Dreumes 14 maanden vs. stukjes eten

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Basilicum, 15 dec 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Basilicum

    Basilicum Fanatiek lid

    9 nov 2022
    2.172
    1.919
    113
    Vrouw
    Ik hoop op advies! :o:

    Mijn dochter van 14 maanden eet slecht stukjes. Verder is het een echte smulpaap, maar gewoon heel specifiek in wat ze wil.

    Qua fruit bijvoorbeeld eet ze alleen banaan uit het vuistje, verder niets. Maak ik er een fruithap van, lust ze alles, maar ze lijkt gewoon heel veel moeite te hebben met de structuur. Omdat ik het ook zo wat vind om haar elke dag banaan te geven, ben ik toch weer een paar keer per week aan het pureren. ’s Morgens heeft ze altijd erg trek, dus tegenwoordig probeer ik haar verschillende soorten fruit in stukjes aan te bieden voor haar pap. Druiven en mandarijnen gaan (mits zonder velletje) nu ook af en toe en peer (mits superrijp) wil ook nog wel eens lukken. Maar gewoon stukjes appel, meloen, kiwi oid krijg ik er echt niet in (doet het wel in haar mond maar spuugt het weer uit). Zeker niet tijdens haar fruit moment terwijl ze dat gepureerd heerlijk vindt.

    Bij het avondeten eet ze alleen goed als het geprakte aardappelen zijn met groente en heel fijn vlees/ roerei erdoor, of spaghetti in stukjes met gepureerde groente en fijn vlees/ roerei (andere pasta wil ze ook niet, denk ook een structuur ding?). Ze lijkt haar avondeten ook niet echt te kauwen maar sabbelt en slikt door. Bied ik grovere stukken aan, of zit er per ongeluk een groot stukje in haar hapje, spuugt ze alles uit. En zodra ze een te groot stukje heeft gehad, weigert ze de rest van haar bord.

    Ze eet overdag wel brood netjes, ook met korstjes en dan kauwt ze ook gewoon goed. Ook koekjes, soepstengels, rijstewafels etc: ze eet het allemaal en kauwt het ook gewoon goed.

    Wat zouden jullie doen? Bij de fruitmomenten en het avondeten gewoon alleen nog maar grovere stukken aanbieden en hopen dat ze vanzelf gaat eten? (hoe lang houd je dat dan vol?) Ik vind het wel belangrijk dat ze alles binnen krijg en daarom ben ik aan het pureren enzo, maar heb ook het gevoel dat ik het in stand houd.

    Tips zijn welkom :D

    Oo, voor de volledigheid, dit is ongeveer haar schema (tijden zijn ong):

    06:30 opstaan
    06:45 stukjes fruit om te proberen, daarna een bord pap + drinken
    09:00 fruit (nu dus banaan of een fruithap) + drinken
    11:30 2 boterhammen met boter en humus/ 100% pindakaas/ zuivelspread/ sandwichspread/ jam + drinken
    12:00 – 14:30 slapen
    15:00 tussendoortje (cracker, rijstewafel of maiswafel met beleg. Of een nijntje koek) + drinken
    17:00 avond eten (nu dus altijd apart voor haar gemaakt, met de pot mee kan misschien 1x per week als wij ook een AVG’tje doen;)) + drinken
    19:00 fles van 180+6 en dan naar bed
     
  2. blij83

    blij83 Fanatiek lid

    5 jun 2012
    1.923
    1.698
    113
    Klinkt mij eerlijk gezegd heel normaal in de oren. Volgens mij doe je het prima. Je blijft het oefenen en zorgt tegelijkertijd voor een volle buik. Ze eet toch ook best veel verschillende dingen. Die structuren duren even voordat ze dat allemaal willen eten en komt echt van zelf. Zou me er niet te veel zorgen over maken. Je doet het super!
     
