Dreumes (20 mnd) praat niet, prima of actie ondernemen?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door itakepictures, 7 dec 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. itakepictures

    itakepictures Niet meer actief

    Mijn zoon van 20 maanden praat nog amper. Hij brabbelt een stuk of 10 semi-verstaanbare woordjes zoals papa, mama, ijsss (prioriteiten..), pasta (again: prioriteiten...) en dicht, op, nijne (knuffel) etc. Zijn gehoor is volgens mij wel prima in orde, want hij reageert gewoon overal op en herkent ook liedjes enzo en brabbelt die mee. Maar is dit normaal voor een kind van 20 maanden? Onze dochter sprak op deze leeftijd al ruim 200 woorden, en dat is natuurlijk weer het andere uiterste. Ik vind het dus lastig in te schatten of dit normaal is of dat ik eens bij het CB langs moet
     
  2. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    Mijn zoon zegt ook nog weinig:
    Op, papa, mama, opa, Duke (naam hond), afkorting naam zus, aan, uit, zitten en helpen..
    En sinds een paar dagen appelsap en Afgelopen o_O
    Althans je hoort dat die dat zegt..

    Zijn zus praatte ook beduidend meer op die leeftijd.

    Ik maak me voorlopig nog geen zorgen.
    Maar je kan altijd bij het cb langs gaan zodat ze even met je meekijken.
    Hebben wij gedaan ivm lopen en zij verwezen ons gelijk door naar fysio.
     
  3. Waxinelichtjes

    Waxinelichtjes Fanatiek lid

    22 jun 2018
    3.695
    4.231
    113
    Vrouw
    Mijn zoon wordt morgen 3. Hij praat pas sinds september. Hij zei wel wat losse woordjes, maar het was te verwaarlozen.. ineens ging er een blik met woorden open. Hij doet vreselijk zijn best, we zitten sinds oktober bij de logopedie, maar veel klanken kan hij niet zeggen nog.

    Ik was de laatste die nog hoop had. Cb drong aan op logopedie en ik dacht dat het echt nooit meer goed zou komen. Maar het kwam dus wel goed.
    Ik realiseer me dat het niet altijd zo werkt, dus je kunt altijd een afspraak maken bij het cb, maar ik zou niet voor de 2,5 jaar logopedie doen. Misschien hebben anderen wel goede ervaringen, maar hier zou dat geen zin hebben gehad. Hij is nog steeds zeer hardnekkig met dierengeluiden ipv het dier zelf benoemen bijvoorbeeld. Hij is nu pas zover dat hij begrijpt dat dat anders heet.

    Succes!!
     
  4. Jennifer93

    Jennifer93 Actief lid

    3 okt 2013
    400
    209
    43
    Vrouw
    Moeder
    Hier dochter van 22 maanden die ook nog heel weinig zegt allen papa mama zo koek appelmoes kaas en nog wat kleine woordjes.. ik maak me voorlopig nog geen zorgen.. onze eerste praatte ook heel laat inmiddels 7 en praat nu prima, dochter praatte heel vroeg.. hebben echt hun eigen ontwikkeling snelheid..
     
  5. Elmyra

    Elmyra Niet meer actief

    Ons zoontje van 22 maanden zegt ook alleen nog maar losse woordjes hoor en dat zijn er zeker geen 200. Er komen wel steeds meer woordjes bij nu, maar mijn dochters waren met praten veel vlotter ... Hoor wel vaker dat meiden sneller en meer praten en haha volgens mij blijft dat de rest van hun leven zo :roflmao:.
     
  6. Alayna

    Alayna Actief lid

    25 jun 2017
    146
    37
    28
    Vrouw
    Vlaanderen
    Oei, ik heb hier een dochter van 20 maanden en die is ook niet zo snel hoor :) praat inderdaad een paar losse woorden zoals wat, uit, ijs (uiteraard), papa, mama en Thor (de hond). Brabbelen of "meezingen" gebeurt ook enthousiast maar is niet te verstaan als je niet doorhebt welk liedje ze zingt.
    Wel heeft ze een super arsenaal aan dieren geluiden :s die blijven hangen... Woorden? Te normaal denk ik :p misschien wil ze later in de dierentuin werken :p
     
  7. Jackie87

    Jackie87 VIP lid

    6 aug 2013
    5.439
    2.872
    113
    Mijn zoontje begon pas met 2.5 jaar te praten. Zo van de een op andere dag. Mijn zusje begon pas met 3 jaar te praten, en ook dat is helemaal goed gekomen ;)
     
  8. Bootcamp babe

    Bootcamp babe Niet meer actief

    Hier begon het pas echt bij drie jaar. Komt vast goed hoor!
     
