Door bekkeninstabiliteit in de ziektewet.. Hoe contact werkgever?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door DramaisforNerds, 19 nov 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. DramaisforNerds

    DramaisforNerds Actief lid

    18 sep 2018
    271
    82
    28
    Vrouw
    Misschien beetje rare titel, maar ik ben dus nu volledig in de ziektewet door bekkeninstabiliteit. Heb mijn best gedaan maar de pijn was te heftig om nog te kunnen werken. Ik moest ook elke dag 200km reizen in totaal per werkdag dus dat was ook extreem pijnlijk.

    Nu het volgende.. Ik heb qua ziektewet een verleden bij werkgever helaas. Heb paar maanden in de ziektewet gezeten door hersenvliesontsteking vorig jaar.
    Mijn werkgever is dus niet al te enthousiast dat ik nu weer thuis zit. Daardoor gaat de communicatie stroef tot bijna niet.
    Ik kan niets voor hem betekenen omdat ik van hem niet de middelen krijg om bijvoorbeeld thuis te werken.

    Wat vinden jullie? Moet ik toch mijn best blijven doen voor goed contact ook al geeft dat mij nu veel spanning en stress? En moet ik wel nog naar bedrijfsuitjes gaan? Of is dat raar omdat ik ook niet kan werken?
    Ik mis mijn collega's wel heel erg namelijk.
     
  2. pietje1987

    pietje1987 Niet meer actief

    Ja, je kunt/moet (persoonlijke mening) gewoon zakelijk contact met je werkgever houden. Nu het als gevolg van de zwangerschap is, krijgt hij een vergoeding van het UWV, dus is dat wat minder vervelend.

    Ik zou het als collega zijnde wel een beetje vreemd vinden als je wel mee kunt met uitjes, maar niet (bijvoorbeeld) een half dagje kan werken. Maar goed, dat ligt ook erg aan het soort werk, het soort uitje en in jouw geval werkt de reisafstand natuurlijk ook niet mee.
     
  3. Wij2018

    Wij2018 Actief lid

    21 jul 2018
    465
    156
    43
    Vrouw
    Wat al gezegd is, je werkgever krijgt een vergoeding vanuit het UWV. Hij kan het dus erg vervelend vinden dat je ziek bent en hij een mankracht minder heeft, maar hij kan ook vervanging zoeken denk ik dan maar. Het is waar je zelf de energie neerlegt.

    Jouw energie zou ik niet meer naar je werkgever brengen, dus als hij geen goed contact wil en jij doet dat wat je moet doen (bereikbaar zijn, werken aan herstel (voor zover mogelijk), naar de bedrijfsarts indien je oproep krijgt etc) dan is het zo.

    Persoonlijk vind ik het niet kunnen om wel naar een bedrijfsuitje te gaan. Maar dat is mijn persoonlijke mening natuurlijk.
     
  4. DramaisforNerds

    DramaisforNerds Actief lid

    18 sep 2018
    271
    82
    28
    Vrouw
    Ik heb inderdaad gezegd dat ik aankomend uitje niet mee ga omdat het voor mij tever reizen is.
    Maar als er bijv een alternatief zou zijn, zoals met collega mee rijden of als het uitje in de buurt zou zijn, dan zou ik best mee willen.
    Al is het maar voor de band/connectie te houden met collega's.

    Vind dan bijv uit eten toch wel anders qua belasting dan reizen en dag werken.


    Ik hou mij verder aan alles wat de werkgever vraagt. Zoals af en toe een update en bedrijfsarts afspraken. Meer heb ik ook eigenlijk niet zo'n behoefte aan.
     
  5. LLxx32

    LLxx32 Actief lid

    5 apr 2018
    427
    215
    43
    Vrouw
    Ik zou het wel belangrijk vinden dat je contact houdt met je collega's. Ook vanuit de werkgever gezien. Maar misschien kun je dit wel bespreekbaar maken met je werkgever.

    Zeker als je eigenlijk de intentie hebt om thuis te willen werken. Maar dat niet mogelijk is /gemaakt wordt. Mag ik vragen waarom niet? Of lenen je werkzaamheden zich daar niet voor?

    Want volgens mij kan een werkgever ook een deel vergoeding krijgen dan voor het deel wat je niet werkt (maar daar ben ik niet zeker van).

