Dreumes 17 maanden loopt nog niet

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Zebraman, 2 mrt 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zebraman

    Zebraman Bekend lid

    26 nov 2019
    718
    624
    93
    Vrouw
    Fotograaf
    Hoi allemaal,

    Mijn meisje is inmiddels bijna 17 maanden oud en loopt nog niet los.

    Ze is met alles wat aan de latere kant geweest, optrekken doet ze sinds 15 maanden, kruipen deed ze pas met 13 maanden, zelfstandig zitten deed ze met 11 maanden en omrollen met 7 maanden.

    Hiervoor hebben wij bij de kinderfysiotherapeut gelopen, hier is gebleken dat zij hypermobiel is in haar heupen en voeten, maar dit belemmert in principe haar ontwikkeling niet. Ontwikkelen doet ze namelijk wel, hierom zag de fysiotherapeut dan ook geen reden om door te gaan met de fysio, ze, en ik citeer, gaat er namelijk niet eerder van lopen. En dat geloof ik ook wel. :roflmao:

    Nu is het zo dat ze héél graag en rap loopt als ze aan 2 handen wordt vastgehouden, we gaan het hele huis door! Maar zodra je 1 handje loslaat stopt ze direct met lopen en begint te huilen dat ze 2 handen vast wilt. Achter een loopwagentje durft ze ook niet te lopen en langs meubels cruisen doet ze eigenlijk ook niet (kan ze wel).

    Wel klimt ze overal bovenop, gaat als een speer op en af de bank, klimt de trap op als ik niet oplet en de laatste tijd probeert ze het op de salontafel.:roflmao:

    Maar ik krijg opmerkingen en vragen van mensen, waarom ze nog steeds niet loopt en over hoe hun kind/kleinkind/nichtje/buurjongen etc met 1 jaar al liep, en eerlijk; ik ben er onzeker over. Ik wil zo onwijs graag dat ze loopt, ik vind de opmerkingen vervelend, en ik heb het gevoel dat ik het constant voor haar op moet nemen. :$

    Verder ontwikkelt ze prima, kletst je de oren van het hoofd en stapelt blokken alsof het haar lieve lust is.

    Kan iemand mij hier wat geruststellende woorden geven? Ervaringen? Meer kindjes die later waren?

    Bedankt voor het lezen in ieder geval, het is fijn even mijn hart te luchten.
     
  2. Beausecret

    Beausecret VIP lid

    26 apr 2016
    5.302
    5.920
    113
    Vrouw
    Als een medische oorzaak waardoor ze niet zou kunnen lopen is ‘uitgesloten’, zou ik me geen zorgen maken. Hier ging ze ook ‘pas’ goed lopen met 16 maanden, daarvoor op dr knieën. Snap wel dat het je onzeker maakt als je andere kindjes al ziet stappen etc. Maar alles op haar tempo! Mensen moeten overal wat van vinden/ over zeggen.
     
  3. HvL

    HvL Bekend lid

    6 mei 2015
    644
    375
    63
    Mijn oudste zoon was 17 maanden toen hij liep. Was heel onzeker en wilde het gelijk goed kunnen. En mijn dochtertje was 19 maanden. Ook kinderfysiotherapeut bij gehad. Ze is slechthorend en dachten dat daar misschien een link lag. Ook haar evenwicht was niet sltijd wat het zijn moest. Maar uiteindelijk kwam het goed! Een nichtje was pas 2 toen ze liep. Ook geen medische oorzaak. Mijn jongste liep juist weer heel vlug. Met 11 maanden. Kinderen zijn zo verschillend. En laat de mensen maar lekker kletsen.. die vinden toch altijd wel wat
     
  4. JupitR

    JupitR VIP lid

    13 mei 2020
    6.121
    6.660
    113
    Vrouw
    Ik had ook zo'n dreumes op bezoek afgelopen weekend. Ze deed van alles, racete ook op een loopfiets rond, maar liep niet los. Het is denk ik net niet gemiddeld en daar reageren mensen op vanuit hun referentiekader. Net als mensen er dingen van vinden of vonden dat ik samen slaap met mijn baby en hij relatief lang borstvoeding krijgt. Je moet ze maar laten praten. Jij kent je kind, dat is het belangrijkste.
     