  9. itakepictures

    itakepictures Niet meer actief

    Oke het is niet heel uitzonderlijk dus als ik dit zo lees :) Hij is met alles wat aan de late kant dus ik ga me voorlopig nog even geen zorgen maken. Over 4 maanden zijn we weer op het CB dus ik zal het dan bespreken
     
  10. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.804
    14.144
    113
    Dochter wordt bijna 2 en bij vlagen komen er ineens een rij woorden bij dan heeft ze dr bui aan. Nu hadden we ineens kast en hondje erbij. Ze snapt simpele instructies tot 2-3 geschakeld dus het is niet dat ze de woorden niet kent of niet begrijpt, ze vertikt t vaak gewoon ze te gebruiken.

    Heb een keer gedaan of ik achtelijk was ze kent t woord "eten" prima maar roept vaak "mjamjam". Dus op mjamjam reageerde ik even niet, denk kijken wat ze doet, dus kwam er boos "eteeeeeeen!" achteraan. (ze had trek)

    Ene kant is t nog leren, aan de andere kant pakt ze de gemakkelijkste weg. Komt vanzelf wel goed als je maar een ontwikkeling ziet.
     
  11. babbel1983

    babbel1983 Fanatiek lid

    3 jul 2013
    1.324
    298
    83
    Dit blijft altijd een lastige, omdat niemand in de toekomst kan kijken helaas... Je hebt genoeg kinderen die ineens een groei daarin maken en gaan praten, maar okk kinderen die dat dua niet doen zoals mijn dochter. Ze zei met 20 maanden ook maar een paar woordjes (mama, papa, tuttel (knuffel), naam van haar tante en dus bv ook ijs (idd die prioriteiten haha) en zij heeft uiteindelijk op de vroegbehandeling van Kentalis gezeten en nu met een ondersteuning op de basisschool. Bij mijn dochter was de klankontwikkeling een probleem (en nog steeds), waardoor ze pas heel laat is begonnen met praten en dat door Kentalis heel erg ondersteund en uitgebreid is. Bij mijn dochter kwam met de 2 jaars controle bij het CB te sprake dat ze dus niet veel zei en due hebben ons doorgestuurd naar logopedie en op de wachtlijst bij Kentalis gezet. Logopedie was in het begin idd niet zo'n succes, ze had geen geduld om stil te zitten en zei dus daar ook gewoon niets. Maar bij ons is het dus uiteindelijk op gang gekomen door de intake bij Kentalis en de behandeling toen ze ruim 3 jaar was. Ik zou voor nu het gewoon aankaarten bij het volgende bezoek aan het CB en kijken wat hun aangeven. Zoals gezegd kan het gewoon een late prater zijn en hoeft er echt niets aan de hand te zijn, maar het is altijd goed om het in de gaten te houden (en actie te ondernemen als het toch nodig blijkt te zijn).
     
    itakepictures vindt dit leuk.
  12. Mamasinds2006

    Mamasinds2006 Actief lid

    10 jun 2018
    235
    61
    28
    Vrouw
    De mijne hier is 19 maanden en kent wel woorden maar gebruikt ze niet. 'Mama' bij ellende maar ze roept nooit zomaar. Verder zegt ze bal,daag en uit en nog een paar dierengeluiden. Ze redde de 5 woorden amper met 18 maanden.

    Ze maakt verder goed contact en ondanks dat haar taalbegrip ook wel wat achterloopt maak ik me nu veel minder zorgen dan eerst. Ik ben er ook achter dat mijn dochter alleen maar doet waar zij zin in heeft. Dus het ene moment begrijpt ze heel goed wat'pak je schoentjes maar' betekend en het andere moment kijkt ze je aan van 'waar heb je het over?' of negeert ze je dood. Was hier al logopedie begonnen ivm laat kauwen en die geeft aan dat nu nog helemaal niets zorgelijk is en we met 2 jaar wel verder gaan kijken dus wacht het rustig af.
     
  13. itakepictures

    itakepictures Niet meer actief

    Oke goed om te lezen dit :) Herkenbaar haha, hij verbaasd me met wat hij allemaal begrijpt (ik onderschat hem toch omdat hij nog niet praat), maar hij is ook gewoon heel koppig! Ik probeer hem nu zijn lichaamsdelen te laten aanwijzen, waar hij ondertussen al redelijk wat van weet. Maar alleen als hij zin heeft inderdaad, vaak als ik vraag 'waar is je neus' schud hij boos zijn hoofd en heeft hij geen zin haha.
     
