Draagdoek of draagzak?

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door Snoepjes, 9 nov 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Snoepjes

    Snoepjes Fanatiek lid

    26 mei 2018
    4.342
    3.627
    113
    Vrouw
    Ik heb mijn zoon (behalve in mijn buik :roflmao:) nooit gedragen, maar wil dat bij deze baby denk ik wel gaan doen. Ik ben benieuwd welke jullie gebruiken en waarom. Een gewone draagzak of een draagdoek die je zelf moet knopen.

    Ik heb wel eens gehoord dat bepaalde draagzakken niet altijd goed zijn voor de ontwikkeling van de heupjes enzo. Is een doek dan juist weer beter? Het duurt nog even maar vast inlezen kan geen kwaad:D.
     
  2. Lamia

    Lamia Fanatiek lid

    1 mei 2014
    1.474
    1.610
    113
    Vrouw
    Verzorgende ig en fotograaf
    Gelderland
    Allebei! Ik heb beide kinderen gedragen en soms mijn ruim 2 jarige nog. Het is gewoon zo veel handiger en knusser:)
    Als newborn had ik een rekbare draagdoek. Ook een geweven draagdoek van yaro maar dat knopen met een stugge stof was niet aan mij besteed . Hierna heb ik ze beide in een ergonomie draagzak gedragen. Eerst op de buik en daarna op mijn rug.
    Lees je even in vooraf. De meeste commerciële merken die bij bekende bankzaken worden verkocht zijn niet ergonomisch en dus en voor jou niet lekker voor je rug maar belangrijker, de heup houding van de baby belast je negatief.
     
    Snoepjes vindt dit leuk.
  3. Lamia

    Lamia Fanatiek lid

    1 mei 2014
    1.474
    1.610
    113
    Vrouw
    Verzorgende ig en fotograaf
    Gelderland
    Bankzaken... Mooie auto correctie! Baby zaken natuurlijk
     
  4. 1Hanneke

    1Hanneke Fanatiek lid

    4 apr 2014
    1.698
    423
    83
    Vrouw
    Capelle aan den IJssel
    Leuk dat je wilt gaan dragen :) Ben er zelf mee begonnen toen de oudste 7 maanden was, dacht eerst dat het niks voor ons zou zijn, had ook een verkeerde draagzak, maar met de juiste bleek heel prettig en handig!
    Een draagzak is prima, zolang het een ergonomische is. Daarbij zit je kindje met het gezicht naar je toe en de knietjes opgetrokken, hoger dan de villen, als een M, ondersteuning van knie tot knie. Dragers waarbij de beentjes hangen of het kindje met de rug naar de drager zit zijn inderdaad niet goed voor de heupen.

    Draagzak of doek is net wat je prettig vind. Een draagzak klik je vast of sommigen met klittenband, is makkelijker aan en uit de doen dan een doek. Heeft wel een beperktere tijd om te gebruiken dan een doek. Dragers die je vanaf de geboorte kunt gebruiken zitten bij een oudere baby of dreumes niet meer goed. Draagzakken die iets groter zijn hebben soms een insert voor pasgeborenen, maar in het begin zit dat toch vaak iets minder goed.

    Doeken heb je in rekbaar en geweven. Rekbaar is 1 maat en 1 soort knoop die je kan doen. Je knoopt van tevoren en zet dan je baby erin. Erg prettig bij jonge baby's, vanaf een half jaar-jaar gaat het wel meer doorzakken en is het minder prettig. Geweven doeken kan je alle leeftijden op alle manieren mee knopen. Zijn in verschillende maten, afhankelijk van je postuur en welke knopen je wilt kunnen doen. Leren knopen vergt wat oefening maar er zijn veel goede youtube filmpjes om het te leren. Heel veel knopen mogelijk voor op de buik, heup en rug.

    Misschien is een draagconsult iets voor je? Sommige draagconsulenten hebben volgens mij inloopmomenten waarbij je kan passen. Er zijn ook enkele draagwinkels in NL. De gewone babywinkels hebben wel enkele goede draagzakken, maar vaak ook niet ergonomische en hebben er niet altijd echt verstand van :rolleyes:
     
    Lamia vindt dit leuk.
  5. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    Ik vond een draagdoek teveel werk.. dat knopen enz.
    Ik heb daarom voor de tula free to grow gekozen.
    Hier word ie dagelijks gebruikt en ik vind m ontzettend fijn zitten :)
     
    Snoepjes vindt dit leuk.
  6. Vame

    Vame Fanatiek lid

    7 jan 2019
    1.021
    1.354
    113
    Vrouw
    Ik heb eerst een draagdoek gebruikt, vond knopen ook best lastig maar na een paar keer oefenen lukte het wel! Vond t ideaal vooral in combinatie met mijn oudste. Na 2/3 maanden overgegaan op onze draagzak. Onze jongste is nu 15 maanden en zit er nog dagelijks in :)
     