    Vero0504 en Basilicum vinden dit leuk.
  3. Basilicum

    Basilicum Fanatiek lid

    9 nov 2022
    2.172
    1.919
    113
    Vrouw
    Dankje voor je reactie! Ik was aan het googelen geslagen (stom, moet je ook nooit doen) en werd opeens zo onzeker. Al die kindjes die al stukken fruit eten en gewoon met de pot mee met deze leeftijd:p. Ging opeens twijfelen of ik de boel niet in stand aan het houden ben.
    We hebben gewoon nog eventjes geduld
     
  4. Jessi79

    Jessi79 Fanatiek lid

    4 jan 2012
    4.514
    2.353
    113
    Ik herken het niet, maar ik heb ook nooit gepureerd spul gegeven. Ik zou grotere stukken uit het vuistje aanbieden. Ze moet waarschijnlijk even wennen, haar mondmotoriek moet getraind worden als ze nu vooral sabnelt op eten. Krijgt ze haaar drinken uit een open beker of rietjesbeker of nog uit de fles?

    Waarom eet ze niet met de pot mee? Ik heb nooit apart gekookt voor de kinderen, hooguit iets uit de pan geschept voordat er saus of kruiden door gingen.
     
    Basilicum vindt dit leuk.
  5. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.008
    4.182
    113
    herken het helemaal.

    zoon wilde ook geen stukjes (alleen stukjes brood zonder korst), tot 1,5 jaar hebben we alles gepureerd en toen ben ik overgestapt op prakken (echt goed prakken) en toen dit goed ging steeds iets minder fijn geprakt met b.v een paar stukjes groente ernaast die in kleine stukjes was gesneden. Hij is nu 16, prakt zijn eten en snijdt zijn spaghetti nog steeds in stukjes.

    Dochter wilde juist niets gepureerd of geprakt en at meteen uit het vuistje. Ze is nu 13 en prakt nog steeds haar eten niet.

    Je doet het goed, het komt helemaal goed , kijk naar je kind , die eet goed en is , zo te horen, niet erg picky, ze wil het alleen (nog even ) gepureerd hebben.
     
    Basilicum vindt dit leuk.
  6. Basilicum

    Basilicum Fanatiek lid

    9 nov 2022
    2.172
    1.919
    113
    Vrouw
    Ze drinkt uit een open beker (behalve de avondfles) en kauwen kan ze prima. Lukt op brood, koekjes etc. ook goed. Ze eet niet vaker met de pot mee omdat wij vaker niet-geschikt dan wel-geschikt voor baby's eten (surinaams, indisch, thais = spicy vanaf het begin, kan niet later de kruiden toevoegen ;)).
    Ik ga proberen wat vaker wat stukken aan te bieden, maar blijf ook zorgen voor een volle buik! Dank voor met meedenken, heel fijn!
     
  7. Basilicum

    Basilicum Fanatiek lid

    9 nov 2022
    2.172
    1.919
    113
    Vrouw
    Wat fijn die herkenning! Het zal inderdaad ook wel per kind verschillen.. Ik hou hoop dat het gewoon allemaal vanzelf goedkomt maar blijf grotere stukken aanbieden.
     
  8. Annefien

    Annefien Bekend lid

    4 jan 2021
    553
    340
    63
    Vrouw
    Ik volg even want wat je schrijft zou over mijn dochter kunnen gaan (14,5 mnd).

    Heel kieskeurig in smaken/structuren in haar mond.
    Ik pureer niet meer, maar het meeste moet ik wel prakken. Een sperzieboon of een los stukje aardappel beland rechtstreeks op de grond, geprakte groente met aardappel, vlees en jus eet ze het wel graag. Ze begint pasta met saus nu soms te eten, maar zonder saus spuugt ze de pasta zo weer uit.
    Ik probeer haar met de pot mee te laten eten, wil ze dan niet dan warm ik een potje Olvarit op maar ik blijf ons eten wel aanbieden.
     
    Basilicum vindt dit leuk.
  9. Loveischocola

    Loveischocola VIP lid

    11 jan 2019
    11.853
    12.330
    113
    Vrouw
    Hier een dreumes die van spicy houd hahaha!
     
    Basilicum vindt dit leuk.
  10. Basilicum

    Basilicum Fanatiek lid

    9 nov 2022
    2.172
    1.919
    113
    Vrouw
    Ooo echt?! Misschien dan toch maar mee laten eten voortaan. Wie weet gaat ze dan wel opeens stukken eten :roflmao:
     
  11. Loveischocola

    Loveischocola VIP lid

    11 jan 2019
    11.853
    12.330
    113
    Vrouw
    Ja! Begin altijd voor hem wat anders maken wou die niet wou wat wij hadden. Dus gedaan eerste wat hij at was kip tandori. En eten joh sinds dien gaat eten ook veeeel beter… laatst wou die ook sweet chili saus proberen. Mag dus wat door rijst en groentes gedaan vond ie heerlijk :roflmao::roflmao:
    Ook door bv natuurlijk veel gewend haha
     
