Draagdoeken: door de bomen het bos niet meer zien

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door Marisha, 12 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marisha

Marisha Fanatiek lid

15 jul 2006
    2.728
    0
    0
    Bediende
    België
    Hoi meiden,

Kunnen jullie me helpen? Ik heb begrepen dat het leuk is voor een babytje om dicht bij je huid te zijn maar dat het voor een klein kindje (< 3 maanden) niet ideaal is om in een buidel (type babybjorn) te zitten (toch niet voor langere tijden) en dat die buidel bij lang gebruik ook wel voor rugpijn kan zorgen.

Dus zouden we voor een draagdoek willen gaan... nu is alleen het probleem... er is zoveel keuze en zo veel meningen dat ik niet meer weet wat te kiezen? Helpen jullie me op weg?

Onze baby wordt in november geboren en ik denk dat de draagdoek vooral de eerste maanden intensief gebruikt zal worden (om toch mobiel te blijven met mijn kindje). Ik las dat een geweven doek (à la BB slen) beter is dan een tricot doek (à la trico slen) qua warmte maar ik zag ook verschillende modellen en maten... wat is het beste?

2. Ietje

Ietje Actief lid

15 jul 2008
    157
    0
    0
    Ik heb me daar eigenlijk nooit zo in verdiept.
    Wij hebben een draagdoek van minimonkey, 25 euro en wordt gratis verzonden. Wij gebruiken hem niet zo vaak, maar als ze er in ligt vindt ze het wel leuk.

Ben je van plan om het kindje er de hele dag in te laten liggen?

3. WishfulDreaming

WishfulDreaming Fanatiek lid

24 jun 2007
    1.643
    51
    48
    Vrouw
    België
    Najaa, ik was ook eerst van dat idee, maar wij hebben uiteindelijk toch nog een BabyBjorn moeten kopen.

Ian is geboren met zware reflux en een onrijpe slokdarm... Dus hij kon gewoon niet plat liggen. Daar zat ik dan met mijn leuk Mini-Monkey...
    Hij heeft er geen enkele keer kunnen inliggen en de hele dag door moest ik hem dragen.

Toen heeft mijn moeder voor mij die BabyBjorn gekocht. Ian zat daar trouwens al in vanaf 6 weken...
    Dat was voor mij de énige oplossing hoor. Je weet gewoon niet op voorhand "wat voor kindje" je gaat krijgen. Voor mij was zo'n sling dus niet de perfecte oplossing.

Mijn mini-monkey bied ik trouwens nog steeds te koop aan...

4. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.147
    7.209
    113
    Vrouw
    Brabant
    Een mini monkey is geen draagdoek, maar een draagzak en niet zo goed voor je kindje. In een draagdoek kan je je kindje ook goed rechtop neerleggen.

Ik heb de tricot slen en vond 'm ideaal. Gebruik 'm nu al een hele tijd niet meer, maar wil 'm weer gaan gebruiken op vakantie in Frankrijk als we gaan wandelen waar we niet met een buggy kunnen komen.

Ik heb de doek de eerste 2 maanden veel gebruikt, daarna al een stuk minder. Maar ik vond 'm ideaal, zo in de zomer is het misschien erg warm, maar dat geldt dan voor elke doek denk ik.

5. jekkia

jekkia Fanatiek lid

Ben eerst begonnen met de minimonkey, maar daar lag ze niet graag in (alleen als hangmat in de box vond ze heerlijk)
    Toen kreeg ik een Babybjorn maar dat vond ik veels te zwaar en de kleine kan er pas in als ze haar hoofdje zelf overeind kan houden
    Dus overgestapt op de draagdoek (tricot), wel even wennen aan "verbinden" maar hij draagt hardstikke fijn. Geeft goeie steun aan de rug en schouders en je kan je kleintje lang met je meedragen.

6. Ietje

Ietje Actief lid

15 jul 2008
    157
    0
    0
    Ik vind 'm als hangmat weer niet zo'n succes. Ze kijkt dan zo tegen die band aan. Ze kijkt dan ook een beetje van: nou ja, als mama het leuk vind..

7. Marisha

Marisha Fanatiek lid

15 jul 2006
    2.728
    0
    0
    Bediende
    België
    Ja, vooral het feit dat je bij een draagdoek je kindje in verschillende houdingen kan houden (comma houding, rechtop met beentjes gebogen, enz) spreekt me wel aan. Verder heb ik ook nogal snel last van mijn rug en schouders en dan wordt me een Babybjorn echt afgeraden.

Ik ben niet van plan om mijn kindje er hele dagen in te zetten maar het lijkt me wel handig bij het boodschappen doen, het huishouden en korte uitstappen (waar een kinderwagen minder handig is of te veel ruimte in neemt). Ook om te troosten (als ze een huilbui hebben) denk ik dat het handig is om zo'n doek te hebben!

Jullie hebben dus de tricot slen. Dit is zo'n elastische doek denk ik he. Gaat deze niet doorhangen na een tijd? Ik las ook ergens dat de BB slen (zelfde merk maar dan een gewezen doek ipv een elastische doek) luchtiger is (voor in de zomer) en ook minder gaat doorhangen. Ik vind de kleurtjes ook wel mooi bij zo'n BB slen.

Zijn er nog meiden die nog een andere draagdoek hebben (of me iets zeker kunnen afraden)?

8. Beccaatje

Beccaatje Fanatiek lid

29 mrt 2007
    2.958
    0
    0
    ik heb een draagdoek en een bjorn. De bjorn is voor de korte snelle dingen, omdat ik toch na een half uur wel goed last van de rug krijg (hangt ook 9 kilo in natuurlijk).

De doek gebruik ik al vanaf de tweede week, bevalt prima en gaat ook zeker mee op vakantie. Ik kan 'm hier trouwens makkelijk anderhalf uur in hebben.

9. Marisha

Marisha Fanatiek lid

15 jul 2006
    2.728
    0
    0
    Bediende
    België
    Welke doek heb je dan Beccaatje?

10. binnabinna

binnabinna VIP lid

19 dec 2007
    10.027
    1
    0
    kinderopvang
    krommenie
    Ik heb hem nog niet gebreukt maar vindt hem nu al pretig voelen qwa stof.en het om doen. waar ik hem vandaan heb zit er ook een boekje bij over hoe je hem kan gebreuken in welke houdingen en zo. ik heb hem online besteld en kon zelf de kleuren uit kiezen. bij deze site: http://www.draagdoek.nl heb ik hem besteled

11. jekkia

jekkia Fanatiek lid

Ik heb hem ook van draagdoek.nl

12. Jenna09

Jenna09 Fanatiek lid

30 aug 2006
    1.017
    0
    0
    Hallo, ik volg jullie commentaren over de draagdoeken goed mee, want ben zelf aan het twijfelen welke ik zal aanschaffen! Zelf ben ik aan het denken aan de BB-SLING van babylonia (zie www.babylonia.be). Deze omdat je hiermee borstvoeding op een privé manier kan geven! Baby ligt in de doek en het losse stuk kun je er nog extra overleggen als bescherming tegen inkijkende oogjes...

Ja, k weet het ben een beetje een preutske op dat vlak :oops: :oops:

13. valhalla

valhalla Niet meer actief

Als iemand nog een niet gebruikte zwarte BB Slen wil overnemen? Zit nog in de verpakking. Paar keer geprobeerd Lena erin te stoppen maar ze werd helemaal panisch! Krijsen en huilen, zo zielig.

Ligt aan Lena geloof ik ;) Jammer want het leek me wel gezellig :D

14. Nemo

Nemo Niet meer actief

@Marisha: een babybjorn is idd niet zo goed voor je kindje (en voor jou) en ook niet als je kindje ouder is. In een babybjorn hangen de beentjes naar beneden daardoor is de wervelkolom recht en daardoor veel druk op de wervelkolom. En het gezichtje van je kindje van je af is al helemaal niet ergonomisch. Als je een draagdoek goed knoopt dat zit de doek tot in de knietjes van je kindje en zitten de knietjes van je kindje hoger dan zijn/haar bips. Daardoor is er een gebogen wervelkolom en dat is beter. Eigenlijk een beetje zoals je kindje bij jou in de buik zat.

