Doorverwezen na de gynaecoloog, paniek slaat toe

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door flixbilly, 19 mei 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. flixbilly

    flixbilly Fanatiek lid

    5 sep 2009
    1.019
    0
    36
    Nederland
    Net voor de tweede keer een groeiecho gehad, vorige was 4 weken geleden. Kleine in mijn buik had hierbij een vergroot hoofdje en buikje, deze liepen omstreeks 2 weken voor op groei. Verloskundige wilde toch graag nogmaals een groeiecho laten maken voor extra check up, aangezien het kindje al voorliep op groei. Vanmorgen weer een nieuwe groeiecho gehad, en daar gingen min of meer alarmbellen af bij de echoscopist.

    Buikomvang was nu omstreeks 42 weken, hoofdomvang 40 weken en ik ben zondag pas 35 weken zwanger. De kleine, naja kleine... heeft nu een gewicht van 3 kilo. Tot de 40 weken gingen ze me zeker niet door laten lopen had de echoscopist het over, maar ze ging direct contact opnemen met de verloskundige hoe nu verder. Volgens de groeicurve loopt het kindje al voor op groei en zit net boven de bovenste lijn van grote kindjes.

    De verloskundige heb ik inmiddels gesproken, maar ze zegt er weinig over, het enige wat ze aangeeft is dat ze waarschijnlijk niet met 37 weken gehaald gaat worden, maar dat er verder gesproken moet gaan worden met de gynacoloog. Ze heeft vandaag meteen een afspraak in kunnen plannen voor as vrijdagochtend bij de gynacoloog, hier wordt een nieuwe echo gemaakt en vervolgens wordt er een behandelplan opgesteld voor het vervolg traject hoe nu verder te gaan. Dit wordt ons vierde kindje, maar ik heb me nog nooit zo'n zorgen gemaakt als bij de eerdere zwangerschappen. De eerste 2 zijn spontaan thuisgeboren, met 39 en 39,1 de derde is ingeleid in het ziekenhuis in verband met te hoge bloeddruk 40,1.

    Kan iemand aangeven wat ik kan verwachten as vrijdag, iemand die in een soortgelijke situatie heeft gezeten? Of gewoon iemand die me gerust kan stellen, want op dit moment ben ik alles behalve gerust. Ik heb al zoveel gehuild deze ochtend, en merk gewoon dat ik niet weet hoe om te gaan met deze hele situatie
     
  2. bluedrake

    bluedrake Fanatiek lid

    1 aug 2018
    3.658
    4.038
    113
    Vrouw
    Ik heb helaas geen ervaring met te grote kindjes, hoe was dit bij je andere zwangerschappen? ik weet wel dat groei echo's echt tot enorme onzekerheid kunnen leiden en dat google hier echt niet in mee werkt. Mijn kindje loopt dan weer iets achter en dat is dan ook niet fijn om te lezen. Dus ik begrijp echt je onzekerheid.

    Ik denk dat het goed is dat ze je naar de gynacoloog sturen, want in het ziekenhuis hebben ze vaak betere echo apparatuur zodat ze echt kunnen kijken of het zo extreem is.
     
  3. Dizzle

    Dizzle Niet meer actief

    Eens met de vorige reactie, het ziekenhuis heeft betere echo apparaten, dus ze kunnen daar beter inschatten wat er nou precies aan de hand is. Ook heeft een verloskundige niet zoveel verstand van "ingewikkelde" zwangerschappen en bevallingen. Zij zijn er ook voor de recht toe recht aan zwangerschappen.

    Hoe moeilijk het ook klinkt, maak jezelf niet te gek. Je krijgt een zeer ervaren gynaecoloog voor je. Die precies in kan schatten wat er aan de hand is en ook weet wat het beste vervolg is. Hoe goed bedoeld ook, zo'n opmerkingen die je nu hebt gekregen, maken je alleen maar onzeker.

    Luister vrijdag goed naar de gynaecoloog, stel de vragen die je hebt, vertel hoe ongerust je bent. Mag er iemand mee? Dan zeker iemand meenemen, met z'n tweeën vraag je meer en onthoud je meer. Maar het komt echt goed hoor, iedereen zijn doel hierin dat jij een gezond baby'tje in je armen houd straks. :)
     
  4. Narcisje

    Narcisje VIP lid

    17 mrt 2016
    11.399
    6.937
    113
    Vrouw
    Mijn nichtje is geboren met p98. Zusje kreeg groeiecho's vanaf week 32 en steeds werd de baby boven de lijnen gemeten. Uiteindelijk is ze geboren met 4100 gram en alles is goed gegaan (wel een keizersnede omdat mn zusje een smal bekken heeft)
     
  5. Dubbeltje82

    Dubbeltje82 VIP lid

    7 jan 2011
    11.704
    3.815
    113
    Vrouw
    Hier in dezelfde situatie, maar omdat mijn andere kids ook fors waren ben ik weer teruggestuurd naar mijn eigen vk. Onder het mom van "je bakt ze gewoon groot".