    Snoepjes vindt dit leuk.
  7. Nora001

    Nora001 Bekend lid

    22 jan 2019
    507
    303
    63
    Vrouw
    Ik heb eerst een rekbare draagdoek gebruikt. Voor een newborn vond ik dit iets beter zitten, je kunt het namelijk perfect laten aansluiten op je lichaam en voelt wat meer geborgen. Als je het goed gebruikt (kijk veel verschillende YouTube filmpjes voor tips) tot zeker een jaar te gebruiken. Evt kun je dan ook overgaan op een geweven doek.
    Maar mijn vrouw vond een draagzak fijner, dus nu gebruik ik die meestal zodat we kunnen afwisselen. En ik vind het sneller in gebruik als je tussendoor in de auto moet bijvoorbeeld.
     
    Snoepjes vindt dit leuk.
  8. Yelly

    Yelly Bekend lid

    26 jun 2019
    647
    575
    93
    Voor een baby vind ik een draagdoek heerlijk. Veelzijdig en goed op je lichaam af te stellen. Maar voor wispelturige op-af-kan-zelf-lopen koters heb ik graag een Mei Tai. Ook goed af te stellen en kan prima over jassen heen en dus weinig omhaal
     
    Snoepjes vindt dit leuk.
  9. Peetje83

    Peetje83 Fanatiek lid

    29 jun 2011
    3.779
    2.377
    113
    Limburg
    Ik vond de doek fijner toen de jongste nog een baby was. Leek me net iets comfortabeler voor hem. Heb daarna nog een wrap conversion gehad (draagzak gemaakt van een draagdoek) en die was heerlijk soepel. Draagzak nam ik vooral mee als we ergens heen gingen waar ik hem snel op de rug kon slingeren.
     
    Snoepjes vindt dit leuk.
  10. pippa26

    pippa26 Fanatiek lid

    14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    Ik ben fan van de marsupi, ideaal al voor new borns tot ongeveer 1 jaar. Zoveel aan gehad
     
    Snoepjes vindt dit leuk.
  11. Lynne182

    Lynne182 Bekend lid

    7 aug 2019
    774
    742
    93
    Vrouw
    Hier vanaf dat de tweede en derde dag of 14 oud was begonnen met de draagdoek. Heb de tricot slen en als je het knopen onder de knie hebt is het zo gebeurd. Zeker tevreden en aanrader.
     
    Snoepjes vindt dit leuk.
  12. 2de leg

    2de leg Fanatiek lid

    24 jan 2014
    3.053
    476
    83
    NOP (Flevoland)
    Hier ook grote fan van dragen.
    Mijn jongste van 5.5 jaar zat tot een jaar terug nog regelmatig in de drager. Super handig met dagjes weg en geen gesleur met een buggy.

    Wij hebben beide. Doeken voor mezelf en dragers voor manlief. Ik heb ook een aantal toddler handgemaakte dragers. Kon ik zelf de doek uitzoeken en een aantal keuzes zoals de breedte van de schouderbanden enzo bepalen.

    Persoonlijk gebruik ik dus het liefst een draagdoek. Als ik al een nieuwe koop dan ligt die eerst een poos in mijn bed of ik leen hem uit aan vrienden die veel dragen.
    Zo wordt die lekker soepel en zacht.

    Kijk eens op Facebook of er draaggroepen in je omgeving zitten. Heel vaak zijn die heel enthousiast als je aangeeft dat je interesse hebt en hebben ze een koffie uurtje ofzo.
    Op zo een bijeenkomst kun je verschillende doeken/dragers voelen en testen. En vaak zitten er wel een paar doorgewinterde dames bij die je kunnen helpen met oefenen.

    Succes!
     
    Snoepjes vindt dit leuk.
  13. Snoepjes

    Snoepjes Fanatiek lid

    26 mei 2018
    4.342
    3.627
    113
    Vrouw
    Bedankt voor jullie ervaringen en uitgebreide uitleg! We hebben nog even, maar toch fijn om alvast om ons heen te kijken.
     
    2de leg vindt dit leuk.
  14. Lisa890

    Lisa890 Fanatiek lid

    28 aug 2018
    1.928
    2.408
    113
    Vrouw
    Ik heb gisteren de tula free to grow gekocht. Heb meerdere modellen getest in de winkel maar deze sprong er echt uit voor mij! Zo handig te verstellen, van dag 1 te gebruiken zonder inzetstuk en niet teveel frullen en zakjes aan zoals bij de ergobaby wel bvb.
    Ik heb deze kleur :D
    TulaFreeToGrowPlay.jpg
     
    Snoepjes vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina