Hoi meiden! Ik heb even een advies nodig; onze ukkie ligt al vanaf het begin van de zwangerschap in een stuit. Billetjes naar beneden en hoofdje bij mijn ribben. Nu heeft de gyn voorgesteld om volgende week donderdag een draaipoging te doen. Maar de kleine ligt zo'n 3 weken voor op de groei dus zo rond de 39 weken. Ik vraag me af heeft een draaipoging dan nog wel zin en is het niet veel te stressvol voor de kleine? Wie heeft hier ervaringen mee? Alvast bedankt voor jullie reacties! Groetjes Wupje
HI... Zelf geen ervaring... Maar ikzelf ben ook zo laat gedraaid in mijn moeders buik.... was niet echt prettig voor mn moeder, maar ik ben wel zo blijven liggen en op de "normale"manier geboren..... dus het heeft wel nut hoor.... (of iig is niet nutteloos) anders zou je gyn het ook niet voorstellen, toch? succes, xxmona
hoi bij mijn hebben ze met 38 weken gedraait dat ging vriij snel vervolgens lag ze een week goed en vorige week ineens niet meer goed weer echo gemaakt en ja weer een stuit nu moest ik vandaag weer naar het ziekenhuis dan gingen ze het weer draaien en meteen mijn vliezen breken in de hoop dat ze in mijn bekken zou zakken nu is het draaien wel gelukt vandaag maar ze konden nog niet bij mijn vliezen dus mocht ik weer naar huis nu moet ik maar hopen dat ze blijft liggen maar het beweegt weer super hier dus ben benieuwd ik ben trouwens zondag 40 weken groetjes mariekje
Ik persoonlijk zou echt niet aan draaipogingen beginnen.. heb er ook hele slechte verhalen over gelezen.. dan zou ik nog eerder proberen te bevallen van een kindje in stuit!
Ik krijg as dinsdag ook een draaipoging en ben dan 37 weken. Mijn kindje is ook heel groot en dat maakt het draaien idd lastiger. Toch vind ik het het proberen waard, hoewel draaien niet risicoloos is.... zijn de alternatieven een stuitbevalling en een keizersnee ook niet risicoloos. Ik vind het daarom wel het proberen waard.
Mariekje dan is het voor jou ook spannend zeg! Wat jammer dat de draaipoging dan wel gelukt is maar de kleine toch weer terugdraait. Ik heb het idee dat onze uk dat ook voor elkaar krijgt Miemi ik ben benieuwd hoe het bij jou gaat! Laat anders iets weten of het gelukt is.
Bij mij hebben ze met 36 weken ook een draaipoging gedaan omdat Daan in stuit lag. Ze forceren niets, ze pakken je kindje bij hoofd en billen (dat is alleen niet zo'n prettig gevoel) en als het niet meegeeft houdt het gewoon op. De draaipoging was absoluut niet pijnlijk, omdat de gynaecoloog continu goed observeerde hoe het met mij ging en vroeg of ik het nog wel trok. Achteraf heb ik er ook niets aan overgehouden: geen naar gevoel, geen beurse buik. Het draaien is helaas niet gelukt, omdat Daan geen mm meegaf. Later bleek dat er ook helemaal geen ruimte voor hem was om te draaien. Dus is Daan met een geplande ks geboren. Maar wat ik wil zeggen: trek je niets aan van alle enge verhalen, bespreek je onzekerheden met de gynaecoloog en beslis dan wat je wilt. Ga daarbij af op jouw gevoel. Ondanks dat het draaien niet is gelukt, ben ik toch blij dat we het hebben geprobeerd. Groetjes, Wendy
Ik vind het best eng allemaal. Weet eigenlijk niet zo goed waarom, maar ik denk dat het komt omdat dit voor mijn gevoel iets is dat niet hoort. Ik heb zelf heel sterk het gevoel dat de draaipoging niet gaat lukken (wil het desondanks wel proberen), omdat de baby volgens mij al zo'n twee maanden in deze positie ligt en ook al best diep zit. Ik vind het ook wel zielig voor de baby als het wel lukt. Hij ligt toch lekker nu anders was hij wel gedraaid. Als draaien niet lukt, wil ik een keizersnee. Ook dat vind ik een tegenvaller, omdat ik zo benieuwd was naar weeen en bevallen (hoewel ik hier ook erg tegenop zag en het mij heel eng lijkt). Ik ben er echt een beetje van in de war, omdat alles nu anders loopt dan ik had gedacht..... Nou ja, eerst maar eens even afwachten wat er met het draaien gebeurt. Wenniepenny: wanneer (in welke week) vond jouw ks plaats?