    Lies1611 vindt dit leuk.
  5. hibiscusje

    hibiscusje Fanatiek lid

    31 mrt 2020
    2.200
    3.250
    113
    Vrouw
  6. Neskio

    Neskio Fanatiek lid

    5 mrt 2017
    2.988
    2.471
    113
    Vrouw
    NB
    Bij mijn dochter precies hetzelfde, liep met 17 maanden ook niet los. Uiteindelijk deed ze het opeens tussen de 17-18 maanden. Wij hebben geen fyso oid gehad. Sommige kindjes hebben wat meer tijd nodig.
     
  7. Moto

    Moto Bekend lid

    5 dec 2019
    590
    535
    93
    Mijn oudste liep met 13mnd. Mijn jongste is bijna 18 mnd en loopt ook niet los. Wel aan je handen, 1 hand, loopwagen, langs meubels etc. Zodra je je hand los probeert te maken gaat hij snel zitten. Hij lijkt gewoon nog niet te durven. Hij zegt wel al heel veel woordjes, doet dierengeluiden na, begrijpt alles wat je tegen hem zegt, klimt, kruipt etc. Dus ik maak mij maar niet druk. Sommige kinderen zijn nu eenmaal minder snel met lopen.
     
  8. Sylver

    Sylver Fanatiek lid

    17 sep 2014
    1.460
    1.428
    113
    De 2 dochters van een vriendin zijn ook hypermobiel en liepen pas met 2 jaar. De oudste met 26 maanden en de jongste met 23 maanden.

    Eenmaal op de kleuterschool zag je geen verschil meer in de grove motoriek.
     
  9. JupitR

    JupitR VIP lid

    13 mei 2020
    6.121
    6.660
    113
    Vrouw
    Nee? Ik heb een hypermobiele kleuter en die ervaart er echt wel nadelen van. Liep daarin motorisch ook wel achter op school. Zo heeft hij fysiotherapie gehad om de spieren in zijn enkels/benen de versterken en merk je aan hem dat hij echt sneller moe is met lopen, maar ook met zwemles. Ik dacht dat hypermobiliteit iets was dat je met je leven meedraagt.
     
  10. Catou

    Catou Fanatiek lid

    11 okt 2013
    3.441
    1.686
    113
    Ik vind het nog mee vallen, ze trekt zich ook nog maar kort op.
    Mijn dochter was juist met alles snel, behalve met loslopen.
    Ze stond met nog geen 8 maanden aan alles en liep heen en weer met 8 mnd.
    We dachten echt dat ze wel zou lopen voor ze 1 was, maar pas met 16,5 mnd liep ze los.
    Bij haar zat er echt veel tijd tussen deze stappen.
    Alle trucjes geprobeerd, maar ze gooide zich dan lachend op de grond en kroop razend snel naar ons toe.
    Ze liep wel graag aan 1 hand met me mee, ook op straat.
    Zolang je ontwikkeling ziet, ze doen alles op hun eigen tempo.
     
  11. Sophie2019

    Sophie2019 Fanatiek lid

    21 jul 2018
    1.746
    1.322
    113
    Vrouw
    Zolang de prof aangeeft dat de ontwikkeling goed is zou ik het lekker laten gaan.

    lekker laten lullen al die mensen ;) lopen is iets in de ontwikkeling wat voor buitenstaanders opvalt. Mijn zoon liep vroeg, kreeg ik veel complimenten over (geen idee waarom, maar goed). Wat veel minder opviel was dat hij heel traag was met praten.

    Nu met 2,5 jaar begint ie pas echt lekker te kletsen, hartstikke laat maar je hoort er niemand over, denk echt omdat het minder zichtbaar is en het ook verlegenheid kan zijn als een kind weinig praat in gezelschap.

    wat je zegt qua aan twee handen willen lopen enz, denk dat dit normaal is en dat ze vanzelf meer zelfvertrouwen krijgt los te lopen. Niet forceren zou ik zeggen, is natuurlijk ook gewoon spannend dat lopen :)
     
  12. Mamavan2SE

    Mamavan2SE Fanatiek lid

    22 okt 2018
    3.925
    1.659
    113
    Vrouw
    Wat voor schoentjes heeft ze?

    hier ook fysio gehad en ook hypermobiel
    En met 18 maanden liep ze ook nog niet los

    en toen ben ik ipv van flexibele zool een half flexzool genomen van bunnies
    En daarop liep ze zomaar weg…
     
  13. Sylver

    Sylver Fanatiek lid

    17 sep 2014
    1.460
    1.428
    113
    Dat is ook zo, alsin: het gaat niet over. Maar niet alle hypermobiele kinderen ervaren er hinder van. Er bestaan veel variaties tussen verschillende kinderen met hypermobiliteit.