    Zoe123 en Basilicum vinden dit leuk.
  12. 2jongensmama

    2jongensmama Fanatiek lid

    17 jan 2020
    3.826
    3.598
    113
    Wat ik zou doen he, (je moet zelf maar kijken wat je er wel en niet uit kan halen)

    Gewoon mee laten eten met de pot. Spicy is prima voor een kind. Alleen rekening houden met zout (maar dat is voor jezelf ook gezonder). Verder mag ze alles. Dat scheelt je apart koken.

    En dan stoppen met pureren en gewoon prakken met je vork. En zou beginnen met 1 maaltijd, bv fruit. of ik zou je tactiek, begin met grovere stukken gewoon doen. en dan wissel je af, met super rijpe stukken peer en stukken appel. Dan heeft ze toch iets binnen, en wennen aan stukken gaat gepaard met uit spugen. Appels kan je bv ook schaven, dan is het toch makkelijker eten, of even in de magnetron doen, zodat het zachter is. en dan steeds minder lang , maar geef het iedere keer ook een weekje de tijd. Een weekje zonder veel fruit binnen, is niet zo een ramp, idem met brood. Avond maaltijd zou ik dan als laatste mee aan de slag gaan, maar aan de andere kant, wie weet gaat het juist wel het makkelijkste. Zien eten, doet eten, zeker als jij hetzelfde eet.

    En laat haar zelf eten die momenten, zelf de regie hebben. Dus niet voeren. Dat moet je wel een beetje middelen, een hele hongerige dreumes die dat niet gewend is, moet je misschien eerst een beetje helpen en dan zelf de regie geven.
     
    Basilicum en owly vinden dit leuk.
  13. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.796
    8.663
    113
    Met die leeftijd at onze knul ook niet allemaal stukken. Vooral appel ging wat later.
    Banaan ging goed maar kon daar minder van poepen en at daarna slechter.

    Rijpe peer ging heel goed alleen erg nat:roflmao:

    Betreft avondeten gaven we aardappel of gekookt, prakken of puree. Gekookte Worteltjes en pompoen at hij toen het liefste.

    Rijst, bami etc at hij ook prima.

    Je doet het hartstikke goed! Je bied van alles aan met verschillende structuren. Het 1 is met die leeftijd ook lekkerder dan het andere. Wist je dat ze zeggen dat je iets 15 keer moet aanbieden voor je kan zeggen dat je kind iets niet lust?

    Ik weet met alle zekerheid dat hij toen erwtjes niet lusten:roflmao:

    Lekker alles laten proeven. Wij deelde veel en lieten hem overal van proeven.

    Onze zoon is inmiddels 8 en eet nog steeds alles, proeft ook alles.:D
     
    Basilicum vindt dit leuk.
  14. Basilicum

    Basilicum Fanatiek lid

    9 nov 2022
    2.172
    1.919
    113
    Vrouw
    Dank voor je goede tips! Dat zelf eten hadden we inderdaad pas ontdekt, dan vindt ze het een stuk interessanter! Dat appels schaven is ook een goeie, dat ga ik morgen is proberen :thumup:. Dankjewel!
     
  15. Basilicum

    Basilicum Fanatiek lid

    9 nov 2022
    2.172
    1.919
    113
    Vrouw
    Dankjewel! Ja van die 15x heb ik ook pas ontdekt en ze 'lust' inderdaad een stuk meer dan een aantal maanden terug :roflmao:. Echt fijn al die support, herkenning en tips!
     
    owly vindt dit leuk.
  16. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.690
    14.044
    113
    Hadden we met G ook en in 1x gaat t knopje om en sta je verbaasd wat zo'n kind weg eet. In begin fase heb ik mijn bord avondeten gewoon wat dichter bij haar geschoven en roofde ze van mijn bord, want dat was wél lekker (exact hetzelfde).

    Vervolgens ineens een periode van terrible 2 dat niks goed is en madame enkel een boterham wil.:roflmao:

    R is helemaal een aparte, pap is gru-we-lijk en boterham ook geen fan. Behalve wanneer ik een boterham heb en hij stukkies van mijn boterham af rooft. Is ook proberen denk ik dan maar, dus ik laat m bewust roven en uiteindelijk is op zn eigen bord ook prima.