    Toch blijft het lastig. Zeker in een klein bedrijf (ik weet niet of dat in jouw geval zo is) en iemand valt voor langere tijd uit. Altijd een grote belasting. En lastiger iemand voor tijdelijk te vinden. Maar ons speaking terms blijven is altijd belangrijk!
     
  6. DramaisforNerds

    DramaisforNerds Actief lid

    18 sep 2018
    271
    82
    28
    Vrouw
    Ik hoor helemaal niets van mijn werkgever of collega's sinds ik volledig in de ziektewet zit. Geen appje, mailtje of kaartje.. Vind ik jammer want ik mis hun en het werk echt wel.

    Ik kan thuis werken vanwege de werkzaamheden, maar mijn werkgever wil niet dat er thuis gewerkt word met uitzondering van zijn dochter, die mijn collega is.
    Zij kan wel thuis werken als zij het te druk vind op kantoor of wanneer haar kindje ziek is etc..
    Er word dus aardig met 2 maten gemeten helaas.
    Dat steekt mij..
    Want ik zit nu thuis en de muren komen op mij af en nu kan ik van geen enkele waarde voor het bedrijf zijn. Terwijl met een VPN verbinding voor thuis werken kan ik nog van alles doen en betrokken blijven.
     
  7. Berte

    Berte VIP lid

    24 feb 2011
    6.848
    3.613
    113
    Vrouw
    Thuis
    Ik vind dat je werkgever zich niet meelevend opstelt, jij kunt er helemaal niets aan doen en hij zou zich moeten realiseren dat het voor jou vorig jaar ook vervelend was, hersenvliesontsteking is gewoon heel naar.

    Kan je bedrijfsarts niets voor je betekenen? Hij zou misschien kunnen voorstellen dat je een aantal uren thuis werkt omdat dit je reïntegratie straks bevordert en je op die manier bij het bedrijf betrokken blijft. Als je werkgever dan alsnog weigert, weet de bedrijfsarts ook meteen hoe je werkgever met jou omgaat.
     
  8. DramaisforNerds

    DramaisforNerds Actief lid

    18 sep 2018
    271
    82
    28
    Vrouw
    Die optie hebben we al geprobeerd. Toen ik nog halve dagen werkte had de bedrijfsarts die optie al aangegeven. Maar werkgever wilt er gewoon niks van weten. Mijn vader werkt daar ook als bedrijfsleider en zelfs hij krijgt het niet voor elkaar..
    Voel mij echt aan de kant gezet nu. Terwijl ik altijd met hart en ziel mij heb ingezet voor het bedrijf.
     
  9. Berte

    Berte VIP lid

    24 feb 2011
    6.848
    3.613
    113
    Vrouw
    Thuis
    Wat naar dat je nu zo behandeld wordt, ook voor je vader moet dit echt niet leuk zijn.

    Sterkte.
     
  10. BabyFG

    BabyFG VIP lid

    20 feb 2012
    9.071
    1.916
    113
    omgeving Rotterdam
    je moet zeker in contact blijven met je bedrijfsarts, hij is nu eigenlijk de enige waar je echt contact mee moet hebben en je werkgever licht je alleen in over wat er afgesproken is.
    En ik vind het gewoonweg achterlijk dat je werkgever jou niet probeert tegemoet te komen door te faciliteren dat je vanuit huis wat kan werken (hoeveel moeite is t om een laptop te regelen bijv met en vpn verbinding).
    Zeker omdat de bedrijfsarts dit ook geadviseerd heeft. Dan hoef je ook niet volledig ziekgemeld te staan.

    Wat betreft t bedrijfsuitje: afhankelijk van wat ze gaan doen en of je idd met iemand mee zou kunnen rijden bijv zou ik kijken of jij t red met je bekken....
    Ik had zelf laatst een teamuitje en ik zou slechts een gedeelte meegaan in overleg, vervolgens was ik ziek dus helemaal niet meegegaan ;)

    En tja....leuk hoor binding houden met je collega’s, maar dat hou je ook niet in stand met een enkel uitje ;)
     
  11. DramaisforNerds

    DramaisforNerds Actief lid

    18 sep 2018
    271
    82
    28
    Vrouw
    Ik ga aanstaande maandag trouwen. Ik ben heel benieuwd of ik een kaartje ga krijgen van mijn werkgever.