@ Miemi ja precies hetzelfde gevoel zoals jij dat omschrijft heb ik ook. Alhoewel ik nu wat meer oplet hoe onze ukkie in mijn buik ligt en volgens mij draait ie zelf nog best veel dus misschien hebben we woensdag geluk en ligt ie uit zichzelf met kopje naar beneden. Fingers crossed! Maar mocht de baby wel nog in een stuit liggen dan wil ik zeker ook de draaipoging proberen want idd een keizersnede lijkt me helemaal niks. Jij succes morgen! @ Wenniepenny hoe heb jij de keizersnede ervaren? Groetjes Wupje
Hoi Wupje. Ik hoop voor je dat je baby uit zichzelf draait! Ik laat je weten hoe het morgen gegaan is!
hoi hoi ik ben benieuwd hoe jij het vind het is nu 2 keer gedaan bij mijn vond het niet heel erg sterkte vandaag en maar hopen dat het gaat lukken groetjes mariekje
@Miemi: Is het draaien gelukt vandaag? Mijn ks vond met 39 weken en 4 dagen plaats. De screening twee weken daarvoor, zodat alles toch gewoon uitgevoerd kon worden volgens plan indien de bevalling uit zichzelf eerder zou starten. @Wupje: Ik zal niet zeggen dat een ks voor mij nou de gedroomde manier van bevallen was (voor niemand denk ik) maar ik ben heel tevreden over hoe hij is verlopen. We hoefden niet al te lang te wachten (gelukkig maar want je moet nuchter zijn), de ruggenprik werd snel gezet en werkte prima. Het was eigenlijk heel gezellig in de operatiekamer, degene die de ks uitvoerde vertelde zijn collega's wat hij in het weekend had gedaan. Dat werkt erg geruststellend, als ze zo rustig over koetjes en kalfjes kunnen praten is er in ieder geval geen paniek. En ook over mijn herstel heb ik niets te klagen gehad. Ik hoop uiteraard voor deze keer op een natuurlijke bevalling, maar mocht dat onverhoopt niet lukken dan heb ik er geen probleem mee om weer een ks te krijgen. Groetjes, Wendy
Hier ook een draaipoging gehad met 36 weken, helaas niet gelukt...en ik moest toch flink op mijn tanden bijten hoor, ook de dag erna niks aan mijn buik kunnen hebben zelfs geen zwangerschapsbroek(maar was het wel waard)...terwijl ze maar een minuut of 5 bezig zijn geweest denk ik. Is ook wel beetje eigen schuld geweest, omdat als je het niet trekt je stop kunt zeggen, maar wilde zo graag dat het lukte. Het bleek dat de kleine toen al te ver was ingedaald...het hoofdje wou wel, maar de billetjes zaten al mooi vast in het bekken helaas... Maar ik zou er bij een volgende zwangerschap wel weer voor kiezen als het stuit zou zijn...ze houden je zo goed in de gaten...er is meer risico verbonden aan een stuitbevalling en keizersnede dan aan een versie...geloof dat ik destijds heb gelezen dat in 1% van de gevallen de harttonen van de baby lager kunnen worden, dat woog voor mij niet op tegen iets anders. Wel grappig om te vertellen dat ik een stuitbevalling heb gehad en toen ik op 7 cm ontsluiting zat kwam de gyn erbij in de ochtend( in de nacht arts-assistent) toen bleek dat de kleine niet goed was ingedaald in mijn bekken (hoe vreemd ) , en dat bracht risico's met zich mee en toen alsnog keizersnede gehad, maar al met al is me het toen allemaal toch meegevallen...
Nou ben net terug en het is niet gelukt... De gyn heeft het twee keer geprobeerd, maar de kleine zat al te diep, waardoor het moeilijk was hem uit mijn bekken te tillen. Ik vond het wel pijnlijk. Behalve de gyn was ook de artsassistent aan het duwen, dus 4 handen tegelijk die kracht zetten. Niet fijn! Ik was erop voorbereid dat het ongeveer een kwartier zou duren, maar na max. 5 minuten zei de gyn al dat ie ermee ging stoppen. Dat het kindje zo groot was maakte het nl. te lastig. Ze zouden het nog wel verder kunnen proberen maar dan hadden ze nog zoveel harder moeten duwen en trekken en omdat ie al zo diep zat was de kans van slagen minimaal. Dus nu wordt het een ks. Weet alleen nog niet wanneer. De gyn heeft het liefste een ks tussen 38 en 39 weken, maar ivm vakantietijd is het zo druk op de ok dat dat moeilijk wordt. Het wordt nu of wanneer ik 39+1 ben of precies 40. Het mooiste zou zijn zei hij als ik voor die tijd spontaan weeen krijg of dat mijn vliezen breken, want dan krijg ik voorrang op de OK. Het enige dat ik nu zeker weet is dat ik over maximaal 3 weken mijn kleintje vast kan houden!
hoi hoi wat jammer dat het niet gelukt is wat heb ik dan een gelukt dat het zelfs tot 2 keer toe gelukt is heel veel sterkte groetjes mariekje
Miemi oh dat is echt jammer dat de draaipoging niet gelukt is Heeft de gyn je ook aangeraden om dan nu een ks te doen of heb je een stuitbevalling ook nog overwogen? Idd wel fijn dat het nog max. 3 weken duurt voor je beebje er is. Hopenlijk komt het spontaan opzetten Jewel ja dat is behoorlijk maf Gelukkig is het je toch nog meegevallen. Wenniepenny dat klinkt nog als een redelijk relaxte ks, maar ik duim voor je dat het deze keer een natuurlijke bevalling wordt! Ik heb zelf een kleine hoop dat ons beebje uit zich zelf gedraaid is maar ik weet het niet zeker. Ik heb het idee dat ik nu de billetjes boven voel ... morgen eerst een echo dus het is spannend!
@wupje: ik heb een stuitbevalling even overwogen, maar vooral omdat ik gewoon 'normaal' wilde bevallen. Maar na goed nadenken denk ik dat een ks het beste is, zowel voor baby als voor mij. De gyn heeft me niks aangeraden, vroeg gewoon wat ik wilde. Toen ik zei ks zei hij dat dat idd bij een stuit gemakkelijker is dan een normale bevalling. Hij heeft mij dus ook totaal niet geprobeerd om te praten oid en dat zei voor mij ook al voldoende. Denk wel dat het feit dat het mijn eerste is en dat het kindje groot is ook wel mee speelt. Ik hoop voor je dat je kindje uit zichzelf gedraaid is. Laat je weten hoe de echo is afgelopen?
Jippie onze uk heeft goed geluisterd! Op dit moment ligt hij in elk geval met zijn hoofdje naar beneden en is de medische bevalling voorlopig van de baan Hopenlijk blijft het zo want het is een draaiertje in mijn buik maar ik blijf duimen. Miemi ja ik kan jouw beslissing wel begrijpen hoor. Ik zou ook voor een keizersnede gekozen hebben gewoon om het minste risico voor de kleine te nemen. Heel misschien heb jij ook nog geluk en draait jouw beebje ook nog. Maar jij was wel wat verder als ik geloof ik of niet?
Hoi Wupje, Wat fijn dat je baby gedraaid is! Nu kun je gewoon bevallen! Ik zal voor je duimen dat je kindje blijft liggen zo en lekker indaald. Ik ben maar een weekje verder dan jij, maar mijn kindje is vrij groot en ligt al zeker twee maanden in dezelfde positie dus ik geloof nooit dat ie uit zichzelf nog gaat draaien. Wat vond je van het draaien? Vond je het pijn doen? Heb je er naderhand nog last van gehad?
@Wupje: Wat fijn dat jullie uk is gedraaid! En nu wel zo blijven liggen he, kleine dondersteen. Groetjes, Wendy