  14. Mamasinds2006

    Mamasinds2006 Actief lid

    10 jun 2018
    235
    61
    28
    Vrouw
    Oh die van jou reageert tenminste nog hahaha. Mijn dochter wijst of heel snel iets aan of negeert je gewoon als ze geen zin heeft. Mijn dochter gaat sowieso liever haar eigen gang heb ik gemerkt. Bepaalde dingen hoef je maar een paar keer te zeggen en ze begrijpt het en sommige dingen zeg ik wel 10 keer op een dag maar blijven niet echt hangen. Ze kiest zelf wat ze leuk vindt en wil onthouden. Liedjes vindt ze heel leuk en doet mee met alle gebaren. Lichaamsdelen weet ze o.a. voet en oren en als ik bijvoorbeeld 'mond' vraag wijst ze mijn ogen aan haha..(het gaat om het idee ze snapt zo ongeveer wat ik bedoel).
    Ik weet niet of dat bij jouw zoontje ook het geval is maar mijn dochter is best wel lang in haar eigen dreumeswereldje blijven hangen. Ze heeft gewoon nog niet zo'n interesse in de grote mensenwereld en alles wat daarbij hoort. Spelen en dan vooral buiten spelen is gewoon veel leuker haha. En gelukkig schijnt het nog allemaal te 'mogen' op deze leeftijd want ik heb me er maar wat zorgen om gemaakt. Praten komt echt wel vanzelf wel..
     
  15. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.995
    5.821
    113
    Het zegt natuurlijk niets over jouw situatie, maar ik merk duidelijk verschil tussen mijn zoons en dochters qua spraak. Jongste is nu bijna 17 maanden en komt denk ik net als zn broer aan de 5 woordjes. Mijn dochters waren veel spraakzamer al op deze leeftijd.
    Maar bij mijn jongste is, net als bij die van jou, het begrip goed en dat is denk ik wel belangrijk. Als ik een vraag stel wijst ie het vaak aan, of kruipt er naar toe om het te pakken. Ik maak me (nog) geen zorgen in ieder geval. Maar ik houd het wel goed in de gaten ;)
     
    itakepictures vindt dit leuk.
  16. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    13.006
    25.455
    113
    Mijn zoontje is 18 maanden en zegt geen woord. Geen papa, mama, niets. Hij brabbelt wel de hele dag door, mja, brabbeltaal dus.
    Hij begrijpt wel dingen, niet veel, maar wel iets zoals "koekje" "kijk eens" "waar is papa" "niet doen" en "nee".
     
  17. Cindy1977

    Cindy1977 VIP lid

    12 mei 2017
    7.933
    12.186
    113
    Ik heb schijnbaar geen woord gezegd tot ik naar de kleuterschool ging, mijn Moeder wilde net naar de ha gaan, toen ik een keer stiekem in mijn slaapkamer achter de deur hele verhalen zat te vertellen. Het is compleet goed gekomen, want ik lul 5 kwartier in een uur. Mijn Moeder dacht nog weleens terug aan die rustige tijden XD
     
  18. Mamasinds2006

    Mamasinds2006 Actief lid

    10 jun 2018
    235
    61
    28
    Vrouw
    Denk dat hij net zoals mijn dochter kiest wat hij wil begrijpen. Hier zegt ze alleen papa als ze een foto van haar vader ziet op mijn telefoon bijvoorbeeld. Verder roept ze hem nooit. Maar als ze een bal ziet roept ze wel ineens 'bal' en dat komt dus doordat ze een bal superleuk vindt om mee te spelen.
    Als de verdere ontwikkeling gewoon goed is komt dit vast allemaal vanzelf op gang.
     
  19. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    13.006
    25.455
    113
    Het begrijpen gaat wel steeds beter. Dat ging eerst ook op en af. Inderdaad oost Indisch doof, haha.
    Maar spreken doet hij helemaal niet, ook niet af en toe, gewoon niet. De rest van zijn ontwikkeling gaat heel goed, alleen de taal is hij gewoon wat later mee blijkbaar.
     
  20. Mamasinds2006

    Mamasinds2006 Actief lid

    10 jun 2018
    235
    61
    28
    Vrouw
    Het mag allemaal tot 2 jaar heb ik me laten vertellen. Kijk als de verdere ontwikkeling ook achterblijft dan is dat reden voor wellicht onderzoek oid. Maar als alles verder goed gaat dan zijn ze gewoon niet de snelste met praten. Tja gemiddelden ontstaan door hele vroege en hele late praters.
     

Deel Deze Pagina