    Ik heb vorige week een mail gestuurd naar mijn werkgever met mijn gevoel erin, dat ik het jammer vind hoe het nu gaat en echt graag nog iets wil betekenen voor het bedrijf..
    Gewoon 0,0 reactie. Echt zo gemeen!
     
  12. MamaZijnIsDeBom

    MamaZijnIsDeBom Fanatiek lid

    10 apr 2018
    2.317
    1.660
    113
    Vrouw
    Ik lees 2 bijna identieke verhalen... heb jij ook een auto ongeluk gehad?
     
  13. DramaisforNerds

    DramaisforNerds Actief lid

    18 sep 2018
    271
    82
    28
    Vrouw
    Ja.. Wat dan? Ik had ergens anders in een topic ook al mijn verhaal gedaan..
     
    MamaZijnIsDeBom vindt dit leuk.
  14. MamaZijnIsDeBom

    MamaZijnIsDeBom Fanatiek lid

    10 apr 2018
    2.317
    1.660
    113
    Vrouw
    Nou.... je hebt rechten. Dat weet jij, en de Arbo ook. Als je niet kan werken mag je thuis blijven en je baas heeft zich daar naar te schikken. Maar ik zou ook niet in je baas zn schoenen willen staan.... je werkt er een paar jaar? Je bent vorig jaar een paar maanden weg geweest door een hersenvliesontsteking. Super heftig natuurlijk. Je hebt een auto ongeluk gehad waardoor je ook een tijdje weg bent geweest en weer vanaf het begin hebt moeten opbouwen. Nu ben je zwanger en zit je met week 16 al thuis met bekkeninstabiliteit. Je bent dus eigenlijk nog geen jaar gewoon normaal aan het werk voor de volle honderd procent. Maar thuis gaan de dingen wel gewoon door.... zwanger raken, nu met bekkeninstabiliteit trouwen.... maar ondertussen zijn zij heel de tijd jouw werk aan het opvangen. En vraag jij je af of je wel een kaartje zal krijgen voor je trouwen. Ik vind dat je baas zijn emoties teveel door laat schemeren (of haar emoties) en dat is niet profecioneel. Maar ik vind dat jij een beetje te weinig begrip toont (hier in ieder geval) voor je werkgever.
     
    Caithy vindt dit leuk.
  15. DramaisforNerds

    DramaisforNerds Actief lid

    18 sep 2018
    271
    82
    28
    Vrouw
    Oké.. Dat mag natuurlijk want dat is jouw mening.
    Ik had in een notendop even samengevat hoe een beetje de loop van omstandigheden is geweest. Maar ik heb zeker wel ook volledig gewerkt voor mijn werkgever. En mij altijd 150% ingezet, overgewerkt en extra gewerkt. Nieuwe opdrachten gewonnen en nieuwe systemen opgezet. Zoals jij het nu omschrijft lijkt het alsof ik alleen maar een last ben geweest terwijl dit zeker niet het 't geval is.
    Ik ben heel veel begrip juist daarom blijf ik ook aangeven dat ik echt thuis wel nog iets van werk kan doen. Al is het maar opruimen van mappen op het netwerk of adressen opzoeken. Klusjes waar niemand eigenlijk ooit aan toe komt.
    Meeste mensen zijn langere tijd uit de running na een hersenvliesontsteking ik was na 3 weken alweer aan het werk. Misschien niet volledig maar ik was er wel. Met mijn ongeluk ben ik 1 dag thuis geweest erna ook weer aan het werk.
    Dus mijn mening is, dat ik jouw mening erg kort door de bocht vind.
     
  16. MamaZijnIsDeBom

    MamaZijnIsDeBom Fanatiek lid

    10 apr 2018
    2.317
    1.660
    113
    Vrouw
    Ja misschien klinkt het kort door de bocht. Maar ik vorm mijn mening op wat ik lees. En je werkt er nu bijna 2 jaar, waarvan je 5 maanden niet/deels hebt gewerkt door een hersenvliesontsteking. Een auto-ongeluk hebt gehad waarna je halve dagen bent gaan werken en nu op 6 uur per dag zat. En nu zit je behoorlijk vroeg in je zwangerschap al thuis met bekkeninstabiliteit. Heel veel bedrijven hebben liever niet dat je thuis werkt... maar jij doet nu net of hij de zeur is die moeilijk doet overal over. Ik werk ook op kantoor, en als mijn collega maar deels werkt en dan leuk komt aankondigen zwanger te zijn en een paar weken later volledig thuis zit, en ik zie dan vervolgens foto’s van de bruiloft of fb... dan heb ik daar ook een mening over. Terecht of onterecht.

