrouw of meisje in de kerk had iets op het hoofd. De dopeling moest dat dus ook.
     

Deel Deze Pagina