    Overigens is het niet zo dat ze geen hinder ondervinden (zo hebben ze beide al heel vaak hun enkel verzwikt), maar qua motoriek was er op kleuterleeftijd niet te zien dat ze zo laat waren met lopen.

    Wat vervelend voor je zoontje dat hij er zoveel hinder van ondervindt.
    Krijgt hij nog steeds fysiotherapie?
     
    Athina vindt dit leuk.
  14. Zebraman

    Zebraman Bekend lid

    26 nov 2019
    718
    624
    93
    Vrouw
    Fotograaf
    Bedankt voor alle reacties.
    Fijn om te lezen dat ze de enige niet is, alhoewel ik dat natuurlijk wel al wist, is het toch fijn om ervaringen van anderen te lezen.

    @Mamavan2SE ze loopt bijna altijd op antislip sokken of inderdaad flexibele schoentjes. Ik ga eens kijken naar wat stevigere schoentjes, bedankt!
     
  15. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.749
    15.179
    113
    Geen zorgen, het verschilt zo per kind! Zo liep mijn jongste voor haar eerste verjaardag al maar praat eigenlijk nog niet echt (ze is nu 16 maanden oud).

    Mijn middelste liep met zo’n 16 maanden, maar sprak op dat moment wel al regelmatig in 2 woorden zinnen, die was dan weer zeer vlot met praten :)

    En mijn oudste was dan weer met lopen én praten wat later (beide +/- 18 maanden). Ieder op z’n eigen tempo!
     
  16. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.109
    3.377
    113
    Vrouw
    Binnen op blote voeten laten lopen. Geen schoenen of sokken.
    Bij buiten schoenen moet je de zool volledig kunnen buigen.

    Je kan ook oefenen door een lange sjaal onder haar oksels te doen

    Mijn dochter liep met 16 maanden los. Ik zelf liep met mijn motorische problemen pas toen ik ruim 2 was.
     
  17. Mamavan2SE

    Mamavan2SE Fanatiek lid

    22 okt 2018
    3.925
    1.659
    113
    Vrouw
    Alfijd
    Blote voeten lopen is het beste, dus thuis schoenen sokken uit en lekker laten lopen
     
    Sado vindt dit leuk.
  18. Lies1611

    Lies1611 VIP lid

    3 jun 2013
    7.028
    3.114
    113
    Hier liep z met 16 maanden los. Maar het zag er zeker een jaar later nog vrij instabiel en wankel uit. "Goh mankeert ze niks aan dr heupen?!"
     
  19. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    Met 17 maanden nog niet los lopen is niet zorgelijk toch.
    gemiddelde is 18 maanden.
    De 1 is 1 en de ander 2 als die los loopt.
    Ze moet zo te horen wat zekerder zijn voordat ze het gaat doen.
    Mijn een na jongste doet alles pas als ze zeker weet dat ze het kan. En dan doet ze het ook gelijk goed.
    Zij liep met 16 maanden los.
    N was 15 maanden maar heeft fysio gehad omdat het net een robot was :rolleyes:
    En als je die nu ziet rennen ziet dat er nog niet soepeltjes uit.
     
  20. JosjeM

    JosjeM VIP lid

    4 jun 2017
    10.700
    9.344
    113
    Vrouw
    Mijn dochtertje was ook “laat” met alles. Maar allemaal prima binnen de norm.
    Kruipen deed ze met 13 maanden, optrekken met een maand of 15 en ze liep pas echt los met 19 maanden. Dus het komt vast helemaal goed! Niet ieder kind is even snel. Bij mijn dochtertje zat het hem in vertrouwen in haar lijf hebben en dan pas dingen doen.
     

Deel Deze Pagina