    Nu wordt ik alsnog wel ingeleid met 39+3, maar niet vanwege de grootte van onze kleine meid. Mijn eigen vk zou me gewoon door laten lopen tot na 40 weken met kans op een flinke 9-ponder. Bij een extra controle in het ziekenhuis bleken ze toch coöperatief en gaan ze voor 40 weken dus inleiden.

    Mijn andere kids waren beide 8 pond bij de geboorte. Beide gezond en beide liepen ze enorm voor op de curve.

    Kan zijn dat ze je glucose willen monitoren om zwangerschapssuiker uit te sluiten.

    Maak je niet te druk. Ze houden je goed in de gaten.
     
  6. MickeyM

    MickeyM Lid

    11 mei 2020
    35
    23
    8
    Vrouw
    Hi, ik leef met je mee! ik ben 34 weken en sta ook onder controle bij de gynaecoloog omdat onze kleine tussen de P95-98 zit de afgelopen tijd. Ze hebben alles meerdere keren nagekeken en twee keer een suikertest afgenomen maar daar kwam niets uit. Omdat de kleine volgens de eigen lijn groeit zijn ze niet bezorgd. Ze zeggen het is gewoon een groter kindje. Hier wordt het (ook om andere redenen) een geplande keizersnede. Het is natuurlijk stressvol, maar mijn ervaring is dat ze in het ziekenhuis echt kundig zijn. Dan is het maar fijn om gelijk op de goede plek te zijn. Sterkte met de laatste loodjes
     
  7. bulakgirl

    bulakgirl Fanatiek lid

    4 aug 2013
    2.928
    2.383
    113
    Wat @Dubbeltje82 zegt... Probeer je niet te druk te maken. Ze willen gewoon even goed in de gaten houden hoe je kindje zich verder ontwikkeld en evt je eerder inleiden voor de bevalling.

    Hoe groot waren je andere kids?

    Ik zit momenteel aan mijn 2e gtt (suiker test) deze zwangerschap, omdat ons meisje met haar buik ook 4 weken voor loopt op de groei. Dat mijn beide jongens ook groot waren vinden ze nog geen excuus haha. Evt gaan we hier ook eerder inleiden... Verwacht iig niet dat ze me tot na de 40 weken door laten lopen.. Mja prima :)

    Probeer je niet al te druk te maken... Ze gaan vrijdag gewoon weer je kindje meten, evt vragen of je (weer) een suikertest zou willen doen en je waarschijnlijk over een week of 2 weer terug willen zien voor nog een meting.
     
  8. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.110
    113
    Vrouw
    #8 GroeneBomen, 20 mei 2021
    Laatst bewerkt: 20 mei 2021
    Adem in, adem uit

    Heb je al een suikertest gedaan? Dat was t eerste dat ik moest doen in t ziekenhuis. Ik had ook p99/p100 bij hoofd en buik en dus verdenking macrosomie. Je krijgt gewoon regelmatig echo's. Ik kreeg ze om de week, later elke week. En indien nodig eerder ingeleid worden. Plan was met 38 weken, maar helaas te druk daar en ze zijn gestart met 38+5 en pas met 39+3 geboren. En t mooie? Hij was gewoon gemiddeld :) niet groot, niet klein. Helemaal geen macrosomie. Gewoon keurig p50 kindje. Oke hoofd was wel groot, maar omdat ik eerder was bevallen scheurde t gewoon lekker mee en was er geen hulpmiddel verder nodig.

    De gyn zei ook dat t vermoeden van een groot kindje niet zo erg is, een goed groeiend kind zien ze graag en is voor kindje ook niet gevaarlijk. Sommige kinderen zijn nu eenmaal groter. Enige dat ze van belang vonden is of er geen oorzaak achter zat zoals diabetes. Kans op inleiden met 37 weken is nihil. Dan is t risico voor t kindje groter. 38 weken is wel realistischer.
     
  9. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.463
    2.293
    113
    Wat vervelend voor je! Mijn vierde kind was ook heel groot Terwijl mijn eerste twee echt klein waren en de derde bijna gemiddeld. Bij mijn tweede groeiecho leek het wat af te zwakken maar uiteindelijk bleek ik met 39 halve week toen hij geboren was toch een kind van 4300 gram te hebben. Waar ben je precies bang voor? De bevalling? Of dat er iets mis is met het kind? Stel je vragen allemaal morgen! Succes!!
     