    Ik zou niet naar bedrijfsuitjes gaan en gewoon als je terug komt van je zwangerschap laten zien dat je een goede werknemer bent. Meer kun je nu toch niet meer doen.
     
  17. DramaisforNerds

    DramaisforNerds Actief lid

    18 sep 2018
    271
    82
    28
    Vrouw
    Ik ben niet meer in staat om aanwezig te zijn op feestjes. Dus ook privé heb ik die niet. Mijn eigen bruiloft is gekomen omdat wij ervoor hebben gekozen ivm het papierwerk voor de baby.
    Ik vind het zelf heel iets anders je eigen huwelijk waarbij je alles zelf kan bepalen. Wanneer je gaat zitten, hoe lang iets duurt etc. Of dat je een hele werkdag door moet komen. Foto's op FB? Ik heb zelf nog niet eens de foto's terug van de fotograaf dus ook dat klopt niet.

    Ik vind als je niet kan werken.. Kun je ook niet uitgebreid feesten. Dat hebben wij dus ook niet gedaan. Korte ceremonie gekozen en erna lunch met aan tafel buffet. Dus hoefde weinig te staan of te lopen.
    Verder heb ik nog volop onderzoeken lopen in het ziekenhuis en ook dat deel ik allemaal mede aan mijn werkgever.
    Deze zwangerschap was niet gepland maar door de anticonceptie heen. Dus ook dat klopt niet van jou mening incl opsomming.
     
  18. MamaZijnIsDeBom

    MamaZijnIsDeBom Fanatiek lid

    10 apr 2018
    2.317
    1.660
    113
    Vrouw
    Ja je kan volop in de verdediging gaan... ik zeg niet dat je het allemaal zo gepland heb. Ik zeg niet dat je de foto’s op fb hebt staan en dat je de hele dag hebt staan hossen. Ik schets een beeld van hoe dit op je werk kan overkomen. Jij bekijkt het enkel vanuit jouw perspectief en je vind je baas enorm oneerlijk. Ik niet...
     
  19. MamaZijnIsDeBom

    MamaZijnIsDeBom Fanatiek lid

    10 apr 2018
    2.317
    1.660
    113
    Vrouw
    En als je moet trouwen omdat dat handiger is met kinderen. Dan zou dit je eerste kind zijn. En er zijn echt maar heel weinig vrouwen die bij hun eerste kind met 16 weken al zo ernstig bekkeninstabiliteit hebben dat ze helemaal niet meer kunnen werken. Als jij net die pech hebt, samen met alle andere pech die je de laatste 2 jaar al hebt gehad, Tsja, dan heb je de schijn wel een beetje tegen.
     
  20. DramaisforNerds

    DramaisforNerds Actief lid

    18 sep 2018
    271
    82
    28
    Vrouw
    Wow.. Ik weet even niet zo goed wat ik er nog op kan zeggen om jou ook een klein deel van mijn kant toe te lichten.
    Ik heb nooit ergens gezegd dat mijn werkgever een eikel is.. Of dat ik hem niet deels kan begrijpen als ik zelf ook een bedrijf had gehad. Alleen ik zou zelf ook nog ruimte hebben om de mens/persoon achter de kwaal te zien. En idd ik zit NOG niet in een roltoel gelukkig en het is niet mijn beslissing geweest om volledig thuis te zitten. Dit is een beslissing geweest van de bedrijfsarts die informatie heeft ingewonnen bij mijn vk en fysio.
    Ik moet enkele reis 110km rijden naar mijn werk en dat ging niet meer incl uren werken.. Dus heeft werkgever en directe collega besloten samen met mij om volledig de ziektewet in te gaan.

    En ja dit is mijn eerste kind samen met mijn nieuwe man. Ik ben met de vader van mijn zoontje ook getrouwd geweest.

    Maar ik hou op mijzelf te verdedigen. Wij hebben beide een andere mening. Jouwne is gebaseerd op de kleine stukken emotieloze teksten van dit forum en mijn mening is gebaseerd op wat ik met werkgever heb meegemaakt en besproken in real life.
     

Deel Deze Pagina