Ik heb zelf een Storchenwiege 4.6 en een Hoppedix 4.6 en een zelfgemaakte Mei Tai.
    De Storch en Hopp zijn lange geweven doen zonder rek. Kun je ook gebruiken bij pasgeborenen maar worden vaker gebruikt bij oudere kindjes. Een Mei Tai is een aziatische draagdoek en kun je ook vanaf de geboorte gebruiken tot ver daarna.
    Deze doeken heb ik niet gebruikt toen ons zoontje nog erg klein was (dus nog geen ervaring hoe het echt draagt bij een pasgeborene). Ik had toen de tricotti maar ik denk niet dat ik die weer ga gebruiken omdat er volgens mij wel betere doeken zijn.
    De rekbare doeken die vaak voor pasgeborenen worden gebruikt dragen niet fijn meer bij een groter/zwaarder kind. Ze gaan dan teveel doorhangen.

@Snoopy: je hebt ook doeken van ik meende calin bleu die heeeeel luchtig zijn. Je kunt er doorheen kijken. Maar ze zijn natuurlijk wel beresterk ! Dus erg geschikt voor warm weer.

15. Marisha

Marisha Fanatiek lid

15 jul 2006
    2.728
    0
    0
    Bediende
    België
    Hoi Nemo,

als ik het dus goed begrijp heb je twee lange geweven doeken. Heb je ook ervaring met ringslings? Ik vraag me eigenlijk af of dit met pasgeborenen ook echt handig is (een lange doek kan je op verschillende manieren knopen en dus je kindje ook op verschillende manieren dragen en dat sprak me eigenllijk wel aan). Ik weet dus niet meer of ik nu voor de ringsling of een geweven knoopdoek moet gaan :rolleyes:

Van de babylonia draagdoeken lees ik eigenlijk tamelijk veel mindere reacties dus denk dat ik toch maar een andere ga kiezen... maar er is zoveel keuze :D

16. Nemo

Nemo Niet meer actief

Ik heb eens een ringsling geleend, dat was een paar maand geleden. Ik vond het niet fijn dragen. Maar mijn zoontje is natuurlijk al flink groter dan een pasgeborene. En ik ben een ringsling niet gewend.

Ik heb idd 2 lange geweven doeken. Ik merk eigenlijk geen verschil in de merken. Heb er 2 omdat ze zulke leuke kleurtjes hebben, voor de afwisseling dus. Of 1 gebruiken en 1 in de was.

Als je trouwens snel last hebt van rug/schouders/nek zou ik gaan voor een lange doek. Die "wikkel" je om je hele lichaam en je draagt dan ook meer met je onderug/heupen e.d. Het gewicht wordt dan beter verdeelt. Dat vond ik met een ringsling toch niet.

Is er niet iemand bij jou in de buurt waar je wat van kunt lenen ?

17. Niesje1980

Niesje1980 VIP lid

21 sep 2007
    6.596
    0
    0
    Noord Holland
    Ik heb een ringsling en een mei tai wrap around (www.mrmirko.be)
    Ik heb tot nu toe bij mijn jongste de ringsling in gebruik.
    Ik draag hem overeind in de kikkertjeshouding, de komma houding vond hij niets.

Bij mijn oudste heb ik een tricot slen gehad maar met al die meters stof kon ik niet uit de voeten.
    Een rekbare doek schijnt het prettigste te zijn voor een pasgeborene.

Hier een link van een forum met een onderdeel over draagdoeken:
    http://jjbd2005.xsbb.nl/viewforum.php?f=26

18. Marisha

Marisha Fanatiek lid

15 jul 2006
    2.728
    0
    0
    Bediende
    België
    Ok, ben aan het surfen geslagen. Het wordt wss toch een draagdoek maar over rekbaar of niet rekbaar ben ik nog niet helemaal uit!

19. Beccaatje

Beccaatje Fanatiek lid

29 mrt 2007
    2.958
    0
    0
    @marisha: ik heb een draagdoek van draagdoek.nl

20. kims

kims Actief lid

7 jan 2007
    352
    1
    0
    Nu ben ik ook op zoek naar een draagdoek/zak. Je ziet altijd op de plaatjes dat het mooi weer is haha, maar hoe doe jet het nou in de winter? Het lijkt me namelijk niet dat je jas er omheen past, of hebben jullie een speciale jas gekocht? Of doen jullie je kleintje een jasje aan en stoppen het dan in de draagdoek/zak?

Deel Deze Pagina