  10. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Gewicht jongetjes p50:
    35wk: 2555
    40wk: 3503
    42wk: 3773

    Dus in perspectief, je zegt nu 3 kilo met 35wk, hij loopt "maar" een pond boven gemiddeld. Als ik kijk dan is dat p90 ongeveer. P90 betekent 4067gr bij 40weken.

    4067gr bij 40 weken klinkt iig in mijn ogen veel beter dan "mijn kindje loopt zoveel en zoveel voor". Toch?

    Mijn jongste (oke, p100) was met 35wk 3941gr en mijn oudste (p99) woog met 35wk 3478gr. Beide heren zijn idd ingeleid bij 37wk maar ze waren toen de 4 kilo al voorbij hoor. En in mijn geval is er een duidelijke verklaring voor ;)
     
    Luppy vindt dit leuk.
  11. sejh1988

    sejh1988 Bekend lid

    28 jun 2016
    763
    458
    63
    Taalvrijwilliger, activiteitenbegeleider (vrijwill
    Hier momenteel ook zwanger van een P99 kindje.

    Onze eerste woog 3514 gram en ze gingen er nav de 20 weken echo en voelen vanuit dat onze dochter ook rond dat gewicht zou zitten.

    Dochter heeft uiteindelijk vastgezeten met een nare schouderdystocie met een hele akelige start en bleek 4175 gr te wegen. Hierdoor kreeg ik deze zwangerschap groei echo’s en bleek deze dame met 20 weken al voor de lopen op haar zus.

    Alle drie de kindjes hebben een kleiner hoofdje maar de dames een flinke buik en benen. Mijn vk verzocht mij ook naar de gyneacoloog te gaan (die toevallig al in beeld was omdat ik mee doe aan een studie van hem) om de bevalling te bespreken.

    Enorm fijn gesprek gehad en uiteindelijk na veel overleg gekozen voor een geplande sectio. Spontaan bevallen raadde hij af en voelden wij ook niet veel voor. Inleiden was ook een optie maar staan we ook niet achter. Maar alles kon besproken worden en dat was zo fijn!

    Waar ben je precies bang voor? Dat het medisch word, de bevalling of dat er iets mis is met je kindje?
     
    bulakgirl vindt dit leuk.
  12. Cindy1977

    Cindy1977 VIP lid

    12 mei 2017
    7.933
    12.186
    113
    Chillll! E zou ook turbo super groot zijn, ik maak nml geen mini’s :cool: Die is met net geen 37 wkn gehaald, omdat mijn lijf op was. Toen woog ze 3kg. Om de week gemeten en nog zaten ze ernaast. Ik had nog nooit zo’n kleine baby gehad, man moest naar de winkel om 50 te kopen, ik had alleen 62 nml :roflmao:

    Er komen steeds meer grotere kinderen omdat wij zo gezond leven. Het komt echt goed!
     
  13. Dizzle

    Dizzle Niet meer actief

    Hoe is je afspraak gegaan?
     
  14. bulakgirl

    bulakgirl Fanatiek lid

    4 aug 2013
    2.928
    2.383
    113
    @flixbilly
    Ik ben ook wel benieuwd hoe je afspraak is gegaan en of je wat gerust gesteld bent nu.
     
  15. woman1988

    woman1988 Fanatiek lid

    30 jul 2014
    1.241
    78
    48
    Herkenbaar dat je daar van schrikt! Bij de oudste ook veel extra groeiechos gehad, zou p99 kindje zijn. Ik had nachtmerries van in het ziekenhuis bevallen en dat mijn kind mega was en al tanden had bij de geboorte. Uiteindelijk was het voor mij een lief klein jongetje! Ben ivm hoge bloeddruk op 37,4 ingeleid en hij woog toen 3845 gram. Met 40 weken was hij dus zeker de 4 kg wel over gegaan. Ze hebben dit nooit als reden genoemd om me eerder in te leiden.
    Bij de 2e ook extra groeiecho’s, ook groot kindje. Met exact 40 weken nog echo gehad bij de gyn en werd toen geschat op 4200 gram. Ben met 40.1 spontaan bevallen en hij woog 3880!
    je hebt er geen invloed op! Neem aan dat suiker is getest. Je wordt in de gaten gehouden, het komt vast goed!
     
  16. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Hier een baby ( 2e kindje) van 4220 zonder problemen op de wereld gezet. Terwijl mijn gemiddelde dochter (1e kindje) van 3780 gram m’n stuitje brak.

    gewicht zegt veel minder dan ligging bij een bevalling. Als ze er verkeerd voorliggen kan een klein baby’tje voor grote problemen zorgen en andersom dus net zo.
     

Deel Deze Pagina