    En ergens is t vanuit baby/dreumes perspectief logisch ook, wat ik eet is veilig dus dat moet hij ook hebben. Dus daar maken we dan maar gebruik van. :thumup:
     
    Basilicum vindt dit leuk.
  17. blij83

    blij83 Fanatiek lid

    5 jun 2012
    1.923
    1.698
    113
    Nog een idee: Onze zoon had ook lang last van structuren enz. Is nu overigens helemaal weg hoor. Hij eet prima mee.
    Hij at heel lang olvarit. Mijn zelf gemaakte brouwsels wilde hij niet.
    Maar dan ga ik hem bijv. om 16.30-17.00 uur Olvarit.
    en als wij dan rond 18.00 uur aten, dan mocht hij mee eten van de pot, wat hij wilde. Wilde hij niet, dan was het ook prima. Soms wilde hij heel graag, en soms niet.
    We hadden op die manier geen strijd aan tafel en hij kon gewoon ontdekken hoe hij het wilde. en ik kon het loslaten dat hij voldoende binnenkreeg.
    Was nog wel in de tijd dat hij rond 18.30 uur nog een avondfles of beker warme melk kreeg, meen ik me te herinneren.

    En....het gaat echt helemaal goed komen hoor/ En het ene kindje is nu eenmaal een makkelijke eter en de andere een moeilijke eter. Ik heb maar 1 kindje. maar een vriendin van mij heeft 4 kids. Allemaal met rapley methode opgevoed. En 2 kindjes eten super goed en 2 kindjes eten nauwelijks wat.
     
    Basilicum vindt dit leuk.
  18. Basilicum

    Basilicum Fanatiek lid

    9 nov 2022
    2.172
    1.919
    113
    Vrouw
    Ja dat eerder eten werkt echt! We zijn een aantal weken geleden daarmee gestart omdat ze rond 6u eigenlijk geen energie meer had en helemaal slecht at. Dus ze krijgt nu inderdaad rond 16.30 17.00u haar eigen brouwsel (;) eet ze gelukkig wel), en om 6u gaat ze mee aan tafel en probeer in haar stukjes van ons eten te geven. Soms gaat dat beter dan anders maar vaak vindt ze het zo gezellig aan tafel dat ze te druk is met gek doen voor haar vader die ze heel de dag gemist heeft :roflmao:.
     
  19. Chechi

    Chechi Niet meer actief

    Ik herken het niet, beide onze zoontjes krijgen al vanaf 6 maanden stukjes en dat gaat eigenlijk heel goed. In het begin is het vooral veel oefenen, en oefenen doe je in mijn ogen door het veel te proberen. Het weinige lusten is heel normaal en ik zou gewoon iedere dag dingen aan blijven bieden ook al weigert je dreumes het te eten. Eerst wennen ze op het oog, daarna op tast en daarna op smaak en structuur in de mond.

    Het gevaar is van papjes aan blijven bieden, dat ze niet in de verleiding komt om nieuwe dingen te proberen. Dus als we het hebben over fruit; dan zou ik iedere dag toch stukjes banaan en daarnaast altijd een ander soort stuk fruit geven. Zo hebben wij het van de kinderdietiste geleerd: zorg dat je altijd 1 ding aanbiedt wat ze wel lusten. Mondmotoriek is iets wat je moet trainen met verschillende structuren etc. Je zou ook kunnen overwegen om een prelogopediste mee te laten kijken, die kan dan concrete tips geven wat te oefenen. Mondmotoriek bestaat namelijk uit verschillende dingen, misschien zijn sommige dingen wat onderontwikkeld en vergt dat extra oefening.

    Qua kruiden; onze dreumes van 15 maanden eet al vanaf 1 jaar alles met ons mee. We eten erg gekruid en exotisch, hij is juist dol op dingen als rendang en roti. Hoe gekruider hoe beter. Ze mogen in principe bijna alle kruiden, alleen even rustig opbouwen.
     
  20. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.109
    3.377
    113
    Vrouw
    Ik deed appel nog weleens raspen of prakken.

    Ik zou stapje voor stapje het fruithapje grover maken.

    Of stukje fruit door de yoghurt proberen?
     

Deel